30 175 Besluit luchtkwaliteit 2005

Nr. 190 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 november 2013

Tijdens de begrotingsbehandeling heb ik uw Kamer toegezegd schriftelijk een nadere toelichting te geven op de groeiscenario’s, die worden gebruikt voor verkeersprognoses ten behoeve van luchtberekeningen voor het hoofdwegennet in het kader van het NSL respectievelijk ten behoeve van besluiten over nut- en noodzaak van wegenprojecten.

Dit naar aanleiding van een vraag van uw Kamer tijdens het debat over de door mijn ministerie gebruikte groeiscenario’s. Hierbij werd naar een grafiek van Rijkswaterstaat verwezen. Deze komt uit het verantwoordingsdocument van Rijkswaterstaat over verkeersintensiteiten langs het hoofdwegennet in 2015. Dit document is opgesteld ten behoeve van de luchtberekeningen in het kader van de NSL-monitoring 2013.

Allereerst ga ik in op de gebruikte groeiscenario’s binnen het NSL ten behoeve van het berekenen van de luchtkwaliteit langs het hoofdwegennet. Daarna ga ik in op de scenario’s die voor besluitvorming over nut- en noodzaak van wegenprojecten worden gehanteerd en de samenhang ervan met de scenario’s binnen het NSL.

Luchtkwaliteitsberekeningen hoofdwegennet:

Ten behoeve van de luchtkwaliteitsberekeningen worden in het NSL voor het zichtjaar 2015 voor de verkeersprognoses gebruik gemaakt van de trendprognose van het KIM. Door de al jaren achterblijvende economische ontwikkeling is het niet langer reëel om voor de prognose voor 2015 in het NSL uit te blijven gaan van het hoge WLO-groeiscenario (GE). Met de trendprognose van het KIM wordt beter aangesloten bij de huidige economische realiteit.

Overigens wordt de KIM-trendprognose zekerheidshalve met een aantal procentpunten opgehoogd, zodat ook op de korte termijn nog voldoende rekening wordt gehouden met onzekerheden ten aanzien van de uiteindelijke economische groei in de komende paar jaar.

Voor de langere termijn wordt binnen het NSL (zichtjaar 2020) voor het hoofdwegennet nog wel steeds gerekend met het hoge WLO-groeiscenario (GE). Voor de langere termijn is de KIM-trendprognose niet geschikt vanwege de onzekerheden op de lange termijn van de economische ontwikkeling. Met een trendprognose kan niet zo ver vooruit worden gekeken en zijn de WLO-scenario’s het meest geschikte instrument.

Door binnen het NSL voor 2020 het hoge WLO-groeiscenario te hanteren, wordt voor de langere termijn de «worst case» situatie in beeld gebracht. Als blijkt dat in de berekeningen voor 2020 boven de wettelijke normen wordt gekomen, worden mitigerende maatregelen in het NSL opgenomen. De maatregelen berekend voor 2020 zijn daarmee dus altijd gebaseerd op het hoge groeiscenario.

De meeste nog te realiseren wegenprojecten, die in het NSL zijn opgenomen, worden na 2015 gerealiseerd. Dit betekent dat hiervoor gerekend wordt met het hoge groeiscenario.

Nut- en noodzaak wegenprojecten:

Alle verkenningen en planuitwerkingen werken met scenario’s op de langere termijn (zichtjaar 2030). Voor de langere termijn zijn, volgens de planbureaus (CPB en PBL), de WLO-scenario’s nog steeds geschikt.

Voor verkenningen worden, bij de voorbereiding van de voorkeursbeslissing, de effecten van zowel het lage als het hoge WLO-groeiscenario doorgerekend. Ik neem mijn voorkeursbesluiten over wegenprojecten dus niet enkel op basis van het hoge groeiscenario, evenmin als dat ik de luchtkwaliteit alleen op basis van een lage economische groei bereken.

Na de voorkeursbeslissing wordt in de planuitwerking, evenals in het NSL voor de berekening van de luchtkwaliteit, gebruik gemaakt van het hoge WLO-groeiscenario (GE). Mijn tracébesluiten neem ik dus wel op grond van het hoge groeiscenario, bedoeld om onderdimensionering van het wegontwerp te voorkomen. Ook hier wordt dus, net als bij het NSL, uiteindelijk «worst case» gerekend.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven