Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-XVI nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
De mutaties in deze suppletore wet bestaan uit herschikkingen binnen de begroting, uit overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, uit financieringsverschuivingen tussen premiemiddelen en begrotingsmiddelen en uit middelen die generaal aan de VWS-begroting zijn toegevoegd, dan wel middelen die generaal ten gunste komen van het EMU-saldo. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2005, die de Minister van Financiën aan de Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsmatig relevante begrotingsmutaties te bevorderen zijn de volgende beginselen toegepast:
1. Overhevelingen van en naar andere begrotingen, tussen artikelen en desalderingen die afzonderlijk lager zijn dan € 500 000,– en/of die betrekking hebben op interne verrekeningen binnen de administratie van het Rijk, staan gesaldeerd toegelicht met de algemene tekst Technische mutaties op dit artikel. Het saldo kan uiteindelijk wel hoger zijn dan € 500 000,–. Deze mutaties zijn vanwege het geringe financiële belang niet toegerekend aan de operationele doelstellingen.
2. Bij een overheveling tussen twee artikelen is volstaan met één toelichtende tekst. Deze tekst over overhevelingen tussen twee artikelen is opgenomen bij het artikel dat bij deze overheveling wordt verhoogd. Bij het andere artikel is de toelichting beperkt tot de algemene tekst Overheveling naar artikel.
3. Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven. Dit saldo bestaat uit de bij de kasmutaties behorende verplichtingenmutaties en de mutaties die voortkomen uit het aangaan van meerjarige projectsubsidies en structurele subsidies.
In paragraaf 2 wordt het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven- en ontvangsten besproken. Paragraaf 3 behandelt het beleid met betrekking tot de premie-uitgaven en premie-ontvangsten. Ten slotte volgt in paragraaf 4 de artikelsgewijze toelichting met een verdiepingsbijlage per artikel. In de verdiepingsbijlage worden allereerst de begrotingsmutaties toegelicht en vervolgens – indien relevant – de premiemutaties.
Vanaf begrotingsjaar 2006 is het artikel 24 «Geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke opvang» vervallen (zie VWS-begroting 2006). In begrotingsjaar 2005 – waarin verantwoording wordt afgelegd conform de structuur uit de begroting 2005 – blijft artikel 24 gehandhaafd. Daarom is in de 2e suppletore wet artikel 24 opgenomen.
De structuur van artikel 38 «Tegemoetkomingen in zorgkosten» wijkt af van de structuur zoals gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2005. Gedurende het begrotingsjaar 2005 is de algemene doelstelling van dit artikel verruimd en is een operationele doelstelling toegevoegd, zodat de zorgtoeslag op dit artikel kan worden begroot en verantwoord. De toegevoegde operationele doelstelling luidt: «Niemand betaalt een groter deel van zijn inkomen aan de gemiddelde Zvw-premie dan wat als aanvaardbaar wordt berekend.»
2. Het beleid met betrekking tot de begrotingsuitgaven en -ontvangsten
In paragraaf 2.1 worden de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties op de begroting toegelicht. Deze suppletore wet vormt de juridische basis voor de enkele uitgaven in 2005. Deze staan in paragraaf 2.2.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (bedragen x € 1 000)
Onderstaand overzicht geeft inzicht in de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Dit zijn mutaties groter dan € 10 miljoen en toevoegingen uit de generale middelen.
Tabel 1 – Belangrijkste uitgavenmutaties
Artikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | ||
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | ||
Belangrijkste suppletore mutaties | ||
1. Elektronisch kinddossier jeugdgezondheidszorg | 21 | 25 000 |
2. Bijdrage FES aan Topinstituut Pharma | 23 | 750 |
3. Heroïnebehandelplaatsen | 24 | 11 000 |
4. Tolk- en vertaalcentrum Nederland | 24 | – 4 298 |
5. Kwaliteit in verpleeghuizen | 27 | 6 000 |
6. Invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) | 27 | – 45 000 |
7. Valys-regeling | 28 | – 10 000 |
8. Gesubsidieerde banen | 29 | – 26 000 |
9. Herstructurering zbo’s in premie | 30 | – 7 000 |
10. Aanpassing van de Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK) | 32 | – 39 000 |
11. Justitiële Jeugdinrichtingen | 33 | 12 000 |
12. Verscherping criteria voor uithuisplaatsingen | 33 | 5 000 |
13. Zorgtoeslag | 38 | 215 000 |
14. Afkoop huisvestingscontracten RIVM en NVI | 98 | 11 100 |
Overige mutaties | ||
Stand na 2e suppletore begroting 2005 |
1. Middelen bestemd voor de invoering van het elektronisch kinddossier (EKD) in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) gekoppeld aan het Burger Service Nummer (BSN). Vanaf 1 januari 2007 – zo is het streven – krijgen alle nieuwgeborenen een EKD in de JGZ.
2. Uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) zijn middelen bestemd voor onderwijs, kennis en innovatie. Het Topinstituut Pharma is een gehonoreerd voorstel van VWS waarvoor € 130 miljoen is gereserveerd in het FES. Voor het definitief opzetten van het Topinstituut Pharma en het uitwerken van de condities waaronder dat gebeurt, wordt dit jaar een beroep gedaan op de gereserveerde FES-middelen. Dit zal gebeuren op basis van cofinanciering. Naar verwachting zal het benodigde bedrag voor 2005 € 750 000 zijn.
3. Overboeking van Justitie (€ 6 miljoen) voor heroïnebehandelplaatsen in verband met het amendement Van der Laan (29 800 VI nr. 92). In aanvulling op een bijdrage bij eerste suppletore wet (€ 1 miljoen) heeft BVK hiervoor nogmaals € 1 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden de door BVK beschikbaar gestelde middelen (totaal € 4 miljoen) voor de uitbreiding van heroïnebehandeling aan verslaafden ten laste van de VWS-begroting in 2005 beschikbaar gesteld aan de gemeenten.
4. Overboeking naar Justitie in verband met de overheveling van het budget voor de tolkdiensten van het Tolk- en vertaal centrum Nederland (TVCN).
5. Overheveling vanuit de premiemiddelen ten behoeve van de kwaliteit in verpleeghuizen. Er wordt getracht om een groot deel van de verpleeghuizen te laten voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd door de IGZ en de cliënten. Men doet dit door het samenstellen van consulententeams, het opstellen van zorgplannen, het opzetten van een landelijk plan dementie, het benoemen van een gezant die verpleeghuizen gaat bezoeken en het doen van een onderzoek naar de kwaliteit van de verpleeghuizen.
6. Overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de invoering van de WMO.
7. Overboeking naar Verkeer en Waterstaat in verband met alternatieve benutting van de middelen uit het amendement Dijksma & Van der Ham.
8. Vanwege een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen in 2005 wordt dit bedrag incidenteel afgeboekt.
9. Overboeking naar de premie in verband met de herstructurering van zelfstandige bestuursorganen (zbo’s).
10. Overboeking naar de generale middelen in verband met de aanpassing van de bijdrage in de kosten van kortingen.
11. Overboeking van Justitie in verband met Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI) voor civielgerechtelijk geplaatste jeugdigen.
12. Als gevolg van een aantal recente incidenten zijn de criteria voor uithuisplaatsingen verscherpt. Hierdoor hebben provincies en stadsregio’s te maken met een stijging van het aantal kinderbeschermingsmaatregelen en een groter beroep op de jeugdzorg. Het kabinet heeft met ingang van 2006 structureel nog meer middelen beschikbaar gesteld voor de extra kosten van jeugdzorg die door VWS worden gefinancierd.
13. Met deze mutatie worden de uitgaven voor de zorgtoeslag in de begroting verwerkt.
14. Afkoop huisvestingscontracten RIVM en NVI. Door de lopende contracten in 2005 af te kopen, gaan de structurele huisvestingslasten van RIVM en NVI omlaag. Dit vertaalt zich in een verlaging van de tarieven van RIVM en NVI vanaf 2007.
Deze suppletore wet vormt de juridische basis voor de volgende uitgaven in 2005.
Deze suppletore begrotingswet vormt de wettelijke basis voor de betaling van de eerste voorschotten voor de Zorgtoeslag in 2005. Deze toeslag vloeit voort uit de Wet op de Zorgtoeslag die op 1 januari 2006 in werking zal treden. Betaling van het voorschot vindt plaats op basis van de nieuwe zorgverzekeringspolis die per 1 januari 2006 ingaat, of indien deze nog niet is afgesloten, de huidige zorgverzekeringspolis van de aanvrager. Informatieverstrekking en uitbetaling van voorschotten vindt al in december 2005 plaats gezien de wenselijkheid dat de Belastingdienst Toeslagen, als zorgvuldig handelend bestuursorgaan, anticipeert op zijn komende taak (de uitvoering van de zorgtoeslag). De Belastingdienst Toeslagen dient te handelen overeenkomstig hetgeen de wetgever heeft beoogd en informeert de aanvrager van de zorgtoeslag zo vroeg mogelijk (december) over zijn situatie (het recht op zorgtoeslag inclusief uitbetaling van het eerste voorschot). De verantwoordelijkheidsverdeling tussen het ministerie van VWS en het ministerie van Financiën voor de Zorgtoeslag is opgenomen in de 3e voortgangsrapportage Zorgverzekeringswet die aan de Tweede Kamer is verzonden (TK 29 689 nr. 31).
De middelen voor de financiering van de heroïnebehandeling zijn de afgelopen jaren op basis van convenanten aan de gemeenten verstrekt. In overeenstemming met de Financiële verhoudingswet wordt thans gewerkt aan een ministeriële regeling om de financiering van een adequate basis te voorzien. Een convenant past bij nieuwe ontwikkelingen; in een«stabiele omgeving» ligt een ministeriële regeling voor de hand. Om de incidenteel beschikbare extra middelen voor uitbreiding van de heroïne-behandeling tijdig aan de gemeenten beschikbaar te stellen, wordt het instrument convenant gebruikt. Voor in totaal 415 uitbreidingsplaatsen worden in 2005 eenmalig extra middelen verstrekt aan de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Haarlem, Enschede, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Den Bosch, Tilburg en Eindhoven.
Op basis van de uitkomsten van besluitvorming over de vermogenspositie van het NVI, zal bekeken worden of er aanleiding is voor een vermogensinjectie. Als de Tweede Kamer er mee instemt dat NVI per 1 januari a.s. definitief baten-lastendienst wordt en de vermogenspositie reeds per die datum in overeenstemming met de agentschapsvoorwaarden wordt gebracht, zal een eventuele vermogensinjectie in de slotwet worden verantwoord.
De financiering van het Donorregister, de raadpleegfunctie daarvan en de gegevensleverantie door gemeenten worden in tegenstelling tot het bepaalde in de Wet op de orgaandonatie (WOD) gefinancierd uit de Rijksbegroting. Een wijziging van de WOD die de financiering uit de Rijksbegroting regelt is op dit moment bij het parlement in behandeling. Naar verwachting zal begin 2006 de wijziging een feit zijn. Tot dat tijdstip dient deze begrotingswet als grondslag voor de financiering.
De financiering van de oprichtings- en vormgevingskosten van het Topinstituut Pharma (TIP) vanuit de FES-gelden vindt plaats op grond van deze begrotingswet. Op dit moment wordt gewerkt aan regelgeving en randvoorwaarden voor de financiering van de programmakosten van het TIP.
3. Het beleid met betrekking tot de premiegefinancierde uitgaven en ontvangsten
Deze paragraaf geeft een overzicht van de ontwikkeling van de uitgaven in de zorgsector in het lopende jaar. De gepresenteerde mutaties zijn bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de 1e Suppletore Wet 2005 en de VWS-begroting 2006. Daarvoor is voornamelijk gebruik gemaakt van de informatie die het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) ons in oktober ter beschikking heeft gesteld. Dit betreft informatie over de kosten en financiering van de Algemene Kas van de ZFW en het Algemeen Fonds van de AWBZ. Deze cijfers zijn gebaseerd op realisatiecijfers over 2004 en het eerste deel van 2005, en op inschattingen van het CVZ. Daarnaast is van het Centraal Administratie Kantoor (CAK) informatie ontvangen met betrekking tot nabetalingen over voorgaande jaren als gevolg van bijstellingen van instellingsbudgetten in die jaren. Ten slotte zijn van het College Tarieven Gezondheidszorg/Zorgautoriteit i.o. (CTG/ZAio) gegevens ontvangen over de instellingsbudgetten.
3.1 Bijstellingen van de uitgaven en ontvangsten in 2005
De netto zorguitgaven, die relevant zijn voor het Budgettair Kader Zorg (het BKZ), stijgen ten opzichte van de stand 1e Suppletore wet met circa € 0,3 miljard. Dit is het saldo van diverse mee- en tegenvallers in de verschillende BKZ-sectoren, die in tabel 2 en 3 zijn opgenomen.
In tabel 2 worden de mutaties in de bruto BKZ-uitgaven kort toegelicht.1
Tabel 2 Ontwikkeling bruto BKZ-uitgaven 2005 (bedragen in € miljoen)
2005 | |
---|---|
Bruto BKZ-uitgaven stand 1e suppletore begroting 2005 | 45 734,4 |
Mutaties gemeld in de VWS-Begroting 2006 | 203,1 |
Bruto BKZ-uitgaven stand VWS-begroting 2006 | 45 937,5 |
Nieuwe mutaties | |
Ziekenhuizen | 84,6 |
Kraamzorg | – 30,0 |
Verloskundige zorg | – 8,0 |
AWBZ | – 34,0 |
Ombuigingsbijdrage | 60,0 |
Subtotaal mee- en tegenvallers | 72,6 |
Technische mutaties | |
IJklijnmutaties | 1,1 |
Subtotaal technische mutaties | 1,1 |
Totaal uitgavenmutaties | 73,7 |
Bruto BKZ-uitgaven stand 2e suppletore begroting 2005 | 46 011,2 |
• Ziekenhuizen
Door het CTG/ZAio wordt, op basis van de per 1 oktober 2005 bekende gegevens, voor 2005 ten aanzien van het A-segment uitgegaan van een volumestijging van 1,87% ten opzichte van 2004. Dit is iets hoger dan de ruimte van 1,55% die medio 2004 in de convenanten met de ziekenhuizen is verwerkt. In vergelijking met de volume ontwikkeling in de afgelopen jaren is echter sprake van een gematigde ontwikkeling. Op basis van het huidige beeld wordt de ruimte die voor 2005 binnen het convenant beschikbaar is overschreden met € 44,6 miljoen. Over het B-segment zijn nog geen omzetcijfers beschikbaar. Wel is in een oriënterende monitor van het CTG/ZAio een prijsontwikkeling van 5% geconstateerd. Bij een gelijkblijvende volume-ontwikkeling heeft dit een mogelijke overschrijding ten opzichte van de verwachte loon- en prijsontwikkeling tot gevolg van € 40 miljoen. Het uitgaven beeld in 2005 zal in overleg met convenantspartijen worden betrokken bij de inzet van de groeiruimte 2006.
• Kraamzorg
Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor kraamzorg een overschot van ca. € 30 miljoen te verwachten. Dit is een gevolg van een daling van het aantal geboortes en dus uren geleverde kraamzorg. Deze daling loopt mogelijk ook vooruit op het landelijke indicatieprotocol voor de kraamzorg.
• Verloskundige zorg
Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor verloskundige zorg een overschot van ca. € 8 miljoen te verwachten. Naast het lagere geboortecijfer is een mogelijke verklaring dat, doordat er geen landelijk tekort meer is aan verloskundigen, de ziekenfondsen onder de maximumtarieven kunnen contracteren.
• AWBZ
Naar aanleiding van actuele gegevens van het CVZ en CTG/ZAio, is de verwachting dat op het totaal van de AWBZ-uitgaven ten opzichte van de bij VWS-begroting 2006 aangepaste ramingen (inclusief groeiruimte) enige onderuitputting zal optreden. De eerder bij Begroting 2006 doorgevoerde intertemporele schuif van € 34 miljoen uit 2006 naar 2005 wordt daarom teruggedraaid.
• Ombuigingsbijdrage
Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), dat de (incidentele) extra korting voor de periode 1 juli 2003 tot en met 31 december 2003 in strijd is geweest met wet dan wel enig geschreven of ongeschreven algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, heeft het CTG/ZAio besloten de incidentele korting van 0,8% (€ 125 miljoen) over half 2003 terug te draaien. De huidige verwachting is dat ongeveer de helft (€ 60 miljoen) tot financiering in 2005 zal komen.
• IJklijnmutaties
Deze post is het saldo van mutaties, die samenhangen met overboekingen tussen het Budgettair Kader Zorg en de ijklijn Rijksbegroting eng.
In tabel 3 is de ontvangstenraming opgenomen.
Tabel 3 Ontwikkeling BKZ-Ontvangsten 2005 (bedragen in € miljoen)
2005 | |
---|---|
BKZ-ontvangsten stand 1e suppletore wet | 3 870,2 |
Mutaties gemeld in de VWS-begroting 2006 | – 40,0 |
BKZ-ontvangsten stand VWS-begroting 2006 | 3 830,2 |
Nieuwe mutaties | 0,0 |
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletore begroting 2005 | 3 830,2 |
3.2 Bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg
Tabel 4 geeft een overzicht van de bijstellingen van het Budgettair Kader Zorg (BKZ). In totaal is het BKZ sinds de opstelling van de 1e Suppletore begroting met € 7,6 miljoen bijgesteld.
Tabel 4 Mutaties in het Budgettair Kader Zorg 2005 (bedragen in € miljoen)
2005 | |
---|---|
BKZ-stand 1e suppletore begroting 2005 | 41 679,7 |
Mutaties t/m VWS-begroting 2006 | 6,6 |
BKZ-stand VWS-begroting 2006 | 41 686,3 |
Bij: IJklijnmutaties begrotingsgefinancierde uitgaven | 1,1 |
BKZ-stand 2e suppletore begroting 2005 | 41 687,4 |
3.3 Confrontatie van de netto BKZ-uitgaven met het BKZ
De uitgavenmutaties leiden tot een verhoging van de netto BKZ-uitgaven met € 73,6 miljoen. Het Budgettair Kader Zorg (BKZ) neemt toe met € 1 miljoen. De geraamde meeruitgaven boven het BKZ stijgen derhalve met € 72,6 miljoen ten opzichte van de stand Miljoenennota 2006. In totaal komt de overschrijding nu uit op € 494 miljoen.
Tabel 5 Ontwikkeling Budgettair Kader Zorg (bedragen in € miljoen)
BKZ | Netto BKZ-uitgaven | Overschrijding | |
---|---|---|---|
Stand begroting 2005 | 41 732 | 41 778 | 46 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 41 680 | 41 864 | 184 |
Stand begroting 2006 | 41 686 | 42 107 | 421 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 41 687 | 42 181 | 494 |
4. Artikelsgewijze toelichting
Beleidsartikel 21 Preventie en gezondheidsbescherming
Het bevorderen en beschermen van de gezondheid van de burger in de Nederlandse samenleving.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 234 884 | 258 509 | 44 924 | 303 433 |
Uitgaven | 458 392 | 486 474 | 35 414 | 521 888 |
Programma-uitgaven | 452 246 | 480 223 | 34 991 | 515 214 |
Bestrijden van infectieziekten | 53 569 | 74 421 | – 9 639 | 64 782 |
Bevorderen gezonde en veilige leefomgeving | 1 970 | 745 | 12 | 757 |
Consumenten- en productveiligheid | 86 867 | 91 215 | – 1 712 | 89 503 |
Coördinatie/nazorg bij crises en rampen | 6 527 | 7 032 | – 1 876 | 5 156 |
Gedragsgerichte gezondheidsbevordering | 16 859 | 11 456 | 200 | 11 656 |
Programmering onderzoek/ontwikkeling | 84 424 | 95 335 | 17 840 | 113 175 |
Toegankelijkheid en kwaliteit OGZ | 195 643 | 194 632 | 24 702 | 219 334 |
Vermijden onnodige ziektelast door chronische ziekten | 6 387 | 5 387 | – 536 | 4 851 |
Verslavingszorg | 0 | 0 | 6 000 | 6 000 |
Apparaatsuitgaven | 6 146 | 6 251 | 423 | 6 674 |
Ontvangsten | 8 755 | 8 072 | 3 585 | 11 657 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 258 509 | 486 474 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore begroting | 44 924 | |
Bestrijden van infectieziekten | ||
Overheveling naar artikel 98. | – 2 231 | |
Overheveling naar operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». | 3 550 | |
Als gevolg van de BTW-heffing bij de aanbesteding van antivirale middelen door het NVI is er sprake van meerkosten. | 2 500 | |
Het voorgenomen programma Priority Medicine is aangehouden in het licht van de oprichting van het Technologisch Topinstituut Pharma. | – 2 500 | |
De bouw van het Biosafety Level 4-lab (BSL4-lab) is vertraagd, waardoor de geraamde exploitatiekosten voor 2005 gedeeltelijk vrijvallen. | – 1 000 | |
Lager uitgaven als gevolg van vertraging van het gezamenlijke onderzoeksprogramma met de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) en lagere kosten voor de opstart van een centrum infectieziektenbestrijding bij het RIVM. | – 2 650 | |
Consumenten- en productveiligheid | ||
Overheveling naar operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». | – 2 000 | |
Voor 2005 wordt het exploitatietekort als gevolg van boventalligheid bij de VWA geraamd op € 4,3 miljoen. Voor VWS betekent dit een kostenpost van € 1,3 miljoen, gezien de kostenverdeling tussen LNV en VWS van 70/30, zoals afgesproken in het aansturingsconvenant. | 1 300 | |
Er is sprake van onderuitputting op het opdrachtgeversbudget voor de VWA, met name als gevolg van het lager uitvallen van de regelingsafspraken met de VWA. | – 1 450 | |
Op grond van een afspraak met LNV betaalt VWS € 0,6 miljoen aan de VWA ter dekking van oude personele problematiek. | 558 | |
Coördinatie/nazorg bij crises en rampen | ||
De vrije ruimte in het budget voor het opvangen van rampen en crises wordt conform afspraak jaarlijks bij 2e suppletore wet opnieuw gealloceerd. | – 2 477 | |
Programmering onderzoek/ontwikkeling | ||
Overheveling van operationele doelstelling «Consumenten- en productveiligheid» in verband met de financiering van 24-uurs informatie intoxicatie en calamiteitengeneeskunde bij het RIVM. | 2 000 | |
Overheveling van artikel 26 voor subsidieverlening door ZonMw aan instellingen die best practices/innovaties invoeren ter verbetering van de kwaliteit in de ouderen- en gehandicaptenzorg (onderdeel van actieprogramma kwaliteit pijler 3). | 1 500 | |
Overheveling van artikel 27 voor subsidieverlening door ZonMw voor het onderwerp «voeding en vocht» (onderdeel van actieprogramma kwaliteit pijler 3). | 1 400 | |
Overheveling van artikel 27 voor de uitvoering van het landelijk dementieprogramma van ZonMw. | 613 | |
Overheveling van artikel 30 in verband met de bekostiging van het programma patiëntveiligheid van ZonMw. | 500 | |
Overheveling van operationele doelstelling «Toegankelijkheid en kwalitatieve voorzieningen preventieve zorg» in verband met de coördinatie door ZonMw van de implementatie van de standaard hartafwijkingen, de update van de standaard gehoorstoornissen, de ontwikkeling van de standaarden borstvoeding en primaire preventie kindermishandeling, de regionale implementatie van de Jeugdgezondheidszorg-standaarden en de ontwikkeling van E-learningmodules voor de implementatie van de JGZ-standaarden. | 696 | |
Overheveling van artikel 30 in verband met het maken van een campagne met als doel het vergroten van het bewustzijn van alle Nederlanders omtrent hun eigen verantwoordelijkheid in zorg en zorgverzekering en het bevorderen van consumentkritisch gedrag onder verzekerden en patiënten/cliënten bij de zorgverzekeraar en -aanbieder. | 550 | |
Overheveling van operationele doelstelling «Bestrijden van infectieziekten» in verband met opdrachtverlening aan het centrum voor infectieziektebestrijding bij het RIVM, dat nieuwe en bestaande taken op het gebied van infectieziektebestrijding en -onderzoek bundelt. | 3 550 | |
Overheveling van operationele doelstelling «Vermijden onnodige ziektelast door chronische ziekten» in verband met de overgang van programmatische preventie naar het RIVM. | 574 | |
Overheveling van artikel 30 in verband met de aan ZonMw verstrekte opdracht tot evaluatie van de Euthanasiepraktijk. | 750 | |
Er is sprake van een groter beroep op diagnostiek van seksueel overdraagbare aandoeningen door het RIVM en streeklabs. | 1 427 | |
Hogere uitgaven dan geraamd in verband met het uitvoeren van de programma’s Doelmatigheids-onderzoek en Chronische ziekten die eerdere jaren gepland stonden en destijds niet zijn uitgevoerd. | 884 | |
Toegankelijkheid en kwalitatieve voorzieningen preventieve zorg | ||
Extra middelen bestemd voor de invoering van het elektronisch kinddossier (EKD) in de jeugdgezondheidszorg (JGZ) gekoppeld aan het Burger Service Nummer (BSN). Vanaf 1 januari 2007 – zo is het streven – krijgen alle nieuwgeborenen een EKD in de JGZ. | 25 000 | |
Overheveling naar de operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». | – 696 | |
Vermijden onnodige ziektelast door chronische ziekten | ||
Overheveling naar operationele doelstelling «Programmering onderzoek/ontwikkeling». | – 574 | |
Verslavingszorg | ||
Overheveling van artikel 24. | 6 000 | |
Technische mutaties op dit artikel | 4 740 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 303 433 | 521 888 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 8 072 |
Meerontvangsten als gevolg van de definitieve vaststellingen van subsidies in voorgaande jaren. | 3 100 |
Technische mutaties op dit artikel | 485 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 11 657 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (5)=(2 t/m 4) | ||
Premie-uitgaven | 235,6 | 236,1 | – 29,1 | 207,0 |
Ontvangsten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 236,1 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 0,8 |
Structurele doorwerking van de herziene afrekening 2004 voor deze sector. | – 2,6 |
De uitgaven voor dieetadvisering zijn met ingang van 2005 overgeheveld naar artikel 22 (van AWBZ naar ZFW/ZVW). | – 27,3 |
Overheveling van subsidies uit de AWBZ naar de begroting van VWS (artikel 21 en 98). | – 0,3 |
Overboeking vanuit de begroting (artikel 21) ten behoeve van de jaarlijkse bijdrage aan het CVZ voor de AWBZ-subsidieregeling voor SOA-klinieken. | 0,3 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 207,0 |
Beleidsartikel 22 Curatieve zorg
Het instandhouden en bevorderen van een kwalitatief verantwoorde en in financiële zin beheersbare zorgverlening ter bevordering van de lichamelijke gezondheidssituatie van de Nederlandse bevolking.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 43 841 | 50 495 | – 4 783 | 45 912 |
Uitgaven | 36 883 | 43 561 | – 4 814 | 38 747 |
Programma-uitgaven | 33 200 | 39 655 | – 4 680 | 34 975 |
Eerstelijns zorg | 1 261 | 941 | – 231 | 710 |
Tweedelijns zorg | 31 722 | 38 696 | – 4 949 | 33 747 |
Effectieve en efficiënte zorgverlening | 2 | 2 | 0 | 2 |
Spoedeisende medische hulpverlening | 215 | 16 | 500 | 516 |
Apparaatsuitgaven | 3 683 | 3 906 | – 134 | 3 772 |
Ontvangsten | 1 098 | 1 098 | – 55 | 1 043 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 50 495 | 43 561 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 4 783 | |
Tweedelijns zorg | ||
Overheveling naar operationele doelstelling «Spoedeisende medische hulpverlening». | – 500 | |
Overheveling naar artikel 30. | – 3 393 | |
Extra uitgaven aan het Academisch Ziekenhuis Groningen in verband met de realisatie van een gedwongen opname unit voor tuberculosepatiënten in het Tuberculosecentrum Beatrixoord te Haren. | 1 300 | |
Door vertragingen en of gewijzigde bron van financiering zijn voornemens (zoals het experiment fysiotherapie, de inhoudelijke ontwikkeling ziekenhuis topzorg, de benchmark ziekenhuizen en DBC-zorg) gedeeltelijk of niet gerealiseerd. | – 2 900 | |
Spoedeisende medische hulpverlening | ||
Overheveling van operationele doelstelling «Tweedelijns zorg» in verband met de bouw van een centraal meldkamersysteem voor het Korps landelijke politiediensten (KLPD). | 500 | |
Technische mutaties op dit artikel | 179 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 45 912 | 38 747 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 17 303,9 | 17 401,8 | 238,7 | 17 640,5 |
Ontvangsten | 494,5 | 494,5 | 0,0 | 494,5 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 17 401,8 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 62,7 |
Uit de afrekening 2004 blijkt een structurele tegenvaller van € 79,6 miljoen. Hogere uitgaven dan geraamd deden zich onder andere voor bij de tandheelkunde (€ 31,1 miljoen), huisartsen (€ 12,1 miljoen), overige curatieve zorg (€ 31,5 miljoen) en de medisch specialisten (€14,1 miljoen). Meevallers traden op bij de kraamzorg (€ 13,6 miljoen) en de verloskunde (€ 5,2 miljoen). | 79,6 |
In de VWS-begroting 2005 was op artikel 99 een structureel bedrag van € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor specifiek beleid chronisch zieken. Hiervan wordt nu € 13 miljoen overgeheveld naar dit artikel ten behoeve van een ruimere toepassing van de hardheidsclausule binnen de regeling overig ziekenvervoer. | 13,0 |
De uitgaven voor dieetadvisering zijn met ingang van 2005 overgeheveld vanuit artikel 21 (van AWBZ naar ZFW). | 27,3 |
Door het CTG/ZAio wordt, op basis van de per 1 oktober 2005 bekende gegevens, voor 2005 ten aanzien van het A-segment uitgegaan van een volumestijging van 1,87% ten opzichte van 2004. Dit is iets hoger dan de ruimte van 1,55% die medio 2004 in de convenanten met de ziekenhuizen is verwerkt. In vergelijking met de volume ontwikkeling in de afgelopen jaren is echter sprake van een gematigde ontwikkeling. Op basis van het huidige beeld wordt de ruimte die voor 2005 binnen het convenant beschikbaar is overschreden met € 44,6 miljoen. Over het B-segment zijn nog geen omzetcijfers beschikbaar. Wel is in een oriënterende monitor van het CTG/ZAio een prijsontwikkeling van 5% geconstateerd. Bij een gelijkblijvende volume-ontwikkeling heeft dit een mogelijke overschrijding ten opzichte van de verwachte loon- en prijsontwikkeling tot gevolg van € 40 miljoen. Het uitgaven beeld in 2005 zal in overleg met convenantspartijen worden betrokken bij de inzet van de groeiruimte 2006. | 84,6 |
Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor kraamzorg een overschot van ca. € 30 miljoen te verwachten. Dit is een gevolg van een daling van het aantal geboortes en dus uren geleverde kraamzorg. Deze daling loopt mogelijk ook vooruit op het landelijke indicatieprotocol voor de kraamzorg. | – 30,0 |
Op basis van de van het CVZ ontvangen cijfers, is bij de uitgaven voor verloskundige zorg een overschot van ca. € 8 miljoen te verwachten. Naast het lagere geboortecijfer is een mogelijke verklaring dat, doordat er geen landelijk tekort meer is aan verloskundigen, de ziekenfondsen onder de maximumtarieven kunnen contracteren. | – 8,0 |
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. | 8,7 |
Deze mutatie betreft de overheveling van de middelen t.b.v. de eerste verstrekking van het uitwendige deel van het BAHA (Bone Anchored Hearing Aid) van artikel 26 naar artikel 22. | 0,8 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 17 640,5 |
Beleidsartikel 23 Geneesmiddelen en medische technologie
Een doelmatige zorg aan de burger waarborgen met kwalitatief hoogwaardige en veilige producten op het terrein van geneesmiddelen, medische technologie en transplantaten.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 22 496 | 20 170 | – 1 015 | 19 155 |
Uitgaven | 23 199 | 22 936 | – 1 056 | 21 880 |
Programma-uitgaven | 20 325 | 20 094 | – 1 220 | 18 874 |
Geneesmiddelen | 8 447 | 8 187 | – 2 225 | 5 962 |
Medische technologie en transplantaten | 11 878 | 11 907 | 1 005 | 12 912 |
Apparaatsuitgaven | 2 874 | 2 842 | 164 | 3 006 |
Ontvangsten | 0 | 1 565 | 750 | 2 315 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 20 170 | 22 936 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 1 015 | |
Geneesmiddelen | ||
De door Z-index (een intermediair in zorginformatie) uitgevoerde taken op het gebied van de geneesmiddelentaxe voor apothekers verenigt zich waarschijnlijk niet met de Europese mededingingsrichtlijnen. De NMA bereidt hierover een uitspraak voor. Deze uitspraak zal er waarschijnlijk toe leiden dat VWS deze taken moet overnemen. Hieraan zijn kosten verbonden die voor 2005 waren geraamd op 2 miljoen. Door het uitblijven van de uitspraak van de NMA worden dit jaar geen kosten gemaakt. | – 2 000 | |
Minder uitgaven in verband met een vertraging in de uitvoering van projecten en activiteiten in het kader van het doelmatig voorschrijven. | – 1 100 | |
Niet geraamde uitgaven in verband met de informatievoorziening op het terrein van de ontwikkeling van de uitgaven aan geneesmiddelen. | 768 | |
Uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) zijn middelen bestemd voor onderwijs, kennis en innovatie. Het Topinstituut Pharma is een gehonoreerd voorstel van VWS waarvoor € 130 miljoen is gereserveerd in het FES. Voor het definitief opzetten van het Topinstituut Pharma en het uitwerken van de condities waaronder dat gebeurt, wordt dit jaar een beroep gedaan op de gereserveerde FES-middelen. Dit zal gebeuren op basis van cofinanciering. | 750 | |
Medische technologie en transplantaten | ||
Minder uitgaven dan geraamd voor onder meer agenda medische biotechnologie, normalisatie lichaamsmateriaal, implementatie wetgeving, meldingssysteem voor lichaamsmateriaal en de voorlichting medische hulpmiddelen. | – 784 | |
Als gevolg van de evaluatie van de Wet op de Orgaandonatie, is veel publiciteit rondom dit onderwerp ontstaan. Dit heeft geleid tot extra registraties ten opzichte van de oorspronkelijke opdracht aan het Donorregister. | 1 985 | |
Technische mutaties op dit artikel | – 675 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 19 155 | 21 880 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 1 565 |
Desaldering Fonds Economische Structuurversterking (FES). Zie toelichting aan de uitgavenzijde. 750 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 2 315 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 4 463,0 | 4 484,7 | 69,0 | 4 553,7 |
Ontvangsten | 92,1 | 92,1 | 0,0 | 92,1 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 4 484,7 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 57,0 |
In de VWS- begroting 2005 was op artikel 99 een structureel bedrag van € 25 miljoen beschikbaar gesteld voor specifiek beleid chronisch zieken. Hiervan wordt nu € 12 miljoen overgeheveld ter verzachting van de maatregel beperking vergoeding zelfzorggeneesmiddelen. | 12,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 4 553,7 |
Beleidsartikel 24: Geestelijke gezondheidszorg, verslavingszorg en maatschappelijke opvang
Een gezonde en veilige samenleving door preventie en behandeling van psychosociale en psychiatrische problemen.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 314 678 | 286 090 | 1 259 | 287 349 |
Uitgaven | 317 867 | 300 411 | – 1 419 | 298 992 |
Programma-uitgaven | 314 926 | 297 257 | – 1 421 | 295 836 |
Drugsgebruik | 5 899 | 5 776 | – 1 091 | 4 685 |
Geestelijke gezondheidszorg | 31 503 | 26 713 | – 5 695 | 21 018 |
Verslavingszorg | 12 220 | 13 388 | 5 791 | 19 179 |
Maatschappelijke en vrouwenopvang | 238 838 | 228 271 | 3 016 | 231 287 |
Specifieke doelgroepen en samenleving | 26 466 | 23 109 | – 3 442 | 19 667 |
Apparaatsuitgaven | 2 941 | 3 154 | 2 | 3 156 |
Ontvangsten | 1 361 | 1 383 | 714 | 2 097 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 286 090 | 300 411 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | 1 259 | |
Drugsgebruik | ||
Onderuitputting als gevolg van het deels vrijvallen van het wachtgeldenbudget. Daarnaast vallen de kosten van een aantal projecten (o.a. XTC en cannabis) lager uit en valt er geld vrij wegens de 90% bevoorschotting van projectsubsidies. | – 1 200 | |
Geestelijke gezondheidszorg | ||
Overheveling naar artikel 31 | – 2 067 | |
Onderuitputting in verband met een vertraging op de uitgaven van het GGZ budget. | – 2 874 | |
Verslavingszorg | ||
Overboeking van Justitie (€ 6 miljoen) voor heroïnebehandelplaatsen in verband met het amendement Van der Laan (29 800 VI nr. 92). In aanvulling op een bijdrage bij eerste suppletore wet (€ 1 miljoen) heeft BVK hiervoor nogmaals € 1 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast worden de door BVK beschikbaar gestelde middelen (totaal € 4 miljoen) voor de uitbreiding van heroïnebehandeling aan verslaafden ten laste van de VWS-begroting in 2005 beschikbaar gesteld aan de gemeenten. Overigens is de bijdrage van Justitie (€ 6 miljoen) overgeheveld naar artikel 21. | 11 000 – 6 000 | |
Maatschappelijke en vrouwenopvang | ||
Overheveling van artikel 29. Bij beëindiging van de subsidierelatie met het Sectorfonds Welzijn is afgesproken dat de middelen voor doorstroomsubsidies maatschappelijke opvang worden toegevoegd aan de specifieke uitkering maatschappelijke opvang. | 1 000 | |
Specifieke doelgroepen en samenleving | ||
Overboeking naar Justitie in verband met de overheveling van het budget voor de tolkdiensten van het Tolk- en vertaal centrum Nederland (TVCN). | – 4 298 | |
Hogere uitgaven dan geraamd in verband met de gestegen kosten voor de medische zorg voor illegalen. | 800 | |
Technische mutaties op dit artikel | – 3 780 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 287 349 | 292 992 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 1 383 |
Technische mutaties op dit artikel | 714 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 2 097 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 3 581,7 | 3 650,0 | 40,5 | 3 690,5 |
Ontvangsten | 89,3 | 89,3 | 3,8 | 93,1 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 3 650,0 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 33,5 |
Aan de hand van de in juni van het CTG gekregen cijfers over de gerealiseerde productie 2004 voor de sectoren geestelijke gezondheidszorg die onder het AWBZ-convenant vallen blijkt dat er voor een bedrag van € 26,8 miljoen minder aan productie is gerealiseerd dan dat er voor 2004 was afgesproken. Deze volumemutatie voor de sector geestelijke gezondheidszorg wordt vanwege het afgesloten convenant in de AWBZ in positieve zin toegevoegd aan de groeiruimte AWBZ. | – 26,8 |
Deze mutatie betreft een volumemutatie naar aanleiding van de afrekening 2004 bij de vrijgevestigde psychiaters en psychologen en tbs (de niet-convenantsectoren). | 12,7 |
Deze mutatie betreft een volumemutatie naar aanleiding van de afrekening 2004 voor bovenbudgettaire vergoedingen. | – 0,2 |
Deze mutatie betreft de overheveling van middelen uit de begroting van Justitie in verband met uitbreiding van de TBS-capaciteit. | 6,7 |
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. | 14,6 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 3 690,5 |
Beleidsartikel 25: Modernisering AWBZ
De doelstelling van de modernisering van de AWBZ is het vergroten van de keuzemogelijkheden en zeggenschap van de verzekerden en het leveren van een flexibel en doelmatig zorgaanbod op maat.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 171 408 | 176 873 | – 1 821 | 175 052 |
Uitgaven | 171 408 | 176 873 | – 1 821 | 175 052 |
Programma-uitgaven | 170 808 | 176 271 | – 1 668 | 174 603 |
Vraaggestuurd systeem/zorg op maat (AWBZ) | 170 808 | 176 271 | – 1 668 | 174 603 |
Apparaatsuitgaven | 600 | 602 | – 153 | 449 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 2 046 | 2 046 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 176 873 | 176 863 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 1 821 | |
Vraaggestuurd systeem/zorg op maat (AWBZ) | ||
Hogere uitgaven voor de ontwikkeling en implementatie van de Algemene zorgregistratie (AZR) door de zorgverzekeraars. | 2 700 | |
Minder uitgaven voor de indicatiestelling die nodig is voor het krijgen van AWBZ-zorg. | – 6 200 | |
Technische mutaties op dit artikel | 1 689 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 175 052 | 175 052 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 0 |
Meerontvangsten als gevolg van niet-geraamde ontvangsten voor de indicatiestelling | 2 046 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 2 046 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 1 359,7 | 1 158,6 | 213,7 | 1 372,3 |
Ontvangsten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 1 158,6 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 7,5 |
De afrekening van juni heeft voor 2004 op diverse AWBZ-sectoren die onder het convenant vallen negatieve volumemutaties opgeleverd, omdat er minder was gerealiseerd dan dat er aan productieafspraken was gemaakt. Deze mutaties zijn als ruimte bijgeboekt op artikel 25. | 212,2 |
Deze mutatie betreft de overboeking vanuit de groeiruimte AWBZ naar begroting (artikel 27) ten behoeve van kwaliteit in verpleeghuizen. | – 6,0 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 1 372,3 |
Beleidsartikel 26: Gehandicapten en hulpmiddelenbeleid
Stelselmatig bevorderen dat mensen met een handicap volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 17 323 | 15 129 | – 3 320 | 11 809 |
Uitgaven | 17 365 | 16 127 | – 3 451 | 12 676 |
Programma-uitgaven | 14 445 | 13 338 | – 3 426 | 9 912 |
Stimuleren aanbod zorgvoorzieningen | 5 618 | 5 191 | – 2 058 | 3 133 |
Versterken van de rechtspositie | 5 518 | 5 995 | – 1 080 | 4 915 |
Opheffen gescheiden leefsituatie | 0 | 0 | 600 | 600 |
Kwaliteitstoetsing en -verbetering | 3 309 | 2 152 | – 888 | 1 264 |
Apparaatsuitgaven | 2 920 | 2 789 | – 25 | 2 764 |
Ontvangsten | 182 | 182 | 1 017 | 1 199 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 15 129 | 16 127 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 3 320 | |
Stimuleren aanbod zorgvoorzieningen | ||
Onderuitputting als gevolg van niet ingevulde voornemens op het gebied van landelijk uitvoerend werk. | – 700 | |
Versterken van de rechtspositie | ||
Overheveling naar artikel 21. | – 1 500 | |
Aanpassing van de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten van de Tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG). | 869 | |
Lagere raming van de Sociale Verzekeringsbank voor de uitgaven van de indicatiestellingen op basis van de TOG-regeling. | – 500 | |
Kwaliteitstoetsing en -verbetering | ||
Onderuitputting als gevolg van het niet doorgaan van een voorgenomen benchmark onder de instellingen in de gehandicaptenzorg. | – 500 | |
Technische mutaties op dit artikel | – 1 120 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 11 809 | 12 676 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 182 |
Tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG). Zie toelichting aan de uitgavenzijde. | 869 |
Technische mutaties op dit artikel | 148 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 1 199 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 5 832,2 | 5 982,6 | 77,4 | 6 060,0 |
Ontvangsten | 233,3 | 233,3 | 31,6 | 264,9 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 5 982,6 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 61,0 |
Aan de hand van de in juni van het CTG gekregen cijfers over de gerealiseerde productie 2004 voor de sector gehandicaptenzorg blijkt dat er voor een bedrag van € 13,8 miljoen minder aan productie is gerealiseerd dan dat er voor 2004 was afgesproken. Deze negatieve volumemutatie voor de sector gehandicaptenzorg wordt vanwege het afgesloten convenant in de AWBZ in positieve zin toegevoegd aan de groeiruimte AWBZ. | – 13,8 |
Uit de afrekening over 2004 van de bovenbudgettaire vergoedingen (specifiek aangepaste hulpmiddelen en tandheelkundige hulp voor bewoners van AWBZ instellingen) blijkt een structurele tegenvaller van € 5,1 miljoen. | 5,1 |
Uit de herziene afrekening in juni blijkt een lagere structurele tegenvaller bij de hulpmiddelen dan waar eerder bij 1e Suppletore Wet van was uitgegaan. | – 5,0 |
Deze mutatie betreft de overheveling van de middelen t.b.v. de eerste verstrekking van het uitwendige deel van het BAHA (Bone Anchored Hearing Aid) van artikel 26 naar artikel 22. | – 0,8 |
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. | 30,9 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 6 060,0 |
Beleidsartikel 27: Verzorging, verpleging en ouderen
Een tijdige en adequate verpleging, verzorging en dienstverlening kunnen bieden aan mensen die daaraan een objectief vastgestelde behoefte hebben en samenhang aanbrengen in het ouderenbeleid.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 20 495 | 76 182 | – 45 166 | 31 016 |
Uitgaven | 21 287 | 77 088 | – 45 236 | 31 852 |
Programma-uitgaven | 18 079 | 73 964 | – 45 312 | 28 652 |
Tijdigheid en toegankelijkheid | 4 769 | 1 419 | 400 | 1 819 |
Passendheid en keuzevrijheid | 1 646 | 55 639 | – 48 511 | 7 128 |
Samenwerking mantel- en professionele zorg | 5 062 | 5 062 | 35 | 5 097 |
Coördinatie en communicatie ouderenbeleid | 713 | 592 | – 283 | 309 |
Kwaliteit | 5 089 | 10 652 | 2 937 | 13 589 |
Doelmatigheid | 800 | 600 | 110 | 710 |
Apparaatsuitgaven | 3 208 | 3 124 | 76 | 3 200 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 731 | 731 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 76 182 | 77 088 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 45 166 | |
Passendheid en keuzevrijheid | ||
Extra middelen om in het kader van de WMO de Regionale Patiënt-Consument Platforms een impuls te geven. | 600 | |
Minder uitgaven voor de WMO. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat de doorlooptijden van de proeftuinen en de pilots langer lopen dan geraamd. | – 4 335 | |
Overboeking naar het Gemeentefonds in verband met de invoering van de WMO. | – 45 000 | |
Kwaliteit | ||
Overheveling naar artikel 21. | – 1 400 | |
Overheveling naar artikel 21. | – 613 | |
Overheveling naar verschillende operationele doelstellingen binnen artikel 27 ten behoeve van de financiering van de uitvoering van de cliëntentoetsen door de stichting cliënt en kwaliteit. | – 950 | |
Overheveling vanuit de premiemiddelen (artikel 25) ten behoeve van de kwaliteit in verpleeghuizen. Er wordt getracht om een groot deel van de verpleeghuizen te laten voldoen aan de kwaliteitseisen zoals geformuleerd door de IGZ en de cliënten. Men doet dit door het samenstellen van consulententeams, het opstellen van zorgplannen, het opzetten van een landelijk plan dementie, het benoemen van een gezant die verpleeghuizen gaat bezoeken en het doen van een onderzoek naar de kwaliteit van de verpleeghuizen. | 6 000 | |
Technische mutaties op dit artikel | 462 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 31 016 | 31 852 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 0 |
Incidentele niet geraamde ontvangsten als gevolg van verrekeningen van voorgaande jaren en de wet op het bejaardenoorden (WBO). | 731 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 731 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 11 239,9 | 11 284,5 | – 4,7 | 11 279,8 |
Ontvangsten | 1 408,3 | 1 408,3 | 4,3 | 1 412,6 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 11 284,5 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 104,5 |
Uit de afrekening over 2004 van de bovenbudgettaire vergoedingen (specifiek aangepaste hulpmiddelen en tandheelkundige hulp voor bewoners van AWBZ instellingen) blijkt een structurele tegenvaller van € 7,5 miljoen. | 7,5 |
Aan de hand van de in juni van het CTG gekregen cijfers over de gerealiseerde productie 2004 voor de sectoren verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorg blijkt dat er voor een bedrag van € 171,6 miljoen minder aan productie is gerealiseerd dan dat er voor 2004 was afgesproken. Deze negatieve volumemutatie voor de sector verpleging en verzorging wordt vanwege het afgesloten convenant in de AWBZ in positieve zin toegevoegd aan de groeiruimte AWBZ. | – 171,6 |
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. | 54,9 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 11 279,8 |
Beleidsartikel 28: Wet voorzieningen gehandicapten
Het zelfstandig functioneren van gehandicapten en ouderen bevorderen door voorzieningen te bieden op het gebied van wonen en vervoer.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 81 357 | 89 357 | – 15 082 | 74 275 |
Uitgaven | 81 357 | 89 357 | – 15 082 | 74 275 |
Programma-uitgaven | 81 008 | 89 008 | – 15 090 | 73 918 |
Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten | 81 008 | 89 008 | – 15 090 | 73 918 |
Apparaatsuitgaven | 349 | 349 | 8 | 357 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 355 | 355 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 89 357 | 89 357 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 15 082 | |
Maatschappelijke participatie ouderen en gehandicapten | ||
Minder uitgaven op het budget voor bovenregionaal vervoer. | – 6 000 | |
Overboeking naar V&W in verband met alternatieve benutting van de middelen uit het amendement Dijksma & Van der Ham (Valys-regeling). | – 10 000 | |
Overheveling van artikel 99 in verband met de toedeling van de prijsbijstelling voor het bovenregionaal vervoer en sociaal vervoer. | 967 | |
Technische mutaties op dit artikel | – 49 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 74 275 | 74 275 |
Beleidsartikel 29: Arbeidsmarktbeleid
Een beheerste ontwikkeling van de arbeidskosten, een innovatief functionerende arbeidsmarkt mede gericht op een optimale allocatie, en de implementatie van het algemene arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsbeleid.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 70 526 | 70 379 | – 27 621 | 42 758 |
Uitgaven | 64 085 | 63 938 | – 29 085 | 34 853 |
Programma-uitgaven | 60 902 | 60 966 | – 29 102 | 31 864 |
Terugdringen personeelstekorten | 30 746 | 30 895 | – 2 401 | 28 494 |
Regulier maken gesubsidieerde banen | 30 156 | 30 071 | – 26 701 | 3 370 |
Apparaatsuitgaven | 3 183 | 2 972 | 17 | 2 989 |
Ontvangsten | 28 | 28 | 63 | 91 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 70 379 | 63 938 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 27 621 | |
Terugdringen personeelstekorten | ||
Er is onderuitputting op de projectsubsidie voor «PRIK» (verhoging arbeidsproductiviteit in de zorg), omdat in het eerste jaar de nadruk heeft gelegen op analyse en onderzoek (relatief goedkoop) en minder nog op ontwikkelen, opsporen en verspreiden (relatief duur). | – 2 500 | |
Regulier maken gesubsidieerde banen | ||
Overheveling naar artikel 24. | – 1 000 | |
Vanwege een beperkte benutting van de subsidieregeling voor het omzetten van gesubsidieerde banen in reguliere banen in 2005 wordt dit bedrag incidenteel afgeboekt. | – 26 000 | |
Technische mutaties op dit artikel | 415 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 42 758 | 34 853 |
Beleidsartikel 30: Opleidingen, informatie-, kwaliteits- en patiëntenbeleid
Optimale zorg met behulp van informatie-, communicatie- en technologiebeleid, capaciteit van beroepsbeoefenaren, patiëntenbeleid en ethiek.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 200 685 | 230 456 | – 12 502 | 217 954 |
Uitgaven | 225 024 | 277 562 | – 13 658 | 263 904 |
Programma-uitgaven | 221 049 | 269 195 | – 13 793 | 255 402 |
Ethisch verantwoord handelen | 12 828 | 13 140 | 2 208 | 15 348 |
Evenwicht in de marktposities | 40 295 | 43 013 | 576 | 43 589 |
Vernieuwingen in de zorg | 8 978 | 41 107 | – 1 559 | 39 548 |
Regulering van de zorg | 1 600 | 16 070 | – 15 459 | 611 |
Modernisering beroepenstructuur | 155 765 | 154 342 | – 4 228 | 150 114 |
Informatie over het zorgaanbod | 1 564 | 1 504 | 4 688 | 6 192 |
Minder regels en administratieve lasten | 19 | 19 | – 19 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 3 975 | 8 367 | 135 | 8 502 |
Ontvangsten | 1 083 | 7 383 | 4 640 | 12 023 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 230 456 | 277 562 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 12 502 | |
Ethisch verantwoord handelen | ||
Overheveling naar artikel 21. | – 750 | |
Eenmalige hogere rijksbijdrage voor de financiering van abortusklinieken om de raming en bevoorschotting in enig jaar goed op elkaar aan te laten sluiten. Nu is er telkens sprake van nabetaling oude jaren ten laste van het budget voor het kasjaar waarin de betaling geschiedt. | 3 000 | |
Evenwicht in marktposities | ||
Overheveling van artikel 31 in verband met het project klant centraal. | 1 000 | |
Overheveling naar artikel 21. | – 550 | |
Vernieuwingen in de zorg | ||
Overheveling naar artikel 21. | – 500 | |
Overboeking naar BZK in verband met een afgesproken bijdrage voor de implementatie van het Burger Service Nummer (BSN). | – 1 000 | |
Minder uitgaven dan geraamd bij de uitgifte van UZI-passen (Unieke Zorgverleners Identificatie). | – 2 100 | |
Aanpassing van de uitgaven- en de ontvangstenraming in verband met ICES-KIS 3. De bijdrage voor de vier projecten op het terrein van VWS én het daarvoor door VWS bij het FES te declareren bedragen zijn hoger dan geraamd. | 2 440 | |
Regulering van de zorg | ||
Overboeking naar de premiemiddelen (artikel 31) in verband met de herstructurering van zelfstandige bestuursorganen (zbo’s). | – 7 000 | |
Modernisering beroepenstructuur | ||
Overboeking van het ministerie van OCW om de instroom in de opleidingen tot physician assistant en advanced nurse practitioner tijdelijk (per 1 september 2005 en 1 september 2006) met 75 plaatsen uit te breiden. | 525 | |
Minder uitgaven dan geraamd voor onder meer het (beleidstrajecten)budget huisartsen, vluchtelingartsen, uitbreiding takenpakket capaciteitsorgaan en herregistratie wet BIG. | – 5 750 | |
Informatie over het zorgaanbod | ||
Overheveling van artikel 22 van het budget voor het Nederlands Instituut voor Onderzoek in de Gezondheidszorg (NIVEL). | 3 393 | |
Minder uitgaven dan geraamd voor het project administratieve lasten rond Bouw. Daarnaast is er onderuitputting op het voornemen maatschappelijke verantwoording. | – 850 | |
Technische mutaties op dit artikel | – 5 516 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 217 954 | 263 904 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 7 383 |
Extra ontvangsten als gevolg van het verlagen van subsidievaststellingen in vergelijking met eerdere subsidieverleningen worden toegevoegd aan de generale middelen. | 2 200 |
Aanpassing van de uitgaven- en de ontvangstenraming in verband met ICES-KIS 3. | 2 440 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 12 023 |
Beleidsartikel 31: Zorgverzekeringen
Iedere ingezetene van Nederland heeft een zorgverzekering tegen een redelijke prijs, die zo wordt uitgevoerd dat de verzekerde de zorg krijgt die nodig is en de kosten beheersbaar zijn.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 19 150 | 19 188 | 600 | 19 788 |
Uitgaven | 19 150 | 19 333 | 600 | 19 933 |
Programma-uitgaven | 19 150 | 19 333 | 600 | 19 933 |
Stelselherziening | 19 150 | 19 333 | 600 | 19 933 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 19 188 | 19 333 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | 600 | |
Stelselherziening | ||
Overheveling van artikel 22 in verband met de overheveling van de curatieve geestelijke gezondheidszorg naar de zorgverzekeringswet. | 2 067 | |
Minder uitgaven dan geraamd als gevolg van de gefaseerde invoering van het project overheveling curatieve GGZ. | – 800 | |
Overheveling naar artikel 30. | – 1 000 | |
Technische mutaties op dit artikel | 333 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 19 788 | 19 933 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 1 258,3 | 1 304,5 | 21,7 | 1 326,2 |
Ontvangsten | 13,0 | 13,0 | 0,0 | 13,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 1 304,5 |
Vergoeding voor loon- en prijsontwikkeling. | 15,1 |
De middelen die in het kader van de stelselwijziging op de begroting in 2005 (artikel 30) beschikbaar zijn gesteld voor de herstructurering van de zorgzbo’s worden via de premie ingezet en daartoe overgeboekt naar dit beleidsartikel. | 7,0 |
Het kabinet heeft in de begrotingsvoorbereiding 2005 besloten tot een efficiencykorting op de zbo’s. Met deze boeking wordt het aandeel van de zorgzbo’s verwerkt. | – 0,4 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 1 326,2 |
Beleidsartikel 32: Rijksbijdragen Volksgezondheid
Het medebekostigen van sociale ziektekostenverzekeringen uit de schatkist met als doel de premiedruk van deze verzekeringen binnen maatschappelijk aanvaardbare grenzen te houden.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 8 198 099 | 8 194 330 | – 8 079 | 8 186 251 |
Uitgaven | 8 198 099 | 8 194 330 | – 8 079 | 8 186 251 |
Programma-uitgaven | 8 198 099 | 8 194 330 | – 8 079 | 8 186 251 |
Dekking uitgaven AWBZ | 5 303 000 | 5 292 300 | – 39 000 | 5 253 300 |
Dekking uitgaven ziektekostenverzekering | 2 895 099 | 2 902 030 | 30 921 | 2 932 951 |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 8 194 330 | 8 194 330 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 8 079 | |
Dekking uitgaven AWBZ | ||
Overboeking naar de generale middelen in verband met de aanpassing van de bijdrage in de kosten van kortingen. | – 39 000 | |
Loon- en prijsbijstelling rijksbijdrage volksgezondheid. | 30 921 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 8 186 251 | 8 186 251 |
Beleidsartikel 33: Jeugdbeleid
De positie van jongeren in de samenleving versterken, kansen vergroten en uitval tegengaan.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 877 895 | 898 583 | 33 833 | 932 416 |
Uitgaven | 869 113 | 894 918 | 25 693 | 920 611 |
Programma-uitgaven | 866 889 | 892 689 | 25 083 | 917 772 |
Adequaat stelsel van jeugdzorg | 831 869 | 854 819 | 24 679 | 879 498 |
Internaten voor kinderen binnenschippers | 22 943 | 22 926 | 613 | 23 539 |
Participatie en toegankelijkheid | 3 190 | 3 112 | – 280 | 2 832 |
Lokaal sociaal beleid | 6 516 | 9 461 | 52 | 9 513 |
Onderzoek en informatievoorziening | 2 371 | 2 371 | 19 | 2 390 |
Apparaatsuitgaven | 2 224 | 2 229 | 610 | 2 839 |
Ontvangsten | 7 530 | 8 222 | 1 019 | 9 241 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 898 583 | 894 918 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | 33 833 | |
Adequaat stelsel van jeugdzorg | ||
Verhoging van uitgaven en ontvangsten in verband met de verkoop van panden in Den Haag en Delft. De ontvangsten worden toegevoegd aan de doeluitkering van het Stadsgewest Haaglanden. | 1 019 | |
Overboeking van Justitie in verband met Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI) voor civielgerechtelijk geplaatste jeugdigen. | 11 500 | |
Als gevolg van een aantal recente incidenten zijn de criteria voor uithuisplaatsingen verscherpt. Hierdoor hebben provincies en stadsregio’s te maken met een stijging van het aantal kinderbeschermingsmaatregelen en een groter beroep op de jeugdzorg. Het kabinet heeft met ingang van 2006 structureel nog meer middelen beschikbaar gesteld voor de extra kosten van jeugdzorg die door VWS worden gefinancierd. | 5 000 | |
Hogere uitgaven in verband met de jaarlijkse indexering van de pleegvergoeding. | 760 | |
Personeel en materieel | ||
Overboeking van Justitie in verband met Justitiële Jeugd Inrichtingen (JJI). | 500 | |
Technische mutaties op dit artikel | 6 914 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 932 416 | 920 611 |
Ontvangsten | |
---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 8 222 |
Verhoging van uitgaven en ontvangsten in verband met de verkoop van panden in Den Haag en Delft. De ontvangsten worden toegevoegd aan de doeluitkering van het Stadsgewest Haaglanden. | 1 019 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 9 241 |
Beleidsartikel 34: Lokaal Beleid
Sociaal beleid heeft tot doel versterking van de leefsituatie in Nederland.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 40 510 | 38 521 | – 2 292 | 36 229 |
Uitgaven | 41 415 | 40 321 | – 2 624 | 37 697 |
Programma-uitgaven | 39 219 | 38 165 | – 2 296 | 35 869 |
Toegankelijke informatie en verbetering kwaliteit | 14 029 | 13 922 | – 213 | 13 709 |
Zelfredzaamheid van burgers | 474 | 474 | 0 | 474 |
Maatschappelijke participatie en leefbaarheid | 20 949 | 22 009 | – 1 714 | 20 295 |
Afbouw/overdracht van taken | 3 767 | 1 760 | – 369 | 1 391 |
Apparaatsuitgaven | 2 196 | 2 156 | – 328 | 1 828 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 38 521 | 40 321 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 2 292 | |
Toegankelijke informatie en verbetering kwaliteit | ||
Hogere uitgaven dan geraamd op de programma’s «branchebreed certificatieprogramma», «masteropleiding sociale interventie», competentiebank» en «excelleren in welzijn». | 882 | |
Lagere uitgaven in verband met een vertraging van het project Welzijn Informatie Landelijk en Lokaal (WILL). | – 1 100 | |
Maatschappelijke participatie en leefbaarheid | ||
Lagere uitgaven dan geraamd op het vrijwilligersbeleid vanwege de vertraging van de beleidsnota 2005–2007. | – 1 200 | |
Minder uitgaven dan geraamd in verband met het niet van de grond komen van het project sociale infrastructuur landelijk gebied dat in samenwerking met LNV uitgevoerd zou worden. | – 500 | |
Technische mutaties op dit artikel | – 706 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 36 229 | 37 697 |
Beleidsartikel 35: Sportbeleid
Met inachtneming van de intrinsieke waarde van de sport, de maatschappelijke waarde ervan optimaal benutten en negatieve aspecten tegengaan.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 58 591 | 48 582 | 28 151 | 76 733 |
Uitgaven | 73 067 | 66 986 | 481 | 67 467 |
Programma-uitgaven | 70 526 | 64 500 | 438 | 64 938 |
Topsport | 20 633 | 20 459 | 1 691 | 22 150 |
Breedtesport | 40 393 | 39 541 | – 1 296 | 38 245 |
Meedoen door sport | 9 500 | 4 500 | 43 | 4 543 |
Apparaatsuitgaven | 2 541 | 2 486 | 43 | 2 529 |
Ontvangsten | 31 | 31 | 471 | 502 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 48 582 | 66 986 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | 28 151 | |
Topsport | ||
Hogere uitgaven voor de stipendiumregeling voor topsporters in verband met lagere renteopbrengsten, het achterwege blijven van indexering in de afgelopen jaren en een naheffing van de belastingdienst. | 1 600 | |
Breedtesport | ||
Lagere uitgaven in het kader van de Breedtesportimpuls. | – 1 600 | |
Technische mutaties op dit artikel | 481 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 76 733 | 67 467 |
Beleidsartikel 36: Oorlogsgetroffenen en herinnering WO II
Het bieden van (im)materiële ondersteuning aan personen die in het bijzonder zijn getroffen door de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Bersiap-periode in Nederlands-Indië alsmede het verschaffen van genoegdoening aan leden van onderscheiden gemeenschappen vervolgingsslachtoffers. Daarnaast de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog instandhouden om daaruit lering te trekken en het versterken van de internationale samenwerking op dit terrein.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 386 865 | 413 524 | – 2 078 | 411 446 |
Uitgaven | 389 473 | 416 132 | – 2 436 | 413 696 |
Programma-uitgaven | 388 406 | 414 973 | – 2 457 | 412 516 |
Wetten, regelingen en rechtsherstel WO II | 382 703 | 408 770 | – 2 091 | 406 679 |
Infrastructuur herinnering WO II | 5 703 | 6 203 | – 366 | 5 837 |
Apparaatsuitgaven | 1 067 | 1 159 | 21 | 1 180 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 413 524 | 416 132 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 2 078 | |
Wetten, regelingen en rechtsherstel WO II | ||
Lager uitgaven in verband met een daling van de productie bij de Pensioen- en uitkeringsraad. | – 2 000 | |
Technische mutaties op dit artikel | – 436 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 411 446 | 413 696 |
Toezien op de gezondheidszorg en de staat van de volksgezondheid.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 42 274 | 42 987 | 2 720 | 45 707 |
Uitgaven | 42 274 | 42 987 | 2 720 | 45 707 |
Programma-uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 42 274 | 42 987 | 2 720 | 45 707 |
Ontvangsten | 470 | 470 | 98 | 568 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 42 987 | 42 987 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | 2 720 | |
Inspectie Gezondheidszorg | ||
Hogere uitgaven in verband huisvesting Inspectie voor de Gezondheidszorg. | 1 970 | |
Technische mutaties op dit artikel | 750 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 45 707 | 45 707 |
Beleidsartikel 38: Tegemoetkomingen in zorgkosten
Het bieden van een tegemoetkoming in de kosten van zorg.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 89 200 | 84 627 | 215 022 | 299 649 |
Uitgaven | 89 200 | 84 627 | 215 022 | 299 649 |
Programma-uitgaven | 88 300 | 83 800 | 215 000 | 298 800 |
Tegemoetkoming buitengewone uitgaven | 88 300 | 83 800 | 0 | 83 800 |
Zorgtoeslag | 0 | 0 | 215 000 | 215 000 |
Apparaatsuitgaven | 900 | 827 | 22 | 849 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 84 627 | 84 627 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | 215 022 | |
Zorgtoeslag | ||
Met deze mutatie worden de uitgaven voor de zorgtoeslag in de begroting verwerkt. | 215 000 | |
Technische mutaties op dit artikel | 22 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 299 649 | 299 649 |
Niet-beleidsartikel 98: Algemeen
In dit niet-beleidsartikel worden de uitgaven beschreven die niet specifiek aan een van de beleidsdoelstellingen uit de voorgaande beleidsartikelen zijn toe te rekenen. Het gaat hierbij om ministeriebrede programma- en apparaatsuitgaven.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 143 798 | 165 317 | 22 791 | 188 108 |
Uitgaven | 143 965 | 166 017 | 22 791 | 188 808 |
Programma-uitgaven | 3 263 | 3 438 | – 339 | 3 099 |
Internationale samenwerking | 3 263 | 3 438 | – 339 | 3 099 |
Apparaatsuitgaven | 140 702 | 162 579 | 23 130 | 185 709 |
Ontvangsten | 2 582 | 2 546 | 1 137 | 3 683 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 165 317 | 166 017 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | 22 791 | |
Apparaatsuitgaven | ||
Afkoop huisvestingscontracten RIVM en NVI. Door de lopende contracten in 2005 af te kopen, gaan de structurele huisvestingslasten van RIVM en NVI omlaag. Dit vertaalt zich in een verlaging van de tarieven van RIVM en NVI vanaf 2007. | 11 100 | |
Extra beveiligingsmaatregelen bij het RIVM en het NVI. In het kader van de Bescherming Vitale Infrastructuren zijn RIVM en NVI gehuisvest op het Anthonie van Leeuwenhoek Terrein te Bilthoven, beide aangemerkt als vitaal object. | 3 435 | |
De RIVM-exploitatie laat naar de meest actuele inzichten voor 2005 een sluitend beeld zien. Het eigen vermogen blijft daardoor nihil. Als buffer voor financiële risico’s wordt het eigen vermogen eenmalig vergroot. | 3 500 | |
Uit de jaarrekening 2004 van het RIVM resteert een vordering op VWS. Die vordering wordt betaald voor zover er in 2005 uitgaven uit hoofde van voorzieningen bij het RIVM tegenover staan. | 2 388 | |
Overheveling van beleidsartikel 21, omdat de middelen voor zogenaamd strategisch vaccinonderzoek door het Nederlands Vaccin Instituut (NVI) in de ontwerpbegroting 2005 ten onrechte op dat artikel waren geraamd. | 2 231 | |
De door het NVI verschuldigde vennootschapsbelasting voor de opbrengst uit de overname van NVI valt lager uit dan bij eerste suppletore wet is geraamd. | – 716 | |
Een deel van de prijsbijstellingstranche 2005 wordt ingezet voor P&M-problematiek. | 3 300 | |
Overheveling naar artikel 99. | – 1 400 | |
De uitgaven in verband met de regeling ziektekostenvoorziening rijkspersoneel vallen hoger uit. | 791 | |
De uitgaven aan het project aanbesteding printers en kopiers vallen in 2005 lager uit. | – 1 200 | |
Lagere uitgaven dan geraamd in verband met de vrijval van VWS-brede bestemde P&M middelen, waarvan grotendeels middelen bestemd voor P-direct. | – 1 105 | |
Lagere uitgaven in verband met het minder dan verwacht gebruik maken van de budgetten voor informatievoorziening. | – 1 300 | |
Technische mutaties op dit artikel | 1 767 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 188 108 | 188 808 |
Niet-beleidsartikel 99: Nominaal en Onvoorzien
Dit is een technisch, administratief artikel.
Begrotingsuitgaven en -ontvangsten (bedragen x 1000)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | – 7 758 | – 24 119 | – 16 447 | – 40 566 |
Uitgaven | 82 | 1 884 | 540 | 2 424 |
Loonbijstelling | 82 | 15 381 | – 12 911 | 2 424 |
Prijsbijstelling | 8 624 | 9 760 | – 9 760 | 0 |
Onvoorzien | 16 | – 406 | – 406 | 0 |
Taakstelling | – 8 604 | – 22 851 | – 22 851 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand 1e suppletore begroting 2005 | – 24 119 | 1 884 |
Verplichtingenmutaties 2e suppletore wet | – 16 447 | |
Loonbijstelling | ||
Toedeling loonbijstelling. | – 12 911 | |
Prijsbijstelling | ||
Overheveling naar artikel 98. | – 3 300 | |
Toedeling van de prijsbijstelling aan verschillende artikelen. | – 10 896 | |
Overheveling naar artikel 28. Toedeling van de prijsbijstelling voor het bovenregionaal vervoer en sociaal vervoer. | – 967 | |
Met deze mutatie worden alle taakstellingen overgeheveld naar de operationele doelstelling «Taakstellingen». | 6 099 | |
Het restant van de prijsbijstelling wordt ingezet ter dekking van de algehele budgettaire begrotingsproblematiek. | – 1 832 | |
Taakstellingen | ||
Overheveling van de operationele doelstelling «Prijsbijstelling». | – 6 099 | |
Door middel van deze mutatie worden nog openstaande taakstellingen gedekt. | 2 030 | |
Overheveling van artikel 29. | 26 000 | |
Overheveling van de taakstelling adviesraden naar artikel 98. | 1 646 | |
Technische mutaties op dit artikel | 770 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | – 40 566 | 2 424 |
Premie-uitgaven en -ontvangsten (bedragen x € 1 miljoen)
Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Premie-uitgaven | 620,0 | 325,3 | – 448,1 | – 122,8 |
Ontvangsten | 1 692,3 | 1 539,7 | – 79,7 | 1 460,0 |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 325,3 |
Uitdeling van loon- en prijsontwikkeling aan de beleidsartikelen. | – 431,8 |
Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB), dat de (incidentele) extra korting voor de periode 1 juli 2003 tot en met 31 december 2003 in strijd is geweest met wet dan wel enig geschreven of ongeschreven algemeen beginsel van behoorlijk bestuur, heeft het CTG/ZAio besloten de incidentele korting van 0,8% (€ 125 miljoen) over half 2003 terug te draaien. De huidige verwachting is dat ongeveer de helft (€ 60 miljoen) tot financiering in 2005 zal komen. | 60,0 |
Verdeling van de extra € 25 miljoen uit de begroting 2005 voor zittend ziekenvervoer (€ 13 miljoen, artikel 22) en zelfzorggeneesmiddelen (€ 12 miljoen, artikel 23). | – 25,0 |
Het amendement Buijs over het buiten de no-claimregeling houden van huisartsenzorg leidt naast een financieringsverschuiving van € 50 miljoen tot een gedragseffect van € 20 miljoen. De dekking omvat onder andere het niet doorgaan van een voorgenomen intensivering van € 50 miljoen. | – 30,0 |
De raming van de benodigde loon- en prijsbijstelling in de jaren vanaf 2006 wordt aangepast op basis van de Macro-Economische Verkenning 2006 (MEV) van het Centraal Planbureau. | 107,6 |
Deze mutatie is het saldo van diverse ontwikkelingen in de bouwramingen. | – 129,1 |
Technische mutatie | 0,2 |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | – 122,8 |
In de artikelsgewijze toelichting worden de mutaties per artikel exclusief de ontwikkelingen in de financieringsachterstanden gemeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30391-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.