30 537
Wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met het vaststellen van nadere bepalingen over het gebruik van nummers ter bescherming van de consument

nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID HESSELS

Ontvangen 16 januari 2007

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel I, onderdeel J, wordt als volgt gewijzigd:

1. De aanhef komt als volgt te luiden:

Na artikel 7.3 worden drie nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:.

2. Na artikel 7.3b wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 7.3c

1. Indien het college heeft vastgesteld dat de nummergebruiker met betrekking tot een nummer gedurende een bepaalde periode niet heeft voldaan aan het gestelde bij of krachtens deze wet of een gedraging heeft verricht als bedoeld in artikel 4.4, kan het college hiervan mededeling doen in de Staatscourant.

2. De aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst verlangt geen betaling van consumenten voor oproepen naar nummers indien:

a. de nummers zijn genoemd in een mededeling als bedoeld in het eerste lid, en

b. de oproepen hebben plaatsgevonden gedurende de periode waarop die mededeling betrekking heeft.

3. Indien de consument reeds heeft betaald voor oproepen naar nummers als bedoeld in het tweede lid, betaalt de aanbieder de bedragen binnen twee maanden na publicatie van de mededeling als bedoeld in het eerste lid, terug.

Toelichting

Opta kan vaststellen dat een nummergebruiker met betrekking tot het gebruik van een bepaald nummer de Telecommunicatiewet of de op deze wet gebaseerde lagere regelgeving overtreedt. Bij sommige overtredingen worden consumenten gedupeerd. Dit is met name het geval als bij de overtreding gebruik wordt gemaakt van of wordt begaan met een duur nummer, omdat overtreding dan tot hoge telefoonnota’s bij de consumentkan leiden. Een manier om die consumenten tegemoet te komen is een vergoedingsregeling voor de consument. Indien Opta een overtreding vaststelt is dit een besluit dat zich richt op zowel de nummergebruiker als op de aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten.

Dit amendement strekt ertoe om Opta de bevoegdheid te geven om in die gevallen waarin consumenten mogelijk zijn of worden gedupeerd – omdat er gebruik wordt gemaakt van een duur nummer – aan alle aanbieders en consumenten kenbaar te maken dat een nummergebruiker in strijd met de Telecommunicatiewet heeft gehandeld. Om eenduidig het moment van bekendmaking vast te kunnen stellen dient Opta van haar vaststelling mededeling doen in de Staatscourant. Het is niet vereist dat Opta in alle gevallen mededeling doet in de Staatscourant, omdat bij sommige vormen van misbruik niet de consument als hiervoor omschreven wordt gedupeerd.

Opta noemt in haar mededeling in ieder geval het betrokken nummer (of nummers) en de periode waarin de nummergebruiker de Telecommunicatiewet heeft overtreden.

Teven regelt dit amendement dat aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten geen betaling kunnen verlangen voor oproepen die consumenten in de aangegeven periode hebben gedaan naar de betrokken nummers. Indien consumenten reeds hebben betaald voor oproepen in de aangegeven periode naar de betrokken nummers, zijn de aanbieders verplicht tot terugbetaling. Op deze wijze worden consumenten direct gevrijwaard van het betalen voor oproepen naar deze nummers of krijgen zij binnen 2 maanden hun geld terug, en hoeven zij niet de procedure van opschorting van betaling te doorlopen.

Hessels

Naar boven