30 234 Toekomstig sportbeleid

Nr. 293 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR LANGDURIGE ZORG EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 februari 2022

Op 8 februari 2020 heeft mijn voorganger Bruno Bruins samen met de ministers van Justitie en Veiligheid en Sociale Zaken en Werkgelegenheid en met de Koninklijke Nederlandse Voetbal Bond (KNVB) het actieplan: «Ons voetbal is van iedereen. Samen zetten we racisme en discriminatie buitenspel» (OVIVI) gelanceerd (Kamerstuk 30 234, nr. 241). Dit gebeurde naar aanleiding van een racistisch incident tijdens een wedstrijd in de eerste divisie van het betaald voetbal eind 2019.

Een jaar later heeft u de eerste voortgangsrapportage ontvangen (Kamerstuk 30 234, nr. 260). Hierin werd geconcludeerd dat er met de uitvoering van de maatregelen – ondanks de beperkende coronamaatregelen – voortvarend van start was gegaan, maar dat het voor een inzicht in de opbrengsten van de genomen acties nog te vroeg was. Bij de voorbereidingen voor de tweede voortgangsrapportage, die ik u hierbij mede namens de ministers van Justitie en Veiligheid en Sociale Zaken en Werkgelegenheid aanbied, is vastgesteld dat het nog steeds te vroeg is voor een inzicht in de opbrengsten. Ook in 2021 werden er nauwelijks voetbalwedstrijden gespeeld of moesten wedstrijden zonder aanwezigheid van publiek worden gespeeld. Daarom treft u nu een beknopte rapportage aan1 en zal u – mits de sport binnenkort weer «open» gaat – medio oktober een uitgebreidere en meer verdiepende rapportage ontvangen, waarbij tevens de impact en (voorlopige) opbrengsten van de maatregelen zullen worden vastgesteld.

Voor nu kan worden gezegd dat er door alle betrokken partijen nog steeds voortvarend wordt doorgepakt. Ik noem een viertal voorbeelden:

  • de app en website DiscriminatieMelder zijn gelanceerd waarmee het mogelijk is om racistische en andere discriminerende gedragingen binnen het betaald voetbal en het amateurvoetbal te melden;

  • een online kennisdossier is samengesteld waardoor de kennis over strafmogelijkheden en de inzet van de Wet bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast (Wet MBVEO) voor gemeenten, politie en BVO’s is vergroot;

  • in het kader van de educatieve Fair Play-trajecten onder jongeren zijn in 2021 56 workshops gehouden waarmee 1.402 jongeren werden bereikt;

  • de rapportage-tool voor scheidsrechters is uitgebreid waardoor er nu handelingsprotocollen zijn over hoe scheidrechters dienen te handelen bij uitingen door verschillende personen (publiek, speler of teamofficial), richting spelers of officials.

Hoewel we voortvarend aan de slag zijn, blijkt toch ook dat de aanpak van racisme en discriminatie in het betaald- en amateurvoetbal niet vanzelf gaat. Zo heeft bijvoorbeeld de Commissie Mijnals (Denktank) aandacht gevraagd voor het diversiteitsbeleid van de KNVB, is het antiracisme en -discriminatieteam nog niet volledig van de grond gekomen en blijkt het ontwikkelen van een faciliteit voor de digitale meldplicht lastiger dan gedacht.

Een en ander neemt niet weg dat we samen met alle partners onverminderd doorgaan met de aanpak van discriminatie en racisme in het voetbal. Voor meer informatie verwijs ik u naar de bijgevoegde voortgangsrapportage.

De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven