30 079 VMBO

Nr. 58 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Ontvangen ter Griffie op 29 mei 2015.

De voordracht voor de vast te stellen algemene maatregel van bestuur is aan de Kamer overgelegd tot en met 26 juni 2015.

De voordracht voor de vast te stellen algemene maatregel van bestuur kan niet eerder worden gedaan dan op 27 juni 2015.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 mei 2015

Hierbij zend ik u het ontwerpbesluit1 tot wijziging van het Besluit experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo 2014–2022 vanwege de uitbreiding van het aantal experimenten met doorlopende leerlijnen en aanpassing van de studieduur en inrichting van die leerlijnen. Ter verduidelijking worden in de bijlage de kenmerken van de huidige en voorgaande (vm2) experimenten met betrekking tot verbetering van de doorstroming van vmbo naar mbo in een beknopt overzicht weergegeven.

Deze toezending geschiedt in het kader van de voorhangprocedure, bedoeld in artikel 11a.1, tweede lid, van de Wet Educatie en beroepsonderwijs, alsmede artikel 118t, achtste lid, van de Wet op het voortgezet onderwijs. Beide artikelen noemen een termijn van 4 weken, voordat de voordracht kan worden gedaan.

In verband met de gewenste inwerkingtreding dit najaar en het kunnen openstellen van de aanvraagprocedure voor deelname aan het experiment, zou ik het op prijs stellen indien u mij zo spoedig mogelijk uw eventuele vragen kunt doen toekomen, zodat u mogelijk nog voor het begin van de recesperiode kunt laten weten dat u geen verdere vragen heeft.

Er wordt gestreefd naar inwerkingtreding van het besluit met ingang van 1 november 2015. Eenzelfde brief heb ik heden gezonden aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker

BIJLAGE: VERGELIJKING EXPERIMENTEN VM2, VAKMANSCHAPROUTE EN BEROEPS-/TECHNOLOGIEROUTE

 

Vm2

Vakmanschaproute (niveau 2 en niveau 3)

Technologieroute/ Beroepsroute (niveau 4)

Doel en doelgroep

Het vergroten van de aantrekkelijkheid en doelmatigheid van de beroepskolom voor potentiële uitvallers.

Het vergroten van de aantrekkelijkheid en doelmatigheid van de beroepskolom voor potentiële uitvallers, maar ook voor ambitieuze/talentvolle leerlingen die meer uitgedaagd willen worden.

Het vergroten van de aantrekkelijkheid en doelmatigheid van de beroepskolom voor potentiële uitvallers, maar ook voor ambitieuze/talentvolle leerlingen die meer uitgedaagd willen worden.

Inhoud route

Experiment met geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo leerjaar 3 tot en met een diploma op mbo 2-niveau, via de beroepsopleidende leerweg voor vmbo- leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg.

Het concept: één team van docenten vmbo en mbo, één pedagogisch/didactisch concept en onderwijs op één locatie is bewezen effectief gebleken voor de binding aan de school, in het geval van een goede samenwerking tussen het vmbo en het mbo.

Mogelijkheid tot het overslaan van het volledige vmbo-examen.

Vervolg op vm2.

Experiment met geïntegreerd onderwijsprogramma vmbo leerjaar-3 tot en met een diploma op mbo niveau-2, via de beroepsopleidende of de beroepsbegeleidende leerweg voor vmbo-leerlingen in de basis- of kaderberoeps-gerichte leerweg.

Mogelijkheid voor de route naar mbo niveau-2 tot overslaan beroepsgerichte deel van het vmbo examen + de sectorvakken.

School bepaalt per vak in welk leerjaar examen wordt afgenomen.

Nieuwe experimenten

Vanaf schooljaar 2016–2017 is er ook een vakmanschaproute mbo niveau-3, via de kaderberoepsgerichte leerweg (onderdeel van dit conceptwijzigingsbesluit). Voor deze route dient echter wel het gehele vmbo-examen te worden behaald gedurende de route.

De technologieroute is een experiment met een geïntegreerd onderwijs-programma vmbo leerjaar-3 tot en met een diploma op mbo niveau-4, via de gemengde of theoretische leerweg voor ambitieuze vmbo-leerlingen in de sectoren techniek of landbouw.

Volledig vmbo-examen verplicht met mogelijkheid tot spreiding vakken over leerjaren.

Nieuwe experimenten

Vanaf schooljaar 2016–2017 wordt de technologieroute uitgebreid tot het experiment beroepsroute met een geïntegreerd onderwijsprogramma vanaf leerjaar 3 tot en met een diploma mbo-4, via de beroepsopleidende of de beroepsbegeleidende leerweg. Het experiment is toegankelijk voor alle sectoren (en niet uitsluitend meer techniek en landbouw (onderdeel van dit conceptwijzigingsbesluit).

Bekostiging

Startsubsidie per experiment en aanvullende bekostiging per leerling voor leerlingen die gestart zijn in 2008 en 2009. Diploma bonus a € 8.500 indien versneld behaald.

Scholen en instellingen dienen de route gezamenlijk te financieren op basis van de reguliere bekostiging (maximaal 2 jaar inschrijving in het vmbo, daarna inschrijving in het mbo).

Daarbij hebben ze de mogelijkheid om bekostiging aan elkaar over te dragen

Scholen en instellingen dienen de route gezamenlijk te financieren op basis van de reguliere bekostiging. (maximaal 2 jaar inschrijving in het vmbo, daarna inschrijving in het mbo).

Daarbij hebben ze de mogelijkheid om bekostiging aan elkaar over te dragen

 

Vm2

Vakmanschaproute (niveau 2 en niveau 3)

Technologieroute/Beroepsroute (niveau 4)

Start

Schooljaar 2008–2009. Experiment is beëindigd. De laatste leerlingen stromen nu uit.

Schooljaar 2014–2015.

Vakmanschaproute op mbo niveau-2.

Vanaf schooljaar 2016–2017 (beoogde startdatum nieuwe experimenten). Vakmanschaproute op mbo niveau-3.

Schooljaar 2014–2015.

Technologieroute diploma mbo-4 in techniek en groene opleidingen.

Schooljaar 2016–2017 (beoogde startdatum nieuwe experimenten).

Vakmanschaproute niveau 3 en Beroepsroute of Technologieroute niveau 4.


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven