nr. 28
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 juli 2009
In mijn brief van 13 mei 2009 (Kamerstuk 30 421, nr. 27)
heb ik toegezegd om in overleg met de branche en marktpartijen na te gaan
of zij mogelijkheden zien om een navigatie- of informatiesysteem in een later
stadium aan de boordcomputer toe te voegen en u daarover voor het zomerreces
te berichten. Op basis van dit overleg en onderzoek van mijn departement bericht
ik u het volgende.
Het verplicht koppelen van een navigatie- of informatiesysteem aan de
boordcomputer taxi (BCT) leidt tot een onvoorspelbare vertraging in de invoering
van de BCT. Ik acht dit niet aanvaardbaar. Voor de vertraging zijn een aantal
redenen.
Koppeling van een informatiesysteem vraagt om herziening of aanvulling
van de specificaties die de Inspectie Verkeer en Waterstaat in september zal
publiceren.
Op basis van deze specificaties zal de industrie aan de slag gaan om de
eerste boordcomputers te vervaardigen. Een herziening of aanvulling van de
specificaties leidt onherroepelijk tot vertraging van de invoering van de
BCT.
Wijziging of aanvulling van de specificaties betekent dat de BCT in Brussel
opnieuw genotificeerd moet worden. De uitkomst hiervan in de tijd is ongewis.
De Europese Commissie eist dit om nieuwe belemmeringen voor het vrije
verkeer van personen, goederen, diensten en de vrijheid van vestiging te voorkomen.
Afgezien van vertraging in het invoeringstraject is een informatiesysteem
niet nodig voor de handhaving van de Wet Personenvervoer 2000 (ritadministratie)
en de Arbeidstijdenwet (rij- en rusttijden). Het verplicht stellen van een
informatiesysteem is in strijd met de afspraken die met de sector
zijn gemaakt om alleen datgene verplicht te stellen wat nodig is voor handhaving.
Verder zal met een navigatie- of informatiesysteem de BCT niet langdurig
gecertificeerd kunnen worden. Geografische kaarten die in navigatiesystemen
gebruikt worden, wijzigen zeer regelmatig en bij iedere update ervan zou de BCT weer gecertificeerd moeten worden.
Zoals u bekend is, zal ik gemeenten de mogelijkheid bieden om groepsvorming
in de taxibranche te introduceren. In samenhang hiermee kan in plaatselijke
regelgeving een aanvullend navigatieof informatiesysteem verplicht worden
gesteld. Hetzelfde geldt voor het gebruik van informatiepanelen bij opstapplaatsen.
Een landelijke verplichting is hier niet op zijn plaats.
De taxibranche, die ik over dit onderwerp heb geraadpleegd, stelt dat
door de beoogde invoering van de groepsvorming de herkenbaarheid en aanspreekbaarheid
van de taxionderneming geborgd is. Indien deze als extra service een navigatiesysteem
wil aanbieden aan zijn klant om zich te onderscheiden van andere ondernemers,
moet dat zijn eigen keuze zijn.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa