29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan

Nr. 397 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 april 2013

In de brieven van 5 oktober 2012 en 13 februari 2013 (Kamerstuk 29 984, nrs. 313 en 318) over de visie, ambities en doelstellingen van de Lange Termijn Spooragenda bent u geïnformeerd over het traject «Toekomst van het OV», waarvan ROVER de initiatiefnemer is en dat gezamenlijk tot stand komt met o.a. vervoerders, decentrale overheden en IenM.

Het traject van Rover heeft op 14 maart 2013 zijn eerste product opgeleverd in de vorm van het manifest «Samen op reis». In deze brief informeer ik u over de inhoud en het vervolg. Bijgaand treft u het manifest aan.1

«Samen op reis»

Medio 2012 hebben vervoersbedrijven en (concessieverlenende) overheden, op uitnodiging van Rover de handen ineengeslagen om met het OV, ten dienste van de reiziger, een grote stap vooruit te maken.

Als stelselverantwoordelijke voor het gehele OV en concessieverlener voor het hoofdrailnet in het bijzonder ondersteun ik dit initiatief ten zeerste, omdat ik het belangrijk vind dat de reiziger concreet verleid wordt om meer en meer van het gehele OV gebruikte maken. Daar voor is het nodig dat het totale OV-systeem steeds meer door de reizigers als een integraal systeem wordt ervaren. Mijn ministerie heeft om die reden van harte geparticipeerd in dit Rover-initiatief.

De initiatiefnemers zien kansen om het OV in 2020 met 20% te laten groeien. Hiertoe zijn een 15-tal concrete acties en pilots benoemd. Deze richten zich op het optimaliseren van netwerken met speciale aandacht voor het eerste en laatste deel van de (keten-)reis, het verbeteren van reisinformatie, het verbeteren van overstappunten, vergroten van de sociale veiligheid en een gezamenlijk productaanbod.

Ik ben verheugd dat alle betrokkenen vanuit hun eigen verantwoordelijkheid de samenwerking hebben gezocht in dit initiatief en daar actief in participeren. Betrokken partijen hebben voor ogen dat dit initiatief zich niet beperkt tot de huidige groep initiatiefnemers, maar dat meer partijen binnen en buiten de OV-wereld zich aansluiten. Dit met als doel om bredere allianties aan te boren en veel goede en creatieve ideeën op tafel te krijgen, maar ook om initiatieven die al wat verder zijn helpen te realiseren.

De initiatiefgroep gaat uit van coöperatie. Als dat wordt verhinderd door structurele belemmeringen is het aan de overheden om in concessies of regelgeving belemmeringen weg te nemen. Ik zal daarin als dat nodig blijkt de regie nemen en zo nodig via regelgeving eraan werken om deze belemmeringen weg te nemen. Uiteraard zal dat maatwerk zijn. Voor de OV-chipkaart – bijvoorbeeld – werken partijen gezamenlijk aan een procesconvenant voor een permanente structuur om concessieoverstijgende vraagstukken op te lossen. Voor het geval besluiten niet of niet tijdig tot stand komen, werk ik aan wetgeving die het rijk bevoegdheden geeft om handelend op te treden.

Voor mij geldt dat dit initiatief van Rover samen met de Lange Termijn Spooragenda, dat ik mede op basis van het verbeterplan van de sector in 2013 uitwerk, een goede basis is om het openbaar vervoer in Nederland kwalitatief te verbeteren.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven