nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID DE WIT
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel I, onderdeel A, wordt vervangen door:
A. In artikel 2.10 wordt de tarieftabel vervangen
door:
Bij een belastbaar inkomen uit werk en
woning van meer dan | maar niet meer
dan | bedraagt de belasting het in kolom
III vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt berekend door het
in kolom IV vermelde percentage te nemen van het gedeelte van het belastbare
inkomen uit werk en woning dat het in kolom I vermelde bedrag te boven gaat | |
---|
I | II | III | IV |
– | € 16 893 | – | 2,10% |
€ 16 893 | € 30 357 | € 354 | 9,65% |
€ 30 357 | € 51 762 | € 1 653 | 42% |
€ 51 762 | – | € 10 643 | 52% |
II
In artikel I, onderdeel B, wordt «€ 30 778»
vervangen door: € 30 878.
III
Artikel II, onderdeel A, wordt vervangen door:
A. In artikel 20a, eerste lid, wordt de tarieftabel
vervangen door:
Bij een belastbaar loon van meer dan | maar niet meer dan | bedraagt de belasting het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd
met het bedrag dat wordt berekend door het in kolom IV vermelde percentage
te nemen van het gedeelte van het belastbare loon dat het in kolom I vermelde
bedrag te boven gaat | |
---|
I | II | III | IV |
– | € 16 893 | – | 2,20% |
€ 16 893 | € 30 357 | € 371 | 9,75% |
€ 30 357 | € 51 762 | € 1 683 | 42% |
€ 51 762 | – | € 10 673 | 52% |
IV
In artikel I, onderdeel B, wordt «€ 30 778»
vervangen door: € 30 878.
V
Artikel III wordt als volgt gewijzigd:
A. In onderdeel A wordt «1,65%, respectievelijk 9,20%» vervangen
door: 1,85%, respectievelijk 9,40%.
B. In onderdeel B wordt «1,25%, respectievelijk 8,80%» vervangen
door: 1,45%, respectievelijk 9,00%.
C. In onderdeel C wordt «1,65%, respectievelijk 9,20%» vervangen
door: 1,85%, respectievelijk 9,40%.
D. In onderdeel D wordt «1,25%, respectievelijk 8,80%» vervangen
door: 1,45%, respectievelijk 9,00%.
Toelichting
Dit amendement beoogt de motie Verburg (29 800 XV, nr. 52) volledig
uit te voeren. Met dit amendement worden de belastingtarieven in de eerste
en de tweede tariefschijf op jaarbasis verhoogd met 0,3%-punt in plaats van
met de voorgestelde 0,1%-punt. Corresponderend hiermee dient de premie AOW
voor 2005 op jaarbasis met 0,3%-punt te worden verlaagd. Tevens dient de bruto
AOW-toeslag te worden verhoogd met € 120 in plaats van met de voorgestelde € 40.
Op deze wijze krijgen bejaarden met een bescheiden inkomen in 2005 grosso
modo alsnog de in 2003 en 2004 niet verzilverde ouderenkorting vergolden.
Beide maatregelen inzake de AOW dienen bij ministeriële regeling te worden
gerealiseerd.
Om te voorkomen dat de verhoging van de tegemoetkoming leidt tot het verlies
van de ouderenkortingen voor alleenstaanden (€ 454) of gehuwden
(€ 741) wordt tevens de inkomensgrens voor de ouderenkorting met € 150
verhoogd in plaats van de voorgestelde € 50.
De wijziging van het schijventarief, die per saldo resulteert voor personen
van 65 jaar en ouder, kan niet meer worden verwerkt in de loonbelastingtabellen
die per 1 april 2005 zullen gaan gelden. Met toepassing van artikel 25,
derde lid, van de Wet op de loonbelasting 1964 zullen per 1 juli 2005
nieuwe loonbelastingtabellen worden vastgesteld waarbij de afwijking van de
in het tweede kwartaal gehanteerde tabellen ten opzichte van het tarief dat
met ingang van 1 april 2005 in de loonbelasting- en volksverzekeringswetgeving
staat, in de tweede helft van dit jaar zoveel mogelijk wordt geneutraliseerd.
De opbrengst van het wetsvoorstel komt door het amendement op ruim € 30
mln, waartegenover de kosten van de AOW-tegemoetkoming stijgen tot € 300
mln. De kosten van het verhogen van de inkomensgrens voor de ouderenkorting
zijn € 1 mln zodat het totale inkomenspakket per saldo een budgettaire
derving kent van € 271 mln.
De Wit