Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30105-XV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30105-XV nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaat die onderdeel uitmaakt van de Rijksbegroting, wordt op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. De departementale begroting
In deze suppletore begroting worden de Voorjaarsnotamutaties van Hoofdstuk XV naar de begrotingsartikelen geboekt en aldaar toegelicht. De indeling van deze suppletore begroting sluit aan bij de nieuwe begrotingsstructuur zoals die is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2005.
In deze suppletore begroting is een aantal budgettair neutrale herschikkingen tussen subartikelonderdelen opgenomen als gevolg van:
1. Bij de invoering van de nieuwe artikelstructuur zijn zoveel mogelijk overige programma-uitgaven (primair proces, subsidies, voorlichting en onderzoek) toebedeeld aan de operationele doelstellingen bij de beleidsartikelen. Gedurende de uitvoering van de begroting blijkt dat er aanvullende verschuivingen tussen de budgetten noodzakelijk zijn.
2. Jaarlijks wordt binnen SZW aan de hand van jaarprogramma's een nadere toedeling gemaakt van het totaal van de apparaatuitgaven en de algemene programma-uitgaven. Ook dit leidt tot verschuivingen tussen budgetten.
De hiermee samenhangende budgettair neutrale begrotingsmutaties zijn in bijgaande suppletore begroting verwerkt en worden aangeduid met «budgettair neutrale herschikkingen».
De openingsbalans van de batenlastendienst Inspectie Werk en Inkomen is als bijlage aan de toelichting van deze suppletore begroting toegevoegd.
3.1 Overzicht met belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
De Voorjaarsnotamutaties hebben vooral betrekking op ontwikkelingen in de uitvoering.
Overzicht met belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005 (Voorjaarsnota)Bedragen in EUR 1000
Uitgaven 2005 | Artikelnr. 2005 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | 23 869 545 | |
Nota van wijziging | –/– 94 777 | |
Vastgestelde begrotingswet | 23 774 768 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Eindejaarsmarge Rb-eng | 1 812 | div. |
2. Eindejaarsmarge SZA | 112 515 | div. |
3. Loonbijstelling | 55 330 | 99 |
4. Prijsbijstelling | 19 868 | 99 |
5. Duale trajecten | 5 000 | 22 |
6. Maatschappelijke binding | 4 500 | 22 |
7. Flexibel reïntegratiebudget (amendement Smilde) | 20 000 | 23 |
8. Agenda voor de Toekomst (motie Verhagen) | 25 000 | 23 |
9. Uitbreiding Kinderopvangplaatsen | 4 000 | 25 |
9. Volume ontwikkeling WWB/IOAW | – 286 769 | 30 |
10. Rijksbijdrage AOW tegemoetkoming | 99 800 | 34 |
11. Overige mutaties op rijksbijdragen | – 15 500 | 34 |
12. Diverse overige mutaties | – 584 | div. |
Stand na 1e suppletore begroting | ||
2005 | 23 819 740 |
Overzicht met belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2005 (Voorjaarsnota)Bedragen in EUR 1000
Uitgaven 2005 | Artikelnr. 2005 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | 532 112 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Ontvangsten WIW | 43 000 | 23 |
3. Ontvangsten Kinderopvang | 4 000 | 25 |
4. Ontvangsten CBA | 2 000 | 97 |
5. Diverse | 151 | 98 |
Stand na 1e suppletore begroting 2005 | 581 263 |
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 22 Activerend arbeidsmarktbeleid (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor een toename van de arbeidsparticipatie | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 382 606 | 0 | 22 965 | 22 965 | 405 571 | ||||
Uitgaven: | 384 105 | 0 | 22 965 | 22 965 | 407 070 | – 336 | – 336 | – 5 336 | – 5 336 |
Programma-uitgaven OD 2 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | ||||
Duale trajecten | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | 5 000 | ||||
Programma-uitgaven OD 3 | 18 845 | 0 | – 586 | – 586 | 18 259 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stimulering arbeidsparticipatie | 18 345 | – 4 078 | – 4 078 | 14 267 | – 1 000 | – 1 000 | |||
Primair proces | 500 | 270 | 270 | 770 | |||||
Voorlichting | 3 222 | 3 222 | 3 222 | 1 000 | 1 000 | ||||
Programma-uitgaven OD 4 | 346 323 | 0 | 18 551 | 18 551 | 364 874 | – 5 336 | – 5 336 | – 5 336 | – 5 336 |
Centra voor Werk en Inkomen | 337 875 | 18 406 | 18 406 | 356 281 | – 5 481 | – 5 481 | – 5 481 | 5 481 | |
BKWI | 8 448 | 145 | 145 | 8 593 | 145 | 145 | 145 | 145 | |
Apparaatsuitgaven | 18 937 | 0 | 18 937 | ||||||
Personeel | 16 904 | 0 | 16 904 | ||||||
Materieel | 2 033 | 0 | 2 033 | ||||||
Ontvangsten | 11 500 | 0 | 0 | 0 | 11 500 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 22,965 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Duale trajecten (€ 5,0 miljoen)
1. Voor de jaren 2005 tot en met 2007 is elk jaar € 5,0 miljoen benodigd voor duale trajecten.
Duale trajecten in samenhang met het actieplan Leven lang leren (LLL) geven de verschillende ambities weer, in lijn met de Lissabondoelstellingen, ten aanzien van beroepsonderwijs en scholing.
Stimulering arbeidsparticipatie (–/– € 4,078 miljoen)
1. In 2005 is aanvullend € 0,5 miljoen benodigd voor extra inspanningen voor beroepenoriëntatie en beroepskeuzevoorlichting voor jongeren en hun ouders. Het instrument beroepskeuzevoorlichting zal door de Taskforce Jeugdwerkloosheid worden vormgegeven.
2. Op 26 januari 2005 vond in de Ridderzaal een bijeenkomst plaats van het kabinet en diverse maatschappelijke organisaties onder de noemer «Breed Initiatief Maatschappelijke Binding».
Er zijn diverse acties afgesproken om de arbeidsparticipatie van allochtonen te bevorderen en belemmeringen (o.a. discriminatie) voor deelname aan de arbeidsmarkt tegen te gaan.
De kosten van de acties in 2005 bedragen € 4,5 miljoen.
3. Een overboeking van € 8 miljoen ten behoeve van extra jongerenadviseurs bij het Centra voor Werk en Inkomen (CWI).
4. Twee overboekingen hebben plaatsgevonden die betrekking hebben op voorlichting herintredende vrouwen en ouderenparticipatie (resp. € 0,205 mln. en € 1,060 mln.).
5. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting van met name de budgetten voor de «Taskforce Jeugdwerkloosheid».
Deze zijn overgeboekt naar afzonderlijke budgetten ten behoeve van de projectdirectie «Taskforce Jeugdwerkloosheid» (–/– € 1,4 mln).
6. Tenslotte is er € 1,587 miljoen toegevoegd voor overlopende verplichtingen uit 2004 in het kader van de Stimuleringsregeling leeftijdsbewust beleid.
Primair proces (€ 0,270 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen van per saldo € 0,243 miljoen.
2. Eindejaarsmarge ter dekking van overlopende verplichtingen (€ 0,027 mln).
Voorlichting (€ 3,222 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen ten behoeve van voorlichting € 3,222 miljoen.
Centra voor werk en inkomen (€ 18,406 miljoen)
1. Een overboeking van € 8 miljoen ten behoeve van extra jongerenadviseurs bij het Centra voor Werk en Inkomen (CWI) (zie ook Stimulering arbeidsparticipatie).
2. Aan ZBO's die een begrotingsrelatie hebben met een departement is een efficiencytaakstelling opgelegd.
Voor SZW betreft dit het zelfstandig bestuursorgaan CWI. De taakstelling ad –/– € 1,495 miljoen was ten tijde van de Miljoenennota geparkeerd op de SZW begroting en wordt nu in mindering gebracht op het budget van het CWI.
3. Een toevoeging van € 15,895 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen boedelscheiding, transformatiekosten en voor het project «matchen op competenties».
4. Voor de invoering van de arbeidsadviseur zijn middelen aan de begroting van het CWI toegevoegd.
Deze middelen zijn bestemd voor het UWV en worden overgeheveld naar artikel 31 (–/– € 4,0 mln).
1. Budgettair neutrale herschikking van € 0,145 miljoen in verband met de definitieve vorm van de overheveling wettelijke taken van BKWI naar het Inlichtingenburo.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 23 Reïntegratie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Inschakeling in reguliere arbeid en voorkomen van uitval uit arbeid, van hen die dat niet op eigen kracht kunnen | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 1 809 657 | – 45 000 | 118 949 | 73 949 | 1 883 606 | ||||
Uitgaven: | 1 872 158 | – 45 000 | 118 949 | 73 949 | 1 946 107 | 7 798 | – 9 698 | – 9 698 | – 9 698 |
Programma-uitgaven OD 1 | 1 861 489 | – 45 000 | 118 949 | 73 949 | 1 935 438 | – 7 798 | – 9 698 | – 9 698 | – 9 698 |
Flexibel reïntegratiebudget | 1 620 543 | – 20 000 | 10 300 | – 9 700 | 1 610 843 | – 9 700 | – 9 700 | – 9 700 | – 9 700 |
Agenda voor de Toekomst | 46 744 | – 25 000 | 29 308 | 4 308 | 51 052 | ||||
RSP | 7 842 | 0 | 0 | 7 842 | |||||
Stimuleringsregeling ID-banen | 36 149 | 59 200 | 59 200 | 95 349 | |||||
SZW confinanciering Equal | 6 807 | 0 | 0 | 6 807 | |||||
Praktijkscholing | 65 209 | 1 500 | 1 500 | 66 709 | |||||
RWI/SVWW | 24 238 | 6 868 | 6 868 | 31 106 | – 232 | – 232 | – 232 | – 232 | |
REA uitkeringslasten (Wajong) | 38 440 | 8 400 | 8 400 | 46 840 | 1 900 | ||||
REA uitvoeringskosten (Wajong) | 7 900 | 0 | 0 | 7 900 | |||||
Handhaving | 452 | 452 | 452 | ||||||
Subsidies | 6 762 | 2 921 | 2 921 | 9 683 | 234 | 234 | 234 | 234 | |
Onderzoek | 855 | 0 | 0 | 855 | |||||
Apparaatsuitgaven | 10 669 | 10 669 | |||||||
Personeel | 2 570 | 0 | 2 570 | ||||||
Materieel | 118 | 0 | 118 | ||||||
Agentschap SZW | 7 981 | 0 | 7 981 | ||||||
Ontvangsten | 39 701 | 0 | 43 000 | 43 000 | 82 701 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 118,949 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Flexibel reïntegratiebudget (10,3 miljoen)
1. Terugdraaien amendement € 20 miljoen. In de Nota van Wijziging was voorzien in een verlaging van de uitgaven van artikel 23. Dit wordt thans ingevuld door een opwaartse bijstelling.
2. Een overboeking van € 9,7 miljoen naar het Gemeentefonds ten behoeve van uitvoeringskosten NUG/ANW.
Agenda voor de toekomst (€ 29,308 miljoen)
1. Terugdraaien NvW € 25 miljoen. In de Nota van Wijziging was voorzien in een verlaging van het budget voor Agenda voor de Toekomst. Thans wordt dit gewijzigd door het budget voor de Agenda voor de Toekomst niet te wijzigen, maar de verwachte ontvangsten op te hogen met € 25 miljoen.
2. Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecten wordt € 4,308 miljoen door middel van de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2005.
Stimuleringsregeling ID-banen (€ 59,2 miljoen)
1. Als gevolg van de verlenging van de regeling in 2004 schuiven verplichtingen door naar 2005.
Via de eindejaarsmarge wordt € 59,2 miljoen toegevoegd aan de begroting 2005.
Praktijkscholing (€ 1,5 miljoen)
1. Een deel van de verplichtingen in het kader van subsidies HVS lopen over naar 2005. Voor de afwikkeling hiervan wordt € 1,5 miljoen door middel van de eindejaarsmarge overgeheveld naar 2005.
1. Budgettair neutrale herschikking (–/– € 0,232 mln) van de middelen ten behoeve van de Landelijke Clientenraad.
2. Als gevolg van vertragingen in de afhandelingsprocedures van projecten in het kader van de Stimuleringsregeling van werklozen en met werkloosheid bedreigden (SVWW) wordt € 7,1 miljoen via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2005.
REA uitkeringslasten (€ 8,4 miljoen)
1. Op basis van uitvoeringsgegevens in de Januarinota van het UWV wordt de REA-raming met € 8,4 miljoen verhoogd.
1. Budgettair neutrale herschikkingen van handhavingsmiddelen (€ 0,452 mln).
1. Overboeking van (–/– € 0,3 miljoen) naar het ministerie van OCW als SZW-bijdrage in de kosten van het programma Educatieve TV.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 3,221 mln).
1. Op basis van uitvoeringsgegevens wordt de raming van de terugontvangsten WIW met € 43 miljoen verhoogd.
Dit wordt gebruikt als dekking voor de Motie Verhagen en het Amendement Smilde over de WSW.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 24 Sociale werkvoorziening (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van arbeidsparticipatie van arbeidsgehandicapten | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 2 400 564 | 20 000 | 985 | 20 985 | 2 421 549 | ||||
Uitgaven: | 2 167 715 | 20 000 | 985 | 20 985 | 2 188 700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 2 167 151 | 20 000 | 985 | 20 985 | 2 188 136 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wet Sociale Werkvoorziening | 2 167 151 | 20 000 | 985 | 20 985 | 2 188 136 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 564 | 564 | |||||||
Personeel | 539 | 0 | 539 | ||||||
Materieel | 25 | 0 | 25 | ||||||
Ontvangsten | 444 629 | 0 | 0 | 0 | 444 629 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,985 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wet Sociale Werkvoorziening (€ 0,985 miljoen)
1. Voor de afwikkeling van openstaande verplichtingen wordt € 0,985 miljoen door middel van de eindejaarsmarge aan het budget toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 25 Arbeid en zorg (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen dat werknemers arbeid en zorg kunnen combineren | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 775 718 | 0 | 15 420 | 15 420 | 791 138 | ||||
Uitgaven: | 775 918 | 0 | 15 420 | 15 420 | 791 338 | – 361 | 361 | – 361 | – 361 |
Programma-uitgaven OD 1 | 0 | 0 | 1 300 | 1 300 | 1 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
LBO | 300 | 300 | 300 | ||||||
Voorlichting | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||||||
Programma-uitgaven OD 2 | 774 334 | 0 | 14 120 | 14 120 | 788 454 | 361 | – 361 | – 361 | – 361 |
KOA | 10 000 | 10 000 | 10 000 | ||||||
Kinderopvang | 772 506 | 4 155 | 4 155 | 776 661 | |||||
Primair proces | 1 228 | – 497 | – 497 | 731 | – 461 | – 461 | – 461 | – 461 | |
Voorlichting | 100 | 462 | 462 | 562 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Onderzoek | 500 | 500 | |||||||
Apparaatsuitgaven | 1 584 | 1 584 | |||||||
Personeel | 1 412 | 0 | 1 412 | ||||||
Materieel | 172 | 0 | 172 | ||||||
Ontvangsten | 10 000 | 0 | 4 000 | 4 000 | 14 000 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 15,420 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Loopbaanonderbreking (€ 0,3 miljoen)
1. De afschaffing van de rijksbijdrageregeling Loopbaanonderbreking is uitgesteld. Voor 2005 is voor uitkeringslasten en uitvoeringskosten € 0,3 miljoen geraamd.
1. Er staan ingrijpende veranderingen op stapel: de introductie van de levensloopregeling en het afschaffen van de fiscale faciliëring van VUT en prepensioen. In 2005 moet daarom worden geïnvesteerd in voorlichtingscampagnes en informatie voor werknemers, werkgevers en professionals (€ 1,0 miljoen).
Kinderopvang ABW (€ 10 miljoen)
1. Voor de financiële afwikkeling van verplichtingen in het kader van de KOA-regeling wordt € 10 miljoen via de eindejaarsmarge aan de begroting toegevoegd.
Kinderopvang (€ 4,155 miljoen)
1. Voor de uitbreiding van het aantal kinderopvangplaatsen wordt de begroting met € 4 miljoen verhoogd.
Deze verhoging wordt budgettair afgedekt door hogere ontvangsten.
2. In verband met overlopende subsidieverplichtingen uit 2004 wordt € 0,155 miljoen door middel van eindejaarsmarge aan het subsidiebudget toegevoegd.
Primair proces (–/– € 0,497 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (–/– € 0,547 mln).
2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,050 miljoen.
Voorlichting (€ 0,462 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,449 mln).
2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen € 0,013 miljoen.
1. De ontvangstenraming wordt naar aanleiding van de definitieve realisatie RUK met € 4 miljoen verhoogd. Met deze verhoging wordt de tijdelijke verlenging van RBK ad € 4 miljoen gefinancierd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 26 Overlegstructuren, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming en medezeggenschap (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van stabiele en evenwichtige arbeidsverhoudingen | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 4 346 | 0 | – 61 | – 61 | 4 285 | ||||
Uitgaven: | 4 385 | 0 | 30 | 30 | 4 415 | 271 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 790 | 30 | 30 | 820 | 271 | 0 | 0 | 0 | |
Voorlichting (WMW) | 490 | – 140 | – 140 | 350 | 225 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | 300 | 170 | 170 | 470 | 46 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsuitgaven | 3 595 | 3 595 | |||||||
Personeel | 3 368 | 0 | 3 368 | ||||||
Materieel | 227 | 0 | 227 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,030 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
1. Alle mutaties op de programma-uitgaven van artikel 26 zijn het gevolg van budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 27 Regulering van individuele arbeidsrelaties (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming van werknemers onder waarborging van voldoende flexibiliteit voor de werkgever | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 2 288 | 0 | 538 | 538 | 2 826 | ||||
Uitgaven: | 2 288 | 0 | 538 | 538 | 2 826 | 438 | 338 | 438 | 438 |
Programma-uitgaven OD 1 | 0 | 0 | 538 | 538 | 538 | 438 | 338 | 438 | 438 |
Subsidies | 0 | 538 | 538 | 538 | 438 | 338 | 438 | 438 | |
Apparaatsuitgaven | 2 288 | 2 288 | |||||||
Personeel | 2 085 | 0 | 2 085 | ||||||
Materieel | 203 | 0 | 203 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,538 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
1. Overboeking (€ 0,438 miljoen) van het ministerie van VWS als bijdrage in de kosten van het Landelijk Bureau Leeftijd.
2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting € 0,1 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 29 Arbeidsomstandigheden, arbozorg en verzuim (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 95 374 | 0 | 3 929 | 3 929 | 99 303 | ||||
Uitgaven: | 97 151 | 0 | 4 095 | 4 095 | 101 246 | – 199 | – 204 | – 159 | 8 |
Programma-uitgaven OD 1 | 15 645 | 0 | 3 437 | 3 437 | 19 082 | 588 | 588 | 588 | 588 |
Handhaving | 600 | 600 | 600 | ||||||
Primair proces | 896 | 1 980 | 1 980 | 2 876 | 300 | 300 | 300 | 300 | |
Subsidies | 14 384 | – 778 | – 778 | 13 606 | |||||
Onderzoek | 365 | 1 635 | 1 635 | 2 000 | 288 | 288 | 288 | 288 | |
Programma-uitgaven OD 2 | 33 621 | 0 | 658 | 658 | 34 279 | – 787 | 792 | – 747 | – 580 |
Arboconvenanten | 25 030 | – 1 538 | – 1 538 | 23 492 | – 330 | – 330 | – 330 | – 330 | |
Primair proces | 400 | 400 | 400 | ||||||
Subsidies | 8 232 | 1 140 | 1 140 | 9 372 | – 207 | – 212 | – 167 | ||
Voorlichting | 9 | 548 | 548 | 557 | |||||
Onderzoek | 350 | 108 | 108 | 458 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 | |
Apparaatsuitgaven | 47 885 | 0 | 0 | 0 | 47 885 | ||||
Personeel | 42 827 | 42 827 | |||||||
Materieel | 5 058 | 5 058 | |||||||
Ontvangsten | 6 884 | 0 | 0 | 0 | 6 884 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 4,095 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,6 miljoen).
Primair proces (€ 1,980 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 1,830 miljoen).
2. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 0,150 miljoen).
Subsidies (–/– € 0,778 miljoen)
1. Overboeking (–/– € 0,4 miljoen) naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de kosten van de Gezondheidsraad
2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 0,928 miljoen).
3. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 0,550 miljoen).
1. Overboekingen naar de ministeries van VWS (–/– € 0,454 mln) en EZ (–/– € 0,025 mln) als SZW bijdrage in de kosten van het uitbestedingsbudget WGD-Commissie van de Gezondheidsraad en de kosten van het replicatie onderzoek COFAM (Cognitive Functions and Mobiles).
2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 2,114 miljoen).
Arboconvenanten (–/– € 1,538 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 1,538 miljoen).
Primair proces (€ 0,4 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,4 miljoen).
1. Overboekingen van het ministerie van VWS als bijdragen in de kosten van de Commissie Werkend Perspectief (€ 1,225 miljoen) en de Wetenschappelijke Infrastructuur Gezondheidszorg (€ 0,057 miljoen.)
2. Overboeking naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de buitegewone lasten van NIVEL (–/– € 0,202 mln.).
3. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 1,168 miljoen).
4. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 1,228 miljoen).
Voorlichting (€ 0,548 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (€ 0,548 miljoen).
1. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 (€ 0,269 miljoen).
2. Budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting (–/– € 0,161 miljoen).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 30 Inkomensbescherming met activering (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de finan- ciele risico's bij inkomensverlies | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 5 424 585 | – 68 000 | – 281 282 | – 349 282 | 5 075 303 | ||||
Uitgaven: | 5 302 470 | – 68 000 | – 281 282 | – 349 282 | 4 953 188 | 242 092 | – 362 257 | – 367 847 | – 366 806 |
Programma-uitgaven OD 1 | 5 219 035 | – 68 000 | – 284 682 | – 352 682 | 4 866 353 | – 243 192 | – 358 357 | – 368 347 | – 366 106 |
WWB | 4 915 288 | – 69 900 | – 294 353 | – 364 253 | 4 551 035 | – 248 769 | – 371 435 | – 382 759 | – 381 130 |
IOAW | 190 613 | 3 000 | 7 584 | 10 584 | 201 197 | 6 422 | 14 723 | 16 857 | 18 269 |
IOAZ | 34 370 | 0 | 34 370 | – 700 | – 1 500 | – 2 300 | – 3 100 | ||
Bijstand zelfstandigen | 38 880 | 0 | 38 880 | ||||||
Bijstand buitenland | 2 600 | 0 | 2 600 | ||||||
Overig | 13 716 | – 1 100 | 2 266 | 1 166 | 14 882 | ||||
Handhaving | 23 455 | – 179 | – 179 | 23 276 | – 145 | – 145 | – 145 | – 145 | |
Subsidies | 113 | 0 | 113 | ||||||
Programma-uitgaven OD 3 | 56 050 | 0 | 0 | 0 | 56 050 | 0 | 0 | 0 | 0 |
WWIK uitkeringslasten | 51 285 | 0 | 51 285 | ||||||
WWIK uitvoeringskosten | 4 765 | 0 | 4 765 | ||||||
Programma-uitgaven OD 4 | 7 518 | 0 | – 1 000 | – 1 000 | 6 518 | – 900 | – 900 | – 800 | – 800 |
BIA uitkeringslasten | 6 048 | 0 | 6 048 | ||||||
BIA uitvoeringskosten | 1 470 | – 1 000 | – 1 000 | 470 | – 900 | – 900 | – 800 | – 800 | |
Programma-uitgaven OD 5 | 16 000 | 0 | 4 400 | 4 400 | 20 400 | 2 000 | – 3 000 | 1 300 | 100 |
TRI uitkeringslasten | 16 000 | 900 | 900 | 16 900 | 900 | – 3 200 | 1 300 | 100 | |
TRI uitvoeringskosten | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 1 100 | 200 | ||||
Apparaatsuitgaven | 3 867 | 0 | 0 | 0 | 3 867 | ||||
Personeel | 3 707 | 0 | 3 707 | ||||||
Materieel | 160 | 0 | 160 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties in de 1e suppletore begroting bedraagt –/– € 281,282 miljoen.
Als gevolg van CPB-bijstellingen is de raming van de WWB aangepast. De bijstellingen vloeien voort uit lagere realisaties van het bijstandsvolume in 2004 en een lagere raming van de werkloosheid voor 2005.
Daarnaast zijn bijstellingen verwerkt in verband met wijzigingen in en uitstel van nieuw beleid, zoals de remigratieregeling, de kinderalimentatie en WW-maatregelen.
Bijstellingen hebben plaatsgevonden als gevolg van het verhogen van de IOAW-leeftijd van 50 naar 55 jaar en veranderde weglek van WW-maatregelen.
Budgettair neutrale herschikking ad € 1,166 miljoen ten behoeve van een digitaal verantwoordingssysteem.
Een correctie van een bij Nota van wijziging ten onrechte op dit budget verwerkte verlaging ad € 1,1 miljoen.
Handhaving (–/– € 0,179 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting –/– € 0,179 miljoen.
TBIA uitvoeringskosten (–/– 1,0 miljoen)
1. Aanpassing in de verdeling van de uitvoeringskosten UWV tussen TBIA (–/– € 1,0 mln) en TW (€ 1,0 mln).
TRI uitkeringslasten (€ 0,9 miljoen)
1. Overboeking van de uitvoeringskosten TRI –/– € 3,5 miljoen (zie hieronder).
2. Volumebijstelling op basis van de meest recente uitvoeringsgegevens € 4,4 miljoen.
TRI uitvoeringskosten (€ 3,5 miljoen)
1. Opnemen van de raming voor de uitvoeringskosten € 3,5 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 31 Inkomensbescherming en arbeidsongeschiktheid (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming met activerende voorwaarden tegen de finan- ciele risico's bij arbeidsongeschiktheid | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 1 671 437 | 0 | 3 419 | 3 419 | 1 674 856 | ||||
Uitgaven: | 1 671 437 | 0 | 3 419 | 3 419 | 1 674 856 | 5 454 | 2 407 | 1 835 | 1 180 |
Programma-uitgaven OD 2 | 1 670 017 | 0 | 3 419 | 3 419 | 1 673 436 | 5 454 | 2 407 | 1 835 | 1 180 |
Wajong uitkeringslasten | 1 614 469 | – 651 | – 651 | 1 613 818 | 1 306 | – 1 741 | – 2 313 | – 2 968 | |
Wajong uitvoeringskosten | 55 548 | 4 070 | 4 070 | 59 618 | 4 148 | 4 148 | 4 148 | 4 148 | |
Apparaatsuitgaven | 1 420 | 0 | 0 | 0 | 1 420 | ||||
Personeel | 1 349 | 0 | 1 349 | ||||||
Materieel | 71 | 0 | 71 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 3,419 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wajong uitkeringslasten (–/– € 0,651 miljoen)
1. Technische correctie als gevolg van herberekening van het ramingsmodel –/– € 0,651 miljoen.
Wajong uitvoeringskosten (€ 4,070 miljoen)
1. Voor de invoering van de arbeidsadviseur zijn middelen aan de begroting van het CWI toegevoegd.
Deze middelen zijn bestemd voor het UWV en worden overgeheveld naar dit artikel (€ 4,0 mln).
2. De centraal geparkeerde middelen voor uitgaven aan tolkencentra zijn verdeeld.
Het aandeel voor het UWV ad € 0,070 miljoen is aan de uitvoeringskosten Wajong toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 32 Overige inkomensbescherming (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bescherming zonder activerende voorwaarden tegen de financiele risico's bij inkomensverlies | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 331 312 | 0 | – 1 900 | – 1 900 | 329 412 | ||||
Uitgaven: | 331 312 | 0 | – 1 900 | – 1 900 | 329 412 | – 4 600 | – 5 400 | – 5 500 | – 5 500 |
Programma-uitgaven OD 3 | 330 592 | 0 | – 1 900 | – 1 900 | 328 692 | – 4 600 | – 5 400 | – 5 500 | – 5 500 |
Toeslagenwet uitkeringslasten | 318 693 | – 2 900 | – 2 900 | 315 793 | – 5 500 | – 6 300 | – 6 300 | – 6 300 | |
Toeslagenwet uitvoeringskosten | 11 899 | 1 000 | 1 000 | 12 899 | 900 | 900 | 800 | 800 | |
Apparaatsuitgaven | 720 | 0 | 0 | 0 | 720 | ||||
Personeel | 684 | 0 | 684 | ||||||
Materieel | 36 | 0 | 36 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt –/– € 1,9 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Toeslagenwet uitkeringslasten (–/– € 2,9 miljoen)
1. Doorwerking van ww-maatregelen in het volume van de Toeslagenwet (–/– € 2,9 miljoen).
Toeslagenwet uitvoeringskosten (€ 1,0 miljoen)
1. Aanpassing in de verdeling van de uitvoeringskosten UWV tussen TBIA (–/– € 1,0 mln) en TW (€ 1,0 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 33 Tegemoetkoming specifieke kosten (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor tegemoetkoming in specifieke kosten | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 3 347 382 | 0 | 2 | 2 | 3 347 384 | ||||
Uitgaven: | 3 347 382 | 0 | 2 | 2 | 3 347 384 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Programma-uitgaven OD 2 | 3 343 690 | 0 | 2 | 2 | 3 343 692 | 4 | 4 | 4 | 4 |
AKW uitkeringslasten | 3 229 248 | 0 | 3 229 248 | ||||||
AKW uitvoeringskosten | 80 742 | 2 | 2 | 80 744 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
TOG uitkeringslasten | 31 094 | 0 | 31 094 | ||||||
TOG uitvoeringskosten | 2 606 | 0 | 2 606 | ||||||
Programma-uitgaven OD 3 | 3 233 | 0 | 0 | 0 | 3 233 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkeringslasten Reg.Asbest | 2 235 | 0 | 2 235 | ||||||
Uitvoeringskosten Reg.Asbest | 998 | 0 | 998 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 459 | 0 | 0 | 0 | 459 | ||||
Personeel | 438 | 0 | 438 | ||||||
Materieel | 21 | 0 | 21 | ||||||
Ontvangsten | 272 | 0 | 0 | 0 | 272 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,002 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
AKW uitvoeringskosten (€ 0,002 miljoen)
1. De centraal geparkeerde middelen voor uitgaven aan tolkencentra zijn verdeeld. Het aandeel voor de SVB ad € 0,002 miljoen is aan de uitvoeringskosten AKW toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 34 Rijksbijdragen aan sociale fondsen en spaarfonds AOW (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Borgen van voldoende dekking in sociale fondsen en spaarfonds AOW | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 7 657 892 | 0 | 84 300 | 84 300 | 7 742 192 | ||||
Uitgaven: | 7 657 892 | 0 | 84 300 | 84 300 | 7 742 192 | 356 700 | 321 400 | 329 200 | 333 000 |
Programma-uitgaven OD 1 | 4 912 200 | 0 | 84 300 | 84 300 | 4 996 500 | 254 100 | 216 100 | 220 600 | 220 600 |
Rijksbijdrage AOW-gat grensarbeiders | 11 000 | – 11 000 | – 11 000 | 0 | – 11 000 | – 11 000 | – 11 000 | – 11 000 | |
Bijdragen BIKK AOW | 2 362 100 | – 4 100 | – 4 100 | 2 358 000 | 242 100 | 207 600 | 211 700 | 211 700 | |
Bijdragen BIKK Anw | 159 500 | – 400 | – 400 | 159 100 | 23 000 | 19 500 | 19 900 | 19 900 | |
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds | 2 224 000 | 0 | 2 224 000 | ||||||
Premiebijdragen gemoedsbezwaarden | 1 700 | 0 | 1 700 | ||||||
Rijksbijdrage A of Rijksbijdrage tegemoetkoming | 2 000 | 0 | 2 000 | ||||||
AOW-gerechtigden | 151 900 | 99 800 | 99 800 | 251 700 | 102 600 | 105 300 | 108 600 | 112 400 | |
Programma-uitgaven OD 2 | 2 745 370 | 0 | 0 | 0 | 2 745 370 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW | 2 745 370 | 0 | 2 745 370 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 322 | 0 | 0 | 0 | 322 | ||||
Personeel | 304 | 0 | 304 | ||||||
Materieel | 18 | 0 | 18 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 84,3 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Rijksbijdrage AOW-gat grensarbeiders (–/– € 11,0 miljoen)
1. Deze rijksbijdrage is vervallen.
Bijdragen BIKK AOW (–/– € 4,1 miljoen)
1. De BIKK-AOW raming is bijgesteld op basis van de nieuwe cijfers van het CPB–/– € 4,1 miljoen.
Bijdragen BIKK ANW (–/– € 0,4 miljoen)
1. De BIKK-ANW raming is bijgesteld op basis van de nieuwe cijfers van het CPB–/– € 0,4 miljoen.
AOW-gerechtigden (€ 99,8 miljoen)
1. De raming van de rijksbijdrage AOW-tegemoetkoming is met –/– € 0,9 miljoen bijgesteld op grond van de definitieve vormgeving.
2. In het kader van de motie Verburg over het verzilveren van de ouderenkorting is er besloten tot een extra tegemoetkoming AOW van € 40 per persoon per jaar. Deze tegemoetkoming is additioneel ten opzichte van de reeds bestaande tegemoetkoming van € 5,– per maand (€ 60 per jaar) en kost € 100,7 miljoen in 2005.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 35 Emancipatie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Het bevorderen van gelijke rechten, kansen, vrijheden en verantwoordelijkheden voor mannen en vrouwen | Stand ontwerp-begroting 2005 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e supple-tore be-groting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | 5=(1+4) | |||||
Verplichtingen | 12 661 | 0 | 195 | 195 | 12 856 | ||||
Uitgaven: | 12 661 | 0 | 244 | 244 | 12 905 | – 93 | – 54 | – 26 | – 26 |
Programma-uitgaven OD 2 | 10 277 | 0 | 244 | 244 | 10 521 | – 93 | – 54 | – 26 | – 26 |
Dagindeling | 111 | 111 | 111 | ||||||
Primair proces | 2 246 | – 113 | – 113 | 2 133 | – 93 | – 54 | – 26 | – 26 | |
Subsidies | 7 727 | 0 | 7 727 | ||||||
Voorlichting | 204 | – 94 | – 94 | 110 | |||||
Onderzoek | 100 | 340 | 340 | 440 | |||||
Apparaatsuitgaven | 2 384 | 0 | 0 | 0 | 2 384 | ||||
Personeel | 2 015 | 0 | 2 015 | ||||||
Materieel | 369 | 0 | 369 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,244 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
1. Overheveling via de eindejaarsmarge ten behoeve van eindafrekeningen projecten Dagindeling ad € 0,111 miljoen.
Primair proces (–/– € 0,113 miljoen)
1. Een toevoeging door middel van de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 van € 0,192 miljoen.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (–/– € 0,305 miljoen).
Voorlichting (–/– € 0,094 miljoen)
1. Een verhoging van het budget via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen uit 2004 met € 0,010 miljoen.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (–/– € 0,104 miljoen).
1. Voor overlopende verplichtingen is het onderzoeksbudget (met € 0,028 miljoen) verhoogd via de eindejaarsmarge.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,312 miljoen).
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Artikel 97 Aflopende regelingen | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 62 | 244 | 0 |
Programma-uitgaven | |||
Ondersteuning vorming BVG'en Eindejaarsmarge | 7 200 | 7 200 | |
Overig afwikkeling SUWI | |||
Afwikkeling RPA subsidieregeling | 225 | 225 | |
Algemeen | |||
Terugontvangst CBA | 2 000 | ||
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 7 487 | 7 669 | 2 000 |
Ondersteuning bedrijfsverzamelgebouwen (€ 7,2 miljoen)
De afwikkeling van de Stimuleringsregeling BVG heeft voor een groot deel niet meer in 2004 plaatsgevonden, waardoor een deel van het budget niet meer in 2004 tot besteding is gekomen.
Voor de uitvoering van de Stimuleringsregeling wordt via de eindejaarsmarge voor 2005 een bedrag van € 7,2 miljoen aan dit artikel toegevoegd.
Overig afwikkeling SUWI (€ 0,225 miljoen)
Budgettair neutral herschikking binnen de SZW-begroting ten behoeve van de afwikkeling van de Regionale Platforms Arbeidsmarktbeleid (RPA) subsidieregeling (€ 0,225 mln).
In verband met de financiële afwikkeling van het Centraal Bureau Arbeidsvoorziening (CBA) wordt in 2005 een extra ontvangst geraamd van € 2,0 miljoen. Deze ontvangsten zijn ingezet ter dekking van de reïntegratietaakstelling.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Artikel 98 Algemeen | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 231 755 | 235 582 | 19 126 |
Nota van Wijziging | – 1 777 | – 1 777 | |
Stand na Nota van Wijziging | 229 978 | 233 805 | 19 126 |
Programma-uitgaven | |||
Handhaving | |||
1. Herschikkingen | – 3 627 | – 3 627 | |
Primair proces | |||
2. Herschikkingen | 463 | 463 | |
Subsidies | |||
3. Herschikkingen | – 5 959 | – 6 089 | |
4. Overboeking naar het ministerie van VWS | – 75 | – 75 | |
Voorlichting | |||
5. Herschikkingen | 505 | 563 | |
6. Eindejaarsmarge | 1 013 | 1 013 | |
7. Voorlichting afschaffen WAZ | 135 | 135 | |
Onderzoek en Beleidsinformatie | |||
8. Herschikkingen | – 1 632 | – 1 681 | |
9. Eindejaarsmarge | 326 | 326 | |
Apparaatsuitgaven | |||
Personeel | |||
10. Herschikkingen | 413 | 413 | |
11. Eindejaarsmarge | 20 | 20 | |
12. Overboeking naar het ministerie van BZK | – 49 | – 49 | |
13. Overboeking naar het ministerie van AZ | – 34 | – 34 | |
14. Taakstelling CWI | 1 495 | 1 495 | |
15. Invulling taakstellingen | 1 548 | 1 548 | |
Materieel | |||
16. Herschikkingen | 3 172 | 3 172 | |
17. Eindejaarsmarge | 107 | 107 | |
18. Overboeking naar het ministerie van Justitie | – 102 | – 102 | |
19. Eigen bijdrage Agentschap ERD WAO | 151 | 151 | 151 |
20. PIA taakstelling | – 1 898 | – 1 898 | |
Huisvesting | |||
21. Herschikkingen | – 764 | – 764 | |
22. Eindejaarsmarge | 94 | 94 | |
Automatisering | |||
23. Herschikkingen | 763 | 763 | |
24. Eindejaarsmarge | 592 | 592 | |
25. Budgettair neutrale kasschuif | – 365 | – 365 | |
Bijdrage aan IWI | |||
26. Herschikkingen | – 39 | – 39 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 226 231 | 229 937 | 19 277 |
De nummers in de toelichting verwijzen naar de posten in de tabel.
1, 2, 3, 5, 8, 10, 16, 21, 23 en 26. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting.
4. Een overboeking van –/– € 0,075 miljoen naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de kosten van de Taskforce Handicap en Samenleving.
6, 9, 11, 17, 22 en 24. In het kader van de Eindejaarsmarge zijn bedragen toegevoegd voor betalingsoverloop van 2004 naar 2005. Deze bedragen zijn aan de in aanmerking komende budgetten toegevoegd.
7. Er zijn extra voorlichtingsactiviteiten nodig in verband met de uitbreiding van de doelgroep voor de alternatieve arbeidsongeschiktheidsverzekering voor moeilijk te verzekeren zelfstandigen (€ 0,135 miljoen).
12 en 13. Overboekingen naar de ministeries van BZK (–/– € 0,049 mln) en AZ (–/– € 0,034 mln) voor respectievelijk een correctie van eerder uitgedeelde gelden voor Trainees en voor personeelskosten in verband met een detachering.
14. Aan ZBO's die een begrotingsrelatie hebben met een departement is een efficiencytaakstelling opgelegd. Voor SZW betreft dit het zelfstandig bestuursorgaan CWI. De taakstelling ad –/– € 1,495 miljoen was ten tijde van de Miljoenennota op dit artikel geparkeerd en wordt nu overgeboekt naar het budget van het CWI.
15. Zowel bij Miljoenennota als bij nota van Wijziging zijn ombuigingstaakstellingen in dit begrotingsartikel verwerkt. Een deel van deze taakstellingen wordt ingevuld met de niet uitgedeelde prijsbijstelling 2004. De op artikel 99 hiervoor beschikbare reeks wordt ter gedeeltelijke invulling van de taakstellingen overgeheveld naar dit artikel.
18. Overboeking van –/– € 0,102 miljoen naar het ministerie van Justitie als gevolg van een correctie op eerder uitgedeelde gelden voor Tolkencentra.
19. De ontvangsten en de uitgaven van het Agentschap SZW zijn verhoogd met € 0,151 miljoen in verband met de eigen bijdrage van het Agentschap in de kosten van het eigen-risicodragerschap WAO.
20. De efficiency-taakstelling op op inkopen en aanbesteden is voorlopig geparkeerd op het materieelbudget.
25. Kasschuif in verband met wijzigingen in de planning van het project P-direct.
Opbouw verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen vanaf de stand ontwerpbegroting (x € 1 000)
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2005 | 5 020 | 5 020 | 0 |
Programma-uitgaven | |||
Loonbijstelling | |||
1. Loonbijstelling R | 2 263 | 2 263 | |
2. Loonbijstelling S | 53 067 | 53 067 | |
Prijsbijstelling | |||
3. Invulling taakstellingen | – 1 548 | – 1 548 | |
4. Prijsbijstelling R | 1 466 | 1 466 | |
5. Prijsbijstelling S | 18 402 | 18 402 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 78 670 | 78 670 | 0 |
Loonbijstelling (€ 55,330 miljoen)
1 en 2. De toedeling van het ministerie van Fiannciën voor de loonbijstelling 2005 bedraagt € 53,067 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 2,263 miljoen voor de uitgaven rijksbegroting-in-enge zin.
Prijsbijstelling (€ 18,320 miljoen)
3. Een deel van de ombuigingstaakstellingen wordt ingevuld met de niet uitgedeelde prijsbijstelling 2004. De op dit artikel hiervoor beschikbare reeks wordt overgeheveld naar het personeelsbudget.
4 en 5. De toedeling van de prijsbijstelling 2005 bedraagt € 18,402 miljoen voor de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en € 1,466 miljoen voor de uitgaven rijksbegroting-in-enge zin.
DE OPENINGSBALANS VAN DE BATEN-LASTENDIENST INSPECTIE WERK EN INKOMEN
1. Nulmeting Inspectie Werk en Inkomen
Per 1 januari 2005 is IWI definitief baten-lastendienst. Eind december 2004 was het dus voor het eerst dat de Secretaris generaal afspraken maakte met de Inspecteur-generaal over de kosten van de producten van IWI. In verband met de ontwikkelingen die zich hebben voorgedaan tijdens het proefjaar 2004 (invoering Wet Werk en Bijstand, afronding reorganisatie IWI) was de SG van mening dat de uitkomsten over 2004 onvoldoende richtinggevend zijn voor een nul-meting. Derhalve is afgesproken 2005 als het jaar te beschouwen waarin het startpunt wordt bepaald aan de hand waarvan de ontwikkeling van de doelmatigheid bij IWI concreter genormeerd zal worden.
IWI wil de doelmatigheid van haar functioneren duurzaam beheersen en stuurt daar op. Doelmatigheid heeft betrekking op het verband tussen de ingezette middelen en de geleverde producten. In deze beschrijving staan drie criteria centraal: het aantal producten, de hoeveelheid kosten (middelen), en de kwaliteit van de producten.
• Aantal producten
Inspectiebevindingen zijn de voornaamste productiecategorie van IWI. Deze zijn met name toegesneden op de risico's die de inspectie in de uitvoering herkent. Dit brengt mede dat onderzoeken kunnen variëren in onderzoeksmethodiek, in te zetten menskracht, doorlooptijd en periodiciteit. Het gaat hier dus niet om standaardproducten met een vaste kostprijs. De betekenis van het criterium «aantal producten» is daarmee vanzelfsprekend beperkt. Gegeven de aard van haar werkzaamheden, hanteert de inspectie zodoende geen norm voor het aantal uit te brengen producten in een jaar. De inspectie volgt de ontwikkelingen in het aantal producten echter wel en zal jaarlijks een verklaring geven voor mutaties in het aantal inspectiebevindingen.
• Middelen
Ten einde de doelmatigheid van de inspectie te verbeteren zal de inspectie de komende jaren intensief sturen op het omlaag brengen van de standaardcomponent in de productiekosten, te weten het uurtarief. Enerzijds door het verhogen van de productiviteit van de medewerkers en anderzijds door het verlagen van de indirecte kosten waardoor de opslagpercentages omlaag gaan.
Voor de bepaling van de kosten werkt IWI met een standaardtarief voor de inzet van toezichtmedewerkers van € 143 per uur. IWI gaat ervan uit dat een toezichtmedewerker in 2005 gemiddeld 1 175 productieve uren heeft. De direct-productieve uren vormen 71 procent van het aantal bruto beschikbare uren. Bij de niet-productieve uren gaat het om ziekteverzuim en bijzondere vormen van verlof (zwangerschaps-, ouderschaps- en ouderenverlof). De indirect-productieve uren betreffen relatiebeheer, ontwikkelactiviteiten voor nieuwe producten en interne projecten en uren voor werkoverleg, opleidingen, OR en vakbond.
Het verschil met het aantal productieve uren zoals dat opgenomen is in de Handleiding Overheidstarieven 2005 komt voor een belangrijk deel door de uren die IWI besteedt aan relatiebeheer, ontwikkelactiviteiten en interne projecten. Deze uren telt IWI bij indirect-productief omdat ze niet één op één gerelateerd kunnen worden met de producten uit het jaarplan. Het management van de inspectie stuurt op realisatie van de norm van gemiddeld 1 175 direct-productieve uren per toezichtmedewerker.
• Kwaliteit van de producten
Een eerste maatstaf voor de kwaliteit van de producten van IWI is de bruikbaarheid ervan: zijn de producten bestuurlijk relevant en actueel? In het jaarplan 2005 is dit ingevuld. Bij ieder product geeft de inspectie daarin aan waarom IWI het in haar toezichtprogramma opneemt. Daarnaast vraagt IWI in 2005 na afloop van ieder project aan de organisaties waarop ze toezicht houdt en aan het departement naar de waardering voor en de bruikbaarheid van de rapporten. IWI verantwoordt zich hierover in haar jaarverslag en formuleert jaarlijks verbeterpunten.
Ten tweede moeten de producten van de inspectie betrouwbaar zijn. IWI definieert de betrouwbaarheid van haar inspectiebevindingen als de mate waarin de vergaarde gegevens juist en volledig zijn. Projectleiders dienen de betrouwbaarheid en actualiteit van de gegevens die een rol spelen in de inspectiebevindingen te verifiëren door deze aan de betrokken uitvoerende instantie terug te koppelen. Om vast te stellen in welke mate projectleiders voldaan hebben aan de procesvoorschriften die bijdragen aan de beoogde mate van «betrouwbaarheid en actualiteit», verricht de inspectie jaarlijks een interne audit, waarin zij steekproefsgewijs de naleving van de procesvoorschriften toetst.
Een derde aspect van kwaliteit is de tijdigheid. De producten van IWI dienen tijdig geleverd te worden. De tijdigheid is namelijk van groot belang voor de mate waarin zowel de uitvoering als het beleid maatregelen kunnen treffen op de door de inspectie geformuleerde bevindingen. Daarnaast wil IWI optreden als een betrouwbare organisatie die producten beschikbaar stelt op het beloofde tijdstip. Zoals in het jaarplan 2005 beschreven hanteert IWI in 2005 de norm om tenminste tachtig procent van de producten volgens de tussen de IG en SG afgesproken planning af te ronden.
2. Openingsbalans 1-1-2005 van de baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen
De onderstaande openingsbalans is gebaseerd op de gecertificeerde eindbalans 2004. De resultaatverdeling 2004, zoals in de toelichting op het vermogen per 31 december 2004 is aangegeven, is verwerkt in deze openingsbalans.
Activa | |
Materiële vaste activa | |
* Grond en gebouwen | 24 |
* Installaties en inventarissen | 661 |
* Dienstauto's | 12 |
Vlottende activa | |
* Voorraden | – |
* Vorderingen | 164 |
* Nog te ontvangen/vooruitbetalingen | 421 |
* Liquide middelen | 17 933 |
Totaal activa | 19 215 |
Passiva | |
Vermogen | |
* Exploitatiereserve | 1 417 |
Langlopende schulden | |
* Leningen | – |
Voorzieningen | 13 967 |
Kortlopende schulden | |
* Crediteuren | 1 862 |
* Nog te betalen | 1 969 |
Totaal passiva | 19 215 |
Toelichting op de openingsbalans
De materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen verkrijgingspijs onder aftrek van lineaire afschrijvingen. De afschrijvingstermijnen passen binnen de aangegeven eisen zoals opgenomen in het handboek Financiële Informatie en Administratie van de Rijksoverheid (HAFIR).
De overige balansposten worden gewaardeerd op de nominale waarde.
Specificatie materiële vaste activa (bedragen x € 1 000)
grond en gebouwen | installaties en inventarissen | dienstauto's | |
---|---|---|---|
Aanschaffingsprijs | 26 | 1 251 | 23 |
Cumulatieve afschrijvingen | –/– 2 | –/– 590 | –/– 11 |
Boekwaarde 1-1-2005 | 24 | 661 | 12 |
De investeringen in verbouwingen, technische installaties, meubilair en stoffering worden lineair in 8 jaar (12,5% per jaar) afgeschreven, de investeringen in kantoorapparatuur en dienstauto's in 5 jaar (20% per jaar). Investeringen in hard- en software, voor zover niet begrepen in de service level agreement ICT-basisdiensten, worden in 3 jaar (33,3% per jaar) afgeschreven.
Onder de nog te ontvangen bedragen/vooruitbetalingen is de lopende rente op uitstaande deposito's opgenomen voor € 155 000.
De liquide middelen betreffen de rekening-courant ad € 3,7 miljoen en de uitgezette deposito's ad € 14,2 miljoen met de afdeling Rijksbegroting Informatiecentrum van het Ministerie van Financiën.
De exploitatiereserve wordt gevormd voor het opvangen van incidentele negatieve exploitatieresultaten. Na toevoeging van € 441 000 uit het resultaat 2004 bedraagt de voorziening per 1 januari 2005 € 1 417 000. De exploitatiereserve blijft daarmee ruim binnen het, op grond van de regelgeving, toegestane niveau.
De voorzieningen betreffen:
– de voorziening voor wachtgeldverplichtingen voormalig Ctsv-medewerkers;
– de voorziening voor de reorganisatie van de inspectie in 2004;
– de voorziening voor huisvestingskosten.
Voorziening voor wachtgeldverplichtingen voormalig Ctsv-medewerkers
Jaarlijks wordt de voorziening geherwaardeerd op grond van het actuele kostenniveau en looptijden. Bij deze herwaardering is géén rekening gehouden met toekomstige loonontwikkelingen, noch met kortingen op de uitkeringen als gevolg van neveninkomsten van de uitkeringsgerechtigden. Verondersteld is dat de effecten hiervan op de wachtgelduitgaven elkaar compenseren.
De voorziening bedraagt per 1 januari 2005 € 9 638 000. Van deze verplichtingen heeft € 1,8 miljoen een looptijd van minder dan 1 jaar en € 2,4 miljoen een looptijd van meer dan 5 jaar.
Voorziening voor reorganisatie
In de jaarrekening 2003 heeft IWI een voorziening gevormd voor de opgelegde taakstellingen op grond van het Strategisch Akkoord en het Hoofdlijnenakkoord en de reorganisatie per 1 maart 2004 als gevolg van de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB). Als gevolg van deze reorganisatie is de formatie van IWI met 181 fte's afgenomen tot 238 fte's.
Per 1 januari 2005 bedraagt de voorziening € 4 100 000. Van deze verplichting heeft € 3,6 miljoen een looptijd van minder dan 1 jaar. De verwachting is dat in de loop van 2007 deze voorziening kan worden afgewikkeld.
Voorziening voor huisvestingskosten
Gedurende de looptijd van de huurovereenkomst van het CentreCourt, 10 jaar gerekend vanaf 1 januari 2003, bouwt IWI een voorziening op voor het terugbrengen van het pand in de oorspronkelijke staat bij een eventueel vertrek van IWI uit het CentreCourt in 2012 of voor het verwijderen of aanpassen van de verbouwingen aan het eind van de gebruiksduur. De voorziening is bepaald aan de hand van het gehuurde oppervlak vermenigvuldigd met de geraamde kosten ad € 85 per m2 (opgave door de RGD) en rekening houdend met toekomstige prijsontwikkelingen. Hiervan uitgaande wordt er de komende jaren een voorziening opgebouwd die zal groeien tot € 1 450 000 in het jaar 2012. Per 1 januari 2005 bedraagt de voorziening € 229 000.
De kortlopende schulden betreffen de crediteuren en de overlopende nog te betalen posten, waaronder de salariskosten over december 2004 en het saldo van de opgebouwde vakantietoeslag per 31 december 2004. In deze post is tevens begrepen de uitkering van IWI aan het moederdepartement op grond van de resultaatverdeling over 2004. Dit betreft de uitkering van € 337 000 wegens vrijval van de voorziening voor wachtgeldverplichtingen van voormalige Ctsv-medewerkers.
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
De inspectie heeft een huurovereenkomst met de Rijksgebouwendienst afgesloten voor de huur van een deel van het CentreCourt. Deze huurovereenkomst heeft een looptijd tot 31 december 2012. De jaarlijkse huurlasten zijn circa € 3 350 000.
Lease-overeenkomsten dienstauto's
De inspectie heeft aan het begin van 2005 nog vier lease-auto's. De jaarlijkse lasten, inclusief verzekering, bedragen circa € 42 000.
Overeenkomsten inhuur extern personeel
Aan het begin van het boekjaar 2005 stonden nog verplichtingen open voor de inhuur van extern personeel voor circa € 48 000.
ACCOUNTANTSVERKLARING BIJ DE OPENINGSBALANS 1 JANUARI 2005 VAN DE BATEN-LASTENDIENST INSPECTIE WERK EN INKOMEN
De openingsbalans van de baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen (IWI), opgenomen in de eerste suppletore begroting 2005, is afgeleid uit de jaarrekening van IWI, zoals opgenomen als onderdeel van het departementale jaarverslag 2004 van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. De Algemene Rekenkamer, die het departementale jaarverslag jaarlijks onderzoekt, zal op de derde woensdag in mei haar oordeel hierover in een rapport aan de Staten-Generaal aanbieden. In dit rapport kunnen opmerkingen worden gemaakt over het financiële beheer en/of de jaarrekening van baten-lastendienst IWI. Deze opmerkingen kunnen gevolgen hebben voor de openingsbalans.
De auditdienst van het ministerie van SZW heeft in opdracht van het ministerie bij de openingsbalans van IWI de volgende verklaring verstrekt.
Conform paragraaf 7 in de brief van 17 mei 2004 van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal en punt 8 van de in de bijlage van de brief opgenomen instellingsvoorwaarden voor een kandidaat-dienst die een baten-lastenstelsel voert hebben wij de definitieve openingsbalans per 1 januari 2005 zoals opgenomen in de eerste suppletore begroting, gecontroleerd (TK, 29 578, nr.1).
De openingsbalans is ontleend aan de door ons gecontroleerde jaarrekening 2004 van IWI. Wij hebben bij die jaarrekening op 15 maart 2005 een goedkeurende accountantsverklaring verstrekt.
Bij onze controle hebben wij nagegaan of de openingsbalans voldoet aan de volgende wettelijke eisen:
• de openingsbalans is overeenkomstig de verslaggevingvoorschriften opgesteld;
• de in de openingsbalans opgenomen financiële informatie is rechtmatig en wordt deugdelijk weergegeven.
De openingsbalans is opgesteld onder verantwoordelijkheid van de betrokken minister. Het is onze verantwoordelijkheid aan de minister een accountantsverklaring inzake de openingsbalans te verstrekken.
Onze controle is verricht overeenkomstig in Nederland algemeen aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controleopdrachten. Volgens deze richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat de in de openingsbalans opgenomen financiële informatie geen onjuistheden van materieel belang bevat.
Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen van informatie ter onderbouwing van de bedragen en toelichtingen in de openingsbalans.
Tevens omvat onze controle een beoordeling van de grondslagen voor financiële verslaggeving die bij het opmaken van de openingsbalans zijn toegepast en van belangrijke schattingen die de departementsleiding daarbij heeft gemaakt, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van de openingsbalans.
Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.
Wij zijn van oordeel dat de openingsbalans 1 januari 2005 van baten-lastendienst Inspectie Werk en Inkomen voldoet aan de hierboven omschreven eisen.
Den Haag, 25 april 2005
De Auditdienst,
A. Kastelein RE RA
Directeur
P. de Bruijn RA
Teammanager
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30105-XV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.