30 187
Wijziging van de Wet op het voortgezet onderwijs ter aanpassing van de profielen in de tweede fase van het vwo en het havo (aanpassing profielen tweede fase vwo en havo)

nr. 38
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 juni 2006

Hierbij zend ik u als bijlage de taakomschrijving en samenstelling van de resonansgroep wiskunde die ik zal instellen naar aanleiding van de motie Lambrechts c.s. hierover (vergaderjaar 2005–2006, 30 187, nr. 33).

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

M. J. A. van der Hoeven

BIJLAGE Resonansgroep wiskunde

De Resonansgroep wiskunde is door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Maria J.A. van der Hoeven, ingesteld voor de periode 1 augustus 2006 tot 1 december 2007.

De taak van de resonansgroep is het beoordelen van de (door de Vernieuwingscommissie wiskunde) te ontwikkelen voorstellen voor eindexamenprogramma’s wiskunde vwo en havo op hun relevantie voor doorstroming naar het wetenschappelijk onderwijs en het hoger beroepsonderwijs.

De resonansgroep is samengesteld uit personen die, als docent of student in het hoger onderwijs, praktische ervaring hebben met de problematiek van de aansluiting tussen voortgezet onderwijs en hoger onderwijs op het gebied van de wiskunde. Een en ander overeenkomstig de door de Tweede Kamer met algemene stemmen aangenomen motie Lambrechts c.s. over dit onderwerp (vergaderjaar 2005–2006, 30 187, nr. 33).

De resonansgroep rapporteert op geëigende momenten, dat wil zeggen aan de hand van aanwezige tussenproducten, aan de Vernieuwingscommissie omtrent de bevindingen. De Vernieuwingscommissie kan zo met deze bevindingen rekening houden bij de formulering van de voorstellen voor (experimentele) examenprogramma’s, zoals voor te leggen aan de minister. Die zijn grondslag voor daarmee per 1 augustus 2007 te starten experimenten.

De resonansgroep geeft tevens een zelfstandig eindadvies aan de minister (wat betreft het aspect doorstroming naar het hoger onderwijs) over het uiteindelijke voorstel dat door de Vernieuwingscommissie aan de minister zal worden voorgelegd. De minister zal daarmee, en met het advies van de lerarenorganisatie wiskunde, rekening houden bij de vaststelling van het (experimentele) examenprogramma.

Naar aanleiding van de resultaten van de experimenten zal de minister de definitieve examenprogramma’s vaststellen. Het is de bedoeling dat die in werking treden per 1 augustus 2010. Indien zij afwijken van de oorspronkelijke experimentele examenprogramma’s op wezenlijke punten, zal opnieuw met deskundigen uit het hoger onderwijs de doorstroomrelevantie worden bezien.

Voorzitter van de Resonansgroep is prof. dr. J. (Jan) van de Craats, hoogleraar wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam en de Open Universiteit.

Hij heeft zich op vele manieren bezig gehouden met de aansluiting tussen voortgezet onderwijs en hoger onderwijs op het gebied van de wiskunde. Ook heeft hij een groot aantal publicaties op zijn naam staan op het gebied van de popularisering van de wiskunde. Daarvoor werd hem onlangs de NWO Eurekaprijs voor het beste oeuvre op het terrein van wetenschapscommunicatie toegekend.

De leden van de Resonansgroep zijn:

1) Dr. W.T.M. (Wim) Caspers, docent/afdelingsleider aan een school voor voortgezet onderwijs en als vwo-docent wiskunde tevens ingeschakeld bij het wiskunde-onderwijs aan de Technische Universiteit Delft.

2) N. (Nan) van Geloven, BSc, studente technische wiskunde aan de Technische Universiteit Delft.

3) A.G. (Gonny) Hauwert, studente wiskunde aan de Universiteit Leiden.

4) Drs. M. (Marjolein) van Haselen, docente wiskunde/statistiek in het hoger economisch onderwijs (Hogeschool Inholland), tevens deskundige op het gebied van de aansluiting vo-hbo.

5) M. (Metha) Kamminga, docente wiskunde in het hoger technisch onderwijs (Noordelijke Hogeschool Leeuwarden).

6) Drs. C. (Kees) Lagerwaard, toetsdeskundige wiskunde bij het Cito (tevens secretaris van de resonansgroep).

7) Prof. dr. N.P. (Klaas) Landsman, hoogleraar wiskunde (analyse) aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

8) P.J. (Peter) de Lange, student scheikunde aan de Universiteit Utrecht, eerder bestuurslid van het LAKS.

9) Drs. J.A. (Jan) Los, docent wiskunde aan de Vrije Universiteit te Amsterdam en leraar wiskunde aan een school voor voortgezet onderwijs.

10) Dr. ir. F.J.L. (Frans) Martens, docent serviceonderwijs wiskunde aan de Technische Universiteit Eindhoven.

11) Drs. H. (Herman) ten Napel, docent wiskunde aan de Universiteit van Amsterdam (Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie).

Naar boven