29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 986 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juli 2022

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) heeft een wettelijke taak bij het monitoren van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (Onderzoeksraad) over voorvallen op het spoor. U ontvangt hierbij ter informatie de aanbiedingsbrief aan de Onderzoeksraad en de rapportage van de ILT die ingaat op de uitvoering van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad over twee ernstige incidenten op het spoor: een kop-staartbotsing van een goederentrein met gevaarlijke stoffen met een reizigerstrein bij Tilburg in 2015 en een aanrijding door een reizigerstrein met een hoogwerker op een overweg bij Dalfsen in 2016.

Op basis van de rapportage over 2020 resteerde de opvolging van in totaal 3 aanbevelingen. De inspectie constateert dat er vooruitgang is geboekt bij de opvolging van de aanbevelingen. De inspectie ziet voldoende opvolging bij de aanbeveling Ketenverantwoordelijkheid chemiebedrijven (Tilburg). Alle OVV-aanbevelingen die de ILT monitort naar aanleiding van de botsing bij Tilburg in 2015 zijn hiermee afgesloten.

De inspectie vindt onderstaande acties noodzakelijk om de 2 resterende aanbevelingen in voldoende mate op te volgen:

  • Beheersing bij oversteken spoorwegovergang met bijzonder voertuig (Dalfsen)

    De inspectie is positief over de samenwerking tussen Cumela, IPAF, VVT en ProRail om tot voorlichtingsmateriaal voor het oversteken van de sporen met langzame voertuigen te komen. De inspectie verwacht van de betrokken organisaties dat zij de ingezette acties in 2022 afronden. Positief is het voornemen van ProRail om een structureel overleg te organiseren met de branchepartijen.

  • Instructies voor overweggebruikers in uitzonderlijke situaties (Dalfsen)

    De inspectie verwacht van ProRail dat zij voorlichting blijft geven over bijzondere oversteken in samenwerking met brancheorganisaties.

De ILT zal de voortgang op deze aanbevelingen ook in 2022 kritisch blijven volgen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen

Naar boven