nr. 26
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 januari 2009
In mijn Nota naar aanleiding van het Verslag (Kamerstuk 2006–2007,
30 974, nr. 6) over de wijziging van de Scheepvaartverkeerswet in
verband met de implementatie van richtlijn 2005/44/EG betreffende geharmoniseerde
River Information Services (RIS) heb ik toegezegd u nader te informeren over
de regeling die ik wil treffen om de invoering van Automatic Information System
(AIS-)transponders op de binnenschepen mogelijk te maken.
Met deze regeling geef ik uitvoering aan de afspraken die de toenmalige
minister van Verkeer en Waterstaat en vier brancheorganisaties uit de binnenvaart,
te weten KSV Schuttevaer, CBRB, Vereniging Rijn en IJssel, Kantoor Binnenvaart,
daarover hebben vastgelegd in het Convenant Binnenvaart op 14 november
2006.
De richtlijn 2005/44/EG RIS verplicht lidstaten onder meer om transponders
volgens de inland AIS standaard te gebruiken indien men het automatisch melden
door schepen invoert op het vaarwegennet.
Schepen, voorzien van AIS-transponders, worden automatisch aangemeld bij
en kunnen gevolgd worden door de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat (RWS).
Dit maakt o.m. het mogelijk om:
• de veiligheid van het scheepvaartverkeer te verhogen;
• de bestaande infrastructuur op de vaarweg beter te benutten en
daarmee de komende jaren de groei van het scheepvaartverkeer beter op te vangen;
bijvoorbeeld de coördinatie ligplaatsen beheer in havens of de verbeterde
afwikkeling van weg- en scheepvaartverkeer bij beweegbare bruggen;
• efficiencywinst te realiseren bij de RWS verkeersposten en bediencentrales;
• de logistieke planning van verladers en terminals te verbeteren.
Hoewel het kabinet terughoudend omgaat met de inzet van nieuwe subsidieregelingen
heb ik gezien het Convenant Binnenvaart besloten om, als stimuleringsmaatregel,
voor dit doel subsidie beschikbaar te stellen aan binnenschippers.
Schippers krijgen de gelegenheid subsidie aan te vragen voor de aanschaf
en installatie van een gecertificeerde inland AIS transponder.
De subsidieregeling zal van toepassing zijn op elk schip dat gebruik maakt
van het Nederlandse binnenvaarwegennet onder de volgende voorwaarden:
• scheepslengte langer dan 20 meter;
• en/of commercieel varend;
• bewezen gebruiker van het Nederlandse binnenvaarwegennet in de
jaren 2006 tot en met 2008.
Op basis van de ervaringen, die worden opgedaan tijdens pilots, zal ik
de subsidieregeling nader uitwerken. Een definitieve regeling kan dan in de
loop van 2009 worden vastgesteld.
Mijn uitgangspunt bij de vaststelling van de hoogte van de overheidssubsidie
is dat sprake moet zijn van een acceptabele kostenverdeling tussen overheid
en bedrijfsleven. Beide partijen zullen immers profiteren van het gebruik
van transponders aan boord. In afwachting van de uitkomsten van de pilots
ga ik vooralsnog uit van een overheidssubsidie die resulteert in een eigen
bijdrage door de sector van circa € 500 per schip.
Tenslotte kan ik u melden dat het Duitse Bundes Ministerium für Verkehr,
Bauwesen und Stadtentwicklung (BMVBS) heeft besloten tot nauwe samenwerking
met het Nederlandse programma. Het BMVBS wil een gelijksoortige subsidieregeling
voor schepen die gebruik maken van het Duitse vaarwegennet. Mijn ministerie
heeft daartoe met het BMVBS een gezamenlijk subsidieverzoek ingediend bij
het programma Trans Europese Netwerken (TEN-T) van de Europese Commissie.
De Europese Commissie en het TEN-T Financial Advisory Committee (FAC),
verantwoordelijk voor de financiële uitvoering van het TEN-T programma,
hebben deze aanvraag onlangs gehonoreerd. Daarmee stelt de Europese Commissie
4,95 M € beschikbaar aan Nederland om de invoering van AIS transponders
aan boord van binnenschepen te realiseren.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa