30 186
Regels inzake marktordening, doelmatigheid en beheerste kostenontwikkeling op het gebied van de gezondheidszorg (Wet marktordening gezondheidszorg)

nr. 37
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID SCHIPPERS TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 20

Ontvangen 23 februari 2006

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel 18 komt te luiden:

Artikel 18

1. De zorgautoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit, verder in dit artikel te noemen de mededingingsautoriteit, bevorderen dat belanghebbenden zich bij aangelegenheden waarbij mogelijk sprake is van samenloop van bevoegdheden eerst wenden tot de zorgautoriteit.

2. Van samenloop van bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid is sprake in een situatie waarin de mogelijke uitoefening van bevoegdheden van de zorgautoriteit op grond van artikel 42 van deze wet en de mogelijke uitoefening van bevoegdheden van de Mededingingsautoriteit op grond van de Mededingingswet of Europese wet- en regelgeving samenvallen dan wel kunnen samenvallen.

3. De zorgautoriteit past bij mogelijke samenloop van bevoegdheden voor zover mogelijk eerst de bevoegdheden toe die zij op grond van deze wet heeft, alvorens de mededingingsautoriteit de haar ten dienste staande bevoegdheden op grond van de Mededingingswet toepast.

4. De zorgautoriteit richt zich naar de uitleg van begrippen die de mededingingsautoriteit hanteert in het kader van de toepassing van het mededingingsrecht.

5. Van hetgeen bepaald is in het derde lid kan worden afgeweken indien de zorgautoriteit en de mededingingsautoriteit in gezamenlijk overleg tot het oordeel komen dat een aangelegenheid op basis van effectiviteit van het wettelijke instrumentarium of uit efficiëntie of andere overwegingen beter door de mededingingsautoriteit of door de mededingingsautoriteit en de zorgautoriteit gezamenlijk kan worden behandeld.

Toelichting

Er is meer duidelijkheid gewenst in de taakafbakening tussen de NZa en de NMa. Dat is belangrijk voor het veld, dat moet weten waaraan het toe is. Het betreft alle zaken waar de NZa en de NMa beide een rol kunnen spelen. Deze zaken worden eerst behandeld door de NZa. De NZa kan namelijk subtieler ingrijpen dan de NMa, die beperkt is tot het al dan niet geven van een boete. De NZa heeft meer mogelijkheden om te differentiëren. De NZa kan bijvoorbeeld een leveringsplicht opleggen, voorwaarden stellen aan de levering, et cetera. Dit voorkomt calculerend gedrag van de overtreder. Als de middelen van de NZa tekort schieten, moet de NMa haar middelen benutten. Voor dit amendement is gekeken naar de taakafbakening tussen Opta en NMa en ook naar het protocol tussen NMa en CTGZaio. Net als bij de Opta wordt hiermee geregeld dat de NZa het voortouw heeft bij aangelegenheden die ook voor de NMa van belang zijn. De NMa blijft primair en leidend daar waar het kartels en fusies betreft, daar gaat de NZa niet over. Met het verplichte overleg op grond van 17 lijkt daarmee de verhouding tussen NZa en NMa afgebakend en in evenwicht.

Schippers

Naar boven