nr. 68
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 november 2008
Onlangs heb ik gemeenten via het gemeenteloket geïnformeerd over
hun budgetten 2009. Met deze brief informeer ik uw Kamer over de voorlopige
WWB-budgetten I-deel voor gemeenten voor 2009. In deze brief informeer ik
u over twee onderdelen van deze verdeling.
De verdeling van het macrobudget I-deel over gemeenten geschiedt op basis
van een vaste systematiek. De verdeling wordt, afhankelijk van de gemeentegrootte,
deels gebaseerd op een objectief verdeelmodel en deels op basis van uitgavencijfers
uit het verleden. Met de VNG en met uw Kamer is destijds afgesproken om zo
actueel mogelijke cijfers te gebruiken (Kamerstuk 30 545, nr. 36; brief
d.d. 5 oktober 2007).
Bij de verdeling voor uitvoeringsjaar 2009 zijn de uitgavencijfers 2007
(t-2) beschikbaar, waar bij de verdeling voor uitvoeringsjaar 2008 nog gewerkt
moest worden met uitgavencijfers 2005 (t-3). Er wordt dus een uitgavenjaar
overgeslagen. Dit kan in potentie leiden tot relatief grote budgetwijzigingen,
met name voor kleinere gemeenten (< 40 000 inwoners), die hun budget
(gedeeltelijk) krijgen op basis van het historisch aandeel. Deze werkwijze
sluit aan bij de algemene overeenstemming dat zo recent mogelijke uitgavencijfers
dienen te worden gebruikt. Vanwege de relatief grote budgetdaling voor sommige
gemeenten in combinatie met het late tijdstip waarop budgetten aan gemeenten
bekend worden gemaakt, is voor een eenmalige inperking van budgetdalingen
gekozen. Deze inperking zorgt ervoor dat het gemeentelijk WWB-budget I-deel
voor 2009 niet lager kan zijn dan 90% van het WWB-budget I-deel in
2008. Gemeenten die zonder inperking te maken zouden krijgen met een budgetdaling
van meer dan 10% krijgen er geld bij. Het gaat om 158 gemeenten, waarvan
152 gemeenten, die een budget ontvangen (gedeeltelijk) gebaseerd op historische
uitgaven.
Aangezien sprake is van een budgettair neutrale regeling, wordt dit bedrag
opgebracht door de overige gemeenten. Voor die gemeenten komt dit neer op
een verlaging van hun budget met circa 0,45%. Macro gaat het om
een bedrag van circa € 16 mln. dat wordt herverdeeld op een totaal
macrobudget van € 3 706,2 miljoen.
Daarnaast is voor een aantal verdeelmaatstaven in het objectief verdeelmodel
de meetmethodiek gewijzigd. Dit geldt voor de maatstaven huurwoningen, procentuele
gemiddelde jaarlijkse banengroei in COROP-regio, banen handel en horeca in
COROP-regio en aantal banen in COROP-regio. Een wijziging van meetmethodes
vraagt normaliter om een herijking van de gewichten van de verdeelmaatstaven
in het verdeelmodel. Aangezien gemeenten tijdig voor 2009 zicht dienen te
hebben op hun budgetten, ontbrak hiervoor de tijd. Daarom is besloten de waarden
van de desbetreffende verdeelmaatstaven niet te actualiseren. In het verleden
zijn de waarden van verdeelmaatstaven in geval van wijziging van de meetmethodiek
ook niet zondermeer overgenomen. Dit betekent dat voor de vier betreffende
verdeelmaatstaven de waarden van alle gemeenten gelijk blijven aan die welke
voor de budgetten 2008 zijn gebruikt en dat de peildata voor de overige verdeelmaatstaven
wel worden geactualiseerd. Voor de verdeling 2010 zal worden gekeken hoe de
gewichten kunnen worden herijkt, zodat actualisering van peildata voor alle
verdeelkenmerken weer mogelijk is.
Tijdens het Bestuurlijk Overleg op 30 oktober heeft de VNG met de
hierboven beschreven werkwijze ingestemd. Tijdens genoemd overleg is tevens
de afspraak gemaakt om voor de toekomst te bezien hoe de stabiliteit van budgetten
vergroot kan worden, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het verdeelmodel.
Om de formele beschikking te kunnen versturen, is een wijziging van het
besluit WWB 2007 nodig. Deze wijziging is inmiddels aan de Raad van State
verstuurd voor advies.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
A. Aboutaleb