nr. 38
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2006
Hierbij zend ik u als bijlage de taakomschrijving en samenstelling van
de resonansgroep wiskunde die ik zal instellen naar aanleiding van de motie
Lambrechts c.s. hierover (vergaderjaar 2005–2006, 30 187, nr. 33).
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. J. A. van der Hoeven
BIJLAGE Resonansgroep wiskunde
De Resonansgroep wiskunde is door de Minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Maria J.A. van der Hoeven, ingesteld voor de periode 1 augustus 2006
tot 1 december 2007.
De taak van de resonansgroep is het beoordelen van de (door de Vernieuwingscommissie
wiskunde) te ontwikkelen voorstellen voor eindexamenprogramma’s wiskunde
vwo en havo op hun relevantie voor doorstroming naar het wetenschappelijk
onderwijs en het hoger beroepsonderwijs.
De resonansgroep is samengesteld uit personen die, als docent of student
in het hoger onderwijs, praktische ervaring hebben met de problematiek van
de aansluiting tussen voortgezet onderwijs en hoger onderwijs op het gebied
van de wiskunde. Een en ander overeenkomstig de door de Tweede Kamer met algemene
stemmen aangenomen motie Lambrechts c.s. over dit onderwerp (vergaderjaar
2005–2006, 30 187, nr. 33).
De resonansgroep rapporteert op geëigende momenten, dat wil zeggen
aan de hand van aanwezige tussenproducten, aan de Vernieuwingscommissie omtrent
de bevindingen. De Vernieuwingscommissie kan zo met deze bevindingen rekening
houden bij de formulering van de voorstellen voor (experimentele) examenprogramma’s,
zoals voor te leggen aan de minister. Die zijn grondslag voor daarmee per
1 augustus 2007 te starten experimenten.
De resonansgroep geeft tevens een zelfstandig eindadvies aan de minister
(wat betreft het aspect doorstroming naar het hoger onderwijs) over het uiteindelijke
voorstel dat door de Vernieuwingscommissie aan de minister zal worden voorgelegd.
De minister zal daarmee, en met het advies van de lerarenorganisatie wiskunde,
rekening houden bij de vaststelling van het (experimentele) examenprogramma.
Naar aanleiding van de resultaten van de experimenten zal de minister
de definitieve examenprogramma’s vaststellen. Het is de bedoeling dat
die in werking treden per 1 augustus 2010. Indien zij afwijken van de
oorspronkelijke experimentele examenprogramma’s op wezenlijke punten,
zal opnieuw met deskundigen uit het hoger onderwijs de doorstroomrelevantie
worden bezien.
Voorzitter van de Resonansgroep is prof. dr. J. (Jan) van de Craats, hoogleraar wiskunde
aan de Universiteit van Amsterdam en de Open Universiteit.
Hij heeft zich op vele manieren bezig gehouden met de aansluiting tussen
voortgezet onderwijs en hoger onderwijs op het gebied van de wiskunde. Ook
heeft hij een groot aantal publicaties op zijn naam staan op het gebied van
de popularisering van de wiskunde. Daarvoor werd hem onlangs de NWO Eurekaprijs
voor het beste oeuvre op het terrein van wetenschapscommunicatie toegekend.
De leden van de Resonansgroep zijn:
1) Dr. W.T.M. (Wim) Caspers, docent/afdelingsleider
aan een school voor voortgezet onderwijs en als vwo-docent wiskunde tevens
ingeschakeld bij het wiskunde-onderwijs aan de Technische Universiteit Delft.
2) N. (Nan) van Geloven, BSc, studente technische wiskunde aan
de Technische Universiteit Delft.
3) A.G. (Gonny) Hauwert, studente wiskunde
aan de Universiteit Leiden.
4) Drs. M. (Marjolein) van Haselen, docente
wiskunde/statistiek in het hoger economisch onderwijs (Hogeschool Inholland),
tevens deskundige op het gebied van de aansluiting vo-hbo.
5) M. (Metha) Kamminga, docente wiskunde in
het hoger technisch onderwijs (Noordelijke Hogeschool Leeuwarden).
6) Drs. C. (Kees) Lagerwaard, toetsdeskundige
wiskunde bij het Cito (tevens secretaris van de
resonansgroep).
7) Prof. dr. N.P. (Klaas) Landsman, hoogleraar
wiskunde (analyse) aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
8) P.J. (Peter) de Lange, student scheikunde
aan de Universiteit Utrecht, eerder bestuurslid van het LAKS.
9) Drs. J.A. (Jan) Los, docent wiskunde aan
de Vrije Universiteit te Amsterdam en leraar wiskunde aan een school voor
voortgezet onderwijs.
10) Dr. ir. F.J.L. (Frans) Martens, docent
serviceonderwijs wiskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven.
11) Drs. H. (Herman) ten Napel, docent wiskunde
aan de Universiteit van Amsterdam (Faculteit der Economische Wetenschappen
en Econometrie).