30 401
Het creëren van een wettelijke basis in de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren voor de implementatie van Europese regelgeving inzake de bescherming van dieren tijdens vervoer en aanverwante activiteiten

nr. 5
VERSLAG

Vastgesteld 10 februari 2006

De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1, belast met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, brengt als volgt verslag uit van haar bevindingen. Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde vragen afdoende beantwoordt, acht de commissie de schriftelijke behandeling van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.

Inhoudsopgave blz.

1. Inleiding 1

2. Europese voorschriften en primaat wetgever 2

3. Handhaving 3

4. Slotopmerkingen 3

5. Artikelsgewijze toelichting 4

1. Inleiding

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel tot wijziging van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (Gwwd). Bij deze leden leven nog wel enkele vragen met betrekking tot dit wetsvoorstel.

De leden van de PvdA-fractie hebben kennis genomen van het wetsvoorstel om de Gwwd aan te passen. Deze leden vinden het van groot belang dat er snel duidelijkheid is over de regelgeving, uitvoering en handhaving ten aanzien van dierenwelzijn tijdens vervoer en pleiten daarom voor een spoedige inwerkingtreding. Wel zijn er een aantal punten, waar de leden van de PvdA-fractie nog een toelichting op vragen van de regering.

De leden van de VVD-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel. Alvorens haar standpunt over dit voorstel te bepalen, willen deze leden een aantal opmerkingen over dit voorstel maken en een aantal vragen aan de Regering stellen.

De leden van de VVD-fractie vragen wat de regering bedoelt met het wegnemen van technische belemmeringen voor het handelsverkeer in levende dieren. De regering geeft aan dat het wetsvoorstel een basis is voor het uitvoeren en implementeren van Europese voorschriften inzake de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten. Betekent dit dat er in geen geval verder wordt gegaan dan de Europese regelgeving toestaat, oftewel dat er geen nationale kop op wordt gezet?

De leden van de SGP-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel. Het dierenwelzijn, ook tijdens het vervoer, staat bij deze leden hoog in het vaandel. Het wetsvoorstel betreft een implementatie van Europese regelgeving. Daarover hebben de leden van de SGP-fractie enkele vragen.

2. Europese voorschriften en primaat wetgever

De leden van de CDA-fractie zijn van mening dat het welzijn van dieren tijdens transport zo optimaal mogelijk moet zijn en hopen dat de Europese regelgeving die in dit wetsvoorstel geïmplementeerd wordt, ook daadwerkelijk in de gehele Europese Unie een bijdrage zal leveren aan het verbeteren van het welzijn van dieren tijdens transport. Kan de regering inzichtelijk maken wat de praktische verbeteringen zullen zijn voor het welzijn van dieren, die door dit wetsvoorstel worden bereikt? De leden van de CDA-fractie vragen zich af wat de regering verstaat onder het begrip officiële dierenarts, waarvan de regering aangeeft dat dit begrip in verordening 1/2005 voorkomt. Kan een praktiserend dierenarts, die niet in overheidsdienst is, ook een officiële dierenarts zijn?

Artikel 59b biedt de mogelijkheid voor het stellen van strengere nationale regels voor zover dat vervoer volledig op Nederlands grondgebied verloopt. Deze regels hebben in beginsel betrekking op vervoer dat geschiedt in de uitoefening van of ten behoeve van een beroep, onderneming of bedrijf. De leden van de CDA-fractie vragen zich af waarom de mogelijkheid wordt geboden voor strengere nationale regels, als dit wetsvoorstel beoogt om juist de regelgeving aan te passen aan die van de gehele Europese Unie. Kan de regering praktische voorbeelden geven waarbij sprake zou kunnen zijn van strengere nationale regels?

Ook de leden van de SGP-fractie vragen of de regering de punten kan aangeven waarin de nationale regelgeving ten aanzien van diertransporten verder gaat dan de Europese richtlijn.

De leden van de PvdA-fractie willen voorkomen dat de Kamer onnodig over details rond implementatie en uitvoering discussieert. De Kamer zal zich vooral moeten buigen over de essentiële onderdelen en onderwerpen. Maar daar waar ruimte is voor nationaal beleid hechten de leden van de PvdA-fractie wel groot belang aan de mogelijkheid dat de Kamer zich mengt in de besluitvorming en pleiten daarom voor die gevallen voor de instelling van AMvB’s.

Vanaf 5 januari 2007 zal Verordening 1/2005 van kracht zijn, zo stellen de leden van de VVD-fractie. Deze verordening bevat voorschriften met het oog op de bescherming van dieren tijdens het vervoer en daarmee samenhangende activiteiten. Kan de regering aangeven wat de verordening precies inhoudt en teweeg zal brengen in de praktijk? Dus graag daadwerkelijke, praktische voorbeelden van veranderingen aangeven. Zal verordening 1/2005 zorgen voor extra regelgeving voor het bedrijfsleven? Zo ja, kan de regering aangeven wat voor regelgeving?

In de toekomst kan het noodzakelijk blijken te zijn nationaal aanvullende voorschriften te stellen voor die onderwerpen waarvoor Europese voorschriften en daarbij behorende uitvoeringsvoorschriften zijn gesteld. De leden van de VVD-fractie willen graag weten waarom de regering dit noodzakelijk acht? Kunt de regering voorbeelden schetsen?

De leden van de SGP-fractie constateren dat het wetsvoorstel een kader schept voor nadere regelgeving in algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen. Op grond van artikel 110 zal de voorhangprocedure worden gevolgd.

3. Handhaving

De leden van de CDA-fractie vragen zich met de Raad van State af of artikel 117 wel kan vervallen en vragen zich tevens af waarom de regering in reactie hierop verwijst naar de niet bestaande paragraaf 3.4 van de memorie van toelichting (MvT). In paragraaf 4.3 van de MvT wordt beargumenteerd dat de bevoegdheden in de artikelen 23 en 26 van verordening 1/2005 overeen komen met de bevoegdheden in artikel 117 van de Gwwd. De leden van de CDA-fractie zijn van mening dat de regering in artikel 60 van het wetsvoorstel de mogelijkheid schept om strengere nationale regels op te leggen ten aanzien van bijvoorbeeld transport van ziek of gewond vee. Deze leden vragen de regering of een grondslag in de nationale regelgeving voor de bevoegde autoriteit vanwege artikel 60 van het wetsvoorstel niet toch vereist is. De leden van de CDA-fractie constateren dat de onderdelen f tot en met j in artikel 59a, lid 5 zijn toegevoegd naar aanleiding van het advies van de Raad van State en dat deze onderdelen overeen komen met het huidige artikel 60, tweede lid. Deze leden vragen zich af waarom de woorden «onder meer» uit het huidige artikel 60 niet weerkeren in artikel 59a, lid 5 van het wetsvoorstel. Kan de regering aangeven wat de argumenten zijn om deze woorden uit het wetsvoorstel weg te laten en wat de praktische gevolgen daarvan kunnen zijn.

De leden van de PvdA-fractie en de VVD-fractie vragen zich ten aanzien van de handhaving af hoe de uitwerking van de taakverdeling tussen de Algemene Inspectiedienst (AID), de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA) en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) vorm gegeven wordt. De leden van de PvdA-fractie vragen de regering om inzage in (voorstellen voor) handhavingprotocollen en afspraken over taakverdeling.

De leden van de fractie van de VVD vragen zich af of het in het kader van deregulering niet mogelijk is deze inspectiediensten samen te voegen.

4. Slotopmerkingen

De regering kondigt aan dat ongeveer tegelijkertijd met dit wetsvoorstel een ander wetsvoorstel tot wijziging van de Gwwd in procedure wordt gebracht, waarin een wettelijke basis wordt gecreëerd voor de tijdige uitvoering van Europese voorschriften inzake niet voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten en een voorstel wordt gedaan tot intrekking van de Destructiewet.

De leden van de PvdA-fractie onderschrijven de noodzaak van een snelle implementatie van Europese wet- en regelgeving op het gebied van vervoer van dieren en steunen daarom de keuze om beide wetsvoorstellen separaat in te dienen.

De leden van de PvdA-fractie hechten er groot belang aan dat ook het andere wetsvoorstel op de korte termijn wordt ingediend en vragen aan de regering wanneer dit wetsvoorstel aan de Kamer wordt gezonden.

5. Artikelsgewijze toelichting

De leden van de CDA-fractie zijn verheugd dat aan artikel 60 een lid is toegevoegd op grond waarvan regels kunnen worden gesteld met betrekking tot het vervoer van ziek of gewond vee. Betekent dit dat de regering op grond van dit lid het transport van wrakke en liggende dieren naar het abattoir mogelijk kan maken, zodat deze dieren tot waarde gebracht kunnen worden? Deze leden vragen zich af wat de regering bedoelt met de zinsnede in de MvT waarin gesteld wordt dat het tweede lid van het voorgestelde artikel 60 identiek is aan het tweede lid van artikel 59b van dit wetsvoorstel en zijn van mening dat waarschijnlijk het vierde lid van artikel 59b bedoeld wordt.

Voorzitter van de vaste commissie voor LNV,

Schreijer-Pierik

Griffier van de vaste commissie voor LNV,

Van Leiden


XNoot
1

Samenstelling:

Leden: Van der Vlies (SGP), ondervoorzitter, Vos (GL), Buijs (CDA), Van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), voorzitter, Atsma (CDA), Oplaat (VVD), Mosterd (CDA), Waalkens (PvdA), Snijder-Hazelhoff (VVD), Verbeet (PvdA), Van den Brink (LPF), Vergeer (SP), Tichelaar (PvdA), Ormel (CDA), Duyvendak (GL), Koopmans (CDA), Eerdmans (LPF), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Koomen (CDA), Boelhouwer (PvdA), Douma (PvdA), Dubbelboer (PvdA), Kruijsen (PvdA), Lenards (VVD) en Vacature (VVD).

Leden: Slob (CU), Vendrik (GL), Spies (CDA), Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD), Mastwijk (CDA), Ten Hoopen (CDA), Hofstra (VVD), Vacature (CDA), Samsom (PvdA), De Krom (VVD), Duivesteijn (PvdA), Herben (LPF), Vacature (SP), Van Heteren (PvdA), Van Lith (CDA), Van Gent (GL), Van Bochove (CDA), Van As (LPF), Van der Laan (D66), Gerkens (SP), Jager (CDA), Timmer (PvdA), Depla (PvdA), Fierens (PvdA), Verdaas (PvdA), Örgü (VVD) en Veenendaal (VVD).

Naar boven