30 175
Besluit luchtkwaliteit 2005

nr. 88
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 augustus 2009

Graag bied ik u hierbij het Kabinetsbesluit Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) aan.1 Op 10 juli 2009 heeft het kabinet met het NSL ingestemd. Eerder al heeft de Europese Commissie positief gereageerd op het Nederlandse verzoek tot uitstelling cq. opschorting van de Europese grenswaarden (de zogeheten «derogatie»). De relevante wetswijzigingen, met name de aanpassing van de Wet milieubeheer, zijn per 1 augustus van kracht geworden. Daarmee trad ook het NSL op 1 augustus 2009 in werking.

Ook heeft de Europese Commissie inmiddels ingestemd met het aangepaste plan voor de agglomeratie Heerlen/Kerkrade. Dit was nodig omdat het door de Commissie verleende uitstel voor NO2 voor deze agglomeratie slechts geldig is tot 1 januari 2013.

Hiermee is een belangrijke mijlpaal bereikt als het gaat om schone lucht. Vanaf nu is het NSL van kracht en dat betekent dat Nederland tijdig de Europese grenswaarden luchtkwaliteit zal realiseren. Uiterlijk in juni 2011 zal Nederland voldoen aan de grenswaarde voor fijn stof (PM10). Uiterlijk op 1 januari 2015 zal Nederland voldoen aan de grenswaarde voor stikstofdioxide (NO2).

Dit vergt een behoorlijke inspanning, en met het NSL heeft Nederland het instrument om hieraan te kunnen voldoen. Hiertoe bevat het NSL een omvangrijk maatregelenpakket en kent het NSL een uitvoeringsplicht op deze maatregelen. Ook bevat het NSL een monitoringssyteem dat jaarlijks in beeld zal brengen hoe de uitvoering ervoor staat. Indien de resultaten achterblijven, bevat het NSL de verplichting om met aanvullende maatregelen te komen.

Omdat ik bij de inspraak en in het debat met uw Kamer heb toegezegd dat het NSL een transparant instrument is, zullen het NSL en de onderliggende Saneringstool vanaf nu openbaar zijn.

We staan nu voor de uitvoering van het NSL. Omdat het NSL door vele bestuurlijke partijen is vastgesteld is er een breed draagvlak voor het NSL. Daarin zijn vele regionale en rijksprojecten opgenomen en tevens de maatregelen die er uiteindelijk voor moeten zorgen dat de grenswaarden voor luchtkwaliteit op tijd gehaald worden.

De intensieve bestuurlijke samenwerking zal ook in de uitvoeringsfase worden voortgezet. Door middel van het Regionaal Overleg zal ik in contact blijven met de betrokken bestuurders in de regio, om regelmatig terug te horen hoe de uitvoering van het NSL op regionaal/lokaal gebied vorm krijgt en tegen welke problemen gemeenten en provincies bij deze uitvoering aanlopen.

Bij de inwerkingtreding heb ik de bestuurders een informatiepakket gestuurd dat hen kan ondersteunen bij de uitvoering van het NSL. Ik stuur u dit informatiepakket ter informatie mee.1 Het gaat om de volgende bijlagen: Bijlage 1: Informatie voor provincies en gemeenten betreffende de uitvoering van het NSL.

Bijlage 2: Systeembeschrijving NSL en onderbouwing van projecten.

Bijlage 3: Melding «extra of vervangende maatregelen of voorgenomen besluiten».

Bijlage 4: Fact Sheet meten en rekenen.

Bijlage 5: Het Kabinetsbesluit NSL.

Bijlage 6: Besluit inwerkingtreding NSL.

Ook met uw Kamer hoop ik op een goede samenwerking waar het gaat om de uitvoering van het NSL. In de Wet milieubeheer is vastgelegd dat u wordt gehoord bij alle wijzigingen van het NSL. Datzelfde heb ik u ook toegezegd daar waar het gaat om de jaarlijkse voortgangsrapportage. Vanzelfsprekend ben ik bereid de voortgang van het NSL regelmatig met u te bespreken.

Op deze wijze hoop ik de uitvoering van het NSL vorm te geven en reken ik op een vruchtbare samenwerking met uw Kamer.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven