Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 april 2026
Hierbij ga ik in op het verzoek van de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn
en Sport om te reageren op de petitie «WK Voetbal en de oproep tot een boycot». De
commissie heeft deze petitie op 24 maart 2026 in ontvangst genomen.
Het WK voetbal voor mannen vindt plaats van 11 juni tot en met 18 juli 2026 in de
Verenigde Staten, Mexico en Canada. Het Nederlands elftal heeft zich geplaatst en
speelt in de groepsfase drie wedstrijden. Een bijzonder aspect van dit WK is dat ook
Curaçao (onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden) zich voor het eerst eveneens
heeft geplaatst.
In de petitie wordt de Nederlandse overheid opgeroepen om het Nederlands elftal niet
te laten meedoen aan het WK voetbal deze zomer. Ik benadruk dat de KNVB autonoom handelt
in de keuze om al dan niet deel te nemen.
Het is gebruikelijk dat een afvaardiging van het kabinet aanwezig is bij wedstrijden
van onze nationale voetbalteams op een EK of WK, zowel bij de mannen als bij de vrouwen.
Het kabinet is ook deze keer voornemens om af te reizen naar het WK. We hebben goede
relaties met de drie landen en zijn verheugd dat zowel Nederland als Curaçao zich
hebben weten te kwalificeren.
Het kabinet acht het van groot belang dat de afreizende supporters veilig zijn gedurende
het toernooi. Het Ministerie van Justitie en het Ministerie van Buitenlandse Zaken
zijn daarom onderdeel van de Taskforce WK 2026. Dit is een samenwerkingsverband van
de overheid, veiligheidspartners en de KNVB dat als doel heeft om de veiligheid en
positieve beleving van afreizende Nederlandse supporters rondom grote eindtoernooien
te waarborgen. Daarnaast onderhoudt de KNVB directe communicatielijnen met de afreizende
supporters, zodat zij tijdig en goed worden geïnformeerd over de veiligheid en praktische
zaken rondom het toernooi.
De Minister van Langdurige Zorg, Jeugd en Sport, W.R.C. Sterk