30 523 Bepalingen met betrekking tot de veilige vaart op de binnenwateren (Binnenvaartwet)

Nr. 65 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 september 2011

In het Algemeen Overleg op 26 mei 2011 over arbeidsmigratie heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over misstanden ten aanzien van de tewerkstelling van vreemdelingen met de Filippijnse nationaliteit in de binnenvaart. Met deze brief geef ik invulling aan de toezegging. Hiermee wordt tevens het eerdere verzoek van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid (brief van 8 april 2010) beantwoord.

De Arbeidsinspectie heeft de afgelopen tijd uitvoerig onderzoek gedaan naar een uitzendorganisatie voor scheepvaartpersoneel uit Manilla met een nevenvestiging in Singapore. De uitzendorganisatie beschikte over tewerkstellingsvergunningen voor vreemdelingen met de Filippijnse nationaliteit. Zij werden tewerkgesteld op diverse binnenschepen in Nederland via een uitzendconstructie. Uiteindelijk is vast komen te staan dat de onderneming aan wie de tewerkstellingsvergunningen zijn verstrekt niet de werkelijke werkgever was. Zodoende is geconcludeerd dat 57 vreemdelingen werkzaam waren zonder dat de werkgever in het bezit was van geldige tewerkstellingsvergunningen.

Daarnaast heeft het onderzoek van de Arbeidsinspectie aan het licht gebracht dat aan de door de werkgever aan UWV overgelegde arbeidsovereenkomsten geen invulling is gegeven. In werkelijkheid werd met andere arbeidsovereenkomsten gewerkt. Zo was het feitelijk ontvangen loon aanmerkelijk lager en was de werkelijke arbeidsduur standaard langer dan opgegeven aan het UWV. Ook de vakantietoeslagen waren lager dan de werknemers op basis van de CAO Binnenvaart zouden moeten ontvangen. Op grond van de feitelijke situatie zouden door UWV geen tewerkstellingsvergunningen zijn verstrekt. Het voorgaande heeft overtredingen van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav) opgeleverd en heeft geleid tot oplegging van een boete ter hoogte van € 456 000. Tegen deze oplegging is nog bezwaar en beroep mogelijk. Het is nog niet bekend of de onderneming daar gebruik van zal maken.

In de Wav zijn verplichtingen vastgelegd voor het tewerkstellen van vreemdelingen in Nederland. Doel van de Wav is bescherming van de Nederlandse arbeidsmarkt. Daarom hebben vreemdelingen alleen toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt wanneer geen prioriteitgenietend aanbod aanwezig is. Er zijn op dit moment in Nederland ongeveer 500 000 mensen met een uitkering die kunnen werken. Ook is in toenemende mate aanbod uit andere EU-landen beschikbaar. Het binnenlandse en Europese aanbod van werknemers zal in beginsel dan ook voldoende zijn. Dit uitgangspunt geldt ook voor de binnenvaart. Het is aan de werkgever om aan te tonen dat er voor een bepaalde functie geen gekwalificeerd personeel beschikbaar is. In dat geval kan door het UWV voor die specifieke functie een tewerkstellingsvergunning worden afgegeven.

Om in de toekomst beter te kunnen optreden tegen werkgevers die zich niet houden aan de regelgeving voor de tewerkstelling van vreemdelingen, ben ik voornemens de Wet arbeid vreemdelingen aan te scherpen. Met de herziening van de Wet arbeid vreemdelingen (Kamerstukken II, vergaderjaar 2010–2011, 32 144, nr. 5) zal het mogelijk worden om bij «slecht werkgeverschap» sneller een tewerkstellingsvergunning in te trekken of te weigeren.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

H. G. J. Kamp

Naar boven