30 079 VMBO

Nr. 84 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 juli 2018

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft op 12 juli 2018 verzocht om een reactie op het artikel over de hersteltoets voor maatschappijleer op de website van 1Limburg van 10 juli 2018, en het antwoord op de vragen wanneer alles duidelijk is voor de desbetreffende leerlingen en wanneer bekend is wie er hoeveel toetsen moet gaan doen. Hierbij geef ik, mede namens de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, gehoor aan dit verzoek.

Begin deze week heeft een groep leerlingen van VMBO Maastricht gehoord dat ze toch niet de hersteltoets voor maatschappijleer moesten afleggen die voor deze week op de planning stond. Dit bericht kwam onverwacht voor de leerlingen die de afgelopen week hard hebben geleerd voor deze toets. Het is vervelend dat er extra onzekerheid is ontstaan in een periode die al zoveel stress oplevert voor de leerlingen en hun ouders. Tegelijkertijd betekent dit gelukkig ook voor een groot deel van de leerlingen dat zij minder hersteltoetsen hoeven te maken.

De externe examencommissie – die verantwoordelijk is voor de examinering van de leerlingen van VMBO Maastricht – heeft aanvullend onderzoek laten verrichten naar de schoolexamens. De Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) heeft het werk van de examencommissie gemonitord. Alle leerlingen zijn op 12 en 13 juli door de school geïnformeerd over het aantal te maken hersteltoetsen en het definitieve rooster, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.

In deze brief informeer ik u over de werkwijze van de externe examencommissie en over het beeld van hoe de leerlingen ervoor staan.

Bijstelling van het beeld per leerling

Vorige week liet ik u weten dat het beeld van de externe examencommissie was dat alle leerlingen tekortkomingen in de schoolexamens hadden. Dit beeld was gebaseerd op de door de leerlingen gemaakte toetsen voor de schoolexamens, afgezet tegen de eindtermen. Hierbij werd gekeken of met één toets een of meerdere eindtermen waren afgerond. Op basis van deze analyse is bekeken welke leerlingen welke hersteltoetsen moesten doen.

Om volledig recht te doen aan het door de leerlingen gemaakte werk heeft de externe examencommissie aanvullend onderzoek verricht. Met dit aanvullend onderzoek is het door een leerling gemaakte werk per vak integraal bekeken en naast het bijgestelde PTA (gebaseerd op de eindtermen) gelegd. Hieruit bleek in sommige gevallen dat met een combinatie van gemaakte toetsen bepaalde eindtermen zijn afgerond (terwijl met die afzonderlijke toetsen die eindtermen niet waren weggestreept). Afgelopen maandag constateerde de externe examencommissie dat dit voor een groot gedeelte van de leerlingen gold voor maatschappijleer. Op basis van het aanvullend onderzoek heeft de externe examencommissie het beeld – ten gunste van de leerlingen – bijgesteld.

En zo kwam het dat een grote groep leerlingen maandagavond te horen kreeg dat zij de hersteltoets maatschappijleer niet meer hoefden te maken. De leerlingen werden hierover maandag alvast geïnformeerd, omdat de desbetreffende hersteltoets afgelopen woensdag op het rooster stond. Uit het onderzoek van de afgelopen dagen blijkt dat ook voor enkele andere vakken het beeld wat positiever is dan aanvankelijk gedacht.

Het is cruciaal dat nu voor elke leerling volstrekt duidelijk is wat zij of hij nog moet inhalen. De interim--bestuurder heeft mij gemeld dat de externe examencommissie het aanvullend onderzoek heeft afgerond en de inspectie heeft het werk van de examencommissie gemonitord. Op 12 juli heb ik hierover een ambtsbericht van de inspectie ontvangen. De inspectie constateert dat de conclusies van de externe examencommissie plausibel zijn en dat het beeld per leerling accuraat is. De inspectie blijft het herstelproces monitoren.

De uitkomst van het aanvullend onderzoek door de externe examencommissie staat vast. Het beeld is volgens de school als volgt. Van de 354 eindexamenkandidaten van VMBO Maastricht zijn 20 leerlingen op basis van het centraal examen definitief gezakt. Er zijn 30 leerlingen die – zo blijkt na het aanvullend onderzoek – geen hersteltoetsen hoeven te maken.

Afgelopen woensdag hebben 29 leerlingen de hersteltoets voor maatschappijleer gemaakt. Zij hebben allen een voldoende voor deze toets gehaald. Voor 11 van deze 29 leerlingen betekent dit dat zij geen verdere hersteltoetsen hoeven te maken.

De overige leerlingen moeten nog hersteltoetsen maken. Zij kunnen voor de voorbereiding op de hersteltoetsen bij de zomerschool terecht. De school heeft aangegeven dat de zomerschool voor alle leerlingen beschikbaar blijft.

Alle leerlingen en hun ouders zijn gistermiddag en vanochtend geïnformeerd over wat de uitkomst van het aanvullend onderzoek betekent voor hun individuele situatie. Zij mogen ervan uitgaan dat deze informatie correct is.

Voor de leerlingen die geen hersteltoetsen meer hoeven te maken, geldt dat hun uitslag formeel moet worden vastgesteld. In een zogenoemde vaststellingsvergadering stelt een examencommissie vast of een leerling is geslaagd. We hebben de externe examencommissie gevraagd zo snel als mogelijk een vaststellingsvergadering te beleggen, zodat de leerlingen die daar recht op hebben, ook snel te horen krijgen dat ze geslaagd zijn en hun diploma ontvangen, zodat zij onbezorgd van de rest van hun vakantie kunnen genieten. De school heeft mij geïnformeerd dat de externe examencommissie op woensdag 18 juli bijeenkomt om de uitslag van de 41 leerlingen die geen hersteltoetsen meer hoeven te maken, vast te stellen.

Afgelopen woensdag was de hersteltoets van maatschappijleer. De afname van alle andere hersteltoetsen vindt plaats tussen 20 en 24 augustus aanstaande. De toetsen worden door Cito nagekeken en de externe examencommissie komt vervolgens op 31 augustus bijeen om vast te stellen welke leerlingen zijn geslaagd op grond van de hersteltoetsen in augustus. In oktober volgt nog een ronde waarin leerlingen de kans krijgen toetsen in te halen of te herkansen.

Duidelijke communicatie richting leerlingen en ouders

Leerlingen en hun ouders moeten ervan op aan kunnen dat zij de juiste informatie krijgen. Inmiddels is VMBO Maastricht in handen van een nieuwe interim--bestuurder. De interim--bestuurder is vorige week begonnen en is integraal verantwoordelijk voor het VMBO Maastricht en de communicatie naar de leerlingen en ouders. Er zijn met hem goede afspraken gemaakt over de communicatie. Dit vergt nauw overleg van alle betrokken partijen.

Tot slot

Vorige week sprak ik met uw Kamer over de leerlingen van VMBO Maastricht. Ik heb in het debat toegezegd uw Kamer ook tijdens het reces te informeren over de ontwikkelingen. Ik doe dit in elk geval eind juli en eind augustus. Dan zal ik ook ingaan op andere thema’s, zoals de toegezegde onderzoeken en de doorstroom van de leerlingen naar het mbo. Onze inzet – alle eindexamenkandidaten van VMBO Maastricht alsnog perspectief bieden op een diploma – is onveranderd en heeft de komende weken en maanden onze voortdurende aandacht.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, I.K. van Engelshoven

Naar boven