Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 30234 nr. 337 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 30234 nr. 337 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2023
De NLsportraad (hierna: raad) heeft mij op 8 maart jl. een analyse aangeboden van de belangrijkste ontwikkelingen in de topsport en media en mogelijke dilemma’s die hieruit voortkomen1. Middels deze brief reageer ik hierop en wil ik u informeren over de inhoud van de analyse en de acties die uit de bevindingen van de raad voort zullen komen.
Adviesvraag
Op 8 februari 2022 heb ik advies gevraagd aan de raad over de rol die media kunnen spelen bij het vergroten van de maatschappelijke waarde van topsport. Ik informeerde uw Kamer middels een brief2 over de omslag die gemaakt wordt vanuit deelakkoord 6 van het sportakkoord naar een strategisch kader topsport 2032. Het strategisch kader topsport wordt uitgewerkt langs de drie sporen waarop we de maatschappelijke waarde van topsport willen vergroten: de waarde van topsportprestaties, het organiseren van topsport op een verantwoorde manier (fundament) en het benutten van het platform van de topsport door publieke en private organisaties. In het proces van uitwerken en invulling geven aan de maatschappelijke waarde van topsport lopen de betrokken partijen tegen verschillende vraagstukken aan. Eén van deze vraagstukken is de verhouding tussen media en topsport.
Ik heb de raad verzocht om een aantal scenario’s te schetsen met betrekking tot de invloed van media op de maatschappelijke waarde van topsport. In mijn verzoek heb ik benadrukt dat het essentieel is dat niet enkel wordt stilgestaan in het nu, maar specifiek interesse is in waarheen de huidige ontwikkelingen zullen bewegen. Verder heb ik de raad gevraagd om bijkomstige dilemma’s te schetsen die van invloed kunnen zijn op de maatschappelijke waarde van topsport. Mijn verzoek tot een analyse van best practices in het buitenland is wegens beperkte middelen en capaciteit bij de raad niet in het advies behandeld. Hiervoor zal ik een separaat onderzoek uitzetten.
Aanbieding analyse topsport en media
De raad benadrukt dat hij met dit document geen advies geeft over topsport en media. Het gaat om een analyse van ontwikkelingen in de topsport wat als basis dient voor een aantal mogelijke toekomstscenario’s.
De raad onderscheidt in zijn analyse vier belangrijke ontwikkelingen:
1. Een toename van topsporters die hun verhaal vertellen op verscheidene kanalen.
2. Social media speelt een steeds belangrijkere rol in de sport. Topsporters maken gebruik van social media om hun verhaal te vertellen, maar ook om als influencer extra inkomsten te genereren.
3. Data worden steeds belangrijker voor topsporters (data-analyse voor sport) en fans (verrijken van kijkervaring). Tegelijkertijd lijken technologische ontwikkelingen grote impact te maken op de wijze waarop sport wordt geconsumeerd.
4. Uitbreiding en verandering van het sportmedialandschap waarbij streamingdiensten en on demand kijken steeds populairder worden.
De raad heeft een aantal dilemma’s opgemerkt in de relatie tussen topsport en media, als gevolg van deze ontwikkelingen. Ten eerste is er een spanning tussen de commerciële waarde van sport en de beschikbaarheid ervan voor het grote publiek via openbare netwerken. Ten tweede benoemt de raad de kans op meer fanbeleving met risico op beïnvloeding en verslaving enerzijds en sportorganisaties die minder geld verdienen anderzijds. Tot slot beschrijft de raad het dilemma van het interveniëren op de markt door aanbod te stimuleren voor minder populaire, kleinere sporten, of het vergroten van de kloof tussen populaire en minder populaire sporten.
De raad omschrijft ook een drietal beleidskeuzes die de overheid kan maken over de evenementenlijst.
1. Sportmedia zónder evenementenlijst: In dit scenario verdwijnen de populaire topsportevenementen achter betaalmuren. Marktwerking heeft daarmee naar verwachting een negatief effect op de maatschappelijke waarde van topsport. Ook de platformfunctie, zichtbaarheid en het bereik van topsport zullen allemaal lijden onder marktwerking.
2. Evenementenlijst status quo: In dit scenario zijn topsportprestaties (live) te zien op het open net voor een breed publiek. Dit heeft naar verwachting een positief effect op de maatschappelijke waarde van topsport. Gelijktijdig zullen commerciële populaire sporten in dit scenario minder inkomsten verwerven.
3. Evenementenlijst actualiseren met populaire sporten: Een evenementenlijst met populaire sporten zal de zichtbaarheid en bereik van die sporten naar verwachting vergroten. Als gevolg van de grote zichtbaarheid zullen eventuele misstanden sneller kritiek ontvangen. Hierdoor is er meer aandacht voor het maatschappelijk verantwoord organiseren van topsport. De commerciële waarde van populaire sporten neemt wel af.
Reactie
Graag wil ik de raad bedanken voor hun toewijding bij het opstellen van een interessante en uitgebreide analyse, die van waarde zal zijn voor de ontwikkeling van ons beleid.
De raad benoemt dat de analyse als basis dient voor het gesprek dat de overheid, sportbranche en mediapartijen kunnen voeren om samen te kijken hoe die maatschappelijke waarde van topsport verder kan worden vergroot. Ik deel en erken deze bevinding en zal de analyse meenemen in toekomstige gesprekken die gevoerd gaan worden ten behoeve van de uitwerking van het strategisch kader topsport 2032. De zichtbaarheid en betekenis van topsport fungeert daarin als een overkoepelend element. Immers, om zoveel mogelijk mensen de kracht van topsport te laten ervaren is het belangrijk dat we gaan werken aan een betere zichtbaarheid en een groter bereik. De uitwerking van het strategisch kader topsport 2032 wordt medio eind van deze zomer naar uw Kamer verstuurd.
De raad benadrukt bovendien dat de overheid geen of zeer beperkt invloed heeft op de autonome, grotendeels internationale, ontwikkelingen die spelen in de topsport en media. Ik deel deze bevinding, omdat ik herken dat mijn invloed op het medialandschap minimaal is. Middels de evenementenlijst in de Mediawet zijn er wél mogelijkheden om in te grijpen in het sportmedialandschap in Nederland. Daarom is het waardevol dat de raad in zijn analyse drie beleidskeuzes beschrijft betreffende de evenementenlijst die door de overheid gemaakt kunnen worden. OCW richt momenteel een proces in waar de evenementenlijst in de Mediawet geëvalueerd zal worden. Ik heb met OCW afgestemd dat de analyse van de raad omtrent topsport en media hierin mee genomen zal worden als input. Dit blijf ik uiteraard nauwgezet volgen.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30234-337.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.