nr. 61
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juli 2006
Hierbij informeer ik u over de uitvoering van de 22 december 2005
aangenomen motie van het lid Hofstra c.s. met betrekking tot prijspalen langs
rijkswegen (30 300 XII, nr. 24).
Voor deel 1 van de motie, te weten het zorg dragen voor prijspalen bij
tankstations langs rijkswegen waarop de brandstofprijzen duidelijk staan vermeld,
zal ik op korte termijn zorgdragen. Conform de wens van uw Kamer ben ik samen
met de Minister van Financiën aan het bekijken op welke manier ik goed
zichtbare prijspalen op de locatie van de tankstations langs rijkswegen op
een effectieve manier gerealiseerd kan krijgen. Bijvoorbeeld door middel van
een extra eis in de door Rijkswaterstaat af te geven vergunning volgens de
Wet beheer rijkswaterstaatswerken of in de huurovereenkomst tussen de Dienst
der Domeinen en tankstationhouder. Dit zal zonder al teveel extra administratieve
lasten gepaard gaan.
Mijn intentie is dat het voor velerlei doeleinden gebruikte reclameportaal
op zijn minst de actuele prijzen van de verschillende soorten aangeboden brandstoffen
goed zichtbaar aan de consument toont. Voor de betreffende exploitant/oliemaatschappij
betekent mijn voornemen echter wel een eenmalige extra investering voor het
plaatsen, vervangen en/of aanpassen van het portaal op de locatie.
Ten behoeve van een zorgvuldige afweging met betrekking tot de uitvoering
van deel 2 van de motie, te weten het zorg dragen voor prijspalen langs de
rijkswegen waarop de brandstofprijzen van de eerstvolgende tankstations langs
de betreffende rijksweg duidelijk zichtbaar worden gemaakt, loopt onderzoek.
Ik ga onderzoeken of het mogelijk is om pomphouders de gelegenheid te geven
om bij het voorgaande pompstation een prijspaal te plaatsen met hun prijzen.
Mijn onderzoek richt zich op de doelmatigheid en de haalbaarheid van het implementeren
van een dergelijk systeem in Nederland. Bij dit onderzoek worden uiteraard
de relevante branchepartijen en de ANWB betrokken.
Het is niet vanzelfsprekend dat een systeem, zoals gehanteerd in Frankrijk,
zich één op één laat vertalen in Nederland. In
Nederland hebben we te maken met een complex en sterk vertakt snelwegennet,
waarop relatief korte afstanden worden afgelegd. Daarnaast is uit onderzoek
van de Franse conseil de la concurrence in 2003 gebleken dat de resultaten
van het systeem in Frankrijk niet onverdeeld positief zijn.
De Minister van Verkeer en Waterstaat
K. M. H. Peijs