30 523
Bepalingen met betrekking tot de veilige vaart op de binnenwateren (Binnenvaartwet)

nr. 38
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 november 2009

In 2007 heb ik de beleidsbrief «Varen voor een vitale economie, een veilige en duurzame binnenvaart» uitgebracht (Kamerstuk 29 644, nr. 84). In deze brief heb ik aan de hand van een vijftal speerpunten uiteengezet hoe ik het goederenvervoer over water en de innovatie in de binnenvaart wil stimuleren. Deze speerpunten zijn:

• versterken van de concurrentiepositie van de binnenvaart;

• een toekomstvast netwerk van vaarwegen en havens;

• binnenvaart is op termijn de schoonste modaliteit;

• permanente verbetering van veiligheid in de binnenvaart;

• stimuleren van innovatie in de binnenvaart.

De beleidsbrief ging vergezeld van een uitvoeringsagenda waarin concrete maatregelen waren opgenomen ter uitvoering van bovengenoemde speerpunten.

Zoals toegezegd in mijn brief van 22 januari 2009 (Kamerstuk 30 523, nr. 27), geef ik u in bijlage 1 een overzicht van de stand van zaken met betrekking tot de activiteiten uit deze uitvoeringsagenda.1

Per speerpunt kan ik daarbij nog het volgende opmerken:

Versterken concurrentiepositie binnenvaart

De maatregelen ter versterking van de concurrentiepositie van de binnenvaart zijn voortvarend opgepakt. Niettemin lijdt een aanzienlijk deel van de binnenvaart zwaar onder de economische crisis.

Om de gevolgen van de crisis zoveel mogelijk te beperken heb ik onder andere het initiatief genomen voor een bijzondere toepassing van de hardheidsclausule. Concreet betekent dit dat schippers die in 2010 of 2011 hun certificaat laten verlengen en door het aflopen van overgangstermijn meer moeten investeren dan € 2 500, uitstel daarvoor krijgen tot de volgende certificaatverlenging.

Inmiddels heb ik per brief de crisis in de binnenvaart aangemeld bij de Europese Commissaris Tajani. Ik verzoek de heer Tajani om samen met de andere betrokken lidstaten concrete plannen te ontwikkelen om deze structurele crisis in de binnenvaart aan te pakken.

Toekomstvast netwerk vaarwegen en havens

De animo voor het programma Quick Wins Binnenvaart vanuit de decentrale overheden is zeer groot. Naar verwachting zullen in de 1e en 2e tranches in totaal ongeveer 70 regionale projecten vanuit het rijk mede worden gefinancierd. Na de nu lopende, halfjaarlijkse ronde bestuurlijke MIRT-overleggen wordt uw kamer nog apart over de voortgang van de Quick Wins geïnformeerd.

Daarnaast kan ik u melden dat in 2009 de verdieping van de hoofdvaarweg door het Ketelmeer is opgeleverd, evenals de sanering van het Ketelmeer-West. Ook is het burgemeester Delenkanaal in Oss in 2009 met behulp van een rijksbijdrage geschikt gemaakt voor 4-laagscontainervaart.

Ook heb ik bestuursovereenkomsten ondertekend met betrekking tot de vergroting van de Wilhelminasluis te Zaandam en de verdieping van de vaarweg Harlingen-Kornwerderzand (Boontjes).

Tenslotte wil ik melden dat ik in 2009 het Tracébesluit met betrekking tot de omlegging van de Zuid-Willemsvaart heb vastgesteld.

Binnenvaart schoonste modaliteit

Het Platform VoortVarend Besparen heeft van 1 april 2009 tot en met 30 september 2009 voor de tweede maal een brandstofbesparingscompetitie georganiseerd. Hierin streden binnenvaartschepen, -bedrijven, diensten en particuliere schippers om de titel «Meest Besparende binnenvaartonderneming». Aan de competitie in 2009 deden 80 schepen mee. Alle deelnemers gezamenlijk hebben bijgedragen aan een brandstofbesparing van 12,4%. Dat bespaarde 9000 ton CO2-uitstoot en 1,3 miljoen euro aan brandstofkosten.

Op grond van de Tijdelijke subsidieregeling VoortVarend Besparen 2009 stel ik geld beschikbaar voor technische hulpmiddelen.

Verder is onder druk van Nederland de invoering van zwavelvrije brandstof voor de binnenvaart met één jaar naar voren gehaald, naar 1 januari 2011. Tevens is per 1 november het Scheepsafvalstoffenverdrag in werking getreden. Hierbij moet worden aangetekend dat deel A van het verdrag, betreffende olie- en vethoudend afval, pas met ingang van 1 juli 2010 zal worden toegepast. De Conferentie van Verdragssluitende Partijen heeft daartoe unaniem besloten, omdat naar verwachting pas dan het elektronisch betaalsysteem voor de verwijderingsbijdrage gereed zal zijn.

Permanente verbetering veiligheid

Op veiligheidsgebied is inmiddels een start gemaakt met het in de beleidsbrief binnenvaart aangekondigde Comité voor de Binnenvaartveiligheid. In dit Comité zullen belangrijke spelers uit de binnenvaartwereld, onder leiding van een onafhankelijke voorzitter, samen met de overheid werken aan de verbetering van de veiligheid in de binnenvaart. Vanaf volgend jaar mogen de eerste resultaten worden verwacht.

In de zomer van 2008 is per brief de beleidslijn van het rijk «Ruimte langs de vaarweg» verzonden naar gemeenten en provincies. Deze beleidslijn is breed kenbaar gemaakt om de gemeenten te vragen om bij ruimtelijke plannen langs vaarwegen rekening te houden met de veiligheid van de scheepvaart. Ruimtelijke ontwikkelingen zoals bebouwing kunnen immers de zichtlijnen voor schippers en het functioneren van de radar beperken.

Stimuleren innovatie binnenvaart

De Tijdelijke subsidieregeling innovatie binnenvaart is een succes. Deze regeling biedt subsidie aan kansrijke, innovatieve projecten in de binnenvaart op thema’s als logistiek en nieuwe markten, overslagtechnieken, vermindering van luchtemissies en brandstofgebruik, scheepstechniek, ICT en informatiestromen, onderwijs en beveiliging. Op dit moment is bijna het hele beschikbare subsidiebedrag van twee miljoen euro toegekend aan kansrijke innovatieprojecten.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven