30 545
Uitvoering Wet Werk en Bijstand

nr. 68
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 november 2008

Onlangs heb ik gemeenten via het gemeenteloket geïnformeerd over hun budgetten 2009. Met deze brief informeer ik uw Kamer over de voorlopige WWB-budgetten I-deel voor gemeenten voor 2009. In deze brief informeer ik u over twee onderdelen van deze verdeling.

De verdeling van het macrobudget I-deel over gemeenten geschiedt op basis van een vaste systematiek. De verdeling wordt, afhankelijk van de gemeentegrootte, deels gebaseerd op een objectief verdeelmodel en deels op basis van uitgavencijfers uit het verleden. Met de VNG en met uw Kamer is destijds afgesproken om zo actueel mogelijke cijfers te gebruiken (Kamerstuk 30 545, nr. 36; brief d.d. 5 oktober 2007).

Bij de verdeling voor uitvoeringsjaar 2009 zijn de uitgavencijfers 2007 (t-2) beschikbaar, waar bij de verdeling voor uitvoeringsjaar 2008 nog gewerkt moest worden met uitgavencijfers 2005 (t-3). Er wordt dus een uitgavenjaar overgeslagen. Dit kan in potentie leiden tot relatief grote budgetwijzigingen, met name voor kleinere gemeenten (< 40 000 inwoners), die hun budget (gedeeltelijk) krijgen op basis van het historisch aandeel. Deze werkwijze sluit aan bij de algemene overeenstemming dat zo recent mogelijke uitgavencijfers dienen te worden gebruikt. Vanwege de relatief grote budgetdaling voor sommige gemeenten in combinatie met het late tijdstip waarop budgetten aan gemeenten bekend worden gemaakt, is voor een eenmalige inperking van budgetdalingen gekozen. Deze inperking zorgt ervoor dat het gemeentelijk WWB-budget I-deel voor 2009 niet lager kan zijn dan 90% van het WWB-budget I-deel in 2008. Gemeenten die zonder inperking te maken zouden krijgen met een budgetdaling van meer dan 10% krijgen er geld bij. Het gaat om 158 gemeenten, waarvan 152 gemeenten, die een budget ontvangen (gedeeltelijk) gebaseerd op historische uitgaven.

Aangezien sprake is van een budgettair neutrale regeling, wordt dit bedrag opgebracht door de overige gemeenten. Voor die gemeenten komt dit neer op een verlaging van hun budget met circa 0,45%. Macro gaat het om een bedrag van circa € 16 mln. dat wordt herverdeeld op een totaal macrobudget van € 3 706,2 miljoen.

Daarnaast is voor een aantal verdeelmaatstaven in het objectief verdeelmodel de meetmethodiek gewijzigd. Dit geldt voor de maatstaven huurwoningen, procentuele gemiddelde jaarlijkse banengroei in COROP-regio, banen handel en horeca in COROP-regio en aantal banen in COROP-regio. Een wijziging van meetmethodes vraagt normaliter om een herijking van de gewichten van de verdeelmaatstaven in het verdeelmodel. Aangezien gemeenten tijdig voor 2009 zicht dienen te hebben op hun budgetten, ontbrak hiervoor de tijd. Daarom is besloten de waarden van de desbetreffende verdeelmaatstaven niet te actualiseren. In het verleden zijn de waarden van verdeelmaatstaven in geval van wijziging van de meetmethodiek ook niet zondermeer overgenomen. Dit betekent dat voor de vier betreffende verdeelmaatstaven de waarden van alle gemeenten gelijk blijven aan die welke voor de budgetten 2008 zijn gebruikt en dat de peildata voor de overige verdeelmaatstaven wel worden geactualiseerd. Voor de verdeling 2010 zal worden gekeken hoe de gewichten kunnen worden herijkt, zodat actualisering van peildata voor alle verdeelkenmerken weer mogelijk is.

Tijdens het Bestuurlijk Overleg op 30 oktober heeft de VNG met de hierboven beschreven werkwijze ingestemd. Tijdens genoemd overleg is tevens de afspraak gemaakt om voor de toekomst te bezien hoe de stabiliteit van budgetten vergroot kan worden, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het verdeelmodel.

Om de formele beschikking te kunnen versturen, is een wijziging van het besluit WWB 2007 nodig. Deze wijziging is inmiddels aan de Raad van State verstuurd voor advies.

De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

A. Aboutaleb

Naar boven