Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 april 2013
In de brieven van 5 oktober 2012 en 13 februari 2013 (Kamerstuk 29 984, nrs. 313 en 318) over de visie, ambities en doelstellingen van de Lange Termijn Spooragenda bent
u geïnformeerd over het traject «Toekomst van het OV», waarvan ROVER de initiatiefnemer
is en dat gezamenlijk tot stand komt met o.a. vervoerders, decentrale overheden en
IenM.
Het traject van Rover heeft op 14 maart 2013 zijn eerste product opgeleverd in de
vorm van het manifest «Samen op reis». In deze brief informeer ik u over de inhoud
en het vervolg. Bijgaand treft u het manifest aan.1
«Samen op reis»
Medio 2012 hebben vervoersbedrijven en (concessieverlenende) overheden, op uitnodiging
van Rover de handen ineengeslagen om met het OV, ten dienste van de reiziger, een
grote stap vooruit te maken.
Als stelselverantwoordelijke voor het gehele OV en concessieverlener voor het hoofdrailnet
in het bijzonder ondersteun ik dit initiatief ten zeerste, omdat ik het belangrijk
vind dat de reiziger concreet verleid wordt om meer en meer van het gehele OV gebruikte
maken. Daar voor is het nodig dat het totale OV-systeem steeds meer door de reizigers
als een integraal systeem wordt ervaren. Mijn ministerie heeft om die reden van harte
geparticipeerd in dit Rover-initiatief.
De initiatiefnemers zien kansen om het OV in 2020 met 20% te laten groeien. Hiertoe
zijn een 15-tal concrete acties en pilots benoemd. Deze richten zich op het optimaliseren
van netwerken met speciale aandacht voor het eerste en laatste deel van de (keten-)reis,
het verbeteren van reisinformatie, het verbeteren van overstappunten, vergroten van
de sociale veiligheid en een gezamenlijk productaanbod.
Ik ben verheugd dat alle betrokkenen vanuit hun eigen verantwoordelijkheid de samenwerking
hebben gezocht in dit initiatief en daar actief in participeren. Betrokken partijen
hebben voor ogen dat dit initiatief zich niet beperkt tot de huidige groep initiatiefnemers,
maar dat meer partijen binnen en buiten de OV-wereld zich aansluiten. Dit met als
doel om bredere allianties aan te boren en veel goede en creatieve ideeën op tafel
te krijgen, maar ook om initiatieven die al wat verder zijn helpen te realiseren.
De initiatiefgroep gaat uit van coöperatie. Als dat wordt verhinderd door structurele
belemmeringen is het aan de overheden om in concessies of regelgeving belemmeringen
weg te nemen. Ik zal daarin als dat nodig blijkt de regie nemen en zo nodig via regelgeving
eraan werken om deze belemmeringen weg te nemen. Uiteraard zal dat maatwerk zijn.
Voor de OV-chipkaart – bijvoorbeeld – werken partijen gezamenlijk aan een procesconvenant
voor een permanente structuur om concessieoverstijgende vraagstukken op te lossen.
Voor het geval besluiten niet of niet tijdig tot stand komen, werk ik aan wetgeving
die het rijk bevoegdheden geeft om handelend op te treden.
Voor mij geldt dat dit initiatief van Rover samen met de Lange Termijn Spooragenda,
dat ik mede op basis van het verbeterplan van de sector in 2013 uitwerk, een goede
basis is om het openbaar vervoer in Nederland kwalitatief te verbeteren.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld