nr. 17
AMENDEMENT VAN HET LID DE KROM
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
In artikel II wordt na onderdeel TT een onderdeel ingevoegd, luidende:
TTA
In artikel 95a, tweede lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het
slot van onderdeel d door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
e. indien de elektriciteit wordt geleverd in het kader van een overeenkomst
als bedoeld in artikel 95n.
II
In artikel II wordt na onderdeel YY een onderdeel ingevoegd, luidende:
YYA
Na artikel 95m wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 95n
1. Van de artikelen 95b en 95m, tweede, derde en achtste tot en met twaalfde
lid, kan worden afgeweken indien er sprake is van een overeenkomst tot levering
van elektriciteit aan een afnemer of groep afnemers, waarbij:
a. aan de zijde van de afnemers sprake is van meerdere aansluitingen die
variëren in doorlaatwaarden;
b. de minderheid van deze aansluitingen een doorlaatwaarde van ten hoogste
3 * 80 A heeft;
c. alle afnemers of aansluitingen in de overeenkomst vertegenwoordigd
worden, en
d. deze vertegenwoordiger er zorg voor draagt dat hij ten aanzien van
alle aansluitingen met een doorlaatwaarde van ten hoogste 3 * 80 A over toestemming
tot vertegenwoordiging in het kader van de overeenkomst beschikt.
III
In artikel III wordt na onderdeel X een onderdeel ingevoegd, luidende:
XA
In artikel 43, tweede lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het
slot van onderdeel b door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:
c. indien het gas wordt geleverd in het kader van een overeenkomst als
bedoeld in artikel 52c.
IV
In artikel III wordt na onderdeel AA een onderdeel ingevoegd, luidende:
AAA
Na artikel 52b wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 52c
1. Van de artikelen 44 en 52b, tweede, derde en achtste tot en met twaalfde
lid, kan worden afgeweken indien er sprake is van een overeenkomst tot levering
van gas aan een afnemer of groep afnemers, waarbij:
a. aan de zijde van de afnemers sprake is van meerdere aansluitingen die
variëren in verbruik;
b. de minderheid van deze aansluitingen minder dan 170 000 m3 gas per jaar verbruikt;
c. alle afnemers of aansluitingen in de overeenkomst vertegenwoordigd
worden;
d. deze vertegenwoordiger er zorg voor draagt dat hij ten aanzien van
alle aansluitingen met een verbruik van minder dan 170 000 m3
gas per jaar over toestemming tot vertegenwoordiging in het kader van de overeenkomst
beschikt.
Toelichting
Dit amendement strekt ertoe dat afnemers die onderdeel zijn van bijv.
een raamcontract of een zogenaamd multi-sitecontract en die bij de leverancier
de voorwaarden uit laten onderhandelen meer contractvrijheid geboden wordt
waardoor lagere prijzen bedongen kunnen worden. Nu worden de samenstellende
delen van dergelijke contracten door de wet gezien als consumenten met alle
daarbij behorende verplichtingen.
Het amendement maakt gebruik van zogenaamd regelend recht, zodat men er,
indien aan de voorwaarden is voldaan, voor kan kiezen in de leveringsovereenkomst
van bepaalde verplichtingen af te wijken. Door het karakter van regelend recht
zijn partijen zich bewust van de afwijking en worden bepaalde, de kleinverbruiker
beschermende, bepalingen niet zonder meer van rechtswege niet van toepassing
verklaard. Om van deze regeling gebruik te kunnen maken moet aan
een aantal voorwaarden zijn voldaan. Samenvattend komen deze erop neer dat:
– het moet gaan om een overeenkomst die zowel groot- als kleinverbruikersaansluitingen
omvat, waarbij de laatste in de minderheid zijn;
– om de kleinverbruikers te beschermen tegen het ongewild en ongemerkt
ontnemen van wettelijke beschermingsbepalingen degene die het contract sluit
een zorgplicht wordt opgelegd ten aanzien van de toestemming van de betrokken
kleinverbruikers om van de bepalingen af te wijken.
Gekozen is voor een zorgplicht bij de vertegenwoordiger, zodat de leverancier
hier niet mee wordt belast. Hij mag ervan uitgaan dat die toestemming is verkregen.
Om administratieve lasten te voorkomen is niet gekozen voor een melding of
het moeten overleggen van de verkregen toestemming.
Omdat het in de betrokken contracten vaak gaat om een grote, zakelijke
tegenpartij die goed in staat is de door hem gewenste voorwaarden in contracten
op te laten nemen – soms worden deze zelfs eenzijdig bepaald via een
aanbesteding – is de mogelijkheid gegeven om af te wijken van de bepalingen
inzake de redelijkheid van voorwaarden, de mogelijkheid van maximumtarieven,
het afsluitbeleid, opzegtermijnen en daarbijbehorende boetes. De overige bepalingen
van de artikelen 95m en 52b, inzake oneerlijke handelspraktijken en misleidende
verkoopmethoden, blijven van toepassing. Ook is bepaald dat wanneer het een
dergelijke overeenkomsten betreft, de leverancier niet over een vergunning
hoeft te beschikken. Ook de vergunningseis heeft immers tot doel de individuele
kleinverbruiker te beschermen tegen malafide aanbieders. Een dergelijke bescherming
heeft een grote partij als de partijen die dergelijke multi-site contracten
sluiten, niet nodig. Dit geeft leveranciers de mogelijkheid zich volledig
te richten op grootverbruikers en multi-site contracten, zonder dat ze alleen
vanwege laatstgenoemde contracten toch een vergunning moeten aanvragen. Dit
laat uiteraard onverlet dat wanneer een leverancier ook gewoon aan kleinverbruikers
levert, de vergunningplicht gewoon geldt. De uitzondering geldt alleen ten
aanzien van de kleinverbruikers die onderdeel uitmaken van een overeenkomst
als omschreven in de nieuw voorgestelde artikelen.
Tot slot: maakt een leverancier ten onrechte gebruik van deze regeling,
bijvoorbeeld wanneer niet aan alle voorwaarden is voldaan, dan zal hij in
overtreding zijn van de bepalingen waar hij vanaf wijkt. DTe staan dan de
handhavingmiddelen ter beschikking die bij het artikel horen waarvan ten onrechte
is afgeweken
De Krom