nr. 38
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 november 2009
In 2007 heb ik de beleidsbrief «Varen voor een vitale economie,
een veilige en duurzame binnenvaart» uitgebracht (Kamerstuk 29 644,
nr. 84). In deze brief heb ik aan de hand van een vijftal speerpunten
uiteengezet hoe ik het goederenvervoer over water en de innovatie in de binnenvaart
wil stimuleren. Deze speerpunten zijn:
• versterken van de concurrentiepositie van de binnenvaart;
• een toekomstvast netwerk van vaarwegen en havens;
• binnenvaart is op termijn de schoonste modaliteit;
• permanente verbetering van veiligheid in de binnenvaart;
• stimuleren van innovatie in de binnenvaart.
De beleidsbrief ging vergezeld van een uitvoeringsagenda waarin concrete
maatregelen waren opgenomen ter uitvoering van bovengenoemde speerpunten.
Zoals toegezegd in mijn brief van 22 januari 2009 (Kamerstuk 30 523,
nr. 27), geef ik u in bijlage 1 een overzicht van de stand van zaken
met betrekking tot de activiteiten uit deze uitvoeringsagenda.1
Per speerpunt kan ik daarbij nog het volgende opmerken:
Versterken concurrentiepositie binnenvaart
De maatregelen ter versterking van de concurrentiepositie van de binnenvaart
zijn voortvarend opgepakt. Niettemin lijdt een aanzienlijk deel van de binnenvaart
zwaar onder de economische crisis.
Om de gevolgen van de crisis zoveel mogelijk te beperken heb ik onder
andere het initiatief genomen voor een bijzondere toepassing van de hardheidsclausule.
Concreet betekent dit dat schippers die in 2010 of 2011 hun certificaat
laten verlengen en door het aflopen van overgangstermijn meer moeten investeren
dan € 2 500, uitstel daarvoor krijgen tot de volgende certificaatverlenging.
Inmiddels heb ik per brief de crisis in de binnenvaart aangemeld bij de
Europese Commissaris Tajani. Ik verzoek de heer Tajani om samen met de andere betrokken lidstaten concrete plannen te ontwikkelen om deze
structurele crisis in de binnenvaart aan te pakken.
Toekomstvast netwerk vaarwegen en havens
De animo voor het programma Quick Wins Binnenvaart vanuit de decentrale
overheden is zeer groot. Naar verwachting zullen in de 1e en 2e tranches in
totaal ongeveer 70 regionale projecten vanuit het rijk mede worden gefinancierd.
Na de nu lopende, halfjaarlijkse ronde bestuurlijke MIRT-overleggen wordt
uw kamer nog apart over de voortgang van de Quick Wins geïnformeerd.
Daarnaast kan ik u melden dat in 2009 de verdieping van de hoofdvaarweg
door het Ketelmeer is opgeleverd, evenals de sanering van het Ketelmeer-West.
Ook is het burgemeester Delenkanaal in Oss in 2009 met behulp van een rijksbijdrage
geschikt gemaakt voor 4-laagscontainervaart.
Ook heb ik bestuursovereenkomsten ondertekend met betrekking tot de vergroting
van de Wilhelminasluis te Zaandam en de verdieping van de vaarweg Harlingen-Kornwerderzand
(Boontjes).
Tenslotte wil ik melden dat ik in 2009 het Tracébesluit met betrekking
tot de omlegging van de Zuid-Willemsvaart heb vastgesteld.
Binnenvaart schoonste modaliteit
Het Platform VoortVarend Besparen heeft van 1 april 2009 tot en met
30 september 2009 voor de tweede maal een brandstofbesparingscompetitie
georganiseerd. Hierin streden binnenvaartschepen, -bedrijven, diensten en
particuliere schippers om de titel «Meest Besparende binnenvaartonderneming».
Aan de competitie in 2009 deden 80 schepen mee. Alle deelnemers gezamenlijk
hebben bijgedragen aan een brandstofbesparing van 12,4%. Dat bespaarde
9000 ton CO2-uitstoot en 1,3 miljoen euro aan brandstofkosten.
Op grond van de Tijdelijke subsidieregeling VoortVarend Besparen 2009
stel ik geld beschikbaar voor technische hulpmiddelen.
Verder is onder druk van Nederland de invoering van zwavelvrije brandstof
voor de binnenvaart met één jaar naar voren gehaald, naar 1 januari
2011. Tevens is per 1 november het Scheepsafvalstoffenverdrag in werking
getreden. Hierbij moet worden aangetekend dat deel A van het verdrag, betreffende
olie- en vethoudend afval, pas met ingang van 1 juli 2010 zal worden
toegepast. De Conferentie van Verdragssluitende Partijen heeft daartoe unaniem
besloten, omdat naar verwachting pas dan het elektronisch betaalsysteem voor
de verwijderingsbijdrage gereed zal zijn.
Permanente verbetering veiligheid
Op veiligheidsgebied is inmiddels een start gemaakt met het in de beleidsbrief
binnenvaart aangekondigde Comité voor de Binnenvaartveiligheid. In
dit Comité zullen belangrijke spelers uit de binnenvaartwereld, onder
leiding van een onafhankelijke voorzitter, samen met de overheid werken aan
de verbetering van de veiligheid in de binnenvaart. Vanaf volgend jaar mogen
de eerste resultaten worden verwacht.
In de zomer van 2008 is per brief de beleidslijn van het rijk «Ruimte
langs de vaarweg» verzonden naar gemeenten en provincies. Deze beleidslijn
is breed kenbaar gemaakt om de gemeenten te vragen om bij ruimtelijke plannen
langs vaarwegen rekening te houden met de veiligheid van de scheepvaart. Ruimtelijke
ontwikkelingen zoals bebouwing kunnen immers de zichtlijnen voor schippers
en het functioneren van de radar beperken.
Stimuleren innovatie binnenvaart
De Tijdelijke subsidieregeling innovatie binnenvaart is een succes. Deze
regeling biedt subsidie aan kansrijke, innovatieve projecten in de binnenvaart
op thema’s als logistiek en nieuwe markten, overslagtechnieken, vermindering
van luchtemissies en brandstofgebruik, scheepstechniek, ICT en informatiestromen,
onderwijs en beveiliging. Op dit moment is bijna het hele beschikbare subsidiebedrag
van twee miljoen euro toegekend aan kansrijke innovatieprojecten.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa