30 501
Regels voor het gunnen van overheidsopdrachten door aanbestedende diensten en opdrachten door speciale-sectorbedrijven (Aanbestedingswet)

nr. 16
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 september 2007

Op uw verzoek stuur ik u hierbij een overzicht van de initiatieven die op dit moment worden genomen op het gebied van aanbesteden. Deze initiatieven omvatten (1) de nieuwe aanbestedingswet en de onderliggende regelgeving, en (2) overige initiatieven gericht op het vergroten van de professionaliteit van het aanbesteden en het verbeteren van de naleving.

1. Aanbestedingswet1 en onderliggende regelgeving

Het voorstel voor de aanbestedingswet ligt momenteel ter behandeling bij de Eerste Kamer. De memorie van antwoord naar aanleiding van het voorlopig verslag van de Eerste Kamer is op 10 juli 2007 aan de Eerste Kamer aangeboden. De Eerste Kamer heeft besloten een tweede schriftelijke ronde te houden en brengt 30 oktober a.s. een nader voorlopig verslag uit.

Zoals aangekondigd wordt de aanbestedingswet uitgewerkt in twee uitvoeringsbesluiten. De afgelopen maanden zijn de voorstellen voor deze nadere regelgeving ontwikkeld. Hierbij is al regelmatig overleg geweest met andere departementen, met medeoverheden (provincies, gemeenten, waterschappen) met speciale-sectorbedrijven (o.a. Schiphol en Prorail) en met het bedrijfsleven. De voorstellen voor de nadere regels worden spoedig voor formele consultatie voorgelegd aan een aantal direct betrokken maatschappelijke organisaties. Nadat de uitkomsten van de consultatie zijn verwerkt worden de voorstellen voor de nieuwe besluiten geagendeerd voor behandeling in de Ministerraad, waarna ze naar de Eerste en Tweede Kamer kunnen worden gezonden. Mijn streven is de voorstellen begin 2008 aan u aan te bieden.

In grote lijnen zien de nadere regels op het volgende: stroomlijning en vereenvoudiging van procedures, normering van te stellen geschiktheideisen, toetsing van integriteit van ondernemers en harmonisering van voorschriften voor overheidsopdrachten die buiten het regime van de richtlijn vallen. Met deze regels wordt beoogd de lasten voor ondernemers en overheden te verminderen, de naleving te verbeteren, de concurrentie te versterken, niet-integere ondernemers te weren en de toegang tot de markt te vergroten voor het MKB.

Om de toegankelijkheid van de regelgeving te vergroten (en aldus de naleving te vergemakkelijken) worden in de nieuwe regels voor overheidsopdrachten, anders dan nu het geval is, alle procedures stapsgewijs volledig uitgeschreven, zodat het voor een aanbestedende dienst eenvoudiger wordt een aanbestedingsprocedure goed te doorlopen. Voor de aanbestedingsregels voor speciale sectoren blijft de huidige opzet vooralsnog ongewijzigd.

2. Overige initiatieven gericht op professionalisering en betere naleving

Sinds 2005 is het kenniscentrum PIANOo (Professioneel & Innovatief Aanbesteden, Netwerk voor Overheidsopdrachtgevers) actief. PIANOo heeft tot doel om het kennisniveau en daardoor de professionalisering van alle aanbestedende diensten te versterken door kennisontwikkeling, kennisverspreiding en onderlinge kennisuitwisseling. PIANOo ondersteunt aanbestedende diensten op allerlei manieren, onder andere door regionale voorlichtingsdagen te houden en via PIANOo-desk, een besloten portal, waar inkopers en aanbesteders uit de publieke sector op interactieve wijze kennis en informatie kunnen uitwisselen over actuele inkoopgerelateerde thema’s.

Er wordt momenteel een elektronisch aanbestedingssysteem ontwikkeld, TenderNed. De bedoeling is dat door toepassing van TenderNed de aanbestedingsprocedures geheel elektronisch kunnen verlopen. Het systeem zal aanbestedende diensten en speciale sectorbedrijven stapsgewijs door het aanbestedingsproces kunnen leiden, beginnend bij de aankondiging van de overheidsopdracht. Aankondigingen boven de Europese aanbestedingsdrempels worden door TenderNed automatisch doorgekoppeld naar de Europese Commissie (TEDdatabase). TenderNed zal voor aanbestedende diensten de mogelijkheid bieden om de voortgang en de resultaten van de lopende aanbestedingen administratief vast te leggen. Voor ondernemers biedt TenderNed ook voordelen. Ze kunnen onder andere op elektronische wijze informatie beschikbaar stellen, zodanig dat de informatie in meerdere aanbestedingsprocedures gebruikt kan worden. Ook kunnen ze een interesseprofiel aanmaken, waarmee ze automatisch geattendeerd worden op aankondigingen die voor hen interessant zijn.

Om rijksbreed de inkoop beter te coördineren is in 2006 het Regiebureau Inkoop Rijksoverheid opgericht met aan het hoofd de Central Procurement Officer (CPO). Taak van de CPO is om samen met de Coördinerend Directeuren Inkoop op de departementen (CDI’s) de inkoop van de rijksoverheid slimmer te organiseren via categoriemanagement, elektronisch aanbesteden en het uitwisselen van inkoopinformatie met elkaar. Het Regiebureau levert zo op inkoopbeleid een wezenlijke bijdrage aan een efficiëntere, nalevende overheid en aan het realiseren van belangrijke beleidsdoelstellingen zoals het bevorderen van duurzaamheid, het stimuleren van innovatie en het aanhalen van de betrekkingen met het bedrijfsleven.

Zoals ik heb toegezegd wordt er nader onderzoek gedaan naar het aandeel van het MKB tot 100 werknemers bij opdrachten die Europees zijn aanbesteed. Ik streef ernaar u eind dit jaar te berichten over de uitkomsten hiervan. Tevens ben ik bezig met een nalevingonderzoek over 2006. De resultaten hiervan zal ik u voorjaar 2008 doen toekomen.

Tot slot

U heeft mij verzocht om op 10 oktober a.s. tijdens een algemeen overleg met u van gedachten te wisselen over het aanbestedingsbeleid. Ik heb u in deze brief verslag gedaan van de huidige stand van zaken. Gezien het feit dat de consultatie van maatschappelijke partijen over de voorstellen voor nadere regelgeving spoedig zal plaatsvinden en ik de uitkomsten van deze consultatie wil afwachten alvorens een standpunt in te nemen, wil ik u vragen in overweging te nemen dit algemeen overleg te verplaatsen naar het moment waarop de voorstellen voor het nieuwe uitvoeringsbesluit voor overheidsopdrachten en het gewijzigde uitvoeringsbesluit voor speciale sectoren aan u zijn aangeboden.

De minister van Economische Zaken,

M. J. A. van der Hoeven


XNoot
1

Kamerstukken 2006–2007, 30 501.

Naar boven