30 300 XIII
Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2006

nr. 14
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 oktober 2005

Hierbij vindt u, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken, de antwoorden op de door de vaste Commissie voor Economische Zaken gestelde schriftelijke vragen over de EZ-begroting voor het jaar 2006 (zie kamerstuk 30 300 XIII, nr. 15). Tevens vindt u bijgevoegd de antwoorden op de vragen over de FES-begroting (zie kamerstuk 30 300 D, nr. 7), alsmede enkele toezeggingen zoals gedaan tijdens het AO over de herijking van het financieel instrumentarium van 6 oktober jl. Het bijgevoegde EIM-onderzoek vormt onderdeel van één van de gedane toezeggingen bij het AO over de herijking.

De Minister van Economische Zaken,

L. J. Brinkhorst

BIJLAGE

Toezeggingen tijdens het AO Herijking (6 oktober 2005)

Tijdens het Algemeen Overleg Herijking op 6 oktober jl. met de vaste Kamercommissie van EZ hebben de Minister en de Staatssecretaris van EZ enkele toezeggingen gedaan. Middels onderstaande antwoorden voldoen de bewindslieden aan vier van deze toezeggingen. De strekking van vraag 14 van de schriftelijke vragen (zie Kamerstuk 30 300 XIII, nr. 15) is gelijk aan de toezegging om het verschil in structurele middelen op de EZ-begroting tussen 2003 en 2006 aan te geven.

1. Innovatievouchers in het MBO

Toezegging om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn om vouchers bij het MBO in te wisselen.

Antwoord:

Het is op dit moment niet mogelijk om vouchers in te wisselen bij het MBO. De definitie van publieke kennisinstelling in de ministeriële regeling, die aan de huidige pilot innovatievouchers ten grondslag ligt, maakt dat niet mogelijk.

Zoals toegezegd in de brief aan uw Kamer van 15 september jl. komt EZ op basis van de ervaringen met de huidige pilot Innovatievouchers medio 2006 met een definitieve regeling.

In de voorbereidingen van deze regeling zal worden bezien welke kennis het MBO op dit moment aan MKB'ers levert. Op basis van deze inzichten zal bezien worden of en hoe het MBO als kennisinstelling in het vouchersysteem kan worden opgenomen.

2. Voortzetting HBD programma «Over De Digitale Drempel (O3D)»

Door enkele fracties is de follow-up van het HBD programma «Over De Digitale Drempel (O3D)» aan de orde gesteld. Men stelde specifiek de vraag of en hoe dergelijke ICT stimuleringsprogramma's voor het MKB plaats krijgen in het vernieuwde instrumentarium van EZ.

Antwoord:

Momenteel bereid EZ een beleidsevaluatie van het programma «Nederland Gaat Digitaal» (NGD) voor, waarvan O3D een deelprogramma vormde. NGD loopt in 2006 af en beoogt ICT toepassing bij het MKB te bevorderen via een branchegerichte aanpak. Eén van de centrale vragen bij de evaluatie van het programma is of en hoe in het licht van het nieuwe instrumentarium dergelijk specifiek ICT stimuleringsbeleid vorm zou moeten krijgen. Medio 2006 kan de conclusies van de evaluatie aan uw Kamer gepresenteerd worden. Daarnaast heeft EZ een aantal beleidsvoornemens om een administratieve lastenreductie te realiseren via de inzet van ICT, die duidelijk in de geest zijn van het O3D-programma. Voor meer informatie hierover verwijs ik naar de reactie op de verklaring van Commissie Marcel Smits.

3. Verkrijgingskosten

EZ heeft toegezegd een nadere onderbouwing te geven van de 1,3% verkrijgingskosten.

Antwoord

EZ heeft het EIM onderzoek laten uitvoeren naar de verkrijgingskosten van het Financieel Instrumentarium (zie bijgevoegd)1. Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van het meetmodel AL subsidies, dat is gebaseerd op het standaardkostenmodel AL voor bedrijven. Het meetmodel AL subsidies is interdepartementaal afgestemd en wordt door alle departementen gebruikt voor de kwantificering voor de Actal-toets. Het EIM heeft niet alleen de administratieve lasten voor bedrijven onderzocht, maar ook die van kennisinstellingen, taakinstellingen en overheden. De 1,3% is exclusief de administratieve lasten van het fiscaal instrumentarium van EZ. Deze lasten zijn reeds meegenomen bij de nulmeting administratieve lasten van het ministerie van Financiën. Een overzicht van deze lasten is opgenomen in de eindrapportage van het EIM (zie bijgevoegd rapport).


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven