nr. 17
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 maart 2007
In 2006 heeft uw Kamer mij in een motie verzocht een voorstel te doen
voor een registratiesysteem voor privé-klinieken (kamerstuk 30 173,
nr. 15) Met deze brief geef ik mijn reactie op die motie.
De achtergrond van de motie is een discussie die al langer bestaat en
waarover mijn voorganger al vaker met de Tweede Kamer van gedachten heeft
gewisseld. Het staat buiten kijf dat er in privé-klinieken kwalitatief
goede en veilige zorg moet worden geleverd. Daarom zijn de privé-klinieken
sinds 2005 ook, net als andere zorginstellingen, onder de reikwijdte van de
Kwaliteitswet en dus onder het toezicht van de Inspectie voor de Gezondheidszorg
(IGZ) gebracht.
Ik ben het met de Tweede Kamer eens dat er een registratie van privé-klinieken
moet komen. De registratie kan de IGZ helpen bij het houden van toezicht,
omdat de IGZ door de registratie op de hoogte is van het bestaan van een privé-kliniek.
Wettelijk verplichte registratie is evenwel niet de enige manier om er achter
te komen dat een privé-kliniek bestaat.
Ten aanzien van een registratie gaat mijn voorkeur in elk geval vooralsnog
uit naar een vrijwillige registratie en niet naar een verplichte registratie.
Ik ben namelijk van mening dat het invoeren van een verplichte registratie
een te zware maatregel is, die er bovendien niet per definitie toe leidt dat
alle privé-klinieken bij de IGZ bekend zijn. Klinieken die zich niet
zouden melden zouden bovendien toch pas daarvoor kunnen worden bestraft als
hun bestaan anderszins bij de IGZ bekend is geraakt.
Toelatingen in de gezondheidszorg worden uitsluitend toegekend aan instellingen
die verzekerde zorg leveren. Ik heb dan ook in het kader van de Wet toelatingen
zorginstellingen geen juridische grond voor het instellen van een registratieplicht,
omdat er in privé-klinieken geen verzekerde zorg wordt geleverd. Zorg
in privé-klinieken wordt voor het merendeel direct door
patiënten betaald, zonder tussenkomst van een zorgverzekeraar. Bij verzekerde
zorg is dit anders. Verzekeraars kopen vaak de verzekerde zorg in voor patiënten
en mogen dit niet doen bij een instelling die geen toelating heeft.
Het invoeren van een wettelijke plicht zou een omvangrijke wetswijziging,
dan wel het invoeren van een nieuwe wet, betekenen. Dat vind ik een onevenredig
zware maatregel, zeker gezien het feit dat ik verwacht dat het effect van
een verplichte registratie nauwelijks groter zal zijn dan dat van een vrijwillige
registratie.
De Tweede Kamer is in juni 2005 geïnformeerd over het feit dat met
de IGZ is afgesproken dat er op de website van de IGZ een vrijwillig registratiesysteem
komt. Het tot stand komen van deze lijst heeft helaas langer geduurd dan vooraf
was ingeschat. De IGZ heeft mij echter onlangs laten weten dat er in april
van dit jaar een lijst op de website zal staan, op basis van vrijwillige melding.
De lijst op de website van de IGZ heeft voor patiënten informatieve
waarde. Ik kan mij voorstellen dat patiënten die zich in een privé-kliniek
laten behandelen, voorafgaand aan een behandeling op de website van de IGZ
kijken of de kliniek waar zij zich willen laten behandelen op deze lijst staat.
De registratie heeft daardoor voor de klinieken zelf ook een (commerciële)
waarde, waardoor de klinieken een stimulans zullen ervaren om zich te melden.
Wanneer een kliniek er niet op staat, is dit zeker geen reclame voor deze
kliniek. De kliniek wil zich kennelijk niet vrijwillig aanmelden bij de IGZ
en maakt het de IGZ daardoor moeilijker om de kliniek te vinden en er vervolgens
toezicht te houden.
Ik verwacht dat de lijst die vanaf april 2007 op de website van de IGZ
staat, in grote mate zal bijdragen aan het doel van verantwoorde zorg. De
IGZ beschikt over de adresgegevens van de klinieken en kan daardoor eenvoudiger
toezicht houden en de patiënt weet dat de privé-kliniek bekend
is bij de IGZ. Wanneer uiteindelijk blijkt dat de lijst op de website van
de IGZ niet de resultaten oplevert die ervan worden verwacht, kan alsnog bekeken
worden of een registratieplicht een oplossing zou kunnen zijn. Ik wil echter
niet meteen naar het zwaarste middel grijpen, maar eerst de resultaten van
de registratie op vrijwillige basis afwachten. Ik zal enige tijd nadat de
registratie operationeel is in overleg met de IGZ bezien of de vrijwillige
registratie afdoende is om te bereiken dat de IGZ op de hoogte is van het
bestaan van de privé-klinieken.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink