30 140
Voorstel tot wijziging van het Reglement van Orde van de Tweede Kamer der Staten-Generaal en van het Reglement van de commissie voor de Verzoekschriften in verband met de invoering van het burgerinitiatief

nr. 15
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 februari 2010

Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de door de Tweede Kamercommissie voor de verzoekschriften en de burgerinitiatieven ingezonden schriftelijke vragen over het controleren van digitale handtekeningen. De Kamervragen hebben als kenmerk CV 150198/EdB en zijn op 11 december 2009 ingezonden.1

De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

A. Th. B. Bijleveld-Schouten

1

Is er een wetswijziging nodig om de Kamer een administratieve bevoegdheid van een bestuursorgaan en daarmee toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) (en daarmee DigiD) te geven? Of kan de Kamer worden aangemerkt als een bijzondere gebruiker van de GBA? Is dan geen aanpassing noodzakelijk?

De Kamer kan nu al gebruik maken van het BSN. Daar is geen wetswijziging voor nodig. De Wet algemene bepalingen burgerservicenummer vormt daarvoor de grondslag. Omdat de Kamer het BSN mag gebruiken, kan de Kamer nu ook al aansluiten op DigiD. Het gebruik van DigiD is overigens kosteloos.

Met de beschikbaarheid van DigiD voor de TK is er op dit moment een betrouwbaarder alternatief voor handen voor de huidige natte handtekening of de huidige digitale steunbetuiging (= vaak een doorgezonden e-mail).

Een natte handtekening of e-mail adres (nauwelijks controleerbaar) zegt vele malen minder dan DigID.

Voor de burgers die niet over een DigiD beschikken en deze ook niet willen, zou de Kamer alsnog toegang tot de opvolger van de GBA kunnen verkrijgen, te weten de Basisregistratie Personen. Onder de huidige wet GBA is toegang voor de Kamer niet mogelijk. Het gebruik van persoonsgegevens onder de Wet BRP is niet gratis, net zo min als dat nu het geval is onder de Wet GBA.

2

Als een wetswijziging noodzakelijk is, wanneer zal dan een dergelijk wetsvoorstel bij de Tweede Kamer worden ingediend?

Voor het gebruik van DigiD is een wetswijziging niet nodig. De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) zal de Tweede Kamer deze zomer bereiken.

3

Bestaan er naast DigiD nog andere mogelijkheden om de invoering van de digitale handtekeningen te faciliteren?

Er bestaan talloze andere mogelijkheden (bijvoorbeeld chipkaarten), alleen beschikken maar weinig Nederlandse burgers daarover. Daarom heeft de overheid DigiD nu juist in het leven geroepen. Er zijn inmiddels ongeveer 8 miljoen mensen met een actieve DigiD.

De beslissing of de beschikbare betrouwbaarheidsniveaus voor dit proces voldoende worden geacht, is een zaak van de Kamer zelf. Ter vergelijking:

de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO, waaronder de voormalige IB-groep) regelt de inzage in studieschuld via DigiD, de Belastingdienst regelt de Vooringevulde Inkomstengegevens via DigiD, en Donorregistratie vindt plaats via DigiD.

4

Kan er een indicatie worden gegeven van de gevolgen voor een organisatie als de Tweede Kamer van de invoering van DigiD of eventuele andere systemen voor menskracht en automatisering?

De gevolgen voor de organisatie zijn afhankelijk van hoe hoog de eisen zijn van de organisatie (zoals bijvoorbeeld de beschikbaarheid van het systeem, het aantal gebruikers tegelijkertijd en of er de wens is om actuele content op de site te plaatsen). Daarin zijn veel keuzes te maken. Het gebruik van DigiD is in ieder geval gratis, maar het systeem/de website waarmee de steunbetuigingen ingediend kunnen worden moet door of in opdracht van de Kamer worden ontworpen en beheerd. Daar zitten de kosten vooral, niet in het DigiD gebruik. Ter vergelijking kan worden genoemd dat ook kleine gemeenten digitale diensten aanbieden via DigiD.

De kosten voor een aansluiting op de toekomstige Basisregistratie Personen zijn afhankelijk van het «GBA-product» dat wordt gekozen. Eén van de mogelijkheden is een aansluiting op GBA-Verstrekkingen online Adhoc Service.

Hiervoor is nodig:

Een Gemnet aansluiting (via Gemnet)

Een PKI-overheid Certificaat (via www.pki-overheid.nl) Een cliënt-applicatie (via één van de GBA leveranciers).

GBA-leveranciers kunnen op verschillende niveaus worden ingeschakeld. Er kan worden gekozen om slechts de benodigde hard- en software aan te schaffen bij een leverancier en alles zelf in beheer te nemen, maar er kan ook voor worden gekozen om alles (inclusief technisch- en functioneel beheer) aan een leverancier uit te besteden. De kosten hiervoor zijn dan ook afhankelijk van het niveau van dienstverlening.

Aan het gebruik van de GBA zelf, het berichtenverkeer (versturen van berichten) zijn ook kosten verbonden. Om terug te kunnen melden bij gerede twijfel, zoals verplicht is bij gebruik van de persoonsgegevens, is ook een Terugmeld-applicatie nodig.


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven