30 373 Vervoer gevaarlijke stoffen

Nr. 49 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 september 2013

Hierbij bied ik u het rapport «Transport ziekenhuisafval onder de loep» aan. Het rapport is gemaakt door de Inspectie Leefomgeving en Transport (verder ILT)1.

Signalen uit de sector en een steekproef van de ILT in 2011 waren aanleiding voor een thema-inspectie door de ILT in 2012 naar het transport van ziekenhuisafval met een infectierisico. Hierin onderzocht de ILT de naleving van ziekenhuizen van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Ziekenhuizen vallen onder deze wet voor het vervoer van afval met een infectierisico. Hier kunnen chemische en besmettelijke stoffen bij zitten die al in zeer kleine hoeveelheden schadelijk kunnen zijn voor mens, dier en het milieu.

Uit de eerste inspectieronde in 2012 bleek een slechte naleving door ziekenhuizen. Het huidige beeld, na deze eerste inspectieronde gevolgd door een herinspectie bij alle bezochte ziekenhuizen, is dat de naleving is verbeterd. De meeste ziekenhuizen hebben inmiddels de nodige maatregelen getroffen. In de bij deze brief gevoegde lijst is aangegeven of en op welk moment de betrokken ziekenhuizen voldeden aan de voorschriften.

Voor de thema-inspectie heeft de ILT op basis van soort en hoeveelheden afvalgegevens bij het Agentschap NL een selectie gemaakt van 35 ziekenhuizen uit het totaal van 91 algemene ziekenhuizen en Universitair Medische Centra. Hierbij is rekening gehouden met grootte en landelijke spreiding van de ziekenhuizen.

Bij de eerste inspecties in 2012 bleek bijna driekwart van de betrokken ziekenhuizen op het moment van de aankondiging van de inspectie geen veiligheidsadviseur te hebben voor het vervoer van gevaarlijke goederen. Dat is in strijd met de voorschriften voor het vervoer van ziekenhuisafval. De aankondiging van de inspectie leidde bij een aantal ziekenhuizen meteen tot benoeming van veiligheidsadviseurs, bij de inspecties die volgden ontbrak deze bij vier ziekenhuizen nog steeds. Hiervoor is proces-verbaal opgemaakt.

Bijna alle geïnspecteerde ziekenhuizen hadden de opleiding voor hun medewerkers die taken verrichten bij het vervoer van gevaarlijke stoffen niet op orde. Verder werd er ten opzichte van resultaten van inspecties in voorgaande jaren een verslechtering geconstateerd in de naleving van de eisen voor verpakking, stuwage, documentatie en beveiliging van afval.

Deze resultaten zijn voor de inspectie aanleiding geweest haar toezicht op het transport van gevaarlijk ziekenhuisafval door ziekenhuizen in 2013 te intensiveren. Hiermee wil de inspectie de naleving van ziekenhuizen op de eisen voor het vervoer van gevaarlijk ziekenhuisafval verbeteren. Ziekenhuizen moeten ook zelf nagaan of zij voldoen aan de eisen van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en maatregelen treffen voor het blijvend borgen van deze wettelijke verplichtingen. Via brancheverenigingen wordt deze boodschap gecommuniceerd richting alle ziekenhuizen, zodat ook de nu niet onderzochte ziekenhuizen het belang en de noodzaak van naleving inzien.

Onderdeel van deze intensivering van het toezicht was het houden van herinspecties bij alle 35 gecontroleerde ziekenhuizen. Ook hierbij is in een geval proces-verbaal opgemaakt, in dit geval vanwege het niet voldoen aan de opleidingseisen.

Samengevat ziet het beeld van de inspecties bij 35 ziekenhuizen er als volgt uit:

Eerste inspectieronde 2012

  • 2 ziekenhuizen voldeden direct op alle onderzochte punten.

Herhalingsinspecties 2013

  • 20 ziekenhuizen voldeden tijdens deze inspectie op de onderzochte punten, afspraken zijn door het ziekenhuis nagekomen.

  • 7 ziekenhuizen voldeden (nog) niet op alle onderzochte punten, maar de afspraken worden in de 2e helft van 2013 ten uitvoer gebracht, afspraken zijn nagekomen.

Eindresultaat na twee inspectierondes

  • 4 ziekenhuizen voldeden niet op alle onderzochte punten, afspraken zijn niet nagekomen of pas na een handhavingtraject, of worden op korte termijn nog uitgevoerd.

  • 2 ziekenhuizen voldeden niet op alle onderzochte punten en afspraken zijn niet nagekomen, handhavingsacties zijn ingezet.

Een handhavingstraject start met een bestuurlijk gesprek en wordt indien nodig vervolgd met het opleggen van een last onder dwangsom.

De intensivering van het toezicht zal de komende jaren worden voortgezet en verder uitgebreid. Er zal een inspectieprogramma worden opgesteld, waarin ook andere medische bedrijven worden opgenomen, zoals privéklinieken en veterinaire klinieken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven