nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 november 2005
Hierbij bied ik u mede namens de staatssecretaris van Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de notaVervoer gevaarlijke
stoffen aan (30 373, nr. 2).
Aanleiding
De toenemende spanning tussen ruimte, vervoer en veiligheid, de veranderende
rol van de overheid, de maatschappelijke zorg over veiligheid en de beperkingen
van het huidige beleidsinstrumentarium vragen om beleidsvernieuwing op het
thema vervoer van gevaarlijke stoffen. In de voorliggende nota wordt deze
beleidsvernieuwing zoals aangekondigd in de Nota Mobiliteit, verder uitgewerkt.
Doel
Met de maatregelen die in de nota Vervoer gevaarlijke
stoffen worden voorgesteld, willen we bereiken dat het vervoer van
gevaarlijke stoffen duurzaam mogelijk blijft. Daarbij wordt een balans gezocht
tussen belangen op het gebied van vervoer, veiligheid en ruimtelijke ontwikkeling.
Inzet
De nota Vervoer gevaarlijke stoffen is een
agenderende nota. Om de belangen van vervoer, ruimtelijke ontwikkeling en
veiligheid meer met elkaar in evenwicht te brengen, én om de veiligheid
van het vervoer van gevaarlijke stoffen te verbeteren zetten we in op twee
sporen die elkaar aanvullen. Het eerste spoor richt zich op het beheersen
van de spanning tussen de verschillende belangen. Het tweede spoor richt zich
op het waar mogelijk verder verbeteren van de veiligheid. In de voorliggende
nota staat hoe we die sporen verder gaan uitwerken en wat we de komende 5
jaar gaan doen om het nieuwe beleid te realiseren.
Het belangrijkste onderdeel van spoor 1 is een wettelijk vastgelegd Basisnet
voor het vervoer van gevaarlijke stoffen met gebruiksruimtes voor het vervoer,
veiligheidszones voor de ruimtelijke ordening en een basisnettoets (verruimde
reikwijdte) waarmee voorkomen wordt dat het vervoer van gevaarlijke stoffen
uit de gebruiksruimte groeit. Daarmee wordt een duurzaam evenwicht gecreëerd
tussen de belangen van vervoer, ruimte en veiligheid. Het is de bedoeling
bij het Basisnet uit te gaan van drie hoofdcategorieën:
1. Het vervoer van gevaarlijke stoffen krijgt geen beperkingen opgelegd,
maar er gelden wel ruimtelijke beperkingen
2. Er gelden beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen en voor
de ruimtelijke ordening
3. Er gelden alleen beperkingen voor het vervoer, niet voor de ruimtelijke
ordening
Spoor 2 zet in op een verbreding van het huidige beleidsinstrumentarium
om de veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen verder te kunnen
verbeteren. Wet- en regelgeving worden niet langer gezien als het enige instrument
voor het verbeteren van de veiligheid. Wet- en regelgeving moeten samen met
andere beleidsinstrumenten, zoals zorgsystemen en incidentenregistratie, zorgen
voor verdere verbetering van de veiligheid.
Planning
In de nota Vervoer gevaarlijke stoffen is
een beleidsagenda opgenomen met de belangrijkste acties die uit de nota voortvloeien
voor de periode 2006–2011. Het streven is vanaf 2007 werkende basisnetten
te hebben. Vooruitlopend op het Basisnet spoor treedt, met de ingebruikname
van de Betuweroute, de Regulering vervoer gevaarlijke stoffen per spoor in
werking. De basisnetten water en weg volgen zo spoedig mogelijk daarna.
Betrokkenheid partijen
De nota Vervoer gevaarlijke stoffen is na
overleg met provincies, gemeenten, bedrijfsleven, infrastructuurbeheerders
en hulpverlenings- en rampenbestrijdingsinstanties totstandgekomen. Deze partijen
zullen ook actief bij de uitwerking van de nota worden betrokken. De komende
periode zullen wij afspraken hierover met hen maken. U wordt hierover in een
separate brief geïnformeerd.
Consequenties nota
De nota Vervoer gevaarlijke stoffen is een
agenderende nota. De omvang van de effecten van de nota is sterk afhankelijk
van de wijze waarop het voorgestelde beleid wordt uitgewerkt. Daarom zijn
de effecten van de voorgestelde beleidswijzigingen op het budgettair beslag
op de V&W begroting, de uitvoering van het MIT, de juridische consequenties
en de administratieve en bestuurslasten voor de provincies, gemeenten en het
bedrijfsleven nog niet bekend. Na bespreking met uw Kamer zullen deze nader
worden uitgezocht waarbij de maatschappelijke kosten en baten inzichtelijk
zullen worden gemaakt. Mogelijke consequenties voor concrete uitwerking worden
voor de zomer van 2006 aan u voorgelegd. Hierbij zullen de beleidsambities
worden geconcretiseerd binnen de in de in de nota Vervoer
gevaarlijke stoffen genoemde budgettaire kaders.
Een belangrijk aandachtspunt zijn de kosten van het saneringsbeleid. Hiervoor
is momenteel taakstellend 33,7 mln euro beschikbaar uit de rijksbrede externe-veiligheidsmiddelen.
Bij de concretisering van deze beleidslijn zullen de beleidsambities hieraan
aangepast moeten worden.
De komende periode zullen we in kaart brengen wat de kosten zijn van de
ambitie uit het NMP4 om een minimum beschermingsniveau van PR 10–6 in de veiligheidszones te realiseren. Hierbij gaat het met name om
een onderzoek naar de haalbaarheid en betaalbaarheid van de beleidslijn om
het verschil tussen bestaande en nieuwe situaties op te heffen. Hierbij zullen
zoals gezegd de beleidsambities worden geconcretiseerd binnen de in de in
de nota Vervoer gevaarlijke stoffen genoemde budgettaire
kaders.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K. M. H. Peijs