Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 30234 nr. 380 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 30234 nr. 380 |
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 29 september 2023
De wens om over de voorgenomen voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 25 november 2023.
De voordracht voor de vast te stellen ministeriële regeling kan niet eerder worden gedaan dan op 26 november 2023 dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.
Bij de termijnen is rekening gehouden met de recesperiode van de Tweede Kamer.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 september 2023
Hierbij bied ik u de concept-regeling, houdende regels voor de subsidiëring van de bouw, de verbouwing en het onderhoud van sportaccommodaties, de aanschaf of het onderhoud van sportmaterialen en activiteiten die bijdragen aan verduurzaming en het verbeteren van de toegankelijkheid van sportaccommodaties (hierna: Subsidieregeling BOSA) aan. Daarnaast informeer ik uw Kamer met deze brief over de binnenkort te verwachten overvraging van de subsidieregeling Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties (BOSA-regeling) in 2023.
Voorlegging Subsidieregeling BOSA
De subsidieregeling Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties (BOSA-regeling) is vanaf 2019 in werking getreden en is voortgekomen uit de verruiming van de btw-sportvrijstelling. Door die verruiming konden amateursportorganisaties minder btw aftrekken over hun investeringen en ontstond dus een financieel nadeel. Om de amateursport hierin tegemoet te komen is de BOSA-regeling ingericht als subsidie voor investeringen in bouw, verbouw en onderhoud van accommodaties en in aanschaf van sportmaterialen. Voor investeringen in verduurzaming, toegankelijkheid en veiligheid kan een aanvullende subsidie worden verstrekt. De BOSA-regeling is hiermee een belangrijk overheidsinstrument in de verduurzaming van de amateursport. In verband met de maximale looptijd van 5 jaar vervalt deze per 1 januari 2024. De Subsidieregeling BOSA is hiervan de beoogde opvolger.
De voorlegging geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure (artikel 4.10 van de Comptabiliteitswet 2016) en biedt uw Kamer de mogelijkheid zich uit te spreken over de wijziging voordat ik deze zal ondertekenen en ter publicatie aan de Staatcourant zend.
Op grond van de aangehaalde bepaling onderteken ik de conceptregeling niet eerder dan 30 dagen nadat deze aan uw Kamer is voorgelegd.
Een conceptversie van de beoogde regeling is als bijlage toegevoegd. Er wordt gestreefd naar inwerkingtreding per 1 januari 2024. De conceptregeling is getoetst door het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR). De ATR heeft geconcludeerd dat de regeling geen omvangrijke gevolgen voor de regeldruk kent. Op dit moment ligt de regeling tevens voor ter internetconsultatie, die nog tot en met 11 oktober1 openstaat voor reacties. In verband met het verkiezingsreces van uw Kamer per 27 oktober en de beoogde datum van inwerkingtreding leg ik deze regeling desalniettemin al aan u voor.
Deze regeling beoogt net als haar voorganger de ontwikkeling en instandhouding van sportaccommodaties en de aanschaf van sportmaterialen te stimuleren voor sportverenigingen en sportstichtingen, waarvoor de mogelijkheid tot btw aftrek is vervallen. De Subsidieregeling BOSA wordt in grote lijnen ongewijzigd voortgezet ten opzichte van de huidige BOSA-regeling. Zij blijft gericht op amateursportorganisaties, met hierbij de aanscherping dat zij alleen gericht is op niet-commerciële amateursportorganisaties. Winstbeogende (en gedeeltelijk winstbeogende) organisaties en professionele sportorganisaties komen niet in aanmerking omdat voor hen de mogelijkheid tot btw-aftrek bestaat. In de huidige BOSA kunnen gedeeltelijk winstbeogende organisaties naar rato in aanmerking komen voor subsidie voor het deel van hun organisatie dat niet-winstbeogend is. De ervaring met de huidige BOSA-regeling laat zien dat dit in de praktijk niet objectief vast te stellen is, en daarom is gekozen voor een aanscherping. Gezien het kleine aantal aanvragers dat hieronder valt in de periode 2019–2023 is de impact van deze aanscherping beperkt. Daarnaast is de Subsidieregeling BOSA vereenvoudigd door onder andere duidelijker te definiëren welke organisaties in aanmerking komen voor subsidie en welke kosten subsidiabel zijn.
Voor de sportsector zijn de afspraken uit het Klimaatakkoord uitgewerkt in de Routekaart Verduurzaming Sport2. Hierin staat beschreven hoe de sector aan de klimaatdoelstellingen voor 2050 wil voldoen. In de Subsidieregeling BOSA worden investeringen in energiebesparing, circulariteit, klimaatadaptatie en duurzame energieopwekking extra gestimuleerd, door hier aanvullende subsidie voor te verstrekken. Deze aanvullende subsidie is verhoogd ten opzichte van de vorige regeling. Tot slot zijn er extra subsidiemogelijkheden voor het toegankelijk maken van sportaccommodaties voor mensen met een beperking.
Evaluatie
De BOSA-regeling is, samen met de SPUK stimulering sport, door een externe partij geëvalueerd. Enerzijds om objectief inzicht te bieden in de huidige werking van de instrumenten en anderzijds om verbeteringen aan te dragen voor het (opnieuw) openstellen van de regelingen per 1 januari 2024.3 Deze evaluatie is tevens verplicht conform de Comptabiliteitswet4 en is uitgevoerd conform de evaluatie-eisen uit de Regeling periodiek Evaluatieonderzoek5. Ik zal in een afzonderlijke brief in Q4 van dit jaar ingaan op de evaluatie van de SPUK stimulering sport.
Uit de evaluatie van de BOSA-regeling blijkt dat de regeling beantwoordt aan het doel waarvoor deze in het leven is geroepen en doelmatig wordt uitgevoerd. Ook blijkt vanuit het veld dat het wenselijk is de subsidieregeling voort te zetten.
De onderzoekers concluderen dat de BOSA-regeling in beginsel een goed werkend instrument is en zien enkele verbetermogelijkheden. Hierbij geven de onderzoekers aan dat dit budgettaire consequenties zal hebben die zij niet nader onderzocht hebben. De voorgestelde verbeterpunten zijn grotendeels meegenomen in de Subsidieregeling BOSA; ik heb er echter voor gekozen om niet alle aanbevelingen over te nemen.
De voorgestelde verbetermogelijkheden zijn:
1. Verhoog de bekendheid met de BOSA door middel van communicatie richting de verenigingen en andere sportorganisaties. Sportbonden kunnen hier een belangrijke rol spelen; uit het onderzoek blijkt immers dat bonden voor verenigingen een belangrijke bron van informatie zijn over de BOSA;
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Na vaststelling van de definitieve BOSA zal ik samen met sportbonden aandacht aan de regeling om de bekendheid te verhogen, ik zal hierin ook specifieke aandacht geven aan de aanvullende subsidie voor toegankelijkheid. Met deze invulling wordt deze aanbeveling overgenomen.
2. Schrap de (niet-doeltreffende) aanvullende subsidie voor veiligheidsbeleving. Het verwaarloosbare gebruik staat niet in verhouding tot de wetgevings- en uitvoeringskosten. Overweeg de inzet van andere beleidsinstrumenten om het doel van veiligheidsbeleving te realiseren;
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Aanbeveling overgenomen, aanvullende subsidie voor veiligheidsbeleving is geschrapt.
3. Tref maatregelen om het potentieel van de aanvullende subsidie voor toegankelijkheid te verhogen. Op dit moment is dit subsidie-element weinig doeltreffend door het lage gebruik. Onderzoek de mogelijkheden om het gebruik significant te verhogen;
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Na vaststelling van de definitieve BOSA zal ik samen met sportbonden aandacht aan de regeling om de bekendheid te verhogen, ik zal hierin ook specifieke aandacht geven aan de aanvullende subsidie voor toegankelijkheid. Met deze invulling wordt deze aanbeveling overgenomen.
4. Werk de definities en uitgangspunten scherper uit waar dat kan om eenduidigheid en duidelijkheid te bevorderen;
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Aanbeveling overgenomen.
In de subsidieregeling BOSA zijn definities en uitgangspunten eenduidiger geformuleerd waarmee de regeling eveneens vereenvoudigd is.
5. Hanteer de 12-maandentermijn minder strikt, indien uitvoerbaar. Dit gaat calculerend gedrag tegen en leidt in potentie tot meer gebruik;
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Aanbeveling niet overgenomen. De periode waarover subsidie aangevraagd kan worden, moet hoe dan ook afgebakend worden. Er zal dus altijd een termijn gesteld moeten worden.
De 12-maandentermijn is een bekende termijn bij aanvragers. Wel is de 12 maandentermijn duidelijker gedefinieerd.
6. Overweeg het subsidiedrempelbedrag verder te verlagen. Dit leidt tot meer gebruik onder kleinere sportorganisaties, hoewel de uitvoeringslasten zullen toenemen;
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Aanbeveling niet overgenomen omdat ik de negatieve gevolgen van de stijging van de uitvoeringslasten zwaarder acht dan de positieve gevolgen van het verwachte verhoogde gebruik onder kleine sportorganisaties.
7. Neem medegebruik door bewegingsonderwijs ook mee. Het medegebruik van sportaccommodaties voor bewegingsonderwijs is efficiënt en draagt bij aan bredere doelen op het gebied van gezondheid. We adviseren de BOSA hiervoor niet meer te korten. Een heldere afbakening is nodig wanneer sprake is van «medegebruik» door bewegingsonderwijs (wel recht op BOSA) versus «primair gebruik» door bewegingsonderwijs (geen recht);
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Aanbeveling overgenomen. In de subsidieregeling BOSA wordt de subsidie niet gekort wanneer er sprake is van «medegebruik» door bewegingsonderwijs. Dit is helder afgebakend in de definities.
8. Bezie de herziening van de BOSA in relatie tot actuele kostenstijgingen bij sportorganisaties. De recente kostenstijgingen worden slechts deels gecompenseerd met meer BOSA-inkomsten. Een gezonde financiële huishouding van sportorganisaties is randvoorwaardelijk voor een doeltreffende en doelmatige BOSA.
Verwerking Subsidieregeling BOSA: Aanbeveling deels overgenomen. In de subsidieregeling BOSA is het percentage voor verduurzaming en toegankelijkheid verhoogd van 30% naar 40%. Ik erken dat sportorganisaties geconfronteerd worden met gestegen kosten voor onder andere bouw en onderhoud. De BOSA heeft echter niet als doel om sportorganisaties volledig te compenseren voor gestegen kosten.
De evaluatie ontvangt u hierbij ook als bijlage. Hiermee geef ik tevens invulling aan de toezegging dat ik een brief stuur met de uitkomsten van de evaluatie van de BOSA-regeling en de toepassing van de regeling in 2024 en beschouw ik deze toezegging als afgedaan.
Overvraging BOSA-regeling in 2023
In de afgelopen jaren is het budget van de BOSA-regeling altijd toereikend geweest om alle ingediende aanvragen toe te kennen. Nu ontstaat de situatie dat het beschikbare budget van € 77 miljoen voor 2023 naar alle verwachting in de loop van oktober geheel zal zijn besteed. Op dat moment is er dus geen budget meer om liggende, of nieuwe aanvragen toe te kennen. Ik ga de gevolgen hiervan als volgt mitigeren om zoveel mogelijk aanvragers te kunnen ondersteunen.
Allereerst wil ik zorgen dat er zoveel mogelijk aanvragen wel in 2023 kunnen worden toegekend. Ten tweede wil ik waar mogelijk voorkomen dat aanvragen die nu zijn ingediend, moeten worden afgewezen en op 1 januari 2024 opnieuw moeten worden ingediend. Dit levert namelijk onnodige administratieve lasten op voor de aanvragers uit de sportsector en voor uitvoeringsorganisatie DUS-I. Ingediende aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst en compleetheid, totdat er geen budget meer over is. Zodra het subsidieplafond is bereikt, krijgen aanvragers die nog geen beslissing hebben ontvangen de mogelijkheid om hun aanvraag aan te houden. Deze aangehouden aanvragen kunnen dan in 2024 verder worden behandeld en worden gefinancierd uit het budget van 2024. Als aanvragers dit niet willen, kunnen zij hun aanvraag ook intrekken en vanaf 1 januari 2024 opnieuw indienen onder de voorwaarden van de regeling zoals die op dat moment gelden.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
De voorhangprocedure voor de concept-SPUK Stimulering Sport volgt na het verkiezingsreces. Aangezien gemeenten tot 1 maart 2024 een aanvraag voor deze SPUK kunnen indienen is inwerkingtreding per 1 januari 2024 niet strikt noodzakelijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30234-380.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.