nr. 77
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 februari 2009
Uit in mijn opdracht door TNO verricht onderzoek is gebleken dat het rendement,
d.w.z. de reductie van fijnstofemissies, van een aantal halfopen roetfilters
op zware voertuigen onder praktijkomstandigheden aanmerkelijk lager ligt dan
de typegoedkeuringseis van 50%, waaraan deze filters moeten voldoen
en in de typegoedkeuringstest ook voldoen. Op grond hiervan is de kosteneffectiviteit
van de vooral door de overheid en in mindere mate door het bedrijfsleven ingezette
middelen direct in het geding. Hoewel in het onderzoek niet alle merken halfopen
roetfilters zijn meegenomen, is het aannemelijk dat ook andere halfopen roetfilters
in praktijkomstandigheden niet het niveau van de typegoedkeuringseis halen.
Om een getrouw beeld van de prestaties van alle halfopen retrofit roetfilters
op zware voertuigen te krijgen heb ik opdracht aan TNO gegeven om aanvullend
onderzoek te verrichten naar de emissies onder praktijkomstandigheden voor
andere en meer halfopen roetfilters en vrachtwagens. De resultaten van dit
onderzoek verwacht ik medio mei 2009. Om misverstanden te voorkomen merk ik
hierbij op dat het hier niet gaat om gesloten retrofit filters voor vrachtwagens
of om affabriek roetfilters, die beide gebaseerd zijn op een andere techniek.
Genoemde zorgwekkende bevindingen hebben mij ertoe gebracht om de subsidiëring
van alle halfopen roetfilters op de kortst mogelijke termijn stop te zetten
door de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen
te wijzigen.
De bedoelde wijziging van de subsidieregeling zal op korte termijn worden
gepubliceerd in de Staatscourant.
Voorafgaand aan mijn besluit om de subsidiëring stop te zetten heb
ik overleg gevoerd met betrokken importeurs en fabrikanten van vrachtauto’s
en halfopen roetfilters. Hierbij heb ik ten aanzien van de toekomstige subsidiëring
van halfopen retrofit roetfilters aangegeven dat ik hierover wil beslissen
na afronding en bespreking van het aanvullende onderzoek.
Ik heb de betrokken partijen in overweging gegeven om tot de afronding,
bespreking en interpretatie van het hierboven genoemd aanvullend onderzoek
geen bestellingen in ontvangst te nemen voor halfopen retrofit filters.
Na afloop van het aanvullend onderzoek zal ik nader bepalen wat de consequenties
zijn voor het luchtkwaliteitsbeleid.
Halfopen retrofit roetfilters worden ook toegepast in personenauto’s.
Over het praktijkrendement van deze filters op personenauto’s zijn verschillende
publicaties verschenen, waarvan de resultaten en de conclusies elkaar tegenspreken.
In januari heb ik TNO daarom gevraagd verricht onderzoek te analyseren
en samen te vatten in een evaluerend rapport. Eind april verwacht ik dit rapport.
Dan zal ik ook beslissen over verdere subsidiëring van deze retrofit
filters voor personenauto’s.
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer