nr. 59
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 december 2007
Hierbij doe ik u toekomen de nadere informatie over de ontwikkelingen
op de Duitse postmarkt, zoals toegezegd in mijn brief van 4 december
jl. In het Algemeen Overleg over het postdossier, dat ik op 6 december
jl. met de vaste commissie voor Economische Zaken van uw Kamer mocht hebben,
ben ik reeds mondeling hierop in gegaan.
In Duitsland is al enige tijd discussie tussen de regeringspartijen over
de invoering van een wettelijk minimumloon (voor alle sectoren). In tegenstelling
tot Nederland kent Duitsland geen wet op het minimumloon. De postsector is
naar voren gehaald voor invoering van een minimumloon, dit tegen de achtergrond
van de volledige opening van de postmarkt in Duitsland per 1 januari
2008.
De coalitiepartners in Duitsland hebben een akkoord bereikt over de invoering
van een minimumloon in de postsector. Daaraan ligt een nieuwe tariefovereenkomst
ten grondslag die geldt voor alle werknemers die brieven aannemen, sorteren
en bezorgen. Deze tariefovereenkomst is afgesloten tussen de Arbeitgeberverband
Postdienste e.V. (in wezen Deutsche Post AG) en de vakbond ver.di.
De tariefovereenkomst heeft betrekking op werknemers in de postsector
die overwegend postbestellingen doen. Hierdoor zouden andere branches zoals
detailhandel, taxi’s en koeriersdiensten buiten de overeenkomst vallen.
Onduidelijk is nog, of krantenbezorgers onder de tariefovereenkomst komen
te vallen. Naar alle waarschijnlijkheid vallen zelfstandigen ook niet onder
de overeenkomst. Een exacte afbakening van het hier toepasselijke zelfstandigenbegrip
kan ik niet maken; mensen die op papier zelfstandig zijn maar slechts één
opdrachtgever hebben («Scheinselbständigkeit») vallen waarschijnlijk
niet binnen dit begrip en wellicht dus wel onder de tariefovereenkomst. Ook
daarom zijn de gevolgen voor nieuwe toetreders op de Duitse postmarkt van
de invoering van een minimumloon nog niet precies te omschrijven.
Om het minimumloon over de hele postsector te kunnen invoeren, is opname
van een artikel over de briefbezorgers in de zogeheten Entsendegesetz noodzakelijk.
Daarover moeten de Bondsdag en de Bondsraad de komende weken een beslissing
nemen. Indien het Duitse parlement instemt met het opnemen van het artikel
in de Entsendegesetz, kan de Minister van Arbeid de tariefovereenkomst algemeen
verbindend verklaren voor de hele sector, indien de overeenkomst ten minste
50% van de werknemers in de branche beslaat.
Van belang is de hoogte van het minimumloon dat wordt ingevoerd. Indien
er een minimumloon van € 9,80 wordt ingevoerd (waarbij waarschijnlijk
voor Oostelijk Duitsland bij aanvang een lager minimumloon geldt), zoals nu
bepaald in de tariefovereenkomst, zal dit gevolgen kunnen hebben voor de toegankelijkheid
van de Duitse markt voor andere partijen dan Deutsche Post.
Daarnaast bestaat er op dit moment een ongelijke behandeling van postbedrijven
als het gaat om de BTW. Deutsche Post is voor de universele dienst vrijgesteld
van BTW. Onder de universele dienst valt in Duitsland – in tegenstelling
tot wat voor Nederland wordt voorgesteld in het voorstel voor een nieuwe Postwet –
ook de zakelijke post. Andere postbedrijven moeten wel BTW in rekening brengen.
De Europese Commissie heeft een infractieprocedure aangespannen tegen Duitsland
om te komen tot een gelijke behandeling. Er zijn in Duitsland gesprekken gaande
tussen het Ministerie van Financiën en het Ministerie van Economische
Zaken over het introduceren van een gelijk BTW-regime voor alle postbedrijven.
Zowel ten aanzien van het minimumloon als de BTW is de besluitvorming
in Duitsland niet afgerond. Het is dan ook nu niet aan te geven wat het effect
zal zijn van de eventuele besluiten. Dat zal de komende maanden moeten blijken.
De staatssecretaris van Economische Zaken,
F. Heemskerk