30 201
Wijziging van de Warenwet om een tijdelijke mogelijkheid te creëren om private toezichthouders aan te wijzen, alsmede tot intrekking van de Vleeskeuringswet

nr. 5
VERSLAG

Vastgesteld 6 oktober 2005

De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport1, belast met het voorbereidend onderzoek van voorliggend wetsvoorstel, heeft de eer als volgt verslag uit te brengen van haar bevindingen.

Onder het voorbehoud dat de in het verslag opgenomen vragen en opmerkingen afdoende door de regering worden beantwoord acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

Algemeen

De leden van de CDA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van onderhavig wetsvoorstel. Bij deze leden leven nog een aantal vragen met betrekking tot dit wetsvoorstel. Met ingang van 1 januari 2006 worden verordening (EG) 852/2004 en 853/2004 van toepassing. Deze verordeningen bevatten algemene normen voor voedselveiligheid (hygiëne). Wat is precies de impact van het invoeren van deze algemene normen van voedselveiligheid voor de al bestaande wetgeving in ons land voor wat betreft de vleeskeuring? Deze leden vragen tevens hoe het toezicht van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) op vleesverwerking is geregeld nu onderhavig wetsvoorstel voorziet in het intrekken van de Vleeskeuringswet. Zij leven in de veronderstelling dat dit toezicht voor een groot deel is gebaseerd op de Vleeskeuringswet.

Kan de regering inzichtelijk maken wat de implementatie van verordening (EG) 852/2004 en 853/2004 voor gevolgen heeft voor het wederverkopen van vlees? Volgens de leden van de CDA-fractie maakt de wetgeving zoals die op dit moment in Nederland geldt het mogelijk dat een slager aan eindverbruikers levert, zonder daarbij aan alle genoemde eisen qua etikettering etc. te moeten voldoen (de uitzondering voor ambachtelijke productie). Is deze inschatting juist? Zijn deze leden juist geïnformeerd als zij beweren dat Europese regelgeving toestaat dat ambachtelijke productie ook aan iemand die verder verspreidt (wederverkoop) wordt geleverd? Staat de nationale wetgeving wederverkoop van ambachtelijke vleeswaren toe? Zo ja, onder welke voorwaarden? Aan welke voorwaarden is wederverkoop in andere Europese lidstaten gebonden? Is de regering bereid wederverkoop van ambachtelijke vleeswaren toe te staan indien Europese regelgeving op dit punt geen expliciete verboden bevat?

De voorzitter van de commissie,

Blok

Adjunct-griffier van de commissie,

Clemens


XNoot
1

Samenstelling: Leden: van der Vlies (SGP), Kalsbeek (PvdA), Buijs (CDA), Atsma (CDA), Arib (PvdA), Vendrik (GL), Kant (SP), Blok (VVD), Voorzitter, Smits (PvdA), Örgü (VVD), Verbeet (PvdA), van Oerle-van der Horst (CDA), Ondervoorzitter, Vergeer (SP), Vietsch (CDA), Joldersma (CDA), Varela (LPF), van Heteren (PvdA), Smilde (CDA), Nawijn (Groep Nawijn), Van Dijken (PvdA), Timmer (PvdA), Van Miltenburg (VVD), Kraneveldt (LPF), Schippers (VVD), Omtzigt (CDA), Azough (GL), Koser Kaya (D66) en Van der Sande (VVD).

Plv. leden: Rouvoet (CU), Verdaas (PvdA), Ferrier (CDA), Çörüz (CDA), Blom (PvdA), Halsema (GL), Gerkens (SP), Veenendaal (VVD), Hamer (PvdA), Weekers (VVD), Tjon-A-Ten (PvdA), Aasted Madsen-van Stiphout (CDA), Vacature (algemeen), Ormel (CDA), Koomen (CDA), van As (LPF), Waalkens (PvdA), Mosterd (CDA), Bussemaker (PvdA), Heemskerk (PvdA), Oplaat (VVD), Hermans (LPF), Hirsi Ali (VVD), Eski (CDA), van Gent (GL), Bakker (D66) en Nijs MBA (VVD).

Naar boven