29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 443 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 november 2013

Naar aanleiding van het verzoek van het lid Bashir bij de Regeling van Werkzaamheden van 9 oktober 2013 (Handelingen II 2013/14, nr. 11, Regeling van Werkzaamheden), informeer ik u hierbij over de reorganisatie bij ProRail.

De bezuinigingen op het apparaat van ProRail komen voort uit de noodzaak tot een efficiëntere en meer slagvaardige uitvoering van overheidsbeleid. ProRail dient daar als grote uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu ook een bijdrage aan te leveren. Vanuit deze gedachte zijn de taakstellingen uit de kabinetten Rutte I en II voor een efficiëntere rijksoverheid doorvertaald naar ProRail. U bent hierover geïnformeerd in de Miljoenennota 2013 (Kamerstuk 33 400 A, nr. 1, zie verdiepingsbijlage 8, artikel 13 en mutatie 5 voor de apparaatstaakstelling Rutte I) en de Voorjaarsnota 2013 (Kamerstuk 33 650 A, nr. 2, zie mutatie 21 en artikel 13 voor de apparaatstaakstelling Rutte II). Het betreft in totaal een bedrag van € 58 miljoen per jaar vanaf 2018. Voor ProRail betekent dit een taakstelling van € 48,4 miljoen per jaar (hetzelfde bedrag minus de BTW afdracht) op de subsidie voor beheer en onderhoud, die in totaal zo’n € 1 miljard per jaar bedraagt.

De apparaatstaakstelling voor ProRail is vergelijkbaar met die voor Rijkswaterstaat en kleiner dan de opgave voor de beleidskern van het Ministerie voor Infrastructuur en Milieu. Uitvoeringsorganisaties zijn in de bezuinigingen op het apparaat dus ontzien.

Ik heb ProRail gevraagd de taakstelling in te vullen door middel van efficiency op het apparaat, zonder verlies aan prestaties (waaronder veiligheid en betrouwbaarheid). ProRail zal hieraan voldoen doordat de bezuinigingen worden gerealiseerd door efficiënter en klantgerichter te werken. ProRail heeft aangegeven dat als gevolg hiervan de komende drie jaar zeshonderd arbeidsplaatsen zullen verdwijnen, 13% van de totale hoeveelheid fte’s. De grootste reductie is voorzien bij het kantoorpersoneel (centrale staf en ondersteunende diensten). Het personeel in de operatie, dat het spooronderhoud aanstuurt, wordt ontzien.

De precieze invulling van de reorganisatie is in dit stadium nog niet aan te geven, omdat ProRail deze het komende half jaar nog moet uitwerken, in overleg met haar ondernemingsraad. Met de vakbonden en de ondernemingsraad zijn afspraken gemaakt over het voorkomen van gedwongen ontslagen en de begeleiding van medewerkers naar ander werk.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven