nr. 8
AMENDEMENT VAN DE LEDEN CRONE EN VAN AS
Ontvangen 1 november 2005
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
I
In artikel I wordt na onderdeel D een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
Da. In artikel 3.20, derde lid, wordt «met uitzondering van de bestelauto
die door de aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt
blijkt te zijn voor vervoer van goederen» vervangen door: met uitzondering
van de bestelauto waarvan het privé-gebruik wordt beperkt door de aard
of de inrichting ervan. Voor de toepassing van dit lid kunnen bij ministeriële
regeling nadere regels worden gesteld.
II
In artikel I wordt na onderdeel N een nieuw onderdeel ingevoegd, luidende:
Na. In artikel 3 145, derde lid, wordt «met uitzondering van
de bestelauto die door de aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend
geschikt blijkt te zijn voor vervoer van goederen» vervangen door: met
uitzondering van de bestelauto waarvan het privé-gebruik wordt beperkt
door de aard of de inrichting ervan. Voor de toepassing van dit lid kunnen
bij ministeriële regeling nadere regels worden gesteld.
Toelichting
Dit amendement bewerkstelligt dat met ingang van 1 januari 2006 voor
bestelauto's waarvan het privé-gebruik wordt beperkt door de aard
of de inrichting ervan, niet de forfaitaire regeling geldt, maar wordt uitgegaan
van de feitelijke onttrekking c.q. het feitelijke voordeel. Onder de huidige
regeling geldt dat reeds voor bestelauto's die door de aard of inrichting
uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer
van goederen. Beoogd is om hiermee een versoepeling aan te brengen voor de
bestelauto's waarvoor een bijzondere regeling gold tot 1 januari 2004. In de ministeriële regeling zullen de hiervoor geldende
criteria worden opgenomen. Het betreft de bestelauto's die geen zitruimte
hebben achter de bestuurder, waarvan het gebruik voortvloeit uit de aard van
de werkzaamheden van de ondernemer/werknemer, die zijn ingericht op het vervoer
van goederen en die voorts op jaarbasis voor niet meer dan 10 000 kilometer
voor privé-doeleinden worden gebruikt.
Dit amendement leidt tot een structurele budgettaire derving van € 28
miljoen. Dit zou gedekt kunnen worden door een beperkte forfaittaire heffing
per bestelauto bij de werkgever.
Crone
Van As