30 079
VMBO

nr. 11
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 september 2008

Graag informeer ik u over de voortgang van de implementatie van de subsidieregeling rond de praktijkgerichte leeromgeving. In 2006 of 2007 hebben bijna alle vmbo-scholen en scholen voor praktijkonderwijs gebruik gemaakt van deze regeling (totaal ruim 400). Deze regeling heeft als doel om het vmbo- en praktijkonderwijs nog beter aan te laten sluiten op de praktijk. Naar verwachting zullen tenminste 2400 nieuwe praktijklokalen ontstaan. Graag informeer ik u over de tot op heden behaalde resultaten en over de vervolgstappen die we gaan zetten om de concrete effecten scherper in kaart te brengen.

Om inzicht te krijgen in de (in)directe effecten van de aanpassing van de praktijkgerichte leeromgeving vinden twee onderzoeken plaats. Een kwantitatief onderzoek naar het effect op het voortijdig schoolverlaten en een kwalitatief onderzoek naar de effecten waarbij meer in brede zin naar effecten en oorzakelijke verbanden wordt gekeken. Dit onderzoek is uitgevoerd als steekproef onder veertig deelnemende scholen. Het kwantitatieve onderzoek moet nog worden uitgevoerd. In dit stadium wil ik enkele noties uit het kwalitatieve onderzoek met u delen. Dit resultaat, zie ook bijlage 21, laat zich als volgt kort samenvatten.

De realisatie van de PGL heeft een zeer positief effect op school- en werkklimaat. 83% van de leerlingen en de docenten vindt dat het school- en werkklimaat is verbeterd. Men is trots op de realisatie van de leeromgeving. Ook is er een duidelijke daling van de lesuitval.

De aanpassing van de praktijkgerichte leeromgeving vergt echter meer tijd dan de 18 maanden voorzien in de regeling.

Als reactie op het rapport kan worden opgemerkt dat de periode van 18 maanden die beschikbaar waren voor aanpassing van de praktijkgerichte leeromgeving generiek verlengd is tot 30 maanden om scholen voldoende tijd voor realisatie te geven, namelijk tot 1 september 2008.

Kennisuitwisseling: Vanuit het ministerie van OCW is nadrukkelijk ingezet op de onderlinge uitwisseling van kennis en ervaring tussen deelnemende scholen. Hiervoor is een reeks uitwisselingsbijeenkomsten georganiseerd, onder meer in de vorm van een Kenniscarrousel. Daarbij konden zo’n tweehonderd geïnteresseerden gedurende één dag op drie verschillende scholen een kijkje nemen in de keuken van de praktijkgerichte leeromgeving (PGL). De inzichten die zijn opgedaan tijdens de verschillende uitwisselingsbijeenkomsten zijn vastgelegd in de bijgaande publicatie «Al doende leren».1 Samen met de resultaten van de kwalitatieve meting geven die een goed beeld van de tot op heden bereikte resultaten en effecten. De publicatie bevat eveneens een overzicht met zogenaamde PGL-ambassadeurs. Dit zijn leraren of directieleden, die bereid zijn om hun ervaring en kennis op het terrein van PGL te delen met collega’s. De feitelijke – thematisch gerangschikte – informatie over de gerealiseerde praktijkgerichte leeromgeving voorzien van foto’s is voor 23 scholen ook beschikbaar gemaakt op de website www.praktijkgerichtleren2008.nl

Tot slot nog wat feitelijke gegevens over de voortgang van de realisatie. Bij het aantal aanvragen gaat het in totaal afgerond om 1200 vbo-sectoren, waarvoor subsidie is verkregen voor de praktijkgerichte leeromgeving. Het betreft tenminste 2400 praktijklokalen, waarvan 1700 via een aanpassing en 700 via nieuwbouw zouden worden gerealiseerd.

Van de 1700 aan te passen lokalen zullen er eind 2008 naar verwacht 1480 geheel gereed en 100 deels gereed zijn. Voor de lokalen die niet gereed zijn respectievelijk die gedeeltelijk gereed zijn zal de subsidie geheel respectievelijk gedeeltelijk teruggevorderd moeten worden, tenzij er sprake is van overmacht.

Van de 700 lokalen te realiseren via nieuwbouw is er medio 2008 nog maar 10% gereedgemeld. Echter de ervaring met de aanpassingen leert dat het aantal dat gereed is vaak veel hoger is dan het aantal meldingen. Voorjaar 2009 zal navraag bij scholen worden gedaan om de informatie compleet te krijgen. Scholen krijgen nog tot 1 januari 2010 de tijd om de praktijkgerichte leeromgeving via nieuwbouw te realiseren (oorspronkelijk liep de toegestane periode voor realisatie tot 1-9-2008; de totale periode voor realisatie is dan 44 maanden). In geval van overmacht kan de periode verlengd worden tot na 1 januari 2010.

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

J. M. van Bijsterveldt-Vliegenthart


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven