30 452
Wijziging van de Wet luchtvaart inzake vernieuwing van de regelgeving voor burgerluchthavens en militaire luchthavens en de decentralisatie van bevoegdheden voor burgerluchthavens naar het provinciaal bestuur (Regelgeving burgerluchthavens en militaire luchthavens)

nr. 21
AMENDEMENT VAN HET LID TANG

Ontvangen 26 september 2007

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel III, onderdeel C, komt te luiden:

C

De artikelen 18 tot en met 34, 36 en 37 vervallen.

Toelichting

Dit amendement beoogt de artikelen 35 (tijdelijke sluiting luchthavens), 38 t/m 49 (verbod op het hebben en bouwen van belemmerende objecten) en 50 t/m 55 (schadeloosstelling) van de Luchtvaartwet vooralsnog te laten voortbestaan. De genoemde artikelen geven duidelijke, wettelijke regels voor de tijdelijke sluiting luchthavens, voor het verbod op het hebben en bouwen van belemmerende objecten en schadeloosstelling bij het opleggen van een bouwverbod, als hier voordien geen sprake van was en de waarde van de grond daardoor ernstig vermindert. Genoemde regels komen niet, of niet afdoende terug in de Wet luchtvaart, terwijl uit oogpunt van de rechtszekerheid een regeling op wetsniveau gewenst is. Dit amendement is mede van belang omdat genoemde artikelen ook van toepassing zijn op Schiphol en met dit amendement ook het Schipholbeleid wordt gewijzigd, hetgeen buiten de beoogde reikwijdte van deze wet treedt.

De indiener merkt op dat de schaderegeling van artikel 8.31 Wet luchtvaart niet gelijkwaardig is aan de schaderegeling van de artikelen 50 t/m 55 Luchtvaartwet. Immers in dit artikel wordt gesproken van: «schade......lijden, welke redelijkerwijs niet of niet geheel te zijnen laste behoort te blijven en waarvan de vergoeding niet of niet voldoende anderszins is verzekerd, kent Onze Minister van Verkeer en Waterstaat hem op aanvraag een naar billijkheid te bepalen schadevergoeding toe.» Deze formulering met open criteria zoals «redelijkerwijs», «voldoende verzekerd»en «naar billijkheid» behelst een weging, uiteindelijk door de rechter, en is dus niet gelijkwaardig aan de formulering van art. 50 Luchtvaartwet waarin schadeloosstelling duidelijker en beter is gewaarborgd en waarin de hoogte van de schadeloosstelling wordt gelijkgesteld aan de waardevermindering van de grond als gevolg van een bouwverbod. De Regeling Nadeelcompensatie Verkeer en Waterstaat biedt in deze geen soelaas, omdat daarin de zelfde open criteria zijn genoemd als in artikel 8.31 Wet luchtvaart. De artikelen 35 en 38 t/m 55 kunnen derhalve pas vervallen als in de Wet luchtvaart gelijkwaardige bepalingen zijn opgenomen.

Tang

Naar boven