Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-IXB nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30391-IXB nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Financiën (IXB).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Deze 2e suppletore begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de 1e suppletore begroting 2005. De begroting bestaat uit 7 beleidsartikelen1 en 2 niet-beleidsartikelen. Hiermee wordt het werkterrein van het Ministerie van Financiën afgedekt, met uitzondering van het beheer van de staatsschuld en het kasbeleid, zoals opgenomen in de begroting IX-A.
In paragraaf 2.1 zijn overzichten opgenomen van de belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangstenmutaties (mutatie met een beleidsmatig karakter en overige mutaties groter dan € 10 mln.).
Paragraaf 2.2 bevat per beleidsartikel een overzicht van budgettaire gevolgen van beleid. In deze suppletore begroting worden per artikel, voorzover dit van toepassing is, de garantieverplichtingen en de daarbij behorende uitgaven en ontvangsten in een aparte tabel gepresenteerd.
In het overzicht van budgettaire gevolgen van beleid is bij de beleidsartikelen 1 t/m 5 en 7 door middel van de regel «waarvan juridisch verplicht» informatie over de budgetflexibiliteit van programma-uitgaven opgenomen.2 Het nog niet juridisch verplichte deel van de geraamde programma-uitgaven (peildatum 1 oktober 2005) vormt een indicatie voor de mate van budgetflexibiliteit, dat wil zeggen de budgetruimte die budgettair-technisch beschikbaar is. Voor deapparaatsuitgaven geldt dat de verplichtingen gelijk worden gesteld aan de kasuitgaven.
Na het cijfermatige overzicht wordt een toelichting gegeven op de cijfers in de kolom «mutaties 2e suppletore begroting» van dit overzicht. Deze zijn zowel beleidsmatig als financieel-technisch, bijvoorbeeld overboekingen en ramingsbijstellingen, van aard. Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften behoeven deze laatste mutaties niet te worden toegelicht. Ter vergroting van de informatiewaarde is er echter voor gekozen een korte toelichting bij alle programmamutaties te geven. Mutaties in de apparaatsuitgaven worden, voor zover deze betrekking hebben op overhevelingen binnen de begroting of op overheveling tussen Financiën en andere departementen, niet nader toegelicht.
2.1. Belangrijkste suppletore mutaties
De belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties zijn in onderstaande tabellen samengevat.
Onder de tabellen is een korte toelichting opgenomen, voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij het betreffende beleidsartikel. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2006 en de Najaarsnota 2005.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1000)
Uitgaven | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 3 898 486 | |
Stand ontwerp-begroting 2005 (incl. Nota van wijziging) | 3 978 780 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 13 917 717 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Apparaat Belastingdienst | 144 581 | 1 |
2) Verwerving vermogenstitels | 156 311 | 3 |
3) Betalingen aan multilaterale ontwikkelingsfondsen | 90 353 | 4 |
4) Exportkredietverzekering, schade-uitkeringen | – 87 000 | 5 |
5) Anticiperende aankopen | – 10 500 | 7 |
6) Overige uitgaven (saldo) | – 19 311 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 14 192 151 |
1. Hogere apparaatsuitgaven Belastingdienst: diverse redenen, onder meer grote projecten en Belastingtelefoon.
2. De bruto-aankoopprijs van het transportbedrijf Gasunie is uiteindelijk € 156 mln. hoger dan eerder voorzien.
3. In verband met een dreigende onderuitputting van het HGIS-ODA budget is besloten en deel van de betalingen voor 2006 aan diverse multilaterale ontwikkelingsfondsen reeds in 2005 te voldoen.
4. Op basis van de actuele situatie van de verzekeringsportefeuille en de verwachte korte termijnontwikkelingen zijn de schattingen (EKV) neerwaarts bijgesteld.
5. Er worden minder aanvragen voor de leenfaciliteit anticiperende aankopen verwacht dan geraamd.
Tabel: overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1000)
Ontvangsten | Artikel | |
---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 97 622 264 | |
Stand ontwerp-begroting 2005 (incl. Nota van wijziging) | 97 630 264 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 104 177 849 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Belastingontvangsten na afdracht | 3 355 000 | 1 |
2) Winstafdracht DNB | 175 000 | 2 |
3) Ontvangsten dividend | 56 454 | 3 |
4) Opbrengst vermogenstitels | 915 820 | 3 |
5) Terugstorting agio | 21 060 | 3 |
6) Afdracht Staatsloterij | – 14 804 | 3 |
7) Exportkredietverzekering, provenuen | 150 000 | 5 |
8) Verkoop onroerende zaken | 67 948 | 7 |
9) Overige programma-ontvangsten vastgoed | 33 912 | 7 |
9) Overige ontvangsten (saldo) | 16 026 | |
Stand 2e suppletore begroting 2005 | 108 954 265 |
1. Voor een nadere toelichting op de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2006 en de Najaarsnota 2005.
2. De hogere winstafdracht DNB hangt voornamelijk samen met de gedaalde rente en met een aandelenherwaardering. Tevens heeft DNB een bate gerealiseerd in verband met buiten omloop gestelde bankbiljetten die niet zijn teruggekomen.
3. Realisatie dividendontvangsten van een aantal ondernemingen, onder meer KPN, TenneT, Schiphol en SDU.
4. Betreft opbrengst uit de verkoop van aandelen TNT, KLM en Eurometaal.
5. De realisatie van teruggestort agio is € 21 mln. hoger.
6. De afdracht Staatsloterij blijft onder meer achter door een lagere verkoop van loten en toenemende concurrentie.
7. In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen; dit leidt tot een hogere ontvangst van schaderestituties (provenuen).
8. Betreft onder meer hogere ontvangsten in het kader van de taakstelling verkoop agrarische gronden en de verkoop van het Zeeburgereiland.
9. Bij vastgoed is sprake van een vervroegde aflossing van een grote afkoopsom.
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het optimaal vorm en uitvoering geven aan de fiscale politiek van het kabinet | Stand ontwerpbegroting(1)1 | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 357 756 | 3 318 112 | 141 060 | 3 459 172 |
Uitgaven | 3 357 755 | 3 318 111 | 141 060 | 3 459 171 |
Programma-uitgaven | 828 805 | 770 065 | – 3 521 | 766 544 |
Waarvan juridisch verplicht | 766 544 | |||
Doelst. 3 Bevorderen dat belastingplichtigen hun belastingverplichtingen nakomen | ||||
Doelst. 4 Bijdrage leveren aan de bescherming van de samenleving tegen ongewenste goederen en diensten | ||||
Programma | 73 805 | 85 065 | – 3 521 | 81 544 |
Doelst. 5 Doelmatige bedrijfsvoering | ||||
Heffings- en invorderingsrente | 755 000 | 685 000 | 685 000 | |
Apparaatsuitgaven | 2 528 950 | 2 548 046 | 144 581 | 2 692 627 |
Ontvangsten | 95 814 244 | 100 809 527 | 3 362 200 | 104 171 727 |
Programma-ontvangsten | 95 791 323 | 100 777 323 | 3 355 000 | 104 132 323 |
Algemene doelstelling | ||||
Belastingontvangsten | 94 571 000 | 99 597 000 | 3 355 000 | 102 952 000 |
Doelst. 3 Bevorderen dat belastingplichtigen hun belastingverplichtingen nakomen | ||||
Doelst. 4 Bijdrage leveren aan de bescherming van de samenleving tegen ongewenste goederen en diensten | ||||
Programma | 255 323 | 290 323 | 290 323 | |
Doelst. 5 Doelmatige bedrijfsvoering | ||||
Heffings- en invorderingsrente | 965 000 | 890 000 | 890 000 | |
Apparaatsontvangsten | 22 921 | 32 204 | 7 200 | 39 404 |
1 De cijfers in de kolom «stand ontwerpbegroting» zijn inclusief de mutaties in verband met de Nota van wijziging (motie-Verhagen c.s.) en komen overeen met de cijfers van de wet van 3 februari 2005, Stb. 86.
In verband met de geringe omvang van de raming voor garantieverplichtingen van dit artikel is geen aparte tabel budgettaire gevolgen voor garantieverplichtingen opgenomen. De gegevens over de garantieverplichtingen betreffende faillissementscuratoren procesrisico’s zijn verwerkt in bovenstaande tabel. De raming in ontwerp-begroting, 1e en 2e suppletore begroting voor garantieverplichtingen bedraagt € 120 000. De uitgaven- en ontvangstenraming zijn 0.
Doelstelling 4 Bijdrage leveren aan de bescherming van de samenleving
Overige programma-uitgaven (– 3 521)
De raming van het beroep van belastingplichtigen op restitutie van proceskosten wordt als gevolg van geactualiseerde inzichten naar beneden bijgesteld.
Apparaat Belastingdienst en fiscaal beleid en wetgeving (+ 144 581)
Waarvan: Grote projecten en Belastingtelefoon, personeel en materieel (+ 115 450)
De stijging van de uitgaven kent verschillende oorzaken. Ten eerste is het beroep op de Belastingtelefoon toegenomen en is tegelijkertijd de bereikbaarheid verbeterd (+ € 13 mln.). Dit vertaalt zich in hogere gesprekskosten en het inzetten van meer medewerkers. Ten tweede zijn de uitgaven voor Toeslagen hoger dan geraamd. Voor een deel wordt dit veroorzaakt door extra maatregelen, zowel in techniek als in menskracht, om ook voor Toeslagen een goede telefonische bereikbaarheid te garanderen (+ € 40 mln.). Voor een ander deel heeft wordt dit veroorzaakt doordat uitgaven voor bescheiden (+ € 8 mln.) en investeringen in nieuwe huisvesting (+ € 12 mln.) voor Toeslagen hoger uitvallen dan voorzien. Een derde oorzaak betreft het project SUB. Hiervoor zijn de automatiseringsuitgaven en overige projectkosten – mede door extra eisen en wensen – hoger uitgevallen dan geraamd (+ € 13 mln.). Ten vierde zijn op het terrein van de automatisering (projecten die de Belastingdienst uitvoert ter verbetering van de bedrijfsvoering) de uitgaven hoger dan voorzien (+ € 17 mln.). Ten slotte zijn uitgaven voor het inlopen van achterstallig onderhoud bij de huisvesting hoger uitgevallen (+ € 12 mln.).
Waarvan: Loon- en prijsbijstelling en overige mutaties apparaat Belastingdienst en fiscaal beleid en wetgeving (+ 33 631)
Deze mutatie betreft het saldo van uitdeling van loon- en prijsbijstelling (+ € 44,5 mln.) en overboekingen in verband met alternatieve inzet van personeel en middelen van en naar andere departementen (– € 10,0 mln.). Voor een uitsplitsing wordt verwezen naar de tabel opbouw uitgaven in de verdiepingsbijlage in de ontwerpbegroting 2006.
Waarvan: Overboekingen (– 4 500)
In het kader van de uitvoering van de huurtoeslag komen in 2005 medewerkers over van VROM naar de Belastingdienst. Deze overboeking heeft betrekking op die salarisuitgaven die nog ten laste van VROM komen (– € 5,8 mln.). De Belastingdienst zal bovendien vanaf 2006 de verhuurdersheffing uitvoeren ten behoeve van VROM, wat al in 2005 uitgaven met zich meebrengt (+ € 1,3 mln.).
Algemene doelstelling: Het zo optimaal mogelijk vorm en uitvoering geven aan de fiscale politiek van de regering
De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (beleidsartikel 1, tabel budgettaire gevolgen van beleid) is als volgt:
Tabel: aansluiting met begrotingstoelichting, beleidsartikel 1 (x € 1 mln.)
Stand ontw.begr. | Stand 1e suppl.begr. | Mutaties 2e suppl.begr. | Stand 2e suppl.begr. | |
---|---|---|---|---|
Totaal Belastingontvangsten | 109 106 | 114 320 | + 3 507 | 117 827 |
Afdracht Gemeente- en Provinciefonds | 12 681 | 12 981 | 52 | 13 033 |
Afdracht BTW-Compensatiefonds | 1 742 | 1 742 | 100 | 1 842 |
Belastingenontvangsten IXB | 94 683 | 99 597 | 3 355 | 102 952 |
Voor de toelichting op de mutaties van de belastingontvangsten wordt verwezen naar de Miljoenennota 2006 en Najaarsnota 2005. Voor een toelichting op de afdracht Gemeente- en Provinciefonds en de afdracht BTW-compensatiefonds wordt verwezen naar de 2e suppletore begroting van de betreffende fondsen. Verschillen hebben betrekking op afrondingen.
Apparaatsontvangsten Belastingdienst (+ 7 200)
De mutatie betreft de tegenhanger van de bijstelling (desaldering) in de apparaatsuitgaven (loopt mee in de totale mutatie van – € 10 mln. als vermeld onder de deelmutatie van + 33 631 onder de apparaatsuitgaven) voor de inzet van de Belastingdienst op het gebied van internationale bijstand (+ € 9 mln.), inzet van personeel en middelen voor derden (+ € 2,4 mln.) en voor het wegvallen van uitvoeringskosten en ouderbijdragen als gevolg van de gewijzigde Wet Kinderopvang (– € 4,2 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiële Markten A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het zorgdragen voor wet- en regelgeving en beleid ter bevordering van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integroteit van het financiële stelsel | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 24 000 | 5 500 | 29 500 |
Voorbereidingskosten AFM | 0 | 24 000 | 5 500 | 29 500 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Waarvan juridisch verplicht | ||||
Ontvangsten | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |
Programma-ontvangsten | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Voorbereidingskosten AFM (+ 5 500)
Door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) worden kosten gemaakt die zij niet in alle gevallen direct kan doorberekenen aan onder toezicht staande instellingen. Deze kosten worden geactiveerd op de balans van de AFM en worden, met uitzondering van de (voorbereidings)kosten van het prospectustoezicht, na de inwerkingstelling van de nieuwe toezichttaak geleidelijk doorberekend aan onder toezicht gestelden. Ingeval de nieuwe toezichttaak niet in werking treedt, ontbreekt de wettelijke basis voor kostendoorberekening. Om hierin te voorzien geeft Financiën een overheidsgarantie af. Thans wordt voorzien dat de nog niet doorberekende kosten ultimo dit jaar per saldo met € 5,5 mln. zullen zijn opgelopen tot € 29,5 mln.
B. overige verplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het zorgdragen voor wet- en regelgeving en beleid ter bevordering van goed functionerende en internationaal concurrerende financiële markten en integroteit van het financiële stelsel | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 49 625 | 48 472 | – 184 | 48 288 |
Programma-uitgaven | 43 923 | 41 423 | 41 423 | |
Apparaatsuitgaven | 5 702 | 7 049 | – 184 | 6 865 |
Uitgaven | 49 625 | 48 472 | – 184 | 48 288 |
Programma-uitgaven | 43 923 | 41 423 | 41 423 | |
Waarvan juridisch verplicht | 38 937 | |||
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | ||||
Bijdrage toezicht AFM | 14 300 | 16 900 | 16 900 | |
Bijdrage toezicht PVK op verzekeraars | 4 600 | 2 300 | 2 300 | |
Bijdrage toezicht PVK op pensioenfondsen | 4 000 | 2 000 | 2 000 | |
Maatschappelijk overleg betalingsverkeer | 200 | 200 | 200 | |
Rechtspraak Financiële Markten | 1 000 | 1 000 | 1 000 | |
Doelst. 2 Integriteit van het financiële stelsel | ||||
Caribbean Financial Action Taskforce | 32 | 32 | 32 | |
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | ||||
Muntcirculatie | 14 791 | 13 991 | 13 991 | |
Retouren guldenmunten | 5 000 | 5 000 | 5 000 | |
Apparaatsuitgaven | 5 702 | 7 049 | – 184 | 6 865 |
Ontvangsten | 588 551 | 431 696 | 175 000 | 606 696 |
Programma-ontvangsten | 588 551 | 431 696 | 175 000 | 606 696 |
Doelst. 1 Goed functionerende financiële markten | ||||
Winstuitkering DNB | 563 033 | 399 033 | 175 000 | 574 033 |
Overige programma-ontvangsten | 322 | 4 467 | 4 467 | |
Doelst. 3 Goed functionerend muntwezen | 0 | |||
Ontvangsten muntwezen | 5 184 | 8 184 | 8 184 | |
Toename euromunten in circulatie | 20 012 | 20 012 | 20 012 |
Doelstelling 1 Goed functionerende financiële markten
Winstuitkering De Nederlandsche Bank (DNB) (+ 175 000)
De hogere winst hangt voornamelijk samen met de gedaalde rente en met een aandelenherwaardering. Tevens heeft DNB een bate gerealiseerd in verband met buiten omloop gestelde bankbiljetten die niet zijn teruggekomen.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het realiseren van optimaal financieel resultaat bij het beheren, aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen; het wegnemen van knelpunten voor ondernemingsfinanciering en bredere toepassing vann pps bij de totstandkoming van overheidsinvesteringen | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 79 411 | 79 411 | 79 411 | |
Regeling BF | 79 411 | 79 411 | 79 411 | |
Uitgaven | 12 583 | 10 583 | 10 583 | |
Programma-uitgaven | 12 583 | 10 583 | 10 583 | |
Waarvan juridisch verplicht | 10 266 | |||
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||
Regeling BF | 12 129 | 10 129 | 10 129 | |
PPM | 454 | 454 | 454 | |
Ontvangsten | 9 529 | 9 529 | 9 529 | |
Programma-ontvangsten | 9 529 | 9 529 | 9 529 | |
Doelst. 2 Verhelpen knelpunten in ondernemingsfinanciering | ||||
BF/PPM | 9 529 | 9 529 | 9 529 |
B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het realiseren van optimaal financieel resultaat bij het beheren, aangaan en afstoten van staatsdeelnemingen; het wegnemen van knelpunten voor ondernemingsfinanciering en bredere toepassing vann pps bij de totstandkoming van overheidsinvesteringen | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 976 | 9 919 437 | 160 102 | 10 079 539 |
Apparaatsuitgaven | 5 976 | 5 937 | 3 641 | 9 578 |
Programma-uitgaven | 0 | 9 913 500 | 156 461 | 10 069 961 |
Uitgaven | 5 976 | 9 919 437 | 160 102 | 10 079 539 |
Programma-uitgaven | 0 | 9 913 500 | 156 461 | 10 069 961 |
Waarvan juridisch verplicht | 10 068 756 | |||
Doelst. 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen | ||||
Verwerven vermogenstitels | 9 911 000 | 156 311 | 10 067 311 | |
Overig | ||||
PPS/Zuidas | 2 500 | 2 500 | ||
Uitvoeringskosten tijdelijke regeling subsidie tankstations | 150 | 150 | ||
Apparaatsuitgaven | 5 976 | 5 937 | 3 641 | 9 578 |
Waarvan: Personeel en materieel | 3 276 | 3 237 | – 23 | 3 214 |
Waarvan: Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 2 700 | 2 700 | 3 664 | 6 364 |
Ontvangsten | 665 903 | 2 152 746 | 977 650 | 3 130 396 |
Programma-ontvangsten | 665 903 | 2 152 746 | 976 900 | 3 129 646 |
Doelst. 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen | ||||
Dividend staatsdeelnemingen | 297 651 | 398 170 | 56 454 | 454 624 |
Opbrengst vermogenstitels | 1 429 000 | 915 820 | 2 344 820 | |
Rente en aflossing div. leningen | 104 042 | 104 042 | 104 042 | |
Afdrachten Holland Casino | 111 630 | 111 630 | – 1 630 | 110 000 |
Afdrachten Staatsloterij | 135 480 | 92 804 | – 14 804 | 78 000 |
Terugstorting agio | 17 100 | 17 100 | 21 060 | 38 160 |
Overig | ||||
Tijdelijke regeling subsidie tankstations | 750 | 750 |
Doelstelling 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen
Verwerven vermogenstitels (+ 156 311)
De bruto-aankoopprijs van het transportbedrijf Gasunie bedroeg ruim € 156 mln. meer dan was voorzien bij de 1e suppletore begroting. Zoals toegezegd (Kamerstukken II 2004/05, 28 109, nr. 7) worden de mutaties als gevolg van de definitieve transactiewaarde per 1 juli 2005 in deze begrotingswijziging verwerkt.
Uitvoeringskosten Staatsdeelnemingen (+ 3 664)
In verband met verkochte Staatsdeelnemingen zijn extra verkoopkosten gemaakt van € 3,7 mln.
Doelstelling 1 Aangaan, beheren en afstoten Staatsdeelnemingen
Dividend Staatsdeelnemingen (+ 56 454)
Door de hogere ontvangst van dividenden en bijgestelde verwachtingen wordt de raming per saldo met € 56 mln. verhoogd. Onder andere van KPN (+ € 26 mln.), TenneT (+ € 20 mln.) en Schiphol (+ € 10 mln.) is een hoger dividend ontvangen.
Opbrengst vermogenstitels (+ 915 820)
De mutatie heeft betrekking op de verkoop van aandelen TNT (€ 0,9 mld.), KLM (€ 12 mln.) en Eurometaal (€ 4 mln.).
Afdrachten Holland Casino (– 1 630)
Verwacht wordt dat de afdrachten van Holland Casino zullen achterblijven bij hetgeen eerder was geraamd.
Afdrachten Staatsloterij (– 14 804)
Verwacht wordt dat de afdrachten van de Staatsloterij zullen achterblijven. Er worden minder staatsloten verkocht en er is een toenemende concurrentie van de Goede Doelen Loterijen.
De terugstorting agio is € 21 mln. hoger dan geraamd.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale financiële betrekkingen A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 113 445 | 113 445 | 28 116 | 141 561 |
Multilaterale ontw.banken en -fondsen, EIB: overeenkomsten Lomè en Cotonou en DNB: kredietfaciliteiten BIS | 113 445 | 113 445 | 28 116 | 141 561 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Programma-ontvangsten |
Alle mutaties hebben betrekking op de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 28 116)
De verplichtingenmutatie houdt verband met een inschrijving op aandelen van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB). De AfDB biedt regelmatig aandelen, waar leden afstand van hebben gedaan, aan voor heruitgifte. Ramingstechnisch is rekening gehouden met een maximale toewijzing van 2 422 aandelen, dit leidt tot een toename van het aandeel in de Bank van 0,758% naar 0,869%. De inschrijving is enerzijds een signaal van vertrouwen richting de nieuwe president Kaberuka, anderzijds brengt het de participatie van Nederland in de AfDB meer in lijn met het economische gewicht van Nederland in de wereld.
De hierboven vermelde verplichtingenmutatie betreft de garantieverplichting (voor het deel dat niet tot betaling komt) van € 28 116 000. Daarnaast is er sprake van een betalingsverplichting van € 2 547 000. Voor betalingsverplichting en uitgaven worden verwezen naar onderstaande tabel en toelichting.
B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Een financieel-economisch gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 517 789 | 574 989 | 2 598 | 577 587 |
Multilaterale ontw.banken en -fondsen | 515 202 | 572 448 | 2 547 | 574 995 |
Apparaatsuitgaven | 2 587 | 2 541 | 51 | 2 592 |
Uitgaven | 181 818 | 180 658 | 90 404 | 271 062 |
Programma-uitgaven | 179 231 | 178 117 | 90 353 | 268 470 |
Waarvan juridisch verplicht | 268 470 | |||
Doelst. 2 bevorderen van een evenwichtige financieel-economische ontwikkeling | ||||
Multilaterale ontw.banken en -fondsen | 179 231 | 178 117 | 90 353 | 268 470 |
Apparaatsuitgaven | 2 587 | 2 541 | 51 | 2 592 |
Ontvangsten | 1 205 | 1 205 | 1 205 | |
Doelst. 2 bevorderen van een evenwichtige financieel-economische ontwikkeling | ||||
Programma-ontvangsten | 1 205 | 1 205 | 1 205 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 2 547)
De verplichtingenmutatie heeft betrekking op de betalingsverplichting van de AfDB die tot betalingen over een periode van 8 jaar leidt, de eerste betaling is in 2005. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de garantieverplichting en de uitgaven.
Doelstelling 2 Bevorderen van een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling
Multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen (+ 90 353)
• In verband met een dreigende onderuitputting van het HGIS-ODA budget voor 2005 is op verzoek van Buitenlandse Zaken besloten een deel van de betalingen voor 2006 aan de Internationale Ontwikkelings Associatie (IDA), het Aziatische Ontwikkelingsfonds (AsDF) en het Afrikaanse Ontwikkelingsfonds (AfDF) reeds in 2005 te voldoen (+ 89 933)
• De inschrijving op extra aandelen van de Afrikaanse Ontwikkelingsbank (AfDB) leidt tot een eerste betaling in 2005 (+ 420). Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting bij de garantie- en de betalingsverplichting.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties A. Garantieverplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenland. | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11 936 056 | 11 936 056 | 11 936 056 | |
Exportkredietverzekering (EKV) | 11 332 276 | 11 332 276 | 11 332 276 | |
Regeling Herverzekering Investeringen (RHI) | 453 780 | 453 780 | 453 780 | |
MIGA | 150 000 | 150 000 | 150 000 | |
Uitgaven | 129 008 | 124 008 | – 85 000 | 39 008 |
Programma-uitgaven | 129 008 | 124 008 | – 85 000 | 39 008 |
Waarvan juridisch verplicht | 37 828 | |||
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Schade-uitkering EKV | 129 008 | 124 008 | – 87 000 | 37 008 |
Schade-uitkering TRhi | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 |
Schade-uitkering MIGA | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 173 815 | 384 361 | 150 500 | 534 861 |
Programma-ontvangsten | 173 815 | 384 361 | 150 500 | 534 861 |
Doelst. 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten | ||||
Premies EKV | 39 034 | 39 034 | 39 034 | |
Premies TRhi | 454 | 1 000 | 500 | 1 500 |
Doelst. 2 Kostendekkendheid | ||||
Schaderestituties EKV | 134 327 | 344 327 | 150 000 | 494 327 |
Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten
Schade-uitkering exportkredietverzekering (– 87 000)
De raming van de schade-uitkeringen is gebaseerd op verwachtingen omtrent de verzekeringsportefeuille. Op basis van de actuele situatie en verwachte korte termijnontwikkelingen zijn de schattingen neerwaarts bijgesteld.
Schade-uitkering Tijdelijke Regeling herverzekering investeringen (TRhi) (+ 2 000)
In tegenstelling tot de verwachting is er dit jaar een schade ontstaan bij de TRhi.
Doelstelling 1 Doelmatige inzet herverzekeringsfaciliteiten
Naar verwachting wordt een groter bedrag aan premies TRhi ontvangen dan was begroot.
Schaderestituties exportkredietverzekering (+ 150 000)
In de Club van Parijs zijn afspraken gemaakt over de vervroegde aflossing van een aantal landen. Deze vervroegde aflossingen leiden tot een positieve bijstelling van de provenuontvangsten in 2005.
B. Overige verplichtingen Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Bijdragen aan een goed functionerende en complete markt voor verzekering van risico’s verbonden aan export en investeringen in het buitenland. | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 13 980 | 13 980 | 24 | 14 004 |
Apparaatsuitgaven | 13 980 | 13 980 | 24 | 14 004 |
Waarvan: personeel en materieel | 1 199 | 1 199 | 24 | 1 223 |
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 781 | 12 781 | 12 781 | |
Uitgaven | 13 980 | 13 980 | 24 | 14 004 |
Apparaatsuitgaven | 13 980 | 13 980 | 24 | 14 004 |
Waarvan: personeel en materieel | 1 199 | 1 199 | 24 | 1 223 |
Waarvan: Kostenvergoeding Atradius DSB | 12 781 | 12 781 | 12 781 |
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiële activa Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het doelmatig verwerven, beheren en vervreemden van roerende en onroerende zaken van het Rijk en het bevorderen van een optimale allocatie van onroerende zaken benodigd voor het Rijk | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 103 868 | 107 468 | – 3 753 | 103 715 |
Uitgaven | 103 868 | 107 468 | – 3 753 | 103 715 |
Programma-uitgaven | 66 258 | 68 758 | – 1 788 | 66 970 |
Waarvan juridisch verplicht | 48 307 | |||
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||
Beheerskosten | 1 564 | 1 564 | 1 564 | |
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||
Onderhoud en beheerskosten | 5 891 | 8 391 | 3 691 | 12 082 |
Zakelijke lasten | 43 803 | 43 803 | 4 504 | 48 307 |
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||
Anticiperende aankopen | 15 000 | 15 000 | – 10 500 | 4 500 |
Overige programma-uitgaven | 517 | 517 | ||
Apparaatsuitgaven | 37 610 | 38 710 | – 1 965 | 36 745 |
Ontvangsten | 366 697 | 378 865 | 109 048 | 487 913 |
Programma-ontvangsten | 361 666 | 373 834 | 109 849 | 483 683 |
Doelst. 1 Bewaring/vervreemding Roerend | ||||
Verkoop roerende zaken | 1 813 | 1 813 | – 219 | 1 594 |
Doelst. 2 Beheer/verkoop Onroerend | ||||
Verkoop onroerende zaken | 248 407 | 263 407 | 67 948 | 331 355 |
Beheerontvangsten | 83 943 | 83 943 | 8 006 | 91 949 |
Overige programma-ontvangsten | 26 971 | 24 671 | 33 912 | 58 583 |
Doelst. 3 Optimaal handelen in vastgoed | ||||
Anticiperende aankopen | 532 | 0 | 202 | 202 |
Apparaatsontvangsten | 5 031 | 5 031 | – 801 | 4 230 |
Doelstelling 2 Beheer/verkoop onroerend
Onderhoud en beheerskosten (+ 3 691)
Als gevolg van de agrarische taakstelling en de daarmee verbonden uitvoeringskosten wordt het budget voor onderhouds- en beheerskosten eenmalig verhoogd. Aangezien op de post apparaatsuitgaven (zie hierna) al ruimte gereserveerd was voor deze toename van uitvoeringskosten, wordt er apparaatbudget overgeheveld naar onderhoud en beheerskosten.
Dit jaar zijn de nieuwe WOZ-waarden vastgesteld, dit leidt tot ca € 4 mln. hogere uitgaven.
Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed
Anticiperende aankopen (– 10 500)
Er wordt in 2005 nog maar een beperkt aantal aanvragen voor de leenfaciliteit verwacht (€ 4,5 mln.), waardoor € 10,5 mln. vrijvalt.
Overige programma-uitgaven (+ 517)
De mutatie betreft de verrekening met andere departementen in verband met verkopen uit eerdere jaren (+ 315) en de vervroegde aflossing van een lening betreffende anticiperende aankopen (+ 202).
De mutatie heeft o.a. betrekking op:
• Vrijval in de post huren RGD omdat realisatie van een nieuwe opslagplaats voor de regio Amsterdam in 2005 niet doorgaat (– 521).
• Overheveling budget naar Onderhoud en beheerskosten in verband met uitvoering van de agrarische taakstelling (– 2 100).
Doelstelling 1 Bewaring/verkoop onroerend
Verkoop roerende zaken (– 219)
Dit betreft opbrengsten van overtollige roerende zaken. De aanlevering van andere departementen is minder dan geraamd, voor de ontvangsten op deze post is Domeinen daarvan afhankelijk.
Doelstelling 2 Beheer/verkoop Onroerend
Verkoop onroerende zaken (+ 67 948)
De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:
• Verwacht wordt dat in het kader van de taakstelling verkoop agrarische gronden in 2005 voor € 47 mln. meer zal worden verkocht dan oorspronkelijk geraamd (groter dan verwachte animo). Het is niet mogelijk om de ontvangst van de verkoopopbrengst te vertragen, onder meer om redenen van rechtsgelijkheid. De meeropbrengst in 2005 leidt tot een in omvang gelijke tegenvaller in het jaar 2006 (+ 47 000).
• Er is door de verkoop van het Zeeburgereiland een grote meevaller ontstaan (+ 18 628).
• Hogere ontvangsten Middelenafspraak Buitenlandse Zaken in verband met verkoop ambassadegebouwen (+ 2 320).
De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:
• De (erf-)pachtopbrengsten nemen minder snel af dan geraamd (+ 4 006).
• Verhuuropbrengsten uit zandopslagplaatsen zijn hoger uitgevallen (+ 4 000).
Doelstelling 3 Optimaal handelen in vastgoed
Anticiperende aankopen (+ 202)
Vervroegde aflossing van een lening door Domeinen.
Overige programma-ontvangsten (+ 33 912)
De mutatie wordt als volgt gespecificeerd:
• Vervroegde aflossing van een grote koopsom (+ 28 000).
• Hogere ontvangsten agrarische verrekenbedingen (+ 5 912).
De opgelden Roerende Zaken dalen omdat departementen minder roerende zaken aanleverden dan verwacht.
Artikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 8 Financieel-economisch beleid van de overheid Bedragen x € 1 000
Algemene beleidsdoelstelling: Het vormgeven en uitvoeren van het financieel-economische beleid van de overheid, het bevorderen van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de overheidsuitgaven en het waarborgen van de rechtmatigheid | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 26 913 | 27 885 | 828 | 28 713 |
Apparaatsuitgaven | 26 913 | 27 885 | 828 | 28 713 |
Uitgaven | 26 913 | 27 885 | 828 | 28 713 |
Apparaatsuitgaven | 26 913 | 27 885 | 828 | 28 713 |
Ontvangsten | 2 613 | 2 613 | 1 318 | 3 931 |
Apparaatsontvangsten | 2 613 | 2 613 | 1 318 | 3 931 |
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2005 naar de stand 2e suppletore begroting 2005 – artikel 9 Algemeen Bedragen x € 1 000
Algemeen | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 92 646 | 128 694 | – 8 508 | 120 186 |
Uitgaven | 92 646 | 128 694 | – 8 508 | 120 186 |
Totaal apparaatsuitgaven | 92 646 | 128 279 | – 10 508 | 117 771 |
Apparaatsuitgaven | 86 597 | 119 179 | – 9 870 | 109 309 |
Uitvoeringskosten omslagstelsel Rijkswagenpark | 6 049 | 5 600 | 5 600 | |
Bijdrage aan tsunamislachtoffers | 0 | 3 500 | – 638 | 2 862 |
Departementsbrede programma-uitgaven | 0 | 415 | 2 000 | 2 415 |
Tegoeden WOII | 0 | 415 | 2 000 | 2 415 |
Ontvangsten | 7 707 | 7 307 | 700 | 8 007 |
Apparaatsontvangsten | 1 658 | 1 707 | 700 | 2 407 |
Omslagstelsel Rijkswagenpark | 6 049 | 5 600 | 5 600 |
De mutatie wordt voornamelijk verklaard door het Project Eigentijds Werken (renovatie van het ministerie en tijdelijke verhuizing van Korte Voorhout naar het Prinsenhof in het Beatrixkwartier). Door de iets later dan geraamde oplevering van het Prinsenhof zal de eerste gebruiksvergoeding van € 4,3 mln. voor het zogenaamde inbouwpakket (installaties, wanden e.d.) in 2006 worden voldaan. Daarnaast blijkt dat € 2,7 mln. voor de huur van de tijdelijke huisvesting wordt doorgeschoven naar latere jaren.
Ten slotte wordt in verband met de verhuizing de uitvoering van ICT-projecten bevroren (– € 2 mln).
In 2005 zijn definitieve financiële afspraken gemaakt over de afwikkeling van het project Tegoeden WOII. Voor de werkzaamheden met betrekking tot de afwikkeling is met het bestuur van de Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid (SAMO) een eenmalige subsidie overeengekomen en verstrekt. Het overige deel van de financiële afspraken betreft de ondersteuning van de monitoring van projecten voor de joodse gemeenschap in Nederland t/m 2013. Hogere uitgaven dan voorzien, vooral door eerder genoemde eenmalige subsidie, leiden tot een overschrijding in 2005.
Bijdrage aan de tsunamislachtoffers (– 638)
Uiteindelijk is door het ministerie van Financiën voor de slachtoffers van de zeebeving ruim € 2,8 mln. gestort op giro 555, € 0,6 mln. minder dan de eerder bij 1e suppletore begroting geraamde € 3,5 mln.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerp-begroting 2005 naar de stand 1e suppletore begroting 2005 – artikel 10 Nominaal en onvoorzien Bedragen x € 1 000
Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting(1) | Stand 1e suppletore begroting(2) | Mutaties 2e suppletore begroting(3) | Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4 608 | 38 421 | – 20 539 | 17 882 |
Uitgaven | 4 608 | 38 421 | – 20 539 | 17 882 |
Onvoorzien | 4 608 | 4 662 | – 4 468 | 194 |
Loonbijstelling | 0 | 19 931 | – 2 243 | 17 688 |
Prijsbijstelling | 0 | 13 828 | – 13 828 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Bij 1e suppletore begroting en Vermoedelijke Uitkomsten (loonbijstelling) is de loon- en prijsbijstelling uit de aanvullende post aan de IXB-begroting toegedeeld. In deze 2e suppletore begroting is de loon- en prijsbijstelling overgeboekt naar de loon- en prijsgevoelige artikelen volgens onderstaand overzicht.
Voorts is een mutatie verwerkt betreffende een incidentele loonbijstelling in verband met de overloop van de interimvergoeding BTZR (+ 17 688). Dit bedrag is nog niet verdeeld.
Ca. € 4,5 mln. wordt ingezet ter dekking van specifieke problematiek elders op IXB.
Verdeling loon- en prijsbijstelling, voor zowel verplichtingen als uitgaven bedragen x € 1000
Art.nr. | Omschrijving | Loonbijstelling | Prijs bijstelling |
---|---|---|---|
1.1 | Apparaat DG Fiscale Zaken | 266 | 19 |
1.2 | Apparaat Belastingdienst & DG Belastingdienst | 33 549 | 10 726 |
Totaal artikel 1 Belastingen | 33 815 | 10 745 | |
2.1 | Apparaat Financiële Markten | 106 | 10 |
3.1 | Apparaat Financieringen | 54 | 10 |
4.1 | Apparaat Buitenl. Fin.Betrekkingen | 45 | 6 |
5.1 | Apparaat Exportkredietverzekering | 20 | 4 |
7.1 | Apparaat Domeinen & Vastgoed | 498 | 172 |
7.26/7.27 | Onderhoud-/beheerskosten en zakelijke lasten | 595 | |
8.1 | Apparaat DG Rijksbegroting & Alg.Fin.Ec.Politiek | 431 | 83 |
9.1 | Apparaat Centr.directies en algemeen | 604 | 646 |
10.20 | Nominaal en onvoorzien | 1 557 | |
Totaal van de verdeling | 35 573 | 13 828 | |
(Nog) niet verdeeld | 17 688 | 0 |
Art. 6 Staatsloterij is vervallen, het beleid is nl. met ingang van 2005 ondergebracht bij het ministerie van Justitie; het beheer van de Staatsdeelneming SENS wordt verantwoord op art. 3 van de begroting IXB.
Voor de overige artikelen is geen tabel opgenomen: artikel 6 is vervallen (zie voetnoot 1), artikel 8 betreft apparaatsuitgaven en de artikelen 9 en 10 zijn niet-beleidsartikelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30391-IXB-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.