30 523
Bepalingen met betrekking tot de veilige vaart op de binnenwateren (Binnenvaartwet)

nr. 26
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 januari 2009

In mijn Nota naar aanleiding van het Verslag (Kamerstuk 2006–2007, 30 974, nr. 6) over de wijziging van de Scheepvaartverkeerswet in verband met de implementatie van richtlijn 2005/44/EG betreffende geharmoniseerde River Information Services (RIS) heb ik toegezegd u nader te informeren over de regeling die ik wil treffen om de invoering van Automatic Information System (AIS-)transponders op de binnenschepen mogelijk te maken.

Met deze regeling geef ik uitvoering aan de afspraken die de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat en vier brancheorganisaties uit de binnenvaart, te weten KSV Schuttevaer, CBRB, Vereniging Rijn en IJssel, Kantoor Binnenvaart, daarover hebben vastgelegd in het Convenant Binnenvaart op 14 november 2006.

De richtlijn 2005/44/EG RIS verplicht lidstaten onder meer om transponders volgens de inland AIS standaard te gebruiken indien men het automatisch melden door schepen invoert op het vaarwegennet.

Schepen, voorzien van AIS-transponders, worden automatisch aangemeld bij en kunnen gevolgd worden door de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat (RWS). Dit maakt o.m. het mogelijk om:

• de veiligheid van het scheepvaartverkeer te verhogen;

• de bestaande infrastructuur op de vaarweg beter te benutten en daarmee de komende jaren de groei van het scheepvaartverkeer beter op te vangen; bijvoorbeeld de coördinatie ligplaatsen beheer in havens of de verbeterde afwikkeling van weg- en scheepvaartverkeer bij beweegbare bruggen;

• efficiencywinst te realiseren bij de RWS verkeersposten en bediencentrales;

• de logistieke planning van verladers en terminals te verbeteren.

Hoewel het kabinet terughoudend omgaat met de inzet van nieuwe subsidieregelingen heb ik gezien het Convenant Binnenvaart besloten om, als stimuleringsmaatregel, voor dit doel subsidie beschikbaar te stellen aan binnenschippers.

Schippers krijgen de gelegenheid subsidie aan te vragen voor de aanschaf en installatie van een gecertificeerde inland AIS transponder.

De subsidieregeling zal van toepassing zijn op elk schip dat gebruik maakt van het Nederlandse binnenvaarwegennet onder de volgende voorwaarden:

• scheepslengte langer dan 20 meter;

• en/of commercieel varend;

• bewezen gebruiker van het Nederlandse binnenvaarwegennet in de jaren 2006 tot en met 2008.

Op basis van de ervaringen, die worden opgedaan tijdens pilots, zal ik de subsidieregeling nader uitwerken. Een definitieve regeling kan dan in de loop van 2009 worden vastgesteld.

Mijn uitgangspunt bij de vaststelling van de hoogte van de overheidssubsidie is dat sprake moet zijn van een acceptabele kostenverdeling tussen overheid en bedrijfsleven. Beide partijen zullen immers profiteren van het gebruik van transponders aan boord. In afwachting van de uitkomsten van de pilots ga ik vooralsnog uit van een overheidssubsidie die resulteert in een eigen bijdrage door de sector van circa € 500 per schip.

Tenslotte kan ik u melden dat het Duitse Bundes Ministerium für Verkehr, Bauwesen und Stadtentwicklung (BMVBS) heeft besloten tot nauwe samenwerking met het Nederlandse programma. Het BMVBS wil een gelijksoortige subsidieregeling voor schepen die gebruik maken van het Duitse vaarwegennet. Mijn ministerie heeft daartoe met het BMVBS een gezamenlijk subsidieverzoek ingediend bij het programma Trans Europese Netwerken (TEN-T) van de Europese Commissie.

De Europese Commissie en het TEN-T Financial Advisory Committee (FAC), verantwoordelijk voor de financiële uitvoering van het TEN-T programma, hebben deze aanvraag onlangs gehonoreerd. Daarmee stelt de Europese Commissie 4,95 M € beschikbaar aan Nederland om de invoering van AIS transponders aan boord van binnenschepen te realiseren.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

Naar boven