nr. 3
VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN
De vaste commissie voor Economische Zaken1,
belast met het voorbereidend onderzoek naar bovengenoemd wetsvoorstel, heeft
de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst met vragen en met de
daarop gegeven antwoorden.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling
van het wetsvoorstel genoegzaam voorbereid.
De voorzitter van de commissie,
Hofstra
De griffier van de commissie,
Tielens-Tripels
Vragen en Antwoorden
1
Kan een getalsmatige presentatie worden gegeven van
de budgetflexibiliteit van elke van de begrotingsartikelen?
Het onderwerp budgetflexibiliteit is met name van belang voor de beleidsartikelen
2 (Innovatiekracht), 3 (Ondernemingsklimaat), 4 (Energie) en 5 (Buitenlandse
economische betrekkingen) omdat daar het gros van de beleidsmiddelen van EZ
wordt begroot. De budgetflexibiliteit voor het jaar 2005 neemt gedurende het
jaar gestaag af. Bijdragen aan instellingen en instituten in 2005 liggen reeds
juridisch vast. Gedurende 2005 zijn verder al verplichtingen aangegaan waarmee
kasmiddelen in 2005 juridisch zijn vastgelegd.
Omdat het systeemtechnisch alleen mogelijk is de reeds verplichte kasmiddelen
per jaargrens vast te stellen, kan lopende het jaar slechts een indicatieve
schatting worden gemaakt van de budgetflexibiliteit. Een dergelijke schatting
is ook opgenomen in de eerste suppletore begroting 2005. Het hieronder weergegeven
overzicht van de kasmiddelen die halverwege het jaar 2005 nog niet strikt
juridisch verplicht zijn betreft derhalve eveneens een indicatie.
Artikel 2: naar schatting € 35 mln.
Artikel 3: naar schatting € 24 mln.
Artikel 4: naar schatting € 44 mln.
Artikel 5: naar schatting € 3 mln.
Het betreft hier echter wel voornamelijk complementair noodzakelijke kasmiddelen.
2
Kan worden aangegeven wat de doelen zijn van de regeling
Kansenzones Rotterdam? Is het bedrag van € 17 mln structureel of
incidenteel? Wat is de relatie met de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke
problematiek?
De doelen van de Ondernemersregeling Kansenzones Rotterdam zijn:
a. Bevorderen ondernemerschap in achterstandswijken.
b. Economische ontwikkeling in de kansenzones te versterken en daardoor
het woon-, werk- en leefklimaat te verbeteren.
Meer specifiek gaat het om het stimuleren van nieuw ondernemerschap in
deze wijken en het voorkómen dat reeds gevestigde ondernemingen hun
bedrijfsvoering staken of wegtrekken uit deze buurten.
Het betreft een éénmalige commitering in 2005.
De Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek gaat gelden
voor alle grote steden, terwijl de Ondernemersregeling Kansenzones Rotterdam
een gemeentelijke verordening is. De Rijksbijdrage van € 24 mln
is alleen voor Rotterdam bestemd en het is niet de bedoeling soortgelijke
financiële steun te verlenen aan andere grote steden.
De Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek betreft maatregelen
op het gebied van woningtoewijzing en woningontruiming en geeft verder de
gemeente de mogelijkheid om een differentiatie in het OZB-tarief ten gunste
van bedrijven aan te brengen. Verder wordt slechts eenmalig overdrachtsbelasting
geheven bij de overdracht van woningen aan, en vervolgens van een wijkontwikkelingsmaatschappij,
woningcorporatie of een andere door de minister van VROM aangewezen instelling
ten behoeve van het opknappen van die woning en latere verkoop.
3
Welke steden en wijken worden met de regeling Kansenzones
Rotterdam ondersteund? Wat is de relatie met de 56 herstructureringswijken
van VROM?
In 2005 geldt de Ondernemersregeling Kansenzones Rotterdam voor de stadsdelen
Charlois en Feijenoord. B&W Rotterdam is voornemens het werkingsgebied
van de regeling in latere jaren uit te breiden naar andere wijken. Het is
nog niet bekend welke stadsdelen (deelgemeenten) dat zullen zijn.
De nu aangewezen wijken vallen ook onder de 56-wijken aanpak van VROM.
Dat zijn wijken in alle steden van het Grotestedenbeleid die de komende jaren
extra aandacht krijgen bij de stedelijke vernieuwing. De 56-wijkenaanpak is
een onderdeel van het Actieprogramma Herstructurering (eind 2002). Dit is
een samenhangend pakket dat zich richt op versnelling van de herstructurering
in de steden.
XNoot
1Samenstelling: Leden: Crone (PvdA), Bakker (D66), Hofstra (VVD), voorzitter,
Schreijer-Pierik (CDA), ondervoorzitter, Atsma (CDA), Timmermans (PvdA), Vendrik
(GroenLinks), Ten Hoopen (CDA), Slob (ChristenUnie), Van den Brink (LPF),
Duyvendak (GroenLinks), Kortenhorst (CDA), Hessels (CDA), Gerkens (SP), Van
Velzen (SP), Varela (LPF), Algra (CDA), Aptroot (VVD), Blom (PvdA), Smeets
(PvdA), Douma (PvdA), De Krom (VVD), Heemskerk (PvdA), Van Dam (PvdA), Dezentjé
Hamming (VVD), Van Egerschot (VVD), Jonker (CDA).
Plv. leden: Tichelaar (PvdA), Dittrich (D66), Örgü (VVD), De
Nerée tot Babberich (CDA), Van Hijum (CDA), Koenders (PvdA), Vos (GroenLinks),
Joldersma (CDA), Van der Vlies (SGP), Hermans (LPF), Van Gent (GroenLinks),
Verburg (CDA), Van Vroonhoven-Kok (CDA), De Ruiter (SP), Van As (LPF), De
Haan (CDA), Blok (VVD), Samsom (PvdA), Van Dijken (PvdA), Van Heteren (PvdA),
Snijder-Hazelhoff (VVD), Tjon-A-Ten (PvdA), Waalkens (PvdA), Szabó
(VVD), Weekers (VVD), Van Dijk (CDA).