Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juni 2020
In de brief aan uw Kamer van 21 november 2019 over de bestuurlijke overleggen MIRT
(Kamerstuk 35 300 A, nr. 57) heb ik conform de motie van de leden Amhaouch en Laçin (Kamerstuk 29 984, nr. 836) toegezegd in het tweede kwartaal van 2020 samen met de Duitse vervoersautoriteit
NVR overeenstemming te bereiken over de mogelijkheden tot verbetering van de verbinding
Amsterdam-Heerlen-Aken. Daarnaast is gevraagd u te informeren over de randvoorwaarden,
financiële consequenties en benodigde stappen voor de verbinding, conform motie van
het lid Amhaouch c.s. (Kamerstuk 35 300 A, nr. 36).
De afgelopen periode is samen met betrokken partijen bekeken hoe de kwaliteit van
de verbinding naar Heerlen en Aken kan worden verbeterd. Op 12 maart jl. is de Nederlandse
stuurgroep, waarin naast IenW en ProRail ook de provincies Limburg en Noord-Brabant
zijn vertegenwoordigd, bijeengekomen. Daaropvolgend heeft op 3 juni jl. de Duits-Nederlandse
stuurgroep plaatsgevonden met aanwezigheid van o.a. vervoersautoriteit NVR.
In de stuurgroepen is gezamenlijk de conclusie getrokken om de verbinding in twee
stappen te verbeteren. In bijgaande rapportage zijn de randvoorwaarden en de financiële
consequenties uiteengezet die in bestuurlijk verband zijn besproken en waar een gefaseerde
verbetering de uitkomst van is1.
De gefaseerde verbetering houdt in dat er twee stappen worden genomen om de verbinding
vanuit de Randstad/Eindhoven naar Heerlen en Aken aantrekkelijker te maken. Sinds
begin 2019 rijdt er één keer per uur een doorgaande grensoverschrijdende sneltrein
tussen Maastricht-Heerlen-Herzogenrath-Aken, gereden door Arriva. De eerste stap in
de verbetering van de dienstverlening aan de grensoverschrijdende reizigers, is het
realiseren van een tweede sneltrein per uur tussen Maastricht-Heerlen-Herzogenrath-Aken.
Naar verwachting zal eind 2022 hiertoe, na het gereedkomen van de spoorverdubbeling
Heerlen-Landgraaf, de verbinding Maastricht-Heerlen worden doorgetrokken naar Herzorgenrath.
Zodra de infrastructuur ook aan Duitse zijde tussen Herzogenrath en Aken is aangepast,
kan deze tweede sneltrein ook doorrijden naar Aken, naar verwachting vanaf 2025.
Door de bestaande intercityverbinding vanuit de Randstad/Eindhoven naar Heerlen slim
te combineren met een tweede (extra) sneltrein tussen Maastricht, Heerlen, Herzogenrath
en Aken, ontstaat er twee keer per uur een goede overstapverbinding tussen de Randstad
en Aken. Daarbij zijn een heldere informatievoorziening voor doorgaande reizigers
vanuit Aken en Heerlen naar Eindhoven en de Randstad en vice versa op stations en
in de trein, het optimaliseren van de ticketverkoop en een cross-platform overstap
in Heerlen van maximaal vijf minuten noodzakelijk om van deze gecombineerde dienst
een succes te maken.
Wens van alle betrokken partijen is en blijft om op termijn een directe intercityverbinding
tussen Aken, Heerlen en de Randstad te realiseren. De wijze van organiseren van de
verbinding wordt vooralsnog opengehouden. Gelet op het thans verwachte substantiële
negatieve exploitatieresultaat en de risico’s voor punctualiteit, betrouwbaarheid
en capaciteit op de drukke A2-corridor vraagt dit bij beschouwing van de verschillende
aspecten te zijner tijd om een zorgvuldige afweging. In het Toekomstbeeld OV worden
de netwerkeffecten voor een directe verbinding nader onderzocht. Ook zullen ervaringen
met de eerste en tweede grensoverschrijdende sneltrein tussen Maastricht, Heerlen
en Aken behulpzaam zijn.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer