30 234 Toekomstig sportbeleid

Nr. 183 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR MEDISCHE ZORG

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 juni 2018

Hierbij stuur ik u het briefadvies «Subsidies sportevenementen» van de Nederlandse Sportraad (NLsportraad)1. Ik heb de raad gevraagd hoe ik adequaat en transparant kan worden geadviseerd over de subsidiering van internationaal aansprekende sportevenementen.

Adviesaanvraag

Ik heb de NLsportraad de volgende concrete vragen voorgelegd.

  • Welke criteria zou de NLsportraad willen hanteren om te bepalen of een sportevenement internationaal aansprekend (subsidiabel) is voor VWS en op de lange termijn agenda past?

  • In welke fase(s) van het proces, zoals in de ambitie- en Pre-bid-fase als in de bid- en organisatie-fase, zou de NLsportraad welk advies kunnen uitbrengen?

  • Welke expertise heeft de NLsportraad (aanvullend) nodig om de subsidie-aanvragen adequaat te kunnen beoordelen? Kan dit ambtelijk of door deskundigen en welke mogelijk kosten zijn hieraan verbonden?

  • Hoe kunnen deze adviezen ook worden gebruikt door andere mogelijk betrokken partijen, zoals gemeenten, provincies, sportbonden en particuliere organisaties?

  • Welke procedure stelt de NLsportraad voor om te komen tot een transparant en onafhankelijk proces van beoordeling?

Advies

De NLsportraad heeft de adviesaanvraag in tweeën geknipt. Een advies over de criteria voor internationaal aansprekende sportevenementen volgt halverwege dit jaar. Dit wordt meegenomen in het advies over een strategische sportevenementenkalender op de langere termijn. Bijgaand advies gaat over de governance van de advisering en wat er binnen het huidige beleidkader sportevenementen kan worden verbeterd.

De raad adviseert dat er een onafhankelijk beoordelingscommissie komt die mij adviseert of een evenement als internationaal aansprekend kan worden aangemerkt. Deze commissie werkt onder auspiciën van de NLsportraad wat de transparantie en onafhankelijkheid ten goede komt. De adviezen worden openbaar en worden daarmee ook inzichtelijk voor andere betrokken partijen zoals sportbonden, sponsoren, organisatoren van evenementen, gemeenten en provincies. De uiteindelijke beslissing of een subsidie wordt toegekend blijft mijn verantwoordelijkheid. Daarnaast zou een afzonderlijk steunpunt moeten komen die partijen adviseert en ondersteunt bij het naar Nederland halen van grote sportevenementen.

De NLsportraad adviseert verder de beoordelingscommissie op twee momenten in te zetten: 1. In de voorbereidingsfase om te bepalen tot welke categorie een evenement behoort en of er goede plannen zijn om de maatschappelijke impact van evenementen te maximaliseren en 2. In de organisatiefase om te bezien of de plannen consistent zijn uitgewerkt en welk subsidiebedrag de rijksoverheid zou kunnen verstrekken.

Reactie

Het Ministerie van VWS kan financieel bijdragen om mooie internationale sportevenementen naar Nederland te halen. Ik vind het belangrijk dat deze middelen doeltreffend blijven worden ingezet. Daarvoor moet alle bestaande kennis en expertise worden benut. Ik ben het eens met de NLsportraad dat dit zorgvuldig, onafhankelijk en transparant moet gebeuren. Dit is cruciaal voor het draagvlak onder de bevolking voor het organiseren van grote sportevenementen.

De NLsportraad komt in het najaar met advies over de financiering van sportevenementen op de langere termijn. Dan komen ook de resultaten van de externe evaluatie van het huidige beleidskader sportevenementen beschikbaar. Ik wil deze gebruiken om het sportevenementenbeleid vanaf 2020 opnieuw vorm te geven. Dit wordt een onderdeel van het thema «Topsport, media en evenementen» van het Sportakkoord. De uitwerking van dit thema vindt plaats in 2019.

Hieronder ga ik in op de aanbevelingen van de raad voor verbeteringen binnen het huidige beleidskader sportevenementen.

Ik wil voorop stellen dat ik de afgelopen jaren geen concrete signalen heb ontvangen dat er sprake zou zijn van belangenverstrengeling bij het adviseren over sportevenementen. Ik vind echter dat elke schijn van belangenverstrengeling moet worden vermeden. De Kaderwet adviescolleges en het Reglement en de gedragscode van de NLsportraad bieden hiervoor houvast. De totstandkoming van de adviezen en de betrokkenheid van personen worden daarmee transparant, openbaar en controleerbaar.

Ik neem het advies van de raad dan ook over om een onafhankelijke beoordelingscommissie in te stellen, onder auspiciën van de raad. De rol van de nieuwe beoordelingscommissie beperk ik vooralsnog tot de vraag of een evenement internationaal aansprekend en daarmee subsidiabel is. Het advies van de NLsportraad om de nieuwe beoordelingscommissie ook op andere momenten in te zetten, neem ik in beraad.

De adviserende rol van de beoordelingscommissie leg ik vast in het herziende beleidskader evenementen dat op 1 januari 2019 in werking treedt. In het najaar zal ik uw Kamer daarover nader informeren. Dit betekent dat de nieuwe beoordelingscommissie vanaf 1 januari 2019 adviezen gaat uitbrengen. Tot die tijd maak ik gebruik van de adviezen van de huidige commissie evenementen.

Verder kan ik mij vinden in de inrichting van een afzonderlijk steunpunt voor sportevenementen zoals de raad voorstelt. Ik wil dit samen doen met de partners van de huidige netwerkorganisatie «Kracht van Sportevenementen». Met hen wil ik afspraken maken over wederzijdse verantwoordelijkheden. Die kunnen, wat mij betreft, worden meegenomen in de uitwerking van het thema «Topsport, media en evenementen» van het Sportakkoord. Dit staat gepland voor 2019.

De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven