nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID HESSELS
Ontvangen 16 januari 2007
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Artikel I, onderdeel J, wordt als volgt gewijzigd:
1. De aanhef komt als volgt te luiden:
Na artikel 7.3 worden drie nieuwe artikelen ingevoegd, luidende:.
2. Na artikel 7.3b wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 7.3c
1. Indien het college heeft vastgesteld dat de nummergebruiker met
betrekking tot een nummer gedurende een bepaalde periode niet heeft voldaan
aan het gestelde bij of krachtens deze wet of een gedraging heeft verricht
als bedoeld in artikel 4.4, kan het college hiervan mededeling doen in de
Staatscourant.
2. De aanbieder van een openbare elektronische communicatiedienst
verlangt geen betaling van consumenten voor oproepen naar nummers indien:
a. de nummers zijn genoemd in een mededeling als bedoeld in het eerste
lid, en
b. de oproepen hebben plaatsgevonden gedurende de periode waarop
die mededeling betrekking heeft.
3. Indien de consument reeds heeft betaald voor oproepen naar nummers
als bedoeld in het tweede lid, betaalt de aanbieder de bedragen binnen twee
maanden na publicatie van de mededeling als bedoeld in het eerste lid, terug.
Toelichting
Opta kan vaststellen dat een nummergebruiker met betrekking tot het gebruik
van een bepaald nummer de Telecommunicatiewet of de op deze wet gebaseerde
lagere regelgeving overtreedt. Bij sommige overtredingen worden consumenten
gedupeerd. Dit is met name het geval als bij de overtreding gebruik wordt
gemaakt van of wordt begaan met een duur nummer, omdat overtreding dan tot
hoge telefoonnota’s bij de consumentkan leiden. Een manier
om die consumenten tegemoet te komen is een vergoedingsregeling voor de consument.
Indien Opta een overtreding vaststelt is dit een besluit dat zich richt op
zowel de nummergebruiker als op de aanbieders van openbare elektronische communicatiediensten.
Dit amendement strekt ertoe om Opta de bevoegdheid te geven om in die
gevallen waarin consumenten mogelijk zijn of worden gedupeerd – omdat
er gebruik wordt gemaakt van een duur nummer – aan alle aanbieders en
consumenten kenbaar te maken dat een nummergebruiker in strijd met de Telecommunicatiewet
heeft gehandeld. Om eenduidig het moment van bekendmaking vast te kunnen stellen
dient Opta van haar vaststelling mededeling doen in de Staatscourant. Het
is niet vereist dat Opta in alle gevallen mededeling doet in de Staatscourant,
omdat bij sommige vormen van misbruik niet de consument als hiervoor omschreven
wordt gedupeerd.
Opta noemt in haar mededeling in ieder geval het betrokken nummer (of
nummers) en de periode waarin de nummergebruiker de Telecommunicatiewet heeft
overtreden.
Teven regelt dit amendement dat aanbieders van openbare elektronische
communicatiediensten geen betaling kunnen verlangen voor oproepen die consumenten
in de aangegeven periode hebben gedaan naar de betrokken nummers. Indien consumenten
reeds hebben betaald voor oproepen in de aangegeven periode naar de betrokken
nummers, zijn de aanbieders verplicht tot terugbetaling. Op deze wijze worden
consumenten direct gevrijwaard van het betalen voor oproepen naar deze nummers
of krijgen zij binnen 2 maanden hun geld terug, en hoeven zij niet de procedure
van opschorting van betaling te doorlopen.
Hessels