Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 30180 nr. 9 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2008-2009 | 30180 nr. 9 |
Vastgesteld 15 januari 2009
Op 15 december 2008 vond in Parijs de jaarlijkse conferentie plaats van Griffiers van de parlementen van de EU-lidstaten en het Europees Parlement (EP). Deze dient ter voorbereiding op de conferentie van EU parlementsvoorzitters, die dit jaar van 26 t/m 28 februari in Frankrijk plaatsvindt. Het programma van de conferentie is onderaan dit verslag gevoegd. De Griffier van de Tweede Kamer, J. E. Biesheuvel-Vermeijden, heeft aan deze conferentie deelgenomen. Zij werd daarbij begeleid door haar stafmedewerker, N. G. de Boer.
Agendapunt 1 – programma & agenda EU Voorzittersconferentie
Het programma en de agenda voor de volgende Voorzittersconferentie werd zonder veel discussie vastgesteld. Wel werd besloten om meer tijd in te ruimen voor het bespreken van het onderwerp «Europe and crisis management», daar een grote meerderheid van de aanwezigen het belangrijk vond om de kredietcrises uitgebreid aan de orde te kunnen stellen. Een Deens voorstel om een extra Griffiersvergadering te houden voorafgaand aan de conferentie, om te bespreken hoe de nieuwe bevoegdheden voor parlementen zoals neergelegd in het Verdrag van Lissabon nader uitgewerkt kunnen worden, haalde het niet. De meerderheid was van mening dat dit onderwerp bij de COSAC moet blijven liggen. Tot slot is besloten om het door vier vrouwelijke voorzitters (waaronder de Voorzitter van de Tweede Kamer) aangedragen onderwerp «De EU en interculturele dialoog» te betrekken bij de discussie over «The future of Europe for 2030».
Voor het onderwerp «Institutional future of the European Union» wordt nog een discussiestuk gemaakt dat voor de conferentie rondgestuurd zal worden. Het aangepaste programma en de definitieve agenda worden eind januari verspreid. Het concept programma zoals dat in december in Parijs voorlag is bij dit verslag gevoegd.
Agendapunt 2 – presentatie stand van zaken IPEX
De Deense delegatie gaf een korte presentatie over de stand van zaken van de verdere ontwikkeling van de IPEX site. De site is recentelijk door het EP vernieuwd en ook in 2009 zal door worden gewerkt aan verdere verbetering ervan, voorstellen daartoe zijn van harte welkom. In mei 2009 vindt de volgende vergadering plaats van IPEX correspondenten, daar zal onder andere de nieuwe samenstelling van de IPEX Board worden vastgesteld, overigens voor het overgrote deel ongewijzigd ten opzicht van nu. Deze zal dan bestaan uit Denemarken (voorzitter), Zweden, Frankrijk, Italië, Finland, het VK, Duitsland en Hongarije. Het Europees Parlement en de ECPRD zijn waarnemers.
Zweden bekleedt in de tweede helft van 2009 het EU voorzitterschap en het parlement organiseert in dat kader de gebruikelijke COSAC vergaderingen alsook zes commissieconferenties. Het schema sturen zij zo spoedig mogelijk rond. In 2010 organiseren de Zweden vervolgens op 7 en 8 maart de Griffiersconferentie en op 14 en 15 mei de Voorzittersconferentie.
Meeting of the Secretaries General of the Parliaments of the European Union
Paris December 15, 2008
Programme
Afternoon Arrival of the Secretaries General or their representatives
Welcome at the hotel Lutetia. – Registration of the participants
8.00 pm Welcome dinner hosted by Mr M Yves MICHEL, Secretary General of the National Assembly, and Mr Alain DELCAMP, Secretary General of the Senate
(Restaurant of the hotel Lutetia)
9.30 am Departure from the Hotel Lutetiafor the National Assembly by coach for all the participants (with luggage)
10.00 am Opening speeches by Mr Yves MICHEL, Secretary General of the National Assembly, and Mr Alain DELCAMP, Secretary General of the Senate
(Room Lamartine – 101 rue de l’Université 75007 Paris)
10.15 am General presentation of the Conference of the Speakers of the European Union Parliaments (Paris – February 27–28, 2009)
Debate
11.00 am Coffee break
11.15 am Debate on the issues to be raised at the Conference of the Speakers of the European Union Parliaments
around 12.30 pm Concluding remarks – Baggage recovery – Transfer to the Hôtel de Lassay
12.45 pm Group photograph
1.00 pm Lunch hosted by Mr Yves MICHEL, Secretary General of the National Assembly, and Mr Alain DELCAMP, Secretary General of the Senate
(Hôtel de Lassay – 128 rue de l’Université 75007 Paris)
3.00 pm Visit of the different rooms where the Conference of the Speakers of the European Union Parliaments will take place
(Hemicycle, lobby, rooms for bilateral meetings, secretariats, etc.)
around 4.00 pm Departure of all the participants
Conference of the Speakers of the European Union Parliaments
Paris, February 27–28, 2009
Draft programme
Afternoon Arrival of the delegations Welcome at the airports or the railway stations by civil servants of the National Assembly and representatives of the Embassies in Paris
Transfer to the hotels by car
3.00–7.00 pm Welcome at the hotels
Various documents and identification passes will be distributed
7.15 pm Departure from the hotels by coach
7.45 pm Arrival at the Senate. Exhibition of photographs dedicated to the «European identities» (outside hung on the railings of the Luxembourg Garden)
8.30 pm Welcome dinner hosted by Mr Gérard LARCHER, President of the Senate
(Salons Boffrand – Sénat – 15 rue de Vaugirard – 75006 Paris)
10.30 pm Return to the hotels by coach
around
9.00 am Departure from the hotels by coach
9.30 am Meeting limited to the Speakers of the Parliaments of the European Union and of the European Parliament and one adviser(1)
(Room Lamartine – Building Jacques Chaban Delmas – 101 rue de l’Université – 75007 Paris)
Speeches of Mr Bernard ACCOYER, President of the National Assembly, and Mr Gérard LARCHER, President of the Senate
(1) Comment : The meeting will be broadcasted live for the other participants in the room Victor Hugo located in the same building as the room Lamartine.
Topic: «Institutional future of the European Union and early implementation of the clauses of the Lisbon Treaty by the national parliaments»
Debate
12.30 pm End of the meeting
around Participants will walk to the Hôtel de Lassay
(entrance: 128 rue de l’Université – 75007 Paris)
12.45 pm Group photograph on the steps of the Hôtel de Lassay
Lunch hosted by Mr Bernard ACCOYER, President of the National Assembly
(Galerie des fêtes – Hôtel de Lassay)
3.00 pm Opening of the Conference
(Chamber of the National Assembly)
Topic: «Europe and crisis management. The involvement of national parliaments»
Keynote speakers (to be confirmed):
• Mr José Manuel BARROSO, President of the European Commission
• Mr Miroslav VLCEK, President of the Chamber of Representants of the Czech Republic
• Mr Hans-Gert PÖTTERING, President of the European Parliament
Debate
4.30 pm Break
4.45 pm Continuation of the meeting
Topic: «The preparation of the parliamentary dimension of the presidency of the European Union»
• Report presented by Mrs Katalin SZILI, President of the National Assembly of the Republic of Hungary
Debate
5.30 pm Concluding remarks
6.00 pm Return to the hotels by coach
around Free time
7.00 pm Departure from the hotels by coach
7.30 pm Visit of the Museum of Quai Branly (museum of primitive Arts – alone or guided visit), followed by a reception in the foyer of the museum
10.30 pm Return to the hotels by coach
around
8.30 am Departure from the hotels by coach (with luggage)
9.00 am Continuation of the meeting (Chamber of the National Assembly)
Topic:«The future of Europe for the year 2030»
Keynote speakers (tbc):
• Mr François FILLON, French Prime Minister
• Mr Felipe GONZALEZ, President of the reflection group on the future of Europe
Debate
10.45 am Break
11.00 am Discussion and vote on the final declaration
12.30 pm Concluding remarks and end of the conference
around
12.45 pm Departure by coach for all the participants to the cruise lunch
around
1.15 pm Cruise lunch on the river Seine
(Embarkation: Port de la Bourdonnais – 75007 Paris)
3.30 pm Return to the place of embarkation
around
Afternoon Departure of the delegations
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30180-9.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.