30 124
Invoering van de Zorgverzekeringswet en aanpassing van overige wetten aan die wet (Invoerings- en aanpassingswet Zorgverzekeringswet)

nr. 8
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 juni 2005

Hierbij bied ik u de nota naar aanleiding van het verslag en de nota van wijziging inzake het bovenvermelde voorstel aan. Tevens treft u een overzicht aan van de toezeggingen met eventuele toelichting, die ik op 7 juni tijdens de plenaire behandeling van de Zorgverzekeringswet en de Wet op de Zorgtoeslag in de Eerste Kamer heb gedaan.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

J. F. Hoogervorst

OVERZICHT TOEZEGGINGEN WETSVOORSTEL ZORGVERZEKERINGSWET (ZVW)

No.OmschrijvingToelichting
1.Het voeren van overleg met de VNG over het voorkomen van onverzekerden. Daarbij zullen de suggesties terzake van de CDA-fractie worden meegenomen. De resultaten van dit overleg zullen aan de orde komen in een van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
2.Het opvoeren van de frequentie van de contacten met de relevante actoren in de zorgsector over de implementatie van de Zvw.Zonodig zullen de resultaten van dit overleg aan de orde komen in de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
3.Het informeren van beide Kamers over de bepalingen inzake de gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders en verzekeraars in de nog op te stellen ministeriële regeling. Naar verwachting zal deze ministeriële regeling in het najaar van 2005 beschikbaar komen.
4.Het met de KNMG bespreken van de gegevensuitwisseling tussen zorgaanbieders en verzekeraars. Deze bespreking zal plaatsvinden ter voorbereiding van de hiervoor genoemde ministeriële regeling.
5.Het informeren van beide Kamers indien bij regelgeving in het kader van de Zvw wordt afgeweken van de adviezen terzake van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Indien nodig zal dit aan de orde komen in de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
6.Het overleggen met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) over de status van de gedragscode.De resultaten van dit overleg zullen aan de orde komen in een van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
7.Het schriftelijk beantwoorden van vragen over de risicoverevening. Deze antwoorden zullen aan de orde komen in de eerst volgende rapportage aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw. Deze rapportage zal de Kamers naar verwachting in de eerste helft van het zomerreces bereiken.
8.Het toepassen van ex-post compensatiemechanismen bij het risicovereveningssysteem indien noodzakelijk. Dit laat onverlet dat het streven gericht is naar het zoveel mogelijk toepassen van een ex-ante vereveningssystematiek. Na invoering van de Zvw zal jaarlijks worden bezien of het gebruik van ex-post compensatiemechanismen noodzakelijk is.
9.Indien nodig gebruik maken van het 6e lid van artikel 18 van de Zvw (i.e. het bij algemene maatregel van bestuur nadere en zonodige afwijkende regels aan collectieve contracten stellen om te voorkomen dat afbreuk wordt gedaan aan het sociale karakter van de verzekering). In de brief «monitoring verzekeringsmarkt» (TK, 2004/05, 29 800 XVI, nr. 160) is reeds opgemerkt dat het CTZ en het CTG-ZAio zich voorbereiden op een systematische monitoring van de verzekeringsmarkt. Indien de resultaten van deze monitor daar aanleiding toe geven, zal gebruik worden gemaakt van artikel 18, 6e lid, van de Zvw.
10.Het bezien of een bundeling mogelijk is van de bepalingen in de verschillende wetten die de rechtspositie van de patiënt en/of de verzekerde verankeren. Bevestiging van een eerdere toezegging. De resultaten van de te verrichten analyse zullen aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
11.Het financieel ondersteunen van patiënten en consumentenorganisaties bij onder andere hun voorlichtende taken in het kader van de invoering van de Zvw. De exacte invulling van deze toezegging zal aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
12.Ervaringsinformatie van patiënten op individueel niveau is ook belangrijk om de zorgsector transparant te maken. Ik ben bereid om hierover op korte termijn afspraken te maken. De te maken afspraken zullen aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw. De uitwerking van de te maken afspraken zullen tot uitdrukking komen op www.kiesbeter.nl
13.Het bevorderen dat zorgverzekeraars hun salarissen in het kader van de maatschappelijke verantwoording openbaar gaan maken. Zonodig zal dit verplicht worden opgelegd in de ministeriële regeling bij het uitvoeringsverslag. Dit komt aan de orde in het overleg met onder andere het CTZ en het CVZ over de maatschappelijke verantwoording.
14.Het opnemen van regels voor zorgverzekeraars analoog aan de code-Tabaksblatt in de ministeriële regeling bij het uitvoeringsverslag indien mocht blijken dat verzekeraars hun eigen gedragsregels terzake niet zullen naleven. Indien na de invoering van de Zvw onverhoopt mocht blijken dat verzekeraars hun gedragsregels niet naleven, dan zullen in de ministeriële regeling bij het uitvoeringsverslag regels terzake worden opgenomen.
15.Het samen met ZN onderzoeken van de mogelijkheden om het wisselen van verzekeraar te vereenvoudigen (one-paper-policy).De resultaten van dit onderzoek zullen aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
16.Het informeren bij ZN naar het contracteerbeleid van zorgverzekeraars in 2006. De resultaten hiervan zullen aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
17.Het CTZ verzoeken bij de overgang naar de Zvw nauwlettend toe te zien op het contracteerbeleid van zorgverzekeraars gelet op hun zorgplicht. De resultaten van de activiteiten van het CTZ kunnen aan de orde komen in het samenvattende rapport dat het CTZ aan de Minister van VWS stuurt over de uitvoering van de Zvw.
18.Het gebruik maken van artikel 12 van de Zvw indien onverhoopt mocht blijken dat er een tweedeling in polissen ontstaat (polissen voor financieel draagkrachtige en uitgeklede polissen voor financieel minder draagkrachtige verzekerden).Indien uit de eerder genoemde systematische monitor van de verzekeringsmarkt mocht blijken dat er sprake is van een tweedeling in polissen, dan zal gebruik worden gemaakt van artikel 12 van de Zvw.
19.Het wettelijk regelen van de poortwachtersfunctie van de huisarts. Bij nota van wijziging van de I&A-wet Zvw zal het betreffende artikel in de Zvw worden gewijzigd.
20.Geen verdere stappen in de richting van meer marktwerking zetten zolang de zorgautoriteit er nog niet is. Bevestiging van een eerdere toezegging.
21.Het initiatief nemen tot het oprichten van een soort implementatieplatform waar de betrokken partijen aandachtspunten in het kader van de invoering van de Zvw met elkaar kunnen bespreken.De uitkomsten van de besprekingen in dit gremium kunnen aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
22.Het specifiek aandacht besteden aan de inkomensgevolgen van de Zvw voor specifieke groepen bij de presentatie van het inkomensbeeld voor 2006 op Prinsjesdag. Rond Prinsjesdag zullen beide Kamers hier over worden geïnformeerd.
23.Het bij de evaluatie van de Zvw meenemen van de door de SP-fractie en D66 fractie genoemde aspecten.Deze aspecten zullen betrokken worden bij de evaluatie die ook reeds bij de plenaire behandeling van de Zvw door de Tweede Kamer is toegezegd.
24.Het overleggen met academische ziekenhuizen over palliatieve zorg zodra zij afspraken hebben gemaakt over het ontwikkelen van kenniscentra over palliatieve zorg. Het gesprek met academische ziekenhuizen volgt zodra de laatstgenoemden de beoogde afspraken hebben gemaakt.
25.Het garanderen dat een verzekerde die bijzondere hulp nodig heeft die niet gecontracteerd blijkt te zijn, in het kader van de zorgplicht kan eisen dat de zorgverzekeraar die alsnog contracteert. Deze garantie zal met de betrokken partijen in het veld worden gecommuniceerd.
26.Het voeren van overleg met het CBP over het burgerservicenummer. De resultaten van dit overleg zullen aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
27.Het overwegen van een advies door onafhankelijke consultant over de voortgang van de implementatie van de Zvw. Zonodig kan dit onderwerp aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
28.Het aan beide Kamers versturen van een brief over de vormgeving van de evaluatie waarbij apart aandacht zal worden geschonken aan collectieve contracten. Naar verwachting zal deze brief begin 2006 beschikbaar zijn.
29.Het informeren van het MKB over de gevolgen van de Zvw voor (kleine) zelfstandigen.Zonodig kan dit onderwerp aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
30.Het zoeken naar mogelijkheden om de lasten voor zorgaanbieders in de eerstelijnszorg uit hoofde van het onderhandelen met zorgverzekeraars te beperken. Zonodig zal deze kwestie ook met de NMa besproken worden. Dit onderwerp zal aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
31.Het bevorderen van het totstandkomen van een onafhankelijke geschillencommissie.Dit onderwerp zal aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.
32.Het informeren van beide Kamers over het resultaat van het onderzoek naar de bekostiging van de patiëntenorganisaties. Dit onderwerp zal aan de orde komen in één van de rapportages aan beide Kamers over de voortgang van de implementatie van de Zvw.

OVERZICHT TOEZEGGINGEN WETSVOORSTEL WET OP DE ZORGTOESLAG C.A.

No.OmschrijvingEventuele toelichting
Toezeggingen tijdens plenaire behandeling Zvw in Eerste Kamer, 7 juni 2005 
1.Het informeren van beide Kamers over het onderzoek naar de haalbaarheid van het VVD-plan tot doorontwikkeling van de no-claimteruggave regeling. Naar verwachting zullen beide hiervoor vóór het zomerreces worden geïnformeerd.  
2.Het bevorderen dat de evaluatie van de no-claimteruggave regeling zo snel mogelijk nadat de noodzakelijke gegevens in april 2006 beschikbaar zijn gekomen, opgesteld zal worden.Naar verwachting zal deze evaluatie eind mei 2006 beschikbaar kunnen zijn.
3.Het inventariseren van de relevante aspecten ten behoeve van besluitvorming over het eventueel integreren van de no-claimteruggave regeling en het vrijwillig eigen risico (via het omzetten van de no-claim teruggaveregeling in een verplicht eigen risico). Deze inventarisatie zal vóór de plenaire behandeling van de I&A-wet Zvw door de Eerste Kamer naar beide Kamers worden verstuurd. 
4.Het aan beide Kamers doen toekomen van de studie naar de integratie van de zorgtoeslag en fiscale regelingen vóór de indiening van het Belastingplan 2007.  
5.Het meenemen van de vraag over de kosten van een IZA-systeem bij de studie naar de merites van het integreren van de no-claimteruggave regeling en het vrijwillig eigen risico. 
Naar boven