30 183 Governance in het onderwijs

Nr. 29 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 maart 2015

Hierbij bied ik u, mede namens de Staatssecretaris van OCW, het rapport «Informatiegebruik voor kwaliteitsverbetering» aan1, het resultaat van het onderzoek dat in opdracht van OCW is uitgevoerd door KBA/Oberon.

Internationaal onderzoek heeft uitgewezen dat scholen en instellingen met een cultuur waarbij voortdurend bezien wordt hoe het beter kan, significant betere onderwijsopbrengsten hebben dan scholen en instellingen zonder een dergelijke cultuur. Analyse van beschikbare data speelt daarin een belangrijke rol. In het onderwijsverslag (voorjaar 2014)(Kamerstuk 33 750 VIII, nr. 107) heeft de Inspectie geconstateerd dat de hoeveelheid data op scholen weliswaar toeneemt, maar dat het gebruik daarvan voor opbrengstgericht werken achter blijft.

Binnen de scholen/instellingen en sectororganisaties wordt veel ondernomen om de ambities van de sectoren te realiseren, onder andere op het gebied van de kwaliteitszorgcyclus op de school. De Staatssecretaris van OCW en ik ondersteunen de scholen hierbij. In dat kader is het bijgevoegde rapport opgesteld. Onderzocht is welke informatie op welke wijze wordt benut bij de continue kwaliteitsverbetering door po- en vo- scholen en mbo-instellingen, en wat daarbij goede praktijken zijn. De casestudies zijn in het rapport uitgewerkt als inspirerende schoolportretten. Uit zowel het literatuur- als het praktijkonderzoek komen dezelfde succesfactoren naar voren. Van belang is een kwaliteitsgerichte cultuur, ondersteund door een systematische en cyclische werkwijze, waarbij leiderschap en eigenaarschap cruciaal zijn. Ook blijkt dat er geen onoverkomelijke belemmeringen zijn op informatiegebied.

De resultaten van het onderzoek worden betrokken bij de uitwerking van de afspraken over verbetering van de kwaliteit en kwaliteitszorg in de sectorakkoorden PO, VO en MBO, en actief onder de aandacht gebracht van de scholen en instellingen, zodat zij de inzichten en de goede voorbeelden kunnen benutten voor hun eigen praktijk.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven