30 100 IV
Jaarverslag en slotwet Koninkrijksrelaties 2004

nr. 4
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2004 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV).

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

A. Pechtold

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Onderstaand worden de belangrijkste verschillen tussen de realisatie 2004 en de stand 2e suppletore begroting 2004 toegelicht.

Beleidsartikel 1. Waarborgfunctie

Uitgaven

Op dit artikel heeft een onderschrijding plaatsgevonden van per saldo € 1,3 mln. De uitgaven op dit artikel (personele uitgaven RST en rechterlijke macht, maar ook de investeringsuitgaven Kustwacht) zijn gevoelig voor de koers van de Amerikaanse dollar, waaraan de Antilliaanse florijn (Naf) en de Arubaanse gulden (Awg) zijn gekoppeld. De lage koers van de Amerikaanse dollar in 2004 veroorzaakt dat de gerealiseerde uitgaven lager zijn dan de ramingen opgenomen in de ontwerpbegroting. Ten aanzien van de Kustwacht heeft in juni 2003 besluitvorming in de Rijksministerraad plaatsgevonden waarmee de investeringskosten voor rekening van H IV komen. Deze investeringen worden met vertraging uitgevoerd. De in 2003 niet bestede investeringsmiddelen zijn toegevoegd aan de begroting 2004. In 2004 bleek eveneens dat een deel van de investeringen waren vertraagd en pas in 2005 tot betaling zullen komen.

Ontvangsten

In 2004 hebben Aruba en de Nederlandse Antillen hun bijdragen aan de Kustwacht betaald. Deze ontvangsten waren niet opgenomen in de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Beleidsartikel 2. Bevorderen autonomie Koninkrijksrelaties

Verplichtingen

In verband met de overdracht van verplichtingen bij de oprichting van het SONA is het noodzakelijk gebleken om in het financiële systeem van BZK de betreffende individuele verplichtingen af te boeken en een nieuwe totaalverplichting aan het SONA (voor hetzelfde bedrag) als nieuwe verplichting op te voeren. Dit legt een extra beslag op de verplichtingenruimte (ca € 40 mln.) die bij de begroting niet kon worden voorzien. Dit heeft geen nadere kaseffecten.

Uitgaven

Ten opzichte van de ontwerpbegroting is dit begrotingsartikel nagenoeg volledig uitgeput. Dit is een trenddoorbraak ten opzichte van voorgaande jaren. In 2004 is ruim € 40 mln. besteed aan de samenwerkingsmiddelen voor de Nederlandse Antillen. In oktober heeft de eerste storting aan de SONA (€ 30 mln.) plaatsgevonden waarmee de nieuwe werkwijze daadwerkelijk operationeel is geworden. De samenwerkingsmiddelen ten behoeve van Aruba bedroegen in 2004 ruim € 14 mln.

Ontvangsten

De tegenvallende ontvangsten worden veroorzaakt doordat de Nederlandse Antillen geen rente en aflossingen hebben betaald op begrotingsleningen en geen rente hebben betaald op de in 2000 verstrekte lening in het kader van het IMF-traject.

Naar boven