30 489
Wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen)

nr. 5
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 6 april 2006

De commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer1 heeft een aantal vragen voorgelegd aan de staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer bij brief d.d. 28 maart 2006 (06-VROM-B-030) naar aanleiding het niet opnieuw voorleggen van het wetsvoorstel Wijziging van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) (kamerstuk 30 489) aan de Raad van State nadat het voorstel bij gelegenheid van het nader rapport is gewijzigd.

De staatssecretaris heeft deze vragen beantwoord bij brief van 3 april 2006. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Buijs

De griffier van de commissie,

Van der Leeden

1

Zijn bij de procedure van indienen van het wetsvoorstel de aanwijzingen voor de regelgeving gevolgd?

Ja.

2 en 3

Wat zijn de gronden waarop is besloten het voorstel niet terug te sturen naar de Raad van State en waarom zijn pas later de vernieuwingen zoals genoemd in het nader rapport vanaf pagina 18, in het wetsvoorstel opgenomen?

Indien in een wetsvoorstel waarover de Raad van State advies heeft uitgebracht door de regering ingrijpende wijzigingen worden aangebracht die niet het gevolg zijn van het advies van de Raad van State, wordt de Raad over deze wijzigingen gehoord. De ministerraad beslist daaromtrent. Of een wijziging als ingrijpend moet worden aangemerkt, zal van geval tot geval, mede in het licht van het doel van de advisering door de Raad, moeten worden beoordeeld (aanwijzing voor de regelgeving 277).

In dit geval is geoordeeld dat geen sprake is van ingrijpende wijzigingen die niet het gevolg zijn van het advies van de Raad. Ongeveer eenderde deel van de in het nader rapport beschreven wijzigingen heeft betrekking op wijzigingen die niet (rechtstreeks) zijn terug te voeren op het advies. Deze wijzigingen zijn naar de mening van het kabinet om de volgende redenen echter niet ingrijpend.

De wijzigingen blijven binnen de met het wetsvoorstel, zoals dat aan de Raad is voorgelegd, gegeven kaders en uitgangspunten:

– een nationaal programma met gebiedsgerichte uitwerking

– toetsing van projecten die in betekenende mate van invloed zijn op luchtkwaliteit aan het programma

– geen toetsing van projecten die niet in betekenende mate van invloed zijn

– voortzetting van de huidige in het Besluit luchtkwaliteit 2005 gegeven mogelijkheid tot projectspecifieke saldering (met neutraal of gunstig effect voor de luchtkwaliteit)

– luchtkwaliteitseisen bij wet geregeld

– eenmalig beroep ten aanzien van luchtkwaliteitsaspecten van een project (in kader nationaal programma of projectbesluit)

– planverplichtingen, rapportageverplichtingen en meet- en rekenverplichtingen conform de bepalingen van de richtlijnen (implementatie);

Daarnaast blijven de wijzigingen ook voor het overige in lijn met de door de Raad geadviseerde wijzigingen die zijn overgenomen of liggen in het verlengde daarvan (bijvoorbeeld de monitoring van en rapportage omtrent effecten, die in het verlengde ligt van de door de Raad gemaakte opmerking in verband met tussentijdse wijziging van het programma in geval van tegenvallende resultaten);

Verder omvatten de wijzigingen voor een belangrijk deel wetgevingstechnische en redactionele aanvullingen, verfijningen en verduidelijkingen van de oorspronkelijke tekst, die op heel korte termijn tot stand was gekomen. Het doorvoeren van dit type wijzigingen na de advisering door de Raad van State is overigens niet ongebruikelijk.

In de bijlage bij deze brief is een overzicht van de wijzigingen opgenomen1.

4

Bent u bereid de Raad van State te horen over het wetsvoorstel zoals dat nu in hernieuwde vorm in de Kamer ligt, hetgeen de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer u hierbij verzoekt?

Ik acht het gezien het voorgaande niet noodzakelijk om de zeer ongebruikelijke stap te zetten om het wetsvoorstel zoals aangepast naar aanleiding van het advies van de Raad van State, opnieuw aan de Raad voor te leggen.

5

Wilt u de Raad van State verzoeken om voorlichting over de nog nader uit te werken lagere regelgeving?

Ik zal voorlichting vragen over het plan van aanpak voor het nationaal programma (inclusief de gebiedsgerichte aanpak), omdat dat de sleutel vormt voor een goede werking van de voorgestelde wet. Daarnaast zal het begrip «in betekenende mate» op het niveau van een amvb uitgewerkt worden. Het ontwerp van deze amvb zal uiteraard ter advisering aan de Raad van State worden voorgelegd.

Ik acht het in het dit geval echter weinig zinvol om de Raad daarnaast nog om voorlichting over specifieke ministeriële regelingen te verzoeken. Ik ga er vanuit dat bij het geven van voorlichting over het nationale programma en het advies over in betekenende mate de kernelementen van de lagere regelgeving voldoende aan de orde zullen komen. Ten aanzien van de toepassing van saldering merk ik op dat de advisering van de Raad van State al zoveel mogelijk wordt gevolgd (beperkingen naar plaats, tijd en inhoud). De huidige salderingsregeling onder het Besluit luchtkwaliteit 2005 is met de Tweede Kamer besproken en in werking getreden.

Voor een verdere toelichting verwijs ik kortheidshalve naar de bijlage.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Duivesteijn (PvdA), Hofstra (VVD), Buijs (CDA), voorzitter, Schreijer-Pierik (CDA), van Gent (GL), Snijder-Hazelhoff (VVD), Depla (PvdA), Van Oerle-van der Horst (CDA), Van As (LPF), Van Bochove (CDA), Duyvendak (GL), Huizinga-Heringa (CU), Koopmans (CDA), Gerkens (SP), Spies (CDA), Van Lith (CDA), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Fierens (PvdA), ondervoorzitter, Timmer (PvdA), De Krom (VVD), Verdaas (PvdA), Kruijsen (PvdA), Samsom (PvdA), Hermans (LPF), Veenendaal (VVD), Lenards (VVD).

Plv. leden: Crone (PvdA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA), Ormel (CDA), Halsema (GL), Örgü (VVD), Dubbelboer (PvdA), Hessels (CDA), Van den Brink (LPF), Knops (CDA), Vos (GL), Van der Staaij (SGP), Vietsch (CDA), Vergeer (SP), Sterk (CDA), Haverkamp (CDA), Koşer Kaya (D66), Vacature (SP), Boelhouwer (PvdA), Verbeet (PvdA), Balemans (VVD), Waalkens (PvdA), Van Heteren (PvdA), Roefs (PvdA), Varela (LPF), Oplaat (VVD), Van der Sande (VVD).

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven