30 175
Besluit luchtkwaliteit 2005

nr. 77
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 februari 2009

Uit in mijn opdracht door TNO verricht onderzoek is gebleken dat het rendement, d.w.z. de reductie van fijnstofemissies, van een aantal halfopen roetfilters op zware voertuigen onder praktijkomstandigheden aanmerkelijk lager ligt dan de typegoedkeuringseis van 50%, waaraan deze filters moeten voldoen en in de typegoedkeuringstest ook voldoen. Op grond hiervan is de kosteneffectiviteit van de vooral door de overheid en in mindere mate door het bedrijfsleven ingezette middelen direct in het geding. Hoewel in het onderzoek niet alle merken halfopen roetfilters zijn meegenomen, is het aannemelijk dat ook andere halfopen roetfilters in praktijkomstandigheden niet het niveau van de typegoedkeuringseis halen. Om een getrouw beeld van de prestaties van alle halfopen retrofit roetfilters op zware voertuigen te krijgen heb ik opdracht aan TNO gegeven om aanvullend onderzoek te verrichten naar de emissies onder praktijkomstandigheden voor andere en meer halfopen roetfilters en vrachtwagens. De resultaten van dit onderzoek verwacht ik medio mei 2009. Om misverstanden te voorkomen merk ik hierbij op dat het hier niet gaat om gesloten retrofit filters voor vrachtwagens of om affabriek roetfilters, die beide gebaseerd zijn op een andere techniek.

Genoemde zorgwekkende bevindingen hebben mij ertoe gebracht om de subsidiëring van alle halfopen roetfilters op de kortst mogelijke termijn stop te zetten door de Subsidieregeling emissieverminderende voorzieningen voor voertuigen te wijzigen.

De bedoelde wijziging van de subsidieregeling zal op korte termijn worden gepubliceerd in de Staatscourant.

Voorafgaand aan mijn besluit om de subsidiëring stop te zetten heb ik overleg gevoerd met betrokken importeurs en fabrikanten van vrachtauto’s en halfopen roetfilters. Hierbij heb ik ten aanzien van de toekomstige subsidiëring van halfopen retrofit roetfilters aangegeven dat ik hierover wil beslissen na afronding en bespreking van het aanvullende onderzoek.

Ik heb de betrokken partijen in overweging gegeven om tot de afronding, bespreking en interpretatie van het hierboven genoemd aanvullend onderzoek geen bestellingen in ontvangst te nemen voor halfopen retrofit filters.

Na afloop van het aanvullend onderzoek zal ik nader bepalen wat de consequenties zijn voor het luchtkwaliteitsbeleid.

Halfopen retrofit roetfilters worden ook toegepast in personenauto’s. Over het praktijkrendement van deze filters op personenauto’s zijn verschillende publicaties verschenen, waarvan de resultaten en de conclusies elkaar tegenspreken.

In januari heb ik TNO daarom gevraagd verricht onderzoek te analyseren en samen te vatten in een evaluerend rapport. Eind april verwacht ik dit rapport. Dan zal ik ook beslissen over verdere subsidiëring van deze retrofit filters voor personenauto’s.

De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. M. Cramer

Naar boven