nr. 9
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR VREEMDELINGENZAKEN EN INTEGRATIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 maart 2006
Per brief d.d. 13 februari (06-INT-B-006) heeft de algemene commissie
voor het Integratiebeleid verzocht om voorafgaand aan het AO van 6 april
a.s. te kunnen beschikken over de uitkomsten van de eerste tussenmeting en
een uiteenzetting van de doelstellingen van de integratiecampagne.
Doelstellingen campagne
Zoals ik u per brief d.d. 14 december (kamerstuk 30 304, nr.
7) heb laten weten, is de integratiecampagne, de &-campagne gestart in
oktober 2005. De beginperiode, de teaserfase, was gericht op de jongeren.
Met het kookevenement van 31 januari jl. is de teaserfase definitief
afgesloten. Vanaf dit moment is de doelgroep van de &-campagne verbreed
naar het gehele Nederlandse publiek. Vanuit verschillende disciplines wordt
een breed scala aan middelen ingezet om de doelstellingen van de campagne
te bereiken. Deze doelstellingen zijn:
• het bewustmaken van de doelgroep dat de Nederlandse samenleving
uit verschillende bevolkingsgroepen bestaat en het laten zien van voorbeelden
van positieve interactie tussen hen;
• het kweken van meer begrip voor en vertrouwen in elkaar. Mensen
moeten positief staan ten opzichte van interactie, verdraagzamer worden en
de meerwaarde van diversiteit erkennen.
Het vertrouwen in tussen verschillende bevolkingsgroepen kan worden vergroot
op basis van positieve interactie met elkaar. Mensen moeten zich onderling
verbonden voelen en tevens moeten ze zich verbonden voelen aan de Nederlandse
samenleving. Het besef dat we er samen moeten leven en niet langs elkaar heen
of met de ruggen tegen elkaar is meer en meer een thema geworden dat leeft.
De campagne richt zich zowel op minderheidsgroepen als op autochtonen.
Goede voorbeelden
Aansprekende goede voorbeelden van interculturele interactie, dat is het «voertuig»
waarmee de boodschap van de &-campagne wordt overgebracht. Door deze goede
voorbeelden een podium te bieden, kan iedereen zien dat Nederland beter wordt
van samenwerking tussen verschillende culturen. Iedereen wordt opgeroepen
om hun eigen goede voorbeelden aan te dragen die op hun beurt weer ingezet
kunnen worden in de campagne. De goede voorbeelden van de gezamenlijke actie
vormen daarmee de ruggengraat van de campagne.
Ik heb de ambitie uitgesproken om letterlijk de spreekwoordelijke 1001
goede voorbeelden te verzamelen. Daartoe is ondermeer een landelijk scoutnetwerk
opgezet die het campagneteam op het spoor zet van goede voorbeelden. Dit betreffen
enthousiaste en actieve personen die een breed netwerk hebben. Daarnaast kunnen
mensen zelf hun goede voorbeeld indienen op www.en.nl.
Ook door diverse ambassadeurs die zijn verbonden aan de &-campagne, worden
goede voorbeelden van interactie aangedragen. Deze ambassadeurs zijn niet
alleen bekende Nederlanders, maar ook personen die de campagne inhoudelijk
uitdragen.
Ook diverse voetballers zijn als ambassadeur verbonden aan de &-campagne.
Zoals ik u op 2 september 2004 heb toegezegd in de bespreking van het
rapport van de Commissie Blok met uw Kamer, is met de KNVB overlegd over de
sociale activiteiten die een positieve invloed hebben op integratie. Tevens
zouden allochtone voetballers worden op genomen in de campagne. Ik kan u melden
dat onder andere dhr. Boularouz, dhr. Boussaboun en dhr. Castelen als &-ambassadeur
verbonden zijn aan de campagne.
Campagnelijnen
Vanuit verschillende disciplines wordt een aantal lijnen (activiteiten)
ontwikkeld en uitgevoerd:
Massamediale campagne: via ingekochte media
(zoals abri’s, bussen, advertenties etc.) en via de programma’s
van de SBS groep wordt het campagne logo neergezet en worden continu goede
voorbeelden voor het voetlicht gebracht. De inzet van massa-media vormt daarmee
de basis van de &-campagne.
initiatieven: de &-campagne is een initiatief
van verschillende mensen. Dit wordt geïllustreerd door de &-initiatieven:
verschillende organisaties die activiteiten ontplooien samen met de &-campagne.
Er worden in de campagne bijvoorbeeld initiatieven ondernomen met de KNVB,
het Haagse Residentiekoor, Joop van den Ende Productions, het ROC van Amsterdam
en de Richard Krajicek Foundation.
Sectorcampagnes: gedurende de hele looptijd
van de campagne zal steeds voor 2 à 3 maanden een sector worden uitgelicht
waardoor de campagne inhoudelijk geladen kan wordt. Het betreffen de sectoren
Onderwijs, Wonen, Economie, Kunst en Cultuur, Sport en Maatschappij. De campagne
richt zich op de burgers van Nederland en de sectorcampagnes spreken (diezelfde)
personen aan in hun rol van werknemer of werkgever in een specifieke sector.
Doelstelling van deze sectorcampagnes is Nederlanders laten nadenken over
het thema van de campagne vanuit een andere invalshoek dan die van burger
alleen. Daarnaast wordt een inhoudelijke discussie geëntameerd over het
thema van de campagne in relatie tot de thema’s die actueel zijn in
de betreffende sector. En tenslotte het activeren en stimuleren
van interculturalisatie in de sector.
PR-activiteiten: de pr-activiteiten ondersteunen
en versterken als een multiplier-effect de andere activiteiten. Via PR worden
ambassadeurs, goede voorbeelden, &-evenementen en dergelijke bij de doelgroep
onder de aandacht gebracht. Daarnaast zullen tijdens bestaande evenementen
speciale &-activiteiten worden georganiseerd.
Nulmeting en tussenmeting
Voorafgaand aan de start van de &-campagne heeft in 2005 een nulmeting
plaatsgevonden. De eerste tussenmeting zal eind maart 2006 starten. De resultaten
van deze meting zullen medio mei bekend zijn. Derhalve kan ik u de uitkomsten
van deze meting nog niet doen toekomen.
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
M. C. F. Verdonk