30 180 Conferentie van Voorzitters van de parlementen van de Europese Unie

G/ nr. 15 VERSLAG VAN EEN CONFERENTIE

Vastgesteld 23 mei 2012

Op 5 en 6 februari 2012 vond in Warschau een conferentie plaats van de Secretarissen-generaal van parlementen van de Europese Unie (hierna «de Griffiersconferentie»). Deze Griffiersconferentie diende ter voorbereiding op de EU-Voorzittersconferentie van 19 tot en met 21 april, eveneens in Warschau.

Aan de Griffiersconferentie werd deelgenomen door de Griffier van de Tweede Kamer, mevrouw Biesheuvel-Vermeijden en de Griffier van de Eerste Kamer, de heer Hamilton. De delegatie werd begeleid door de griffier van de vaste commissie voor Europese Zaken van de Tweede Kamer, mevrouw Van Keulen, en door Permanent Vertegenwoordiger van de Staten-Generaal bij de Europese Unie, de heer Van Overbeeke.

De delegatie brengt als volgt verslag uit.

De Griffier van de Eerste Kamer der Staten-Generaal, G. J. A. Hamilton

De Griffier van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, J. E. Biesheuvel-Vermeijden

Inleiding

De Griffiersconferentie begon op zondagavond 5 februari met een welkomsdiner, aangeboden door de Secretarissen-generaal van de beide Kamers van het Pools parlement.

Op maandag 6 februari werd de vergadering geopend door de heer Czapla, Secretaris-generaal van de Poolse Sejm en door mevrouw Polkowska, Secretaris-generaal van de Poolse Senaat. Zij lichtten de agenda van deze conferentie toe.

Uitwisseling over de ratificatie procedures in de EU lidstaten met betrekking tot de internationale overeenkomst voor een versterkte economische unie.

Het eerste agendapunt van de bijeenkomst was een onderlinge uitwisseling van procedures die van toepassing zijn op de parlementaire goedkeuring van het « fiscal compact».

De vertegenwoordiger van de Bondsraad onderstreepte dat de Bondsraad nauw betrokken is bij alle stappen die gezet worden in het behandelingstraject. Hij verwachtte dat het proces voor de zomer kan zijn afgerond. Het parlement van Letland moest nog besluiten hoe de ratificatieprocedure zal verlopen, en of de stemming met gewone of met 2/3 meerderheid moet plaatsvinden. In Ierland is de procedure nog niet duidelijk. Het kan zijn dat een referendum wordt afgedwongen kan worden, via een procedure bij het Hooggerechtshof. In België is er een procedure die betrokkenheid van alle 7 parlementen vereist omdat ook regionale bevoegdheden in het spel zijn. Dit kan dus nog lang duren. De Secretaris-generaal van de Franse Assemblée Generale zei dat de uitkomst afhangt van het verloop van de presidentsverkiezingen. Bij een wisseling van de wacht kan er uitstel zijn tot het najaar. Ook in Denemarken is een referendum niet uitgesloten, al lijkt het niet waarschijnlijk. De Secretaris-generaal van het Portugese parlement gaf aan dat de procedure een gewone meerderheid vereist, en niet meer dan 4 maanden tijd nodig heeft.

De Griffier van de Tweede Kamer bracht bij dit agendapunt naar voren dat in de Tweede Kamer vrijwel dagelijks over Europese besluitvorming wordt gediscussieerd, in ieder geval over de regeringsinzet bij elke Raad van Europese Ministers en over nieuwe Europese voorstellen. De Europese Raad wordt in de Tweede Kamer altijd voorbesproken in een plenair debat. Ten aanzien van de ratificatie van het nieuwe verdrag gaf zij aan dat een normale goedkeuringsprocedure volgen in beide Kamers, waarbij een gewone meerderheid volstaat.

In artikel 13 van het fiscal compact staat dat de nationale parlementen samen met het Europees Parlement moeten bepalen hoe in een gezamenlijke conferentie het begrotingsbeleid van de lidstaten moet worden besproken. Van belang daarbij is dat er, in lijn met de positie van het Nederlandse parlement, geen nieuwe instellingen zullen worden opgericht maar dat behandeling in de bestaande gremia zijn beslag zal krijgen.

IPEX Jaarrapport

De Secretaris-generaal van de Bondsdag, de heer Semmler, informeerde de Griffiersconferentie over de vorderingen met de IPEX website en over het actieplan om het gebruik van IPEX verder te promoten. De Griffiersconferentie heeft de herziene IPEX guidelines goedgekeurd en de samenstelling van de IPEX board bevestigd1.

De Griffier van de Tweede Kamer bood bij bilaterale gelegenheid aan de IPEX-correspondentenbijeenkomst in het najaar in Den Haag te organiseren.

Implementatie van de besluiten van de laatste Voorzittersconferentie

Tijdens de laatste conferentie in Brussel was reeds overeenstemming bereikt over een groot aantal elementen van de organisatie van een Interparlementaire Conferentie over de controle op het gemeenschappelijk buitenlands, veiligheid en defensiebeleid (GBVB en GDVB) krachtens het Verdrag van Lissabon. De overgebleven discussiepunten betroffen met name de grootte en samenstelling van de delegaties van het Europees Parlement en de nationale parlementen.

Uit een inventarisatie bij de betrokken parlementen bleek dat ter vergadering geen consensus bereikt zou kunnen worden omdat de meningen te sterk verdeeld waren. Een groep van twaalf Kamers van nationale parlementen gaf aan voorstander te zijn van zes delegatieleden voor nationale parlementen en zestien delegatieleden voor het Europees Parlement. Een andere groep, bestaande uit van dertien Kamers van nationale parlementen, verkoos de optie waarin de delegatie van het Europees Parlement even groot zou zijn als die van de nationale parlementen (t.w. zes leden).

Er werden tijdens de Griffiersconferentie twee nieuwe voorstellen ingediend. Een werd voorgesteld door het Zweeds parlement, waarbij aan delegatie de gelegenheid werd geboden om delegaties aan te vullen met waarnemers. Een soortgelijk voorstel kwam van de Secretaris-generaal van het Europees Parlement die voorstelde om te werken met een open formule, waarbij ieder parlement zelf de delegatie bepaalt, met een herziening na 3 jaar.

Deze voorstellen zullen worden overwogen door de Poolse Voorzitters ten behoeve van behandeling, in de nationale parlementen, van een aangepast compromisvoorstel voorafgaande aan de EU-Voorzittersconferentie van april.

De Griffier van de Eerste Kamer bracht bij dit onderwerp waardering over voor de pogingen van de Poolse Voorzitters om een compromis te bereiken. Hij wees er op dat over een groot aantal elementen van dit onderwerp reeds in eerder overleg een conclusie is bereikt en hij deed een beroep op de Poolse collega´s om besluiten die reeds genomen zijn, niet meer ter discussie te stellen of opnieuw te onderwerpen aan mandaten vanuit de betrokken commissies. Tevens stelde hij dat de delegaties in principe van gelijke grootte zouden moeten zijn, maar dat in dit geval, omwille van een compromis, een wat grotere delegatie vanuit het Europees Parlement acceptabel zou zijn, conform eerdere positiebepaling binnen de COFACC en de CODAC.

Agenda van de Voorzittersconferentie van april 2012

Aan de voorgestelde agenda is een thema toegevoegd, namelijk de economische, financiële en begrotingscrisis in Europa. Over dit onderwerp worden een discussie georganiseerd op basis van de 1 + 1 formule, die inhoudt dat alleen de Voorzitters plus 1 staf bij de discussie aanwezig zijn.


X Noot
1

De conclusies treft u in de bijlage. Het actieplan en herziene guidelines m.b.t. IPEX zijn te vinden op de IPEX-website: http://www.ipex.eu. Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven