Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30186 nr. 19 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | 30186 nr. 19 |
Ontvangen 20 februari 2006
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
In artikel 16 wordt het leesteken aan het slot van onderdeel d vervangen door een puntkomma, waarna een onderdeel wordt toegevoegd, luidende:
e. toezicht op de uitvoering van de artikelen 37a, 37b en 37c.
Na artikel 37 worden drie artikelen ingevoegd, luidende:
1. In dit artikel en in de artikelen 37b en 37c wordt verstaan onder:
a. overeenkomst op afstand: een verzekeringsovereenkomst betreffende het risico van ziektekosten tussen een ziektekostenverzekeraar en een consument, die wordt gesloten in het kader van een door de ziektekostenverzekeraar georganiseerd systeem van verkoop of dienstverrichting op afstand, waarbij tot en met de totstandkoming van die overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken van communicatie op afstand;
b. techniek voor communicatie op afstand: ieder middel dat, zonder gelijktijdige fysieke aanwezigheid van ziektekostenverzekeraar en consument, kan worden gebruikt voor het sluiten van een verzekeringsovereenkomst betreffende het risico van ziektekosten tussen die partijen.
2. Een verzekerde kan een overeenkomst op afstand zonder een boete verschuldigd te zijn en zonder opgave van redenen ontbinden gedurende veertien kalenderdagen vanaf de dag waarop die overeenkomst is aangegaan, dan wel, indien dit later is, gedurende veertien kalenderdagen vanaf de dag waarop de informatie die de ziektekostenverzekeraar hem krachtens artikel 37c, tweede lid, dient te verstrekken, door hem is ontvangen.
3. Indien een verzekerde gebruik wenst te maken van het in het tweede lid bedoelde recht, geeft hij daarvan voor het verstrijken van de in het tweede lid genoemde termijn kennis aan de ziektekostenverzekeraar volgens de instructies voor de uitoefening van dat recht, die hem krachtens artikel 37c, tweede lid, zijn gegeven. De kennisgeving wordt als tijdig aangemerkt indien zij schriftelijk of op een voor de ontvanger beschikbare en toegankelijke duurzame drager is verzonden voor het verstrijken van de termijn.
4. Indien aan een overeenkomst op afstand een andere overeenkomst verbonden is ten aanzien van een zaak of dienst die door de ziektekostenverzekeraar wordt geleverd of door een derde op grond van een overeenkomst tussen de ziektekostenverzekeraar en deze derde, brengt de ontbinding van de overeenkomst op afstand overeenkomstig het tweede lid, van rechtswege en zonder dat de verzekerde een boete verschuldigd is, de ontbinding mee van die verbonden overeenkomst.
1. Met de uitvoering van een overeenkomst op afstand wordt pas na toestemming van de verzekerde een begin gemaakt.
2. Indien de verzekerde gebruik maakt van zijn in artikel 37a, tweede lid, bedoelde recht, kan de ziektekostenverzekeraar uitsluitend een vergoeding vragen voor het product dat of dienst die krachtens de overeenkomst op afstand is geleverd. Deze vergoeding is:
a. niet hoger dan een bedrag dat evenredig is aan de verhouding tussen het reeds geleverde product of dienst en de volledige uitvoering van de overeenkomst op afstand; en
b. in geen geval zo hoog dat deze als een boete kan worden opgevat.
3. De ziektekostenverzekeraar kan slechts betaling van de in het tweede lid bedoelde vergoeding verlangen indien hij:
a. kan aantonen dat de verzekerde overeenkomstig het bepaalde krachtens artikel 37c, tweede lid, is geïnformeerd over de in het tweede lid bedoelde vergoeding; en
b. op uitdrukkelijk verzoek van de verzekerde met de uitvoering van de overeenkomst is begonnen voor het verstrijken van de in artikel 37a, tweede of derde lid, genoemde ontbindingstermijn.
4. De ziektekostenverzekeraar betaalt de consument zo spoedig mogelijk en uiterlijk binnen 30 kalenderdagen nadat hij de kennisgeving van de in artikel 37a bedoelde ontbinding heeft ontvangen, al hetgeen hij krachtens de overeenkomst op afstand van hem ontvangen heeft terug, verminderd met het in het tweede lid bedoelde bedrag.
5. De consument geeft de ziektekostenverzekeraar onverwijld, en uiterlijk binnen 30 kalenderdagen nadat hij de kennisgeving van de in artikel 37a bedoelde ontbinding heeft verzonden, alle zaken terug die hij van de ziektekostenverzekeraar heeft ontvangen.
1. Van hetgeen bij of krachtens de artikelen 37a en 37b is bepaald, kan niet ten nadele van de verzekerde worden afgeweken.
2. Ten aanzien van de informatieverstrekking door ziektekostenverzekeraars met betrekking tot de overeenkomst op afstand is het ter zake bepaalde krachtens de artikelen 31, eerste lid, juncto 100, 31, tweede lid, en 35 van de Wet financiële dienstverlening van toepassing.
In artikel 38 wordt «de artikelen 34, 36 en 37» vervangen door: de artikelen 34 en 36 tot en met 37c.
Het doel van dit amendement is om een betere taakverdeling tussen de AFM en NZa te krijgen. Het betreft de bescherming van verzekerden bij verkoop op afstand (b.v. via internet). De WFD regelt dat een verzekeraar (zoals elke financiële dienstverlener) voorafgaand aan de totstandkoming van een overeenkomst inzake een product of dienst de kandidaat-verzekerde informatie moet geven voor zover dit redelijkerwijs relevant is voor een adequate beoordeling van dat product of die dienst. Zodat de kandidaat-verzekerde weet wat hij koopt. Het gaat dus niet om algemene consumenteninformatie, maar specifieke informatie over een bepaald product of dienst. De AFM ziet toe op de WFD.
In onderhavige wet (art. 37) staat dat verzekeraars goede algemene consumenteninformatie moeten verstrekken. Dit onder andere in verband met de vergelijkbaarheid van de informatie. Hierop ziet de NZa toe.
Algemene consumenteninformatie over ziektekostenverzekeringen (WMG) en specifieke informatie aan een individueel verzekerde in verband met het aanschaffen verzekeringspolis (WFD) liggen zó dicht tegen elkaar aan dat je dat niet echt uit elkaar kunt trekken. Toezicht daarop moet dus in één hand liggen. Bij zorgverzekeringen moet je niet alleen verstand hebben van verzekeren, maar ook van de zorg. Hoe ziet de aanspraak eruit, wat is er gecontracteerd aan zorg, et cetera. Dit is behoorlijk specifieke kennis die wel bij de NZa, maar niet bij de AFM aanwezig is. De AFM heeft juist verstand van risicovolle financiële producten (bijvoorbeeld een combinatie van hypotheek met levensverzekering en beleggingsproducten).
Met dit amendement wordt gekozen voor een praktische oplossing die inhoudelijk het meest is toegesneden op de eisen die de praktijk stelt en de kennis benut die bij de NZa aanwezig is.
Schippers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30186-19.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.