30 005
Aanvulling van het inkomen van ouderen met een bescheiden inkomen en aanpassing berekening vakantie-uitkering voor uitkeringsgerechtigden (Wet inkomensaanvulling 2005)

nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID DE WIT

Ontvangen 3 maart 2005

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Artikel I, onderdeel A, wordt vervangen door:

A. In artikel 2.10 wordt de tarieftabel vervangen door:

Bij een belastbaar inkomen uit werk en woning van meer dan maar niet meer danbedraagt de belasting het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt berekend door het in kolom IV vermelde percentage te nemen van het gedeelte van het belastbare inkomen uit werk en woning dat het in kolom I vermelde bedrag te boven gaat 
IIIIIIIV
€ 16 893 2,10%
€ 16 893€ 30 357€   354 9,65%
€ 30 357€ 51 762€  1 65342%
€ 51 762€ 10 64352%

II

In artikel I, onderdeel B, wordt «€ 30 778» vervangen door: € 30 878.

III

Artikel II, onderdeel A, wordt vervangen door:

A. In artikel 20a, eerste lid, wordt de tarieftabel vervangen door:

Bij een belastbaar loon van meer danmaar niet meer danbedraagt de belasting het in kolom III vermelde bedrag, vermeerderd met het bedrag dat wordt berekend door het in kolom IV vermelde percentage te nemen van het gedeelte van het belastbare loon dat het in kolom I vermelde bedrag te boven gaat 
IIIIIIIV
€ 16 893 2,20%
€ 16 893€ 30 357€   371 9,75%
€ 30 357€ 51 762€  1 68342%
€ 51 762€ 10 67352%

IV

In artikel I, onderdeel B, wordt «€ 30 778» vervangen door: € 30 878.

V

Artikel III wordt als volgt gewijzigd:

A. In onderdeel A wordt «1,65%, respectievelijk 9,20%» vervangen door: 1,85%, respectievelijk 9,40%.

B. In onderdeel B wordt «1,25%, respectievelijk 8,80%» vervangen door: 1,45%, respectievelijk 9,00%.

C. In onderdeel C wordt «1,65%, respectievelijk 9,20%» vervangen door: 1,85%, respectievelijk 9,40%.

D. In onderdeel D wordt «1,25%, respectievelijk 8,80%» vervangen door: 1,45%, respectievelijk 9,00%.

Toelichting

Dit amendement beoogt de motie Verburg (29 800 XV, nr. 52) volledig uit te voeren. Met dit amendement worden de belastingtarieven in de eerste en de tweede tariefschijf op jaarbasis verhoogd met 0,3%-punt in plaats van met de voorgestelde 0,1%-punt. Corresponderend hiermee dient de premie AOW voor 2005 op jaarbasis met 0,3%-punt te worden verlaagd. Tevens dient de bruto AOW-toeslag te worden verhoogd met € 120 in plaats van met de voorgestelde € 40. Op deze wijze krijgen bejaarden met een bescheiden inkomen in 2005 grosso modo alsnog de in 2003 en 2004 niet verzilverde ouderenkorting vergolden. Beide maatregelen inzake de AOW dienen bij ministeriële regeling te worden gerealiseerd.

Om te voorkomen dat de verhoging van de tegemoetkoming leidt tot het verlies van de ouderenkortingen voor alleenstaanden (€ 454) of gehuwden (€ 741) wordt tevens de inkomensgrens voor de ouderenkorting met € 150 verhoogd in plaats van de voorgestelde € 50.

De wijziging van het schijventarief, die per saldo resulteert voor personen van 65 jaar en ouder, kan niet meer worden verwerkt in de loonbelastingtabellen die per 1 april 2005 zullen gaan gelden. Met toepassing van artikel 25, derde lid, van de Wet op de loonbelasting 1964 zullen per 1 juli 2005 nieuwe loonbelastingtabellen worden vastgesteld waarbij de afwijking van de in het tweede kwartaal gehanteerde tabellen ten opzichte van het tarief dat met ingang van 1 april 2005 in de loonbelasting- en volksverzekeringswetgeving staat, in de tweede helft van dit jaar zoveel mogelijk wordt geneutraliseerd.

De opbrengst van het wetsvoorstel komt door het amendement op ruim € 30 mln, waartegenover de kosten van de AOW-tegemoetkoming stijgen tot € 300 mln. De kosten van het verhogen van de inkomensgrens voor de ouderenkorting zijn € 1 mln zodat het totale inkomenspakket per saldo een budgettaire derving kent van € 271 mln.

De Wit

Naar boven