Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30100-I nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2004-2005 | 30100-I nr. 2 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 18 mei 2005
Hierbij bieden wij u aan het op 9 mei 2005 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin (I)».
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling,
president
Jhr. mr. W. M. de Brauw,
secretaris
Samenvatting | 5 | |
1 | Inleiding | 6 |
1.1 | Rapport bij het jaarverslag | 6 |
2 | Het Huis der Koningin | 7 |
2.1 | Uitgaven en verplichtingen | 7 |
3 | Jaarverslag | 8 |
3.1 | Inleiding | 8 |
3.2 | Oordeel jaarverslag | 8 |
3.3 | Financiële informatie | 8 |
3.4 | Saldibalans en toelichting | 8 |
3.5 | Informatie over de bedrijfsvoering | 9 |
4 | Reactie minister en nawoord Algemene Rekenkamer | 10 |
4.1 | Reactie minister | 10 |
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin (I) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet stelt. Daarnaast heeft zij de bedrijfsvoering onderzocht en het financieel beheer en materieelbeheer beoordeeld.
De uitgaven en verplichtingen van het Huis der Koningin in 2004 bedragen € 6 501 miljoen.
Op grond van haar bevindingen is de Algemene Rekenkamer van oordeel dat het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin voldoet aan de gestelde eisen.
Mede op verzoek van de Tweede Kamer is aan het jaarverslag van het Huis der Koningin voor het eerst een bijlage toegevoegd met daarin een overzicht van de functionele en de overige kosten die ten behoeve van het Huis der Koningin zijn gerealiseerd. De cijfers zijn opgenomen aan de hand van informatie die is verkregen van de ministeries die de kosten betalen. De Algemene Rekenkamer heeft de onderliggende processen niet kunnen beoordelen.
In het onderzoek over 2005 zal zij hieraan aandacht besteden.
De minister-president, minister van Algemene Zaken, heeft in een brief van 20 april 2005 op het conceptrapport gereageerd.
Hij deelt mee dat het positieve oordeel hem geen aanleiding geeft voor een nadere reactie.
1.1 Rapport bij het jaarverslag
De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin (I) voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet stelt. Daarnaast heeft zij de bedrijfsvoering van het Huis der Koningin onderzocht en het financieel beheer en materieelbeheer beoordeeld. In dit rapport vindt u het oordeel en de belangrijkste resultaten van het onderzoek.
2.1 Uitgaven en verplichtingen
In het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin wordt verantwoording afgelegd over de in dat jaar gedane betaling van de uitkeringen aan de leden van het Koninklijk Huis. De uitkeringen worden verstrekt op grond van de Wet Financieel Statuut van het Koninklijk Huis uit 1972, de Wet houdende aanvulling van de Wet Financieel Statuut van het Koninklijk Huis van 2 juli 1980 en wijziging daarvan op grond van de wijziging van de Algemene Pensioenwet en de Aanpassingswet inkomstenbelasting 2001.
Het Ministerie van Algemene Zaken is belast met de uitvoering van het beheer van dit begrotingshoofdstuk.
De uitgaven en verplichtingen van het Huis der Koningin in 2004 bedragen € 6 501 miljoen.
De Algemene Rekenkamer heeft het jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin beoordeeld. In paragraaf 3.2 staat het oordeel van de Algemene Rekenkamer over dit jaarverslag als geheel. In de daarop volgende paragrafen wordt dit oordeel nader toegelicht.
Het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin voldoet aan de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt.
De Algemene Rekenkamer heeft het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin onderzocht en heeft oordelen over de volgende onderdelen: financiële informatie, saldibalans en toelichting en informatie over de bedrijfsvoering.
De Algemene Rekenkamer baseert haar oordelen op de eisen die de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) stelt aan deze onderdelen.
De CW 2001 stelt de volgende eisen aan financiële informatie:
– rechtmatig totstandgekomen;
– op deugdelijke wijze weergegeven;
– overeenkomstig de verslaggevingseisen opgesteld.
De financiële informatie in het Jaarverslag 2004 van het Huis der Koningin voldoet aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Verantwoordingsstaat Huis der Koningin en toelichting
Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de verantwoordingsstaat 2004 is opgebouwd. De Algemene Rekenkamer heeft geen fouten, onzekerheden en onvalligheden geconstateerd.
Overzicht 1 Bedragen van de verantwoordingsstaat 2004, Huis der Koningin (x € miljoen)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Totaalbedragen verantwoordingsstaat | 6,501 | 6,501 | 0,0 |
Belangrijke fouten en onzekerheden | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Onvolledigheden | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
De bedragen aan verplichtingen en uitgaven bevatten geen overschrijdingen.
3.4 Saldibalans en toelichting
De saldibalans 2004 en de toelichting van het Huis der Koningin voldoen aan de eisen die de CW 2001 stelt.
Onderstaand overzicht laat de totaalbedragen zien waaruit de saldibalans 2004 is opgebouwd. De Algemene Rekenkamer heeft geen fouten, onzekerheden en onvolledigheden geconstateerd.
Overzicht 2 Saldibalans per 31 december 2004, Huis der Koningin (x € miljoen)
Debet | Credit | |
---|---|---|
Totaalsaldo | 6,501 | 6,501 |
Beoordeeld | 0,0 | 6,501 |
Belangrijke fouten en onzekerheden | 0,0 | 0,0 |
Onvolledigheden | 0,0 | 0,0 |
3.5 Informatie over de bedrijfsvoering
De onderzochte onderdelen van het financieel beheer, het materieelbeheer en de daartoe bijgehouden administraties in 2004 van het Huis der Koningin hebben voldaan aan de gestelde eisen.
In het jaarverslag van het Huis der Koningin is geen mededeling over de bedrijfsvoering opgenomen. De op dit begrotingshoofdstuk verantwoorde gelden worden namelijk door het Ministerie van Algemene Zaken (AZ) uitgekeerd en verantwoord. Een verklaring over de bedrijfsvoering die tevens het beheer van deze gelden omvat, is daarom in het Jaarverslag 2004 van het Ministerie van AZ opgenomen. De Algemene Rekenkamer heeft onderzocht of die mededeling voldoet aan de eisen en of die op deugdelijke wijze tot stand is gekomen. De Algemene Rekenkamer is van oordeel dat die mededeling op deugdelijke wijze tot stand is gekomen en voldoet aan de verslaggevingseisen. Tevens wordt verwezen naar het rapport bij het Jaarverslag 2004 van het Ministerie van AZ.
Mede op verzoek van de Tweede Kamer is aan het jaarverslag van het Huis der Koningin voor het eerst een bijlage toegevoegd met daarin een overzicht van de functionele en de overige kosten die ten behoeve van het Huis der Koningin zijn gerealiseerd. De cijfers zijn opgenomen aan de hand van informatie die is verkregen van de ministeries die de kosten betalen. De Algemene Rekenkamer heeft de onderliggende processen niet kunnen beoordelen.
In het onderzoek over 2005 zal zij hieraan aandacht besteden.
De minister-president, minister van Algemene Zaken, heeft in een brief van 20 april 2005 op het conceptrapport gereageerd.
Hij deelt mee dat het positieve oordeel hem geen aanleiding geeft voor een nadere reactie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30100-I-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.